Rhinoceros je silný programový nástroj pro 3D modelování a koncepční design. K reprezentaci dokonale hladkých křivek a ploch využívá NURBS geometrii. NURBS (Non-Uniform Rational B-Splines, neuniformní racionální B-spline) jsou matematickým vyjádřením geometrických objektů, které umožňují přesně definovat jakýkoliv tvar - od jednoduché čáry až po karosérii automobilu.

 Popis programu:

  • velice rychlé vykreslování grafiky i na pomalejších počítačích
  • uživatelský interface lze plně přizpůsobit potřebám uživatele, včetně tvorby vlastních ikon
  • typy geometrie: body, křivky, plochy (i s výstřihy - trimmed surfaces), tělesa, uzavřená tělesa, 3D křivky typu čára, lomená čára, kružnice, elipsa, oblouk, obdélník, šroubovice, spirála, kužel, TrueType text, interpolace bodů, skica od ruky
  • 3D křivky získané z ploch: průnik, obrys, průřez, hranice, horizont, reflexe, spojnice, přechod, projekce, skica od ruky
  • editace 3D křivek: řídící body, editace tečen, vyhlazování, zvyšování stupně křivky, zploštění, přidání nových uzlů, odstranění uzlů
  • tvorba volných ploch: ze 3 nebo 4 bodů, ze 3 nebo 4 křivek, z n rovinných křivek, obdélník, vytažení (extrude), přímková plocha (ruled surfaces), pokrytí profilů plochou (loft), šablonování po trase (sweep along a path) a po dvou trasách (along two rail curves), rotace (revolve), rotace po trase (rail revolve), přechod (blend), záplata (n-sided patch), řez, True Type text
  • editace volných ploch: řídící body, zvýšení stupně plochy, přidání nových uzlů, odstranění uzlů, tangenciální přechod mezi plochami (blend), Booleovské operace (sjednocení, rozdíl, průnik)
  • tvorba těles: kvádr, koule, válec, kužel, potrubí, elipsoid, anuloid, vytažení rovinné křivky (extrude planar curve), vytažení plochy (extrude surface), automatické uzavření otevřených konců tělesa, spojování ploch, TrueType text
  • editace těles: Booleovské operace (sjednocení, rozdíl, průnik)
  • tvorba sítě polygonů: rovina, válec, kužel, koule, konverze z NURBS do polygonů
  • editační nástroje: kopírování (copy), přesunování (move), rotace (rotate), zmenšování/zvětšování (scale), zrcadlení (mirror), protažení (stretch), přizpůsobení (align), stříhání (trim), rozdělení (split), rozpojení (explode), spojování (join), prodloužení (extend), zkosení (chamfer), zaoblení (fillet), offset, kroucení (twist), ohyb (bend), zúžení (taper), shear (střih), pole (array)
  • analýza: plocha, objem, střed, těžiště, momenty, spojitost, křivost (vč. grafu), směry tečen atd.
  • konstrukční pomůcky: uchopení geometrických částí objektů (object snap) a mřížky (grid, snap), konstrukční roviny, umístění bitmapy do pozadí
  • rendering: rychlé stínování v reálném čase, plný render včetně materiálů, stínů a textur
  • podporované typy souborů: DWG, DXF, 3DS, LWO, IGES, STL, OBJ, AI, RIB, POV, UDO, VRML, BMP, TGA, JPG. Výměna dat s programy Lightwave3D, Inspire3D, 3D Studio MAX, Softimage, Alias, Mechanical Desktop, Pro/Engineer, SolidWorks a mnoho dalších
  • podpora 3D digitizérů: Microscribe 3D, FARO Space Arm

Více informací se dozvíte na www.Rhino3D.com
Na uvedené stránce si také můžete stáhnout demo versi Rhina.