Divadlo a scénky
bývají
oblíbeným programem při různých příležitostech na táboře, víkendových akcích a
různých slavnostních shromážděních. Většinou to dopadne stejně. Děti se chvíli dohadují,
co budou předvádět a nakonec je z toho scénka typu „Tetička přijela z Ameriky“,
„Pepíček ve škole“ nebo se děti rozhodnou parodovat televizní reklamy. Dospělí
se smějí z povinnosti a chválí to, co si pochvalu nezaslouží a děti to moc
nebaví, protože tyto scénky viděly už mnohokrát. Přitom děti velice rády hrají
někoho jiného a dokážou vymyslet báječné scénáře.
Divadélka
a scénky na táboře a vůbec všude jsou vlastně rolovou hrou – rolovým tréninkem.
Někdo
může namítat, že je to příliš náročné. Výroba a stavění kulis, šití a příprava
kostýmů, vymýšlení scénářů a tak. Není to pravda. Kulisy ani kostýmy
nepotřebujeme a scénář mohou děti vymýšlet třeba o poledním klidu nebo ve
volných chvílích. Že to funguje, vám chci dokumentovat na jedné kapitole z
velice dobrého materiálu, který vydal DDM Lužánky Brno (1993) s názvem „Vezměte
do ruky knihu“.
Na
práci s knihou „Haló, Jácíčku“:
„Pufodédr“
Hra na
„Pufodédr“ přetrvala v našem souboru od doby, kdy jsme připravovali scénický
pořad „Jak šumí les“. Místo dlouhého vysvětlování si přečtěte úryvek ze
scénáře.
To bylo
totiž tak, jednou šla veverka s Jácíčkem na procházku do lesa:
vypravěč: A na kraji lesa se zastavili a Jácíček
začal stavět. Dával na sebe kamínky a kůru a hrudky hlíny
a navrch zapíchl holubí péro. Stavba byla vysoká.
veverka: Moc Krásné!
Pozor! Krtonožka!
vypravěč: A opravdu, Krtonožka se majestátně
blížila a zastavila
se u Jácíčkovi stavby.
Krtonožka: Co je to?
Jácíček: Pufodédr!
Krtonožka: Jaký Pufodédr? Žádný Pufodédr není!
Jácíček: Je. Tady ho vidíte!
Krtonožka: To jsou docela obyčejné šišky, kamínky a
péro...
Jácíček: ... a dohromady je to Pufodédr !
Krtonožka:
A co to má být ten Pufodédr?!
Jácíček: To nikdo neví!
Krtonožka: Tak vidíš, a ty říkáš, že je to tohle!
Jácíček: A vy víte, co je tohle?
Krtonožka: To se ví, jsou to obyčejné...
Jácíček: ... a tak proč se ptáte?
veverka:
Jen se nedej Jácíčku!
Jácíček:
Žádný neví, co je Pufodédr. Žádný
neví co je to Pufodédr a žádný neví,co je tohle! Třeba je to
zrovna Pufodédr.
Krtonožka: A třeba taky ne!
Jácíček:
Ale vyloučeno to není, a proto s
tím musíme počítat.
Krtonožka: Ty sis to vymyslel! Všechno o Pufodédru
sis vymyslel!
Jácíček: No, vždyť tohle jsem si taky vymyslel.
Všechno jsem sám vymyslel, všechno jsem sám postavil,
může snad někdo proti tomu něco mít?
vypravěč: A Krtonožka zničeně odcházela,
veverčiny oči zářily velkým obdivem.
veverka: Výborně, Jácíčku!
vypravěč: A Jácíček byl šťasten jako nikdy. Vlezl
si spokojeně do pelíšku a také veverka si šla
zdřímnout.
Na
letním soustředění, na kterém jsme si s textem hráli v tom pravém lesním
prostředí, se stalo stavění Pufodédrů nejoblíbenější činností. Má však přísná
pravidla: nesmí se nic ničit, v přírodě se smí použít jen volně ležící přírodní
materiály. Nic se nesmí lámat, odřezávat. Hotový Pufodédr nesmí nijak narušit
okolní přírodu. Bývají to Pufodédry přenáramně krásné a nápadité. Někdy
vyhlašujeme Pufodédrovou soutěž - stavějí všichni, malí i velcí. Když nejste
zrovna ve volné přírodě, můžete stavět Pufodédry i v místnosti.
Z čeho?
Ze všeho, co je po ruce: ze židlí, bedýnek, věšáků, klobouků, šátků, cedníků,
vařeček, příložníků atd. Musíte ale počítat s tím, že všechno, co se postaví,
je Pufodédr – protože nikdo neví, co je Pufodédr, a proto není vyloučeno, že je
to právě tohle.
Hra je
hra, ale když jsme na nátlak dětí zařadili stavbu Pufodédru do Šumícího lesa –
nastal scénický problém. Jácíček nemohl na jeviště nanosit kůru, šišky a hlínu
a mech. Vždy šlo jen o krátký výstup – a co pak s Pufodédrem uprostřed jeviště,
když se musí přenést v krátké chvilce do úplně jiného zákoutí lesa? A tak
stavěl Jácíček imaginárně (jako), ale stavěl s takovou vervou, chutí a radostí
(nebylo to proto, že postavil spoustu Pufodédrů na letním táboře?) a veverka
tak nad tou krásou jásala, že v existenci Pufodédru uvěřili i malí diváci. Máme
o tom hmatatelný důkaz.
Po
jednom představení nechala paní učitelka děti z družiny nakreslit, co se jim na
představení nejvíce líbilo. Osmdesát procent dětí malovalo Pufodédr. Tyčil se
uprostřed výkresu větší než Jácíček i stromy, v nejrůznějších podobách, ale
vždy s ptačím pírkem na špici. Moc jsme přemýšleli o tom, proč děti kreslí
právě Pufodédr, který byl na scéně přítomen jen imaginárně. Nebylo to proto, že
si každý mohl svobodně nakreslit svůj vlastní Pufodédr, tak jak si ho
představoval jen on, a nikdo mu nemohl říci: „Nakreslil jsi to špatně, tak to
nebylo!“? Nevím, pravda však je, že děti měly kreslit to, co viděly. Znamená to
tedy, že imaginární Jácíčkův Pufodédr se stal pro děti věcí reálnou.
Na
ostatních kresbách bylo zajímavé, že děti kreslily vše, co bylo na jevišti
zastoupeno jen náznakem, jako skutečnost. Hájovna (stejně jako les) vytvořená
vypravěči, kteří měli k dispozici jen velké barevné šály. To byl na obrázcích
pěkný domeček s květináčem na okně a se záclonkami. Les byl většinou nakreslen
tak, jak jej děti kreslí, byly to konvenční smrčky. Jenomže místo kmenů jim pod
větvemi trčely dvě nožičky. Byl to přece je živý les.
A
Jácíček? Měl na všech kresbách dvě pěkně dlouhé uši. Jak by také ne, byl to
přeci
zajíc a
jako takového ho děti na scéně vnímaly, i když ten náš měl jen střapaté vlasy. Vidíte,
jak bohatá je dětská představivost. A my ji tak často podceňujeme. Stavíme na
scénu realistické kulisy a oblékáme děti, představující zvířátka, do
neprodyšných kombinéz s kuličkami a oušky. A přece nezáleží ani tak moc na tom,
co má dítě na scéně oblečeno, ale jak opravdově a přesvědčivě jedná.
Někdo
si může položit otázku: „A jaký to má smysl hrát si s dětmi na „JAKO“ a nutit
je
vymýšlet scénáře?
Odpovědí
je několik:
a) Děti
mají prostřednictvím scénky vyjádřit svůj názor na některé problémové situace a
mezilidské vztahy. Mohou vyjádřit svou představu a nastínit své řešení. Prostě vyjádřit
svůj postoj.
b) Je
to příležitost, jak se učit překonávat trému a učit se mluvit před větší
skupinou lidí.
c) Děti
mohou uplatnit v plné míře svoji fantazii. Je to vynikající cvičení tvořivosti.
d) Děti
rády karikují dospělé, zvláště autority a vzory. Je to příležitost pro nás,
abychom
se
dozvěděli, jaký na nás děti mají názor, jak nás vidí a vnímají.
Bývá to
někdy i dost nepříjemné.
e) Je
to vynikající výchovný prostředek. Když chceme, aby si děti vyzkoušely nebo
nacvičily některé dovednosti z oblasti aplikované sociální psychologie (způsoby
odmítání, prosazování, vyjednávání).
f) Když
se v kolektivu něco děje a je potřeba „vyčistit vzduch“ nebo „vyprat prádlo“.
Stačí
zadat dětem vhodné téma a zbytek už půjde sám od sebe. Ale pozor, je to trochu
nebezpečné a chce to mít určitou zkušenost.
g) Je
to velice dobrá zábava, děti se obvykle do přípravy scének zaberou a často se
stává, že si samy řeknou o čas, který jim při přípravách chybí.
h) Je
to druh práce, kde mohou spolupracovat ti nejstarší s těmi nejmenšími.
Následující
text jsem získal před mnoha lety, už si nepamatuju jak. S dětmi jsme ho hráli
mnohokrát a vždy mě dokázaly překvapit jeho zpracováním. Pokaždé to byla
legrace.
Zkuste
si ho zahrát s dětmi nebo na Letní škole. Vymyslete si několik omezujících
podmínek pro všechny skupinky stejných a určete si čas na zpracování.
Uvidíte,
že to bude bezvadné.
Z
pohádky do pohádky
vypravěč: Prosluněným lesíkem šla Karkulka s
Jeníkem.
Karkulka: Horko jako v skleníku je dnes, viďte
Jeníku.
Jeník: To už je tak na tom světě,
značné horko bývá v létě. V zimě zase sněží. Ba, ba.
Vypravěč:
Náhle co to, Ježibaba! Kde se
vzala, kdo to ví? Ve křoví si hoví!
Ježibaba: Já si hovím protože, babka běhat
nemůže.
Karkulka: Hezky se nám tady plká, jenže já mám
potkat vlka.
Holub: Vlku! Vlkůůů!
Vypravěč: Na doubek usedl holoubek, pečlivě
upravil křidélka, pak zapěl
z plna hrdélka.
Holub: Vlkůů, vrkůů, vlkůů.
Vlk: Bodejž bys už ptáku zmlk! Já jsem tady,
já jsem vlk! Přiběhl jsem bych vás sněd, upřesním to, na
oběd. Upeče vás babka má,
s česnekem a jabkama.
Jeník: Chci ti říci jenom tolik, že
mám prstík jako kolík. Nestačil bych jako pokrm,
raděj si mě babo vykrm!
Ježibaba: Dej mi pokoj Jeníčku! Neotravuj
babičku! A ty vlku jakbysmet,
nemám čas, čtu Mladý svět.
Vlk: Slušná Ježibaba nečte! Vyzývám
vás, babo, pečte!!!
Ježibaba: Vy jste vlku jako malý! Pečte si sám,
já čtu Sally.
Vypravěč: Pak už Ježibaba mlčí, jsou jen slyšet nářky
vlčí.
Vlk: Aúú, aúú, aúú, úúú! Nebaví mě
jísti sám Jendy ani Karkulky, tak si dneska natrhám tyhle lesní
bobulky. Mňam mňam,..!! Aúúúúúúú......
(zdechne)
vypravěč: Chachacha.... Učí se i v škole pomocný,
co dokáže rulík zlomocný!
Holub: Vlkůů,
vlkůůů.
Ježibaba: Cos to sněd?
Holub: Vlkůůů, vlkůůů.
Ježibaba: ... na oběd? Jedovaté bobule, teď máš
břicho nadulé!! Nebudeš Karkulkám, to říkám já ti,
vícekrát už jejich Jeníky žráti.
Vypravěč: Naše báseň končí tady. Dobře končí, to
jsme rádi! Karkulka i s Jeníkem, dodnes chodí lesíkem.
Zachránil je Mladý svět... á propos
Všichni: .. už si ho čet´?
Náměty
a nápady pro divadlo a scénky můžeme hledat v dětských knížkách, v běžném
životě a nebo prostě necháme pochodovat svoji fantazii. Nezapomeňme, že v
dětských scénkách a divadelních představeních je možné všechno! Děti vnímají
realitu světa jinak než dospělí a podle toho ji převádějí do dramatické podoby.