Z 37 AGRO TURBO

Tento model vznikl na základě předchozího "klasického Čmeláka", kterých již létá poměrně dost, doufám ke spokojenosti svých majitelů. Konstrukčně je v podstatě stejný jako jeho předchůdce.Materiály jsem použil stejné, extrudovaný polystyrén (potpron) tl. 5 mm na většinu dílů trupu, křídla a ocasních ploch. Dále používám extrudovaný polystyrén tl. 2 mm na horní potah křídla a horní přední část trupu. Dále je použit modrý extrudovaný polystyrén (styrodur) na spodní část a přední část motorového krytu. Motorová přepážka je zhotovena z překližky tl. 1 mm a balzy 4 mm.
Trup je o něco delší v přední i zadní části, než je trup klasického Čmeláka, stejně jak je to u skutečného vzoru. Křídla jsou prakticky shodné, s ovládanými křidélky. Navíc přibyly wiglety. Ocasní plochy mají jiný tvar a jsou rovněž z 5 mm extrudovaného polystyrénu.
Problém trochu dělala zástavba převodovky s motorem do poměrně úzkého trupu v přední části. Nakonec mi vešla jedině převodovka MPJET, které má upevňovací patky více vzadu oproti převodovkám typu Horst nebo Hořejší. I ta je tam převodovka poměrně natěsno a vybrousit přední kryt motoru je trochu problematické. Mně se to podařilo již na podruhé.
Nátěr jsem provedl tak jako vždy u podobných modelů, barvou Balakryl. Černé doplňky jsou barveny barvou na plastikové modely Revell.
K pohonu je použit jak jsem již zmiňoval motor Speed 280 s převodovkou MPJET 1:4. Vrtuli jsem použil třílistou FSK. Je to vrtule určená pro pohon gumovým svazkem, u které jsem zvětšil středový otvor. Regulátor používám od firmy MGM typ SMM 08. Přijímač miniaturní GWS.
Zrovna jsem měl volné dvě serva Hitec HS 81 a jedno servo HS 55, tak jsem je použil. V křídle je servo naplocho přilepeno oboustrannou lepící páskou. Dvě serva v trupu jsou k bočnicím rovněž přilepeny oboustrannou lepící páskou. Jako pohonné akumulátory používám sedmičlánek NiCd 350 mAh Sanyo, které jsou k trupu připevněny suchým zipem.
Hmotnost se vším vybavením mi vyšla na 420 g.

Takže jsem byl zvědav jak a jestli to bude létat. Vše bylo připraveno, ale venku začaly větrné dny. Vítr se nechtěl utišit ani k večeru, proto nezbylo než čekat a čekat. A už jsem by dost netrpělivý. V pondělí 11.3.2002 již vítr přes den nebyl tolik silný, což dávalo jistou naději. Nabil jsem baterie a čekal navečer. Vítr se sice uklidňoval ale stále to nebylo ono. Pro první let by to chtělo bezvětří. Když už se začalo smrákat vítr ještě zvolnil a já se po dlouhé vnitřní diskusi rozhodl model vyzkoušet. Vyšel jsem na louku, kde obvykle s park fly modely létám. Povrch pro přistání nic moc, nízká tráva a sem tam krtinec. No snad to vyjde. Přistání bude až to poslední, nejprve musí model letět.
Poslední kontrola správnosti výchylek a mohu letět. Dal jsem plný plyn a model vypustil proti větru. A Čmelák letěl. Sice foukal ještě poměrně svěží vítr ale čmelák si s ním poradil. Nebylo třeba ani moc trimovat, jen asi a dva zoubky potlačit. Zkouším stáhnout plyn, jak se bude model chovat v klouzavém letu.  Opět bez problémů, Čmelák pěkně klesá bez vzpínání nebo houpání. Teď jenom dostat model bezpečně na zem. Ten vítr je přece jenom dost silný. Radši zahajuji přistání troch spíš ať mám trochu energie v akumulátorech na opakování.
Poprvé jsem troch dlouhý, proto přidat plyn a opakovat. Napodruhé to již vyšlo.
Čmelák se vrací bez poškození a ani nebude třeba žádných úprav, asi jsem se strefil do správného seřízení a vyvážení.  Vlastně vše již bylo odzkoušeno u předešlých "klasických " Čmeláků.

Ještě několik fotografií modelu, poslední v sousedství většího modelu na spalovací motor 3,5 ccm.

                      

                   


Parametry modelu

Rozpětí : 1060 mm

Délka: 840 mm

Hmotnost: 420 g

Ovládané prvky: V, S, K, M