Motivace činnosti kolektivu a jednotlivce
Motivace
je nejdůležitějším prvkem zvýšení zájmu o určitou činnost. Je řada prostředků,
kterými můžeme záměrně působit na zvýšení výkonů jednotlivce nebo skupiny a
vyprovokovat zájem.
Nejdříve
musíme pojmenovat základní potřeby jednotlivce, jejichž uspokojení je motorem činnosti.
Je to potřeba:
–
poznání (poznávat neznámé věci a jevy)
–
činnosti (normální, psychicky zdravý člověk potřebuje neustále něco dělat)
–
sociálního styku (člověk potřebuje společnost jiných lidí)
–
výkonu a sociálního uznání (získat co nejvyšší postavení ve skupině)
–
vytvářet cíle (tato potřeba dává činnosti smysl)
Dále je
potřeba rozlišit motivační sílu na vnitřní a vnější.
Vnitřní
motivací rozumíme motivy spjaté přímo s nějakou činností – zejména zvídavost,
funkční libost (radost z činnosti, líbí se mi to, dělám to rád).
Vnější
motivace zahrnuje motivy zprostředkované – odměna a trest, pochvala, prestiž, perspektiva
dosažení osobnostní hodnoty (když se ti podaří toto, dostaneš kolo).
Rozdíl
mezi vnitřní a vnější motivací je třeba chápat jako relativní. Působí obojí a
obojí můžeme využívat. Zdůrazňujeme jedny nebo druhé aspekty motivace podle
situace, věku a vyspělosti dětí.
Motivace
činnosti zahrnuje
větší počet rozmanitých potřeb a motivů. Můžeme tedy používat i větší počet
rozmanitých pobídek, které mohou tuto motivaci ovlivňovat (různé možnosti, jak
záměrně formovat a vychovávat motivací). Činitele působící na motivaci k
činnosti můžeme utřídit do několika skupin.
1.
Novost situace, předmětu nebo činnosti
Děti
kteréhokoli věku upoutá vše, co je nové. Je to projev zvídavosti, poznávací
potřeby, popřípadě orientačního reflexu. Novost je příznivá situace pro vznik
nového zájmu.
Příklad:
člen kolektivu přivede na schůzku nové dítě. Pokud se mu budeme věnovat,
podpoříme jeho zvídavost tím, že mu předvedeme něco z dovedností dětí. Zapojíme
ho do práce a pochválíme za úspěch. Je velmi pravděpodobné, že projeví zájem o
členství v kolektivu. Pokud si ho ale nikdo nebude všímat, popřípadě se mu vysmějeme
za nešikovnost, asi o členství stát nebude.
2.
Činnost a uspokojení z ní
Dítě
nesmí být odsouzeno k roli diváka, posluchače, přisluhovače nebo cvičené opice.
Dítě
musí mít možnost vlastní výraznější aktivity. Působí při tom radost z činnosti,
funkční libost, potřeba činnosti. V tomto smyslu by měla být (pokud je to
možné) veškerá učební činnost navázána na hru (probíhat formou hry) osahující
hrové momenty se silným motivačním účinkem.
Příklad:
vedoucí kolektivu organizuje veškerou činnost dětem sám. Děti nemají šanci
jakkoli zasahovat do programu. Navíc vedoucí předkládá dětem úkoly způsobem
„musíme se naučit“ a zastává názor, že hra do vážné práce nepatří. Jak to, že
na schůzky chodí čím dál méně dětí?
3.
Úspěch v činnosti
Člověk
má radost ze samotné činnosti i z jejích výsledků. Dobrý výsledek, úspěch v
činnosti je odměnou. Je pro dítě a jeho okolí dokladem, že překonalo překážky, prokázalo
své vlastnosti a dovednosti, vůli, charakter, fyzickou zdatnost ap.
Tím se uspokojuje
potřeba dobrého výkonu, vyniknutí, sociálního uznání. Touha po „způsobilosti“ a
získání dovedností je jeden z nejmocnějších motivačních činitelů. Úspěch
zvyšuje sebehodnocení, sebevědomí a „obraz sama sebe“; tím se zpravidla zvyšuje
citový stav příznivý pro výkon a zároveň stoupá motivace pro tu činnost, která
vedla k úspěchu.
4.
Míra a poměr úspěchu a neúspěchu
Míra
úspěchu a neúspěchu záleží v náročnosti úkolů. Příliš snadný úspěch netěší a
příliš náročný cíl znemožňuje dosažení úspěchu. Přiměřenost náročnosti se
odvíjí od schopností dětí (věku a zkušeností, dovedností). Úkol musí být tak
obtížný, aby dával zajímavou naději na úspěch a případný neúspěch neodradil,
ale stal se dalším motivačním činitelem. Opakované neúspěchy dítě frustrují, vedou
ke ztrátě jistoty, vážnému narušení motivace k činnosti a sníží sebehodnocení.
Příklad:
každé dítě v kolektivu musí mít pocit úspěšnosti. Pokud se to některému z dětí
nedaří, musí vedoucí připravit takovou část programu, ve které toto dítě získá
naději na úspěch. Jakékoli vítězství méně úspěšného dítěte veřejně komentovat
(podpořit sociálně kladné hodnocení).
5.
Sociální momenty
Sociální
momenty se kombinují se všemi uvedenými momenty při formování motivace k
činnosti. Zejména silně působí
a) pozitivní
sociální hodnocení činnosti (hasiči pomáhají ostatním lidem)
b)
pozitivní sociální hodnocení úspěchu dítěte
c)
společná činnost
d)
soutěžení
Dítě je
při formování svých zájmů značně ovlivněno tím, co kladně hodnotí a považuje za
zajímavé (osoby, hrdiny, činnost). Silně působí kladné hodnocení jeho činnosti
referenční skupinou (kamarádi, rodiče). Dále pak postoj sdělovacích prostředků,
oblastní a místní tradice. Motivaci k činnosti silně formuje i „živý model“,
příklad člověka, který je pro dítě představitel té které činnosti, se kterým se
identifikuje (viz postavení vedoucího).
6.
Souvislost nového s předchozími zkušenostmi a zájmy
Říká se
tomu, že dochází k přesunu zájmů. Přechod k nové činnosti může začít ze shody
vnějších okolností, z povinnosti, z hledání dokonalejší formy staré činnosti, z
hledání „něčeho“ nového popřípadě kombinací uvedených momentů; důležitá však je
příbuznost s předchozí činností. Proto je důležité vědět o dětech, jaké mají
zájmy a podle toho je zaměstnávat a motivovat.
Příklad:
víme, že chlapec staví modely lodí. Můžeme tedy usoudit, že jeho zájmem je
technika. Pravděpodobně bude dobrým strojníkem. Jiný chlapec rád maluje, tak ho
pověříme vedením kroniky. Pokud bychom to udělali obráceně, budou oba
nespokojeni.
Uvedených
šest činitelů
navzájem souvisí a při výchově se snažíme o jejich kombinaci, abychom dosáhli
většího účinku při formování motivace k činnosti. Přestože jsou uvedení
činitelé různorodí, můžeme se pokusit najít v nich něco společného.
Dítě,
které je členem kolektivu mladých hasičů, se vlastní zkušeností přesvědčí o
tom, že právě zde se může uspokojit jeho zvídavost a potřeba činnosti. Že právě
zde dosáhne dobrých výsledků, sociálního uznání, kladného hodnocení. Dosáhne
dobrých vztahů s kamarády, využije svých dosavadních znalostí a dovedností a
tato činnost mu přinese něco pozitivního pro další jeho život.
Zdá se
vám to idealistické?
To,
jestli to tak opravdu bude, záleží na vás, vážený instruktore nebo vedoucí! Na
tom,
jak
dovedete děti pro práci nadchnout (motivovat) a jaký si společně připravíte
program.
Rušivé
momenty motivace
Na
motivaci k činnosti působí rušivě několik faktorů. V první řadě jsou to opaky
uvedených šesti činitelů působících na motivaci činnosti. Dále pak tyto:
–
nasycení (nadměrné zabývání se stále stejnou činností)
–
nerespektování potřeby odreagování (trvá to příliš dlouho a děti se nutí k
soustředění)
–
nedostatečná organizace práce (např. pořád se na něco čeká)
–
nedostatky v osobních vztazích (to dítě, ta činnost mi leze na nervy)
–
nedostatky v emoční atmosféře (zesměšňování dítěte, napětí v kolektivu ap.)
Zvládat
rušivé momenty motivace k činnosti je stejně důležité jako motivace sama.
Dokonce by se nechalo říci, že je to mnohem náročnější. Pro vypozorování
emočního napětí a vůbec všech rušivých momentů je zapotřebí dávka citu pro tyto
situace a empatie (vcítění se do nálad a potřeb dětí).