|
Pravidla chování RC modelářeMISU (nick na www.mojehobby.cz) sepsal článek shrnující pár základních pravidel shrnujících bezpečné použití RC zařízení. Protože žijeme ve společnosti dalších lidí, je při provozování nejrůznějších činností nutné dodržovat jistá pravidla, ať už psaná, nebo nepsaná. A to platí i o RC modelářství. Pamatujte, že RC model je nejen drahý, ale při nedodržení základních bezpečnostních zásad se dokonce může stát nebezpečnou věcí, která dokáže (a bohužel už i skutečně dokázala) zabít. Ten případ se stal sice u RC vrtulníků, jejichž točící se listy rotoru fungují jako nože, ale i vrtule s 12000 otáčkami, či model o váze 15 kg, případně o rychlosti 250 km/h případně kombinace všech tří skutečností dokáže udělat pěknou paseku, byť "jenom" průletem zaparkovaným autem. Zkrátka RC modely nejsou obyčejnými hračkami a je třeba k nim tak i přistupovat. Co na tom, že právě to vaše letadélko, lodička nebo autíčko je tak malinké, že ohrozí - vyděsí maximálně vašeho pudlíka, nebo morče. Díky bezdrátovému přenosu řídících povelů můžete rušit spojení s jiným modelem a tak udělat třeba ze zmiňovaného obra "neřízenou" střelu, případně, pokud se bude jednat o vrtulník, bláznivou sekačku na trávu s odkrytými noži. Teď se budeme zabývat právě RC přenosem, tím neviditelným svazkem rádiových vln, které pojí naši (ve většině případů) vysílačku s naším (opět většinou) modelem. Aby se řídící povely do modelu dostaly, musí být vyslány do vzduchu, právě pomocí vysílačky. Toto vysílání podléhá jistým fyzikálním zákonům, ty zde nebudeme rozpitvávat, ale také zákonům legislativním a ty jsou pro nás důležité (nebo by alespoň měly být). Pro provozování modelářských RC souprav vydal Český Telekomunikační Úřad (ČTÚ) Generální licenci číslo GL - 15/R/2001. Z ní je nejdůležitější skutečnost, že pro modeláře je vyhrazeno frekvenční pásmo 40MHz . V tomto pásmu lze proto na základě dalších pravidel ovládat modely letadel, lodí i aut. Kvůli zvýšení bezpečnosti provozu leteckých modelů bylo POUZE pro ně vyhrazeno pásmo 35MHz . V něm lze na základě dalších pravidel provozovat JEDINĚ letecké modely , nic jiného, jakýkoliv model lodě, nebo auta zde nemá co dělat a jeho majitel PORUŠUJE ZÁKON se všemi velmi nepříjemnými důsledky z toho vyplývajícími (minimálně pokuta, v určitých případech ale také vězení - ještě se k tomu vrátíme). Frekvenční pásmo je rozdělené na jednotlivé kanály s odstupem 10kHz. Právě na tyto kanály jsou "naladěny" vysílače a přijímače modelářských souprav a to prostřednictvím KRYSTALŮ. Jejich výměnou (společně ve vysílači i v přijímači) měníme náš vysílací kanál. Znalost jeho čísla a přesné frekvence je pro nás, jak si ukážeme, velmi důležitá. Kvalitní značkové soupravy jsou vyrobeny tak, aby byly schopny pracovat na přímo sousedících kanálech, tedy aby jedna bezpečně ovládala model na kanálu např. 77 a druhá stejně bezpečně fungovala na kanálu 78 aniž by se vzájemně ovlivňovaly. V praxi se ale každý modelář snaží mít od svých kolegů na letišti, u vody, nebo na závodní dráze odstup větší, alespoň ob jeden kanál (jako vlaštovky na drátech - všimli jste si, že sedí vždy v rozestupech?). V současné době lze na trhu pořídit kromě značkových souprav také RC hračky - modely aut a lodí i s vysílačkou a také tzv. čínské sety. Každý zkušenější modelář se na ně dívá s velkým despektem, nutno říci, že celkem oprávněně. Tyto hračky nemají (v převážné většině) výměnné krystaly a jejich přesné naladění na jednotlivé kanály není zaručené. Nejde o to, že by přiložená vysílačka model neovládala, ale nepoužívá k tomu přesně daný kanál, ale frekvenci někde mezi nimi, asi jako kdybyste na několika proudové dálnici jeli místo v pruhu někde po dělící čáře mezi nimi, aniž by jste dokonce věděli, po které. Aby k tomu nedošlo, jsou vysílací zařízení kontrolována, proměřována a dostávají tzv. prohlášení o shodě od ČTÚ spolu s odpovídající nálepkou. To nám říká, že hračka byla testována a by být z tohoto pohledu v pořádku. Bez ní a bez onoho papíru (Prohlášení) RC hračku, model nebo soupravu NEKUPUJTE ani kdyby jí prodávali v sebeznačkovějším a superextra certifikovaném hypergigatera obchodě s multigalaktickou sítí poboček. Případné právní spory pak uplatňují sankce na provozovatele, což jste právě vy. Pokud má hračka u sebe Prohlášení o shodě, pak by se také nemělo stát, že si koupíte například auto, které bude na frekvenci 35MHz, což se už také stalo a dokonce nikoli v "potravinovém" marketu, ale v celkem solidním kutilském obchodu OBI. Hračky máme tedy za sebou a teď se podíváme na nákup opravdové, plnokrevné modelářské soupravy, kterou koupíte v modelářské prodejně (ať už kamenné, nebo internetové). Výběr značky přeskočíme, dnes nás zajímá hlavně pracovní frekvence. Pokud chcete létat s menším modelem, jezdit s autem a navíc mít k vodě i nějakou loď, zvolte pásmo 40MHz. Tam nebudete mít žádný problém s provozováním všech tří druhů modelů. Pokud víte, že budete JEN A POUZE LÉTAT, pak si pořiďte letecké pásmo 35MHz . Ale zapomeňte potom na lodě a auta! Je to jednak nezákonné, jednak nemorální. Pokud budete na 35MHz jezdit s autem a "zrušíte" model letadla za x tisíc, nebo model vrtulníku za x set tisíc, případně ještě tento model v důsledku pádu někoho zraní či dokonce zabije (a podle zákona schválnosti to na 75% bude dítě, co se šlo s tatínkem podívat na modeláře), budete pohnáni k trestní odpovědnosti! A nemluvíme jenom o náhradách škody (pojistka "proti blbosti", která vás chrání, když náhodou "sestřelíte" v obchodě regál s 12-letou whisky, vás v tomto případě - porušení zákona - neochrání), ale o trestu odnětí svobody a o doživotní vině. Řekl bych, že probouzet se den co den nějakých 40 - 50 let s myšlenkou, že jsem svou blbostí těžce zranil, nebo zabil nevinného člověka je něco, co si normální jedinec velmi rád odpustí. Takže ještě jednou (a nikoliv naposledy): 40MHz - auta, lodě letadla, 35MHz - POUZE LETADLA (a vrtulníky). Když se vás prodejce bude pokoušet přemluvit, že si občas můžete s rádiem na 35MHz zajezdit s lodičkou "když kolem nikdo nebude", seberte se a rychle z takového obchodu utečte , prodavač je jenom hokynář a nikoliv obchodník - modelář. Obchodník - modelář by něco takového nikdy neudělal! Ještě malá poznámka ke krystalům: Krystal nám vysílač a přijímač přesně naladí na daný kanál, jehož číslo a frekvence je na něm uvedena, ale POUZE V RÁMCI DANÉHO FREKVENČNÍHO PÁSMA! Změnou krystalu nelze změnit frekvenční pásmo (35MHZ na 40MHz) , ale jenom jednotlivý kanál v tom kterém pásmu. Znamená to tedy, že pokud koupíte zařízení třeba pro pásmo 40MHz, jste v něm "ukotveni" a přechod na 35MHz znamená koupi nového vysílače, přijímače a krystalů. Vysílače vyšších tříd umožňují výměnu vysílacího modulu a v takovém případě stačí pro změnu pásma vyměnit jen tento modul. Jistým pravidlům podléhá také chování RC modelářů na letišti, u vody, nebo na dráze, podle toho, jakým druhem RC modelů se zabýváte. Tato pravidla se vytvořila postupem doby tak, aby nás chránila před sebou samými, před anarchií, zmatky a zbytečnými haváriemi modelů. V dřívějších dobách, kdy nebyly RC soupravy ještě běžně dostupné, získávali mladí modelářští adepti zkušenosti s pravidly chování RC modeláře od zkušenějších kolegů a prakticky nebyl modelář, který by s nimi neměl nějaký kontakt. Tak mu tato pravidla přešla do krve a chová se podle nich naprosto automaticky. Dnes, díky obrovské nabídce relativně levných čínských setů, snaze o individuální přístup ruku v ruce se svéráznými představami o demokracii s následným pohrdáním zákony a pravidly, začíná být na modelářském poli "husto" a prudce se zvyšuje nebezpečí skutečně vážné havárie s fatálními následky . Takže pokud se chcete počítat mezi opravdové modeláře, zkuste tato pravidla akceptovat, chrání nás všechny společně. Jestli totiž opravdu dojde k něčemu vážnému, jestli si nebudeme mezi sebou udržovat pořádek sami, může se stát, že nám ten "pořádek" udělá legislativa a kvalitu zákonů a nařízení, vzešlých z našeho parlamentu jistě netřeba komentovat. Po příjezdu na letiště, k vodě, nebo na dráhu vždy si nejdříve vychutnejte atmosféru, projděte se, pozdravte se všemi kolegy modeláři, popovídejte si a pozeptejte se každého jednotlivě na jakých kanálech řídí své modely . Speciální pozornost věnujte lidem, kteří mají buď stejný, nebo vedlejší kanál od toho vašeho. Na vedlejším kanále se sice dá normálně létat, soupravy jsou na tento stav testovány, ale s ohledem na cenu modelů a pro "klid duše" se domluvte na případném střídání v pořadí. Pokud bude mít někdo stejný kanál, jako vy, buď si ho jeden z vás musí změnit (má-li krystaly jiného kanálu), nebo se budete muset v létání, či ježdění důsledně střídat a hlídat si i zapnutí rádia třeba pro nastavení serv, ladění motoru a podobně. Nejlépe je rozložit si své "nádobíčko" hned vedle dotyčného kolegy, kontrola bude tak snazší a budete mít jistotu oba. Pokud se rozhodnete ke změně kanálu (a pokud to jde, pak byste to měli být vy, protože jste přišli jako druzí), dejte si pozor, aby nový kanál nekolidoval zase s někým jiným. Někdy se stane, že se na letišti, nebo u vody sejde několik vzájemně vzdálených skupinek modelářů (na jednom konci letiště jsou piloti letadel , na druhém konci pak řidiči aut a pak je v dálce ještě skupinka "vrtulníkářů". U vody je zase skupina motorových lodí a o kus dál zase plachetnice, nebo narazíte i na piloty hydroplánů. Kvůli své vlastní bezpečnosti obejděte, nebo objeďte všechny skupinky , nikdy nevěřte tomu, když vás jedna z nich ujistí, že ve druhé skupince nikdo váš kanál nemá, že se ptali. Vědí tak jistě, že mezitím se k té vzdálenější skupince nepřipojil někdo nový? Když vaše skupina létá či jezdí a přijede někdo nový, kdo zaparkuje poblíž, ale nepřijde k vám, neváhejte si udělat výlet (v mezičase, kdy nelétáte) a popovídejte si s příchozím, pokud to ostatním nebude vadit (a skoro se vsadím, že nebude) pozvěte ho "do houfu". Jednak to bude bezpečnější kvůli možné kolizi kanálů (třeba je to nováček, který nečetl tento elaborát a neví, jak by se měl na letišti, u vody, případně na dráze chovat) a také je ve větší společnosti více zábavy. Pokud budete startovat motor, vždy to hlasitě oznamte, ať se ostatní, a hlavně ti, co jsou "ve vzduchu" zbytečně neleknou (někdy vás mohou také požádat, abyste počkali, až přistanou, protože mají třeba problém s motorem a potřebují ho neustále sluchem kontrolovat). Ještě lépe je se létajících už předem zeptat, zda jim to nebude vadit. Obzvláště méně zkušení mají s hlukem cizího motoru problém. Motor nestartujte hned za létajícím pilotem (není zrovna příjemné zaslechnout, jak se metr za vámi rozeřve rozdivočelá "desítka" - nikdy nevíte, jestli ten model dotyčný udrží, nebo jestli se mu nešťastnou náhodou nevysmekne). Když musíte motor nechat běžet delší čas, nebo ho více ladit, zkuste trochu poodejít od ostatních, ať je zbytečně neobtěžujete jeho hlukem. Při létání, nebo ježdění je vždy určený jistý letový prostor (hlavně s ohledem na směr větru), do kterého nechoďte, nevjíždějte autem, zkrátka se zbytečně nezdržujte, vyjma případu, kdy jdete s modelem na start, nebo si ho po přistání odnášíte. Před tím se ale přesvědčete, jestli nejde kolega na přistání - v sázce je VAŠE zdraví. Také pokud jste s modelem auta vedle skupiny leteckých modelářů, nevjíždějte jim do prostoru startů a přistání, i vaše auto má svou cenu a nechat si ho rozcupovat sekačkou, kterou pohání vyladěná "patnáctka" za to nestojí. U lodí je aktivní prostor celkem jasně dán, ale dávejte pozor na koupající se. Nikdy nejezděte v místech, kde se lidé koupají, lodní šroub z tvrzené leštěné mosazi umí ošklivě pořezat. O chování "na place" by se toho dalo (a mělo) napsat ještě mnohem více, ale to by byl tento článek už spíše román (nebo dokonce telenovela), takže už jen stručně:
Na letišti, na dráze, nebo u vody se chováme tak, abychom co nejméně zasahovali do aktivit ostatních přítomných, dodržujeme pravidla prosté lidské slušnosti. Modelaříme proto, abychom si odpočinuli, relaxovali, aby nám prostě "bylo dobře" a ne proto, abychom se zbytečně stresovali, máme toho dost v práci a (někdy) i doma, proč to tahat i "na plac".
|