* CH, I, J, K *


CH




I




J


Jednorožec - palná zbraň ruského dělostřelectva.

Jeřábek člunový - přímé nebo zahnuté ocelové vzpěry s kladoustrojem připevněné k palubě lodi sloužící ke spouštění záchranných člunů na vodu, resp. k jejich zdvihání.


K


Kasemata - opancéřovaný prostor na lodi, v něnž jsou umístěna děla.

Kasouny - lana pohyblivého lanoví sloužící pro manipulaci s přímými (příčnými ) plachtami posunem úhlu otěží směrem ke středu ráhna. Pomocí kasounů je připevněna i vratiplachta k vratiráhnu.

Kladka ráhna košové plachty - kladky s jedním lanovým kotoučem(lanáčem, lanovnicí) připevněné ke košovému ráhnu, prochází jimi košový věšoun.

Kladka úponová - dřevěná kladka bez lanového kotouče, která má tři otvory pro upevnění lanových napínáků. Sloužila k napínání pevného lanoví.

Kladka závěsná - kladka na konci ráhna pro vedení otěže.

Kladkostroj jednoduchý(pomocný) - slouží pro zdvihání menších břemen, zvedání lodního můstku atd. Je tvořen lanem procházejícím kladkami s dvěma, resp. jedním lanovým kotoučem.

Kladkostroj lanový(malý) - nevelký kladkostroj použitý kdekoli v systému lanoví.

Kladkový běžec s kladkostrojem - kousek lana, které má jeden vých plachet. Napíná se před předním stěžnem ;áku, zatím co do očnice se uchytí hák pomocného(resp. druhého) kladkostroje.

Kladky - nejeddnodušejší mechanizmy sloužící ke zdvihání břemen a plachet. Na lodích se používaly tři druhy kladek. Kovové, dřevěné s kováním a dřevěné bez kování. Existuje mnoho druhů kladek, které rozlišujeme podle tvaru, určení a počtu lanových kotoučů(lanovnic).

Kloun (galion) - u starších plachetních lodí trám vybíhající z předního vazu šikmo vzhůru k čelenu. Horní část klounu byla zdobena vyřezávanou figurinou.

Kobylice - dřevěná deska upevněná zvenčí k lodním bokům. Byla umísrěna u předního stěžně na úrovni paluby a sloužila k ukotvení upínacích lan a dalšího lanoví.

Koker - otvor v zádi, jímž prochází peň (osa) kormidla. Nad kokerem peň prochází kokerovou trubkou.

Kolík - 1. šroub s podlouhou hlavou, 2. dřevěný kolík, jímž se spojují části dřevěných lodí, 3. osa lanového kotouče (lanovnice) u kladky.

Kompasnice - schránka z týkového nebo mahagonového dřeva, popř. z nemagnetické slitiny, v níž je uložen kompas. Existují kompasnice různých tvarů: čtvercové, válcové, kulové apod. Na lodích je kompasnice obvykle umístěna na dřevěném podstavci.

Korma - zadní ukončení lodi nad i pod čarou ponoru. V souvislosti s typem lodí rozeznáváme různé druhy kormy: okrouhlou, přímou ostrou, převislou a pod. Za záď (korma je její součástí) se považuje ta partie lodi, která sahá od nejzadnější části k nejbližšímu světlíku nebo ke konci záďové nádstavby.

Kormidlo - vertikální deska (ploutev kormidla) otáčející se na ose (pni kormidla) umístěná pod hladinou na zádi. Existuje několik hlavních druhů kormidel: nevyvážené, vyvážené a polovyvážené.

Kosatka vnější - jedna z předních trojúhelníkových plachet. Napíná se před předním stěžněm. Od ráhen čnělek předního stěžně vedou lana k čelenu, na jednom z nich je připevněna vnější kosatka (na lanu od horního košového ráhna, tj. na kosatkovém stěhu). Na lodi. kde jsou tři plachty tohoto typu, je vnější kosatka druhá směrem od stěžně. První se kmenuje přední vrcholová stěhovka. třetí létavka. Jestli-že jsou čtyři, pak je pořadí následující: přední vrcholová stěhovka, vnější kosatka, vnitřní kosatka, stěhovka.

Kostra lodní - kostra trupu lodi, kterou tvoří podélné a příčné spoje- kýl, vazy, žebra, bočníky(stringery). atd. Na kostru trupu lodi se připevňuje obšívka.

Koš stožárový - plošina na plachetních lodích připevněná ke krákorci košovému. Koš slouží pro uchycení úpon, čnšlek a při manipulaci s plachtami. koše jsou pojmenovány podle příslušných štěžnů, tedy přední koš, hlavní koš, pouze koš na zadním (besanovém) stěžni se nazývá křížovým košem.

Kotva - slouží k udržení lodi na místě, když je kotva, spojená kotevním řetězem s lodí zachycena na dně.

Kování - kovový kroužek (nebo obruč) připevněný k některým částem ráhen. Slouží ka spojení jednotlivých částí ráhen nebo k uchycení lanoví a klsdek k ráhnům.

Královský - slovo, které se přidává k označení všech plachet, ráhen a lan, které patří ke královským čnelkám všech stěžňů.

Krákorec košový - dva dřevěné podélné trámy (krákorce) připevněné ke spodní části vrcholu stěžně nebo čnělky spojené příčnými trámy (krákorci) a tzv. upínacími opěrami. Krákorec košový tvoří základ koše nebo ochozu.

Krákorec kotevní - silný krátký trám v podobě konzoly, který přesahuje lodní bok, zespodu je zajištěn nosnou vzpěrou. Na dřevěných lodích plachetní flotily se využíval při zdvihání kotev k boku.

Křivka řezu povrchu lodi svislou rovinou - křivka daná teoretickým řezem povrchu lodi. Viz teoretický výkres.

Kýl - podélná spojnice (u dřevěných plachetních lodí většinou dřevěný trám) probíhající v podélné ose dna lodě, na něj se napojují oba vazy. Ke kýlu jsou připevněna žebra. Existuje několik druhů kýlů - výsuvný, stahovací, plochý apod.

Kýl mrtvý - součást zádi trupu (resp. kormy) v prostoru pod hladinou mezi zadním vazem a kýlem.



Zpět na slovník Zpět na titulní stránku.