Ohně a ohniště (vyobrazení)
a umění správně je stavět, používat, zachovávat tradice a bezpečnost. To je další důležitá
dovednost. Shromáždění u táboráku je vždy zážitek. Když se setmí a objeví se první hvězdy,
rozhoří se oheň a zazní kytara. Ať je to táborák s programem, zpěvem, vyprávěním nebo jen s
mlčením při praskání polen. Žádný opravdový tábor se bez něj neobejde.
Oheň má pro každého pravěké kouzlo a magickou přitažlivost. Pro indiány byl posvátným
božstvem při poradách a důležitým pomocníkem v životě. Umění rychle a spolehlivě rozdělat
oheň často zachránilo život lovcům a my to pokládáme za součást tábornické zručnosti. Oheň je
sice dobrý sluha, ale zlý pán!
Ohně můžeme rozdělit na:
a) slavnostní
b) užitkové
c) hospodářské
Oheň rozděláváme vždy jen tak velký, jak je nezbytně nutné, aby splnil svůj účel.
Nikdy nerozděláváme oheň zbytečně.
a) Slavnostní ohně
Slavnostní oheň je vlastně obřad. Až uslyšíte dva táborníky, jak se dohadují, co se u
slavnostního ohně smí a nesmí dělat, tak je nechte, ať se hádají. Každá osada, každý tábor či
oddíl má své vlastní zvyklosti. Částečně jsou přebrané a odposlechnuté, částečně vznikly
časem jako součást tradice kolektivu. Neexistuje jediný a správný návod nebo zákon o tom, jak má slavnostní oheň vypadat a co se může či
nemůže dělat. Připomeňme si alespoň nejznámější a nejpoužívanější zvyklosti.
– Okolo slavnostního ohně je zvykem postavit z kamenů tři kruhy. První se staví okolo ohně a
vlastně okolo každého ohniště. Jeho účelem je zabránit šíření ohně. Tento kruh se staví z
větších suchých kamenů a říká se mu manžeta, límec apod.
POZOR: Tento kruh nikdy nestavíme z kamenů vytažených z potoka nebo mokřiny. Pára je
dokáže roztrhnout a jsou z nich velice nebezpečné granáty!
– Druhý kruh je kruh strážců ohně. Nikdo jiný nežli ten, kdo byl určen jako strážce ohně, do
tohoto kruhu nesmí vstoupit. Strážcem ohně bývají nejlepší a nejzkušenější táborníci.
–Třetí kruh je kruh náčelníka (hlavního vedoucího, kapitána atd.). Do tohoto kruhu může
vstoupit pouze on, ale má právo si do kruhu zvát své hosty.
Když se nad těmito zvyklostmi zamyslíme, může nás napadnout, že je to vlastně dokonalé
bezpečnostní opatření, aby se při velkém počtu účastníků u slavnostního táboráku nic nestalo.
Po skončení slavnostních obřadů a když oheň pomalu dohořívá, dodržuje ser zvyk otevírání
kruhů. Děje se to tak, že se sebere z vnějšího kruhu z každé světové strany jeden kámen a tím
se dá ostatním na srozuměnou, že kruhy se ruší a každý může až k ohni. Dělává se to v
okamžiku, kdy valná většina účastníků slavnosti šla spát a zůstali jenom ti skalní.
V blízkosti slavnostního ohně se rozdělává malý, pomocný oheň. Ten se zapaluje ještě před
tím, než začne slavnost sama. Slouží ke spálení štěpin odsekaných při stavbě slavnostního
ohně, potom k zapálení fakulí na podpal slavnostního ohně. V průběhu slavnosti slouží k
opékání buřtů nebo přípravě jídla vůbec a nakonec ke spalování odpadků. Platí takové
pravidlo, že do slavnostního ohně se nesmí nic házet. Některé komunity mají výjimku a do
slavnostního ohniště házejí zbytky jídla, ale nic jiného. V jedné táborové osadě jsem se
setkal se zvykem, že když někdo (třeba i z neznalosti) cvrnkl nedopalek cigarety do
slavnostního ohně – skončil v latríně.
Tři hlavní typy slavnostních (obřadních) ohňů
Pagoda
má tvar jehlanu. Musí být postavena tak, aby dohořívající polena propadávala dovnitř do těla
ohně. Velké pagody se staví v několika patrech, ale lidí, kteří dokážou postavit mistrovskou
pagodu, je velice málo.
Pyramida
má tvar kužele a staví se ze štípaných polen. Uvnitř pyramidy je zatlučen kůl, okolo kterého
se pyramida staví. Pyramida je vhodná pro menší tábory.
Hranice
staví se ve tvaru krychle. Oproti pagodě má určité omezení co do výšky stavby. Je vhodná pro
střední tábory. Je to nejméně náročná stavba.
Slavnostní oheň se musí stavět bez použití hřebíků, drátů a podobných barbarských věcí.
Nejhorším prohřeškem proti tábornické etice je použít k podpálení slavnostního ohně papír.
Použít benzín nebo naftu k podpálení slavnostního ohně – to je málem na trest smrti.
Zapalování slavnostního ohně je obřad. Většina kolektivů má léty propracovaný obřad.
Právo zapálit slavnostní oheň bývá zároveň i určitým vyznamenáním. Je dobrým zvykem, že se
po zapálení ohně do doby, než se oheň rozhoří, dodržuje ticho. Tento okamžik je určen
vzpomínkám na blízké lidi a krásné okamžiky.
Již jednou jsme řekli, že oheň má pro nás – lidi – zvláštní magické kouzlo. Proto nikdy od
slavnostního ohně nevyháníme nikoho spát. Mělo by platit – až se ti bude chtít spát, běž
sám.
b) Užitkové ohně
Jsou to malé ohně, které slouží nejčastěji k ohřátí nebo usušení. Většina z nich dnes patří
do kategorie tábornických bonbónků. Některé se ale používají s úspěchem k účelu, ke kterému
kdysi sloužili.
Nezapomeň, že oheň se ve volné přírodě rozdělávat nesmí. Podle zákona můžeme rozdělat oheň
pouze na veřejných tábořištích na místech k tomu určených a nebo na soukromém pozemku se
souhlasem majitele a za dodržení přísných bezpečnostních opatření.
Dřevorubecký oheň
je vlastně taková zmenšená pyramida. Na základ ze suchého roští pokládáme dřevo dokola do
tvaru kužele. Dřevo tak lépe chytá a pěkně prosychá.
Polenový krb (oheň lenochů)
na dva šikmo zaražené kůly narovnáme kulatinu zbavenou zbytků větví (sukoviny).
U paty této „hranice“ rozděláme oheň. Pokud jsme postupovali správně, polena budou pomalu
hořet a sama se sesouvat do ohně. Aby krb fungoval, je zapotřebí dostatek cviku.
Kanadský krb
se staví pro malou skupinku lidí za sychravého počasí. Oheň se rozdělá před stěnou sbitou ze
slabé kulatiny, která má za účel odrážet teplo jedním směrem.
Oheň v dešti
se rozdělá v rozpůleném polenu. Poleno, které budeme půlit, by mělo mít průměr alespoň
40 cm. Spodní polovinu dobře zaklíníme kamením, aby se nepřevracela. Obě poloviny oddělíme
kulatinou, aby vznikla mezera asi 20 cm. Uvnitř rozděláme oheň. Žárem
se polena zevnitř rozpálí a ač je to neuvěřitelné, tento oheň hodně hřeje.
Oheň na sněhu
někdy je tolik sněhu, že nemá smysl dohrabávat se na zem. V takovém případě rozděláváme oheň
na roštu ze syrové kulatiny, kterou ještě podložíme syrovým chvojím.
Strážní oheň
připravujeme ještě za světla. Rozděláme malý ohýnek, který nám vyrobí dostatek žhavého
popela. Po setmění ze tří až pěti stran přiložíme do popela suché kulatiny konci k sobě.
Oheň slabě hoří nebo jenom doutná. Je málo viditelný a přitom dá dostatek tepla.
Dlouho vydrží.
c) Hospodářská ohniště
Hospodářská ohniště slouží k vaření. Aby bylo takové ohniště funkční, musíme vědět, jak ho
postavit. Z kamenů uděláme manžetu ve tvaru osmičky. Ve větší části ohniště rozděláme oheň a
do menší vyhrabujeme žhavý popel a doutnající uhlíky. Po obvodu zapíchneme tři vidlice ze
syrového dřeva. Dvě vidlice zabodneme do země tak, abychom mohli kotlík zavěsit nad oheň a
jednu tak, abychom mohli kotlík přemístit jedním pohybem nad žhavý popel. Tímto způsobem
můžeme snadno a jednoduše regulovat mocnost varu nebo dušení potravin. Popeliště a žhavý
popel můžeme využít k pečení, smažení nebo udržování pokrmu v teplém stavu. Takovéto ohniště
můžeme postavit i pro více kotlíků najednou.
I zde platí, že než se naučíme stavět funkční ohniště na vaření, bude nás to stát trochu
zkoušení, abychom získali cvik a naučili se všelijaké finty, které se nedají naučit z knížky
nebo okoukat – chce to prostě cvik.
– v malém kotlíku uvaříme spolehlivě 2 litry polévky, což je asi pro 5 dětí
– ve velkém kotlíku uvaříme 3,5 litru polévky a ta nám stačí asi pro 8 – 9 dětí
– stejně tak je to i s čajem
Závěs pro jeden kotlík
Vidlice pro závěs i hrazdu, na které je kotlík zavěšen, děláme vždy z mokrého dřeva
listnatých stromů. Pokud nedodržíme tuto zásadu, může nás potkat nemilé překvapení v podobě
vylité polévky v ohni. Podle zákona schválnosti to bude v okamžiku, kdy bude polévka hotová a
děti budou stát v řadě s připraveným ešusem.
Závěs pro jeden kotlíkna zmrzlé půdě nebo kamenitém podkladu. Patřičně dlouhou syrovou
větev důkladně zatížíme balvanem. Je výhodné na konci větve udělat zářez a uvázat liščí
smyčku, kterou protáhneme pod balvanem a zajistíme – je to taková pojistka.
Závěs pro více kotlíků
Pokud potřebujeme vařit ve více jak dvou kotlících, pak je výhodnější používat jako hrazdu
na zavěšení kotlíků železnou trubku nebo tyč.
Termoska
Potraviny nám vydrží až neuvěřitelně dlouho teplé, když je v kotlíku dáme na rozpálené
kameny do jámy a přikryjeme listím.
Pečení v popelu
Všelijaké povídání o pečení slepic v jílu a podobně jsou spíš báchorky než proveditelná věc.
Přesto se nechá v popelu spolehlivě péct maso. Na misku dáme to, co chceme upéct, hodně
podlijeme vodou, přiklopíme kotlíkem a přihrabujeme neustále žhavý popel a uhlíky.
Pečení na rožni
je tradiční záležitost, kterou si snad každý odzkoušel. Tak si jenom připomeneme, že nežli
začneme péct na rožni, musíme mnohem dříve rozdělat oheň a vyrobit velké množství žhavého
popela. Pečeme žárem z popela a ne přímým ohněm. Pro takovouto činnost je nejvhodnější
přikládat dubovým nebo bukovým dřívím – nedává velký plamen, ale zato hodně sálavého tepla.
Setonův hrnec
je další věc, která celkem spolehlivě funguje. Do dosti hluboké jámy naklademe vrstvu
rozpálených kamenů. Na ni položíme zabalené maso (nesmí to být příliš velký kus, maximálně
tak kilo) a překryjeme vrstvou rozpálených kamenů. Uprostřed přidržíme kůl a zasypeme hlínou,
kterou dobře udupeme. Kůl vytáhneme, do díry nalijeme malý kotlík vařící vody a kůl vrazíme
zpět. Asi za tři hodiny maso vyhrabeme a můžeme hodovat.