Sociální psychologie
je věda
o tom, jak se člověk v sociálních a kulturních situacích utváří a jak v nich
působí.
M. Nakonečný
Pokud
jsi vážený vedoucí nebo istruktore přečetl kapitoly o psychologii osobnosti a psychologii
dítěte, víš, jak důležitou úlohu má sociální prostředí pro vznik a kvalitu
osobnosti. Abychom se vyhnuli poučování, pokusíme se vysvětlit pouze
nejdůležitější pojmy sociální psychologie. Věříme, že sám odvodíš vše důležité pro
pochopení podstaty tohoto složitého oboru.
Interakce
Interakce
je vzájemné působení osobnosti a prostředí. Ovšem sociální interakce nezahrnuje
pouze vztah člověka k prostředí, ve kterém se nachází a naopak, ale i vztah
mezi individui (jedinci) navzájem. Tedy i tzv. interpersonální (mezilidské)
vztahy.
Použijeme-li
jednoduchého příkladu, můžeme si představit jedince jako kruh, který je
obklopen nějakým prostředím. Z tohoto prostředí vycházejí různé podněty, které
na jedince působí a on zpětně reaguje na tyto podněty, a tím ovlivňuje
prostředí, které ho obklopuje. Vzájemným působením se potom jak jedinec, tak
prostředí mění.
Komunikace
Interakce
mezi osobami se uskutečňuje pomocí komunikace. Komunikace mezi lidmi má
symbolický ráz. Komunikační symboly rozdělujeme na slova (verbální komunikace) a
například gesta (nonverbální komunikace), tj. všechny symboly, které nejsou
slovy.
Komunikace
je vlastním nositelem sociálního dění. Člověk se stává člověkem především tím,
že rozumí světu, který ho obklopuje, že rozumí chování druhých lidí a sám se
chová tak, aby se přizpůsobil společenským poměrům a sociálním podmínkám svého
bytí. Znamená to, že rozumí sociálním podnětům a sám dává svému chování
sociální význam.
Sociální
interakce a komunikace jsou dva ze základních předpokladů pro vytvoření procesu
socializace individua.
Sociální
vztah
Z
procesu sociální interakce, tj. ze styku jedince s příslušníkem téhož druhu,
vyrůstá složitá organizace duševního života člověka. Jako příklad může sloužit
sociální závislost vývoje řeči
a myšlení
u dítěte.
Základním
aspektem života v rámci určité kultury je sociální vztah, tj. vztah mezi
příslušníky téhož druhu, tedy vztah člověk – člověk.
Rozhodující
prvkem sociálního vztahu je sociální akt. Příkladem sociálního aktu je vztah
matka – dítě v situaci kojení, nebo rodič – dítě v situaci trestání nebo
odměňování. Znamená to tedy, že k sociálnímu aktu dochází, existuje-li jeden
pól interakce (matka, rodič), jenž svým působením směřuje k druhému pólu
interakce (kojenec, dítě).
Sociální
vztahy se odehrávají většinou v situacích tváří v tvář. Není to však jediný
druh tohoto vztahu, protože tento vztah může přejít i do jiné roviny
(vzpomínky, představy). Sociální akt je významné chování zaměřené na sociální
objekt.
Raná
zkušenost dítěte v oblasti sociálních vztahů je důležitá pro další duševní
vývoj dítěte, a tedy pro utváření jeho osobnosti.
Socializace
Člověk
přichází na svět jako biologická bytost vybavená poměrně chudým systémem
vrozených reflexů a pudů, který mu umožňuje realizaci základních funkcí (příjem
potravy).
V
průběhu individuálního vývoje se však člověk stává společenskou bytostí s
bohatou zásobou psychických reakcí, které mu umožní přizpůsobovat se složitým
podmínkám v lidské společnosti.
K této postupné
přeměně dochází v procesu socializace, tj. zespolečenštění, který má v podstatě
charakter sociálního učení a uskutečňuje se v interakci lidského organismu se
sociálním prostředím. Produktem procesu socializace je získání specificky
lidských vzorců vnímání, cítění a snažení, tj. získání vlastností umožňujících
život ve společnosti. V průběhu procesu socializace je jeho základním produktem
vznik lidské osobnosti, tj. specificky lidského uspořádání struktury celku
duševního života. Cestou sociálního učení si člověk osvojuje schopnost
přizpůsobit se obyčejům, mravům a zákonům kultury, v níž žije, a normám skupin,
jejichž je členem.
Zájmové
skupiny, kterých jsou děti členy, mají velký vliv na utváření osobnosti v
procesu socializace. Takové členství obsahuje řadu prvků, které nemůže dítě
prožít nikde jinde než právě zde. Například je to dobrovolnost činnosti,
možnost kdykoli tuto činnost z vlastního rozhodnutí ukončit, úzce
specializovaná činnost a učení. Zažívá jiný rozměr vlastní důležitosti (člen soutěžního
družstva, dostává funkci s možností rozhodovat apod.).
Sociální
učení
Sociální
učení je proces, ve kterém se jedinec socializuje.
Jde o
sled změn, kterými jedinec postupně prochází ze stavu sociálně naivního
organismu
a stává
se osobností vyznačující se plností těch vlastností, které ji kvalifikují jako
subjekt společenských procesů, do kterých je zahrnuta.
Učení
probíhá za určitých podmínek:
a)
Je-li dána potřeba a spolu s ní existuje určité vnitřní napětí, které s sebou
nese snahu tuto potřebu ukojit.
b)
Okolí a v něm zahrnuté objekty jsou ve vztahu k této potřebě (tedy potřebě učit
se).
c)
Reakce na vnímanou skutečnost vede k dosažení cíle (tedy k určitým účinkům
okolí na jedince, které odstraňují vnitřní napětí v organismu jedince).
V
sociálním učení hrají důležitou roli formy odměňování (tj. způsob reakce
druhých osob
na
chování jedince).
Formy
sociálního učení
a)
Učení nápodobou – dítě se obrací k nějakému vzoru (osoby věkově starší, osoby se
sociální převahou, osoby s intelektuální převahou, osoby s technickou převahou,
hrdinové)
b)
Utváření chování na základě přímého zpevnění – kladná či záporná reakce osob na
chování jedince. Na tomto základě se utváří chování jedince od nejútlejšího
mládí.
Socializace
myšlení a osvojení referenčního (vztažného) systému
V každé
společnosti se vytváří určitý referenční systém, prostřednictvím něhož se
uskutečňuje komunikace mezi členy této společnosti na základě sdělovacích
systémů. Důležitým produktem socializace je proto osvojení si takového systému.
Je to osvojení systémů symbolů zastupujících skutečnost a sloužících k
vzájemnému dorozumívání mezi lidmi téže kultury, jazykové oblasti, sociální
vrstvy, profesní skupiny ap. Základem takového referenčního systému je mluvená
řeč.
Vývoj
jáství a koncepce sama sebe
Pojem
jáství představuje úroveň jednoty (integrace) duševního života. Koncepce sama
sebe
je pak
soud jedince o sobě samém. Člověk se totiž stává sobě předmětem myšlení a
cítění.
Podstatnou
složkou jáství je vědomí sama sebe. Složkou sebe sama je pak sociální
uvědomění, tzn. vědomí sociální příslušnosti. Na začátku svého života je
jedinec osamocen a má pouze vědomí sama sebe i v souvislosti s nějakou
skupinou. Sebeuvědomění osobnosti probíhá zhruba ve třech letech, kdy jedinec
přestane chápat sebe jako „ono“ a začne se prosazovat jako „já“. V „my“ (jako
součást skupiny) začne dítě rozšiřovat své vědomí v rozmezí šestého až osmého
roku života.
Vědomí
sebe sama neboli tzv. sebekoncepce se skládá z důležitých kategorií sociálních vztahů.
Mezi tyto kategorie patří jednak sebevědomí, které odpovídá životní úspěšnosti,
tedy tomu, jak ji člověk chápe a pociťuje sám a jaká je mu přisuzována
společností, ve které se pohybuje.
Míra
sebevědomí přímo souvisí s úrovní aspirace. Aspirací označujeme velikost cíle,
kterého se jedinec snaží dosáhnout. U jedince je míra aspirace značně ovlivněna
právě úspěšností.
Další
kategorií je svědomí. Svědomí je v podstatě soud či cit, zároveň je to
prožívání rozporů mezi tím, co v dané chvíli chce individuum, a tím, co
vyžaduje norma, nebo přesněji řečeno mezi tím, co jedinec učinil, a mezi tím,
co si uvědomuje jako normu.
Do této
kategorie můžeme zavést ještě další kategorie vztahu, které tvoří součást
jáství.
Jsou to
myšlení, víra a přesvědčení.
Průběh
a výsledky socializace
Socializace
je tedy procesem, ve kterém se přetvářejí všechny složky duševního života
člověka. V jeho průběhu se vytvářejí nové, kvalitnější vlastnosti, reakce a
způsoby chování na základě starých vrozených vlastností. Jde tedy v podstatě o
formování psychiky, které probíhá asi v následujících směrech.
–
pudové projevy se přetvářejí v lidské vlastnosti
–
konkrétní chápání se mění v chápání vztahů a pojmové myšlení
–
bezprostřední projevy citové komunikace se mění ve schopnost používat symbolů
(používání řeči a přijímání rolí druhých)
–
naprostá fyzická závislost se mění v relativní osamostatnění
– pouhé
uspokojování tělesných potřeb nahrazuje vytváření vyšších cílů a duchovních
hodnot
–
zaměřenost na vlastní já se podřizuje zájmům skupin, ve kterých se jedinec
pohybuje
–
prvotní prostorová a sociální vázanost je nahrazena rozšiřováním pole na
základě sociální interakce
Sociální
skupina
Skupina
a pojem skupina
Vztah k
jiným v raném dětství, určený bezmocností a slabostí malého tvorečka, je
základní podmínkou života. Později v důsledku společenské struktury je kontakt
s jinými nevyhnutelný. I ten nejosamělejší člověk podléhá vlivům některých
skupinových tlaků už jen pro svou příslušnost ke skupině rodiny.
Člověk
nežije ve společnosti osamoceně, nýbrž v závislosti na jiných osobách, k nimž si
vytváří vztahy a pouta, která utvářejí jeho život a psychiku. Příkladem toho je
život dítěte, který se odehrává v prostředí rodiny. Později je člověk členem
jiných skupin (třída, kroužek, pracoviště ap.). Skupinová příslušnost ho
provází celý život. Uplatňuje se v jeho chování, vynořuje se v jeho citech i
obsahu myšlení, a to i tehdy, když si to neuvědomuje a je prostorově vzdálen od
přímého skupinového působení.
Nejprve
si musíme vysvětlit, co to skupina je. Pojem skupina používáme, když chceme
postihnout proces interakce, tj. vzájemného podněcování a reakce na toto
podněcování.
Definic
skupiny je celá řada. Z nich poměrně přesná je definice, kterou podávají
manželé Sherifovi: „Skupina je sociální formace, která se skládá z určitého
množství osob, které jsou vůči sobě ve vzájemných, více nebo méně vymezených,
pozicích a rolích a která má vlastní systém hodnot a norem, regulujících
chování jednotlivých členů alespoň v záležitostech pro skupinu důležitých.“
Do
takto vymezených skupin je možno začlenit skupinu přátel, oddělení v továrně,
školní třídu apod. Nebudeme sem ale zařazovat skupinu koncertního obecenstva,
cestující v autobuse apod. Taková skupina může sice vstoupit do určité
interakce a mít dokonce společný zájem. Mezi jedinci takové skupiny však
neexistuje to podstatné, co tvoří sociální skupinu, tj. užší závislost
sociálních rolí členů skupiny. Ze sociálně psychologického hlediska však tvoří
skupinu i dva lidé (manželský pár). Takovouto skupinu nazýváme dyáda. Můžeme
tedy říci: „Skupina je sdružení dvou a více lidí, kteří mají společné cíle,
vytvářejí společné normy a vzájemnou závislost sociálních rolí.“
Klasifikace
skupin
Skupiny
můžeme třídit na základě různých hledisek. Podle velikosti je dělíme na velké
a malé.
Z hlediska psychologie považujeme za malou skupinu o počtu do 30 – 40 osob.
Podstatnými znaky malých skupin jsou:
a) společný cíl
b) jejich členové jsou spojeni trvalejšími
svazky
c) vzájemně se znají
d) komunikují tváří v tvář
e) vytvářejí společné normy, závazné pro
chování členů
f) vzájemná závislost sociálních rolí, která
podmiňuje organizaci skupinového života, dělbu úkolů a činností, která odpovídá
tradicím a normám skupiny a je předpokladem dosahování společných cílů.
Jiným
způsobem je dělení na primární a sekundární skupiny. Primární skupinou rozumíme
takové sdružení osob, které se vyznačuje intimním spojením osob tváří v tvář a
spoluprací. Typickou primární skupinou je rodina (nemusí být). Sekundární
skupiny se vyznačují náhodnými vztahy, nikoliv trvalostí pout a jsou spíše
důsledkem nějakého zájmu.
Neformální
skupina představuje síť sociálních vztahů, jejichž formy a funkce nejsou do
detailů předpisovány nějakou společnou normou. Vazby mezi členy neformálních skupin
jsou přirozeným výrazem citů a potřeb. Formální skupiny jsou organizovány
(institucemi) a mají shora danou strukturu. Je potřeba si uvědomit, že ve
formální skupině může vzniknout skupina neformální, nebo z formální skupiny
může časem vzniknout skupina neformální.
Další
kategorií malých skupin tvoří členské a referenční (vztažné). Podle Klineberga
jsou referenční skupiny takové, které vyvolávají touhu určitých jedinců po
příslušnosti k této skupině. Skupinová vztažnost se tedy nemusí krýt se
skupinovou příslušností. Členská skupina je pak skupinou, které je jedinec
členem.
Referenční
skupiny mohou být pozitivní (to jsou ty, kterých chce být jedinec členem)
a
negativní (kterých členem nechce být).
Utváření
malých skupin
Skupina
je výsledkem interakce mezi individui. Východiskem vzniku skupin je sociální
situace, v níž se z velkého množství různých interakcí vydělují osoby se
společnými cíli a zájmy.
Interakce
je základem pro vytvoření skupiny, ale sama interakce by ještě nestačila, kdyby
zde nepřistupovaly další prvky, tj. společné zájmy a uspokojené potřeby. Je
třeba si však uvědomit, že táž skupina uspokojuje u jedinců různé potřeby, což
můžeme pozorovat na rozdělení rolí ve skupině.
Skupina
tedy vzniká proto, aby uspokojila potřeby členů, v průběhu společné interakce pak
vytvářejí členové určité normy, které usměrňují jejich postoje a akce a
ovlivňují jejich uspokojování.
Uspokojování
potřeb členů skupiny v rámci fungování skupiny a uskutečňování jejich
cílů je
nejdůležitějším faktorem soudržnosti uvnitř skupiny.
Vzájemné
vztahy ve skupině
Sociální
struktura skupiny, tj. uspořádání vztahů uvnitř skupiny, se zpětně projevuje v
akcích skupiny. Na tomto základě vznikají tři kategorie skupinového chování.
a)
chování vyjadřující individuální prosazování se člena skupiny a sloužící k
dosahování osobních cílů
b)
chování, v němž se člen skupiny snaží podporovat činnost skupiny a dosahování
skupinových cílů
c)
chování, jehož účelem je vytvářet a udržovat přátelské a žádoucí vztahy mezi členy
skupiny
O
četnosti sociálních vztahů uvnitř sociální skupiny nám podá obraz sociometrie.
Tato
sociálně psychologická metoda definuje sociální postavení (pozici) jedince ve
skupině na základě množství kladných a záporných vazeb tohoto jedince s
ostatními členy skupiny. Vzhledem ke složitosti společenských vztahů zaujímá
každý jedinec řadu pozic, které se odlišují svým významem, zařazením a jinými
znaky.
Role,
které jedinec ve skupině zastává, jsou výrazem jeho osobnosti, avšak zároveň
jeho
osobnost trvale formují.
Vůdcové
ve skupině
Ze
struktury rolí a meziosobních vztahů se uvnitř skupiny vyčlení určité osoby, které
se stávají v různých směrech v životě skupiny dominantní. Tyto osoby jsou
nazývány vůdcové.
Vůdce je ke svému výsadnímu postavení ve
skupině veden potřebou moci, prestiže, seberealizace, ale současně, aby mohl
jako vůdce vystupovat, je třeba, aby se vytvořily určité podmínky v sociální
struktuře skupiny.
Na
základě různých výzkumů zjistili A.W.Halpin a B.Winera následující faktory
vůdcovství:
a)
uznání a porozumění potřebám členů skupiny
b)
iniciativa, organizační schopnost a vlastní osobní účast na životě skupiny
c)
výkonnost v souvislosti s motivací členů skupiny
d)
sociální citlivost vůči dění ve skupině spojená se starostlivostí o členy
skupiny.
Jednotliví
vůdcové ve skupině vynikají nad ostatní členy skupiny, např. inteligencí, aktivitou,
vědomostmi. Vůdce ve skupině musí být pokládán za „jednoho z nás“, za
nejlepšího a musí plnit očekávání členů. Pokud nesplňuje některou z podmínek, dochází
k napětí a ztrátě postavení vůdce.