
|
|
|
|
21. 10. 2000
První pilotka nad Annapurnou, překonání výšky 30 000 stop
Po úspěšném přeletu vrcholu Annapurna I (8091 metrů) a několika letech nad
pohořím Annapuren se české expedici Annapurna High podařilo na motorovém rogale
překonat výšku letu 30 000 stop nad mořem (9144 metrů). Výšku překonal pilot
Zbyněk Adam 19. října 2000. Při posledním expedičním letu, který proběhl za
klidného počasí 21. října, přelétla vrchol Annapurny I také první žena - pilotka
Alexandra Tilingerová. Expedice se po úspěšném zdolání vrcholu Annapurny vrací
zpět domů.
Obrázky najdete zde, fotografie pro tisk (ve vysokém
rozlišení) najdete zde: http://web.quick.cz/AnnapurnaHigh2000/download/fototisk3.zip
|
6. 10. 2000
Oslava svátku Bada Dashain.
Dnes v celém nepálském království začali Bada Dashain, desetidenní největší
svátky v roce, částečně srovnatelné s našimi vánocemi. Slaví se vítězství
bohyně dobra Devi Durga nad peklem - ochránkyně slabých nad zlou mocí. Všichni lidé
se vydávají na návštěvu svých rodin, příbuzných a známích. Při těchto
svátcích je místní rituál obětovat pro Devi Durga živé zvíře a prolít jeho krev
ve prospěch rodiny a všech věcí, které rodina používá. Ve větších městech se
rituál a oběť přesunul v poslední době především na dopravní prostředky,
jelikož domorodí obyvatelé tvrdí: nedáš-li stroji krev při oběti, vezme si ji sám
v průběhu roku.
Chudší rodiny obětují slepičku, ti movitější kozu. Fantastický obraz se naskytl
na pokharském letišti cestujícím ranního letu Royal Nepal Airlines do Jomosonu. Před
Twin Otter (turbovrtulový dvoumotorák podobný naší L-410) se odehrálo krveprolití
mladé kozy. Po dvacetiminutovém rituálu, který vede místní "svatý muž",
přišla koza o hlavu rázným sekem mačety. S bezhlavou kozou musel nepálec oběhnout
křtěné letadlo, táhnouce krvácející kozu za ještě cukající se nohy, aby
vytékající krev zanechala kruhovou stopu. Zbytkem krve byl ještě Twin Otter pomazán
na přídi. Po odklizení rituálních potřeb zakrvavené a pobarvené letadlo odrolovalo
na start.
My jsme našemu motorovému rogalu obětovali mladého kozlíka a dvě slepičky pro
motorové padáky. Rituál probíhal podobně. Mnoho plápolajících svíček, pestré
modlitební barvy a monotonní rytmické odříkávání modlitby stále dokola. Svatý
muž vykreslil za pomoci modlitebních barev na zem obrazce astrální mapy a již se
mohlo sekat. Kozlík, nic netuše, ještě spásal čerstvou ranní trávu. Po pomazání
i našeho motorového rogala svatý muž udělal objetní zaménko i na našich čelech.
Po sklizení obřadu jsme se vydali na start za účelem pořízení dalších záběrů
pro dokumentární film o naší expedici.
Obrázky najdete zde, fotografie pro tisk (ve vysokém
rozlišení) najdete zde: http://web.quick.cz/AnnapurnaHigh2000/download/fototisk2.zip
|
|
|
|
|
|
|
29. září
2000
České expedici Annapurna High 2000 se v pátek 29. září 7:40 místního času
podařilo překonat světový rekord. Rekordu předcházelo 12 let příprav
včetně neúspěšného pokusu o přelet Mount Everestu (8 848 metrů) v roce 1993. Pilot
a vedoucí expedice Honza Bém přelétl na speciálně upraveném motorovém rogale
české výroby první "osmitisícovku", vrchol Annapurny I (8091 metrů) v
Himálajích. Let proběhl v příznivém počasí, nad vrcholem vál ve výšce přeletu
8400 metrů nad mořem vítr do 90 km za hodinu, teplota byla minus 35 stupňů Celsia.
Let trval 1 hodinu 35 minut, vrcholu Annapurny I pilot dosáhl po 45 minutách letu z
letiště Pokhara v Nepálu.
Obrázky najdete ve fotogalerii, fotografie pro tisk (ve
vysokém rozlišení) najdete zde: www.volny.cz/avioncz/download/fototisk.zip
, mapa se záznamem letěné trati je zde (vysoké rozlišení): www.volny.cz/avioncz/download/mapa.gifThe
new world record was set by Czech Ultralight Expedition on Friday, September 29th, 2000
at 7:40 a.m. local time in Himalayas, near Pokhara, Nepal. After 12 years of preparations
and experiments, including the unsuccesfull attempt to overflight the highest peak on
Earth - Mount Everest (8 848 metres) in 1993, pilot Jan Bem, leader of the Czech
Ultralight Expedition, succeded to fly over the Annapurna I peak with the motorized
hanglider he modified himself and powered by special turbocharged engine.
The weather was good, there was a westerly wind 90 km per hour above the peak at 8 400
metres above sea level, temperature minus 35 degrees Celsius. The peak was reached after
45 minutes flight from Pokhara airport.
Pictures are in photogallery, pictures in high resolution
are here: www.volny.cz/avioncz/download/fototisk.zip
, garphial map of track flown (high resolution): www.volny.cz/avioncz/download/mapa.gif |
25. září
2000
První start Expedice Annapurna High 2000!
V pondělí 25. září Honza Bém poprvé vzlétl na svém motorovém rogale
osazeném motorem Rotax 914 z nepálského letiště v Pokhaře. Byl to první zálet po
sestavení stroje, který nám do Nepálu přepravil leteckou cestou Aeroflot. Cílem
expedice je přelétnout s motorovým rogalem horu Annapurna I, která je vysoká 8091
metrů. Zatím šlechtíme náš létající stroj a připravujeme vše potřebné k
přeletu. Honza Bém před prvním startem z himálajské Pokhary
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zpět
na homepage
Zpravodajství zpracovává Patrik Sainer,
člen Syndikátu novinářů ČR
Annapurna High 2000 Expedition, e-mail: annapurnahigh@hotmail.com
Web design: (c)2000 Avion, Patrik Sainer, webmaster: patrik@avion.vztlak.cz |
|
|