Organizační řád DD Melč Obsah: Čl. 1 Úvod - základní ustanovení Čl. 2 Řízení a vedení dětského domova Čl. 3 Organizační struktura dětského domova, organizační schéma zařízení Čl. 4 Personální obsazení dětského domova - práva a povinnosti zaměstnanců Čl. 5 Péče o svěřence Čl. 6 Všeobecné povinnosti zaměstnanců DD Čl. 7 Společná a závěrečná ustanovení Přílohy: Organizační schéma zařízení Seznam dokumentace k řízení a plánování práce DD Čl. 1 Úvod - základní ustanovení 1/ DD v Melči je příspěvková organizace, která zajišťuje výchovu, zdravotní a sociální péči dětem, které ze závažných důvodů nemohou být vychovávány ve vlastní rodině 2/ Činnost DD je vymezena § 24 zák. č. 395/1991 Sb. O školských zařízeních ve znění pozdějších předpisů a statutem MŠMT ČR 3/ Dětský domov v Melči je právním subjektem od 1.1.1994 4/ DD v Melči spolupracuje s orgány státní správy a samosprávy, s orgány sociální péče, s občanskými sdruženími, a to vše ve prospěch svěřenců DD a dětského domova Čl. 2 Řízení dětského domova 1/ V čele dětského domova stojí ředitelka, která je jmenovaná a odvolávaná zřizovatelem na základě konkurzního řízení 2/ Ředitelka je statutárním orgánem - řídí DD a plně odpovídá za plynulý provoz DD, je oprávněna jednat jménem DD Melč. Ředitelka plní povinnosti vedoucího organizace, jmenuje a odvolává svého zástupce. Pečuje o odborné vzdělávání pedagogických a ostatních pracovníků DD. Ředitelka je odpovědná za odbornou a pedagogickou úroveň výchovně vzdělávací práce s dětmi, za efektivní využívání svěřených hospodářských prostředků, odpovídá za vytvoření podmínek pro práci, kontroluje a sleduje práci pedagogických a ostatních zaměstnanců. Ředitelka se podílí na výchovné práci. Ředitelce a zástupkyni ředitelky jsou dle organizačního schématu podřízení ostatní pedagogičtí a provozní zaměstnanci. 3/ Dalším statutárním orgánem je statutární zástupce ředitelky, která samostatně řídí výchovný úsek DD a zároveň pracuje ve funkci sociální pracovnice DD. V době nepřítomnosti ředitelky zástupce ředitelky řídí a odpovídá za organizaci DD v plném rozsahu. 4/ Ředitel DD stanoví rozsah omezení práv rodičů k dítěti, přijímá a propouští svěřence, přijímá a nese odpovědnost za výchovu svěřenců. Spolupracuje s orgány péče o děti v zájmu svěřence, předkládá návrhy na výběr vhodných dětí do NRP, spolupracuje při umisťování dětí do NRP. 5/ Ředitelka DD jmenuje a odvolává zástupce ředitele, stanovuje pracovní náplně administrativních, provozních a výchovných pracovníků. 6/ Ředitelka DD předsedá pedagogické radě, pedagogická rada je poradním orgánem ředitelky DD. Pedagogická rada se schází 5x ročně. Ředitelka po diskusi formuluje závěry jednání. Čl. 3 Organizační struktura DD 1/ Provoz dětského domova se dělí na tři úseky : - výchovná úsek - provozně-ekonomický úsek - stravovací úsek Ředitel je oprávněn slučovat či rozdělovat jednotlivé úseky, je-li to v zájmu provozu zařízení. 2/ V čele úseků stojí zodpovědní pracovníci, kteří jsou jmenovaní či odvolávaní ředitelkou. 3/ Vedoucí pracovník provozně-ekonomického úseku plně zodpovídá za provoz a hospodaření, vede agendu tohoto úseku. 4/ Vedoucí stravovacího úseku řídí a plně zodpovídá za stravovací provoz a vede agendu tohoto úseku. 5/ Výchovný úsek DD vede statutární zástupce ředitelky, zodpovídá za úroveň výchovné práce. 6/ Ředitelka řídí vedoucí pracovníci, ved. pracovníci jsou podřízení ředitelce, jsou plně odpovědni za práci na jednotlivých úsecích. V případě nepřítomnosti ředitelky jsou vedoucí pracovníci podřízeni statutárnímu zástupci ředitele. 7/ Rozsah povinností všech pracovníků DD, vymezení jejich práv a odpovědností stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení, práva a povinnosti pracovníků jsou specificky rozpracovány v pracovních náplních, které respektují obecně závazné předpisy, zvláštní předpisy a pokyny MŠMT. 8/ Organizační schéma DD je nedílnou součástí - přílohou tohoto organizačního řádu. Čl. 4 Personální zabezpečení provozu dětského domova Provoz dětského domova a péči o svěřené děti zabezpečuje 21 pracovníků ředitelka 6 vychovatelů 4 pomocní vychovatelé / 3,25 úvazek / vedoucí ŠJ - vedoucí provozní jednotky 3 kuchařky sociální pracovnice hospodářka - vedoucí hospodářské jednotky údržbář, řidič švadlena pradlena 2 uklízečky Čl. 5 Péče o svěřence 1/ Výchova v dětském domově nahrazuje svěřencům péči, kterou měli poskytnout rodiče. Úkolem dětského domova je vytvořit podmínky pro uspokojení všech potřeb svěřených dětí / citové, materiální, intelektové aj. / 2/ DD v Melči je zařízení internátního typu s prvky rodinné výchovy. Svěřenci jsou rozděleni do tří výchovných skupin / max. Počet 15 svěřenců ve skupině /. Výchovná skupina má pro svou působnost vyhrazeny prostory sestávající se z herny, učebny, jídelny, cvičné kuchyňky a jídelního koutu. 3/ Svěřenci jsou přijímáni na základě umístěnky DDÚ Bohumín, dále pak na základě rozhodnutí OPD při OkÚ / toto je předem konzultováno s DDÚ Bohumín / Ředitelka DD rozhoduje o přijetí dítěte dle kapacity a obsazenosti DD, dále s ohledem na výchovné úkoly a zdravotní a individuální potřeby konkrétního dítěte. 4/ Požadovaná dokumentace přijímaného dítěte : - RL - zdravotní dokumntace - OP / dítě starší 15ti let / - osobní list - lékařské potvrzení o aktuálním zdravotním stavu a potvrzení o bezinfekčnosti - dokumentace o dítěti zpracovaná OPD - rozsudek o ÚV nebo rozhodnutí o předběžném opatření o umístění - jiné závažné a důležité dokumenty / posudky ze školy aj. / 5/ Propuštění svěřenců z DD probíhá v souladu s platnými směrnicemi a s platnou legislativou. 6/ O svěřenci je vedena průběžná dokumentace / osobní list, spis svěřence, individuální výchovně vzdělávací plán, spis svěřence - soc. pracovnice. Ve spolupráci s orgány OPD je DD informován o rodině a o jiných důležitých záležitostech týkajících se dítěte umístěného v DD 7/ Návštěvy dítěte v DD jsou určeny návštěvním řádem DD, kde jsou uvedeny podmínky pro poskytnutí návštěvy / návštěvní řád je přílohou org. řádu DD / Navštěvovat dítě v DD mohou pouze zákonní zástupci dítěte - rodiče, popř. jiní rodinní příslušníci 8/ Poskytovat informace o dítěti jsou oprávněni - ředitelka, soc. pracovnice, příslušný skupinový vychovatel. Informace o dítěti může být poskytnuta zákonným zástupcům / pokud nejsou zbaveni rodičovské zodnosti /, popř. jiným určeným rodinným příslušníkům. 9/ Péči o všestranný fyzický, mentální i citový rozvoj svěřenců DD dbají všichni zaměstnanci DD bez ohledu na jejich pracovní zařazení. 10/ Hmotné zabezpečení a stravování svěřenců DD je zajištěno v souladu s platnými normami, zákony, předpisy k uspokojení potřeb svěřenců Čl. 6 Všeobecné povinnosti zaměstnanců 1/ Dodržovat předpisy bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci, protipožární předpisy 2/ Střežit a chránit služební tajemství 3/ Chránit majetek DD, řádně zacházet s inventářem, a to dle zásady dobrého hospodáře 4/ Dodržovat pracovní kázeň , plně využívat pracovní dobu, řádně a včas plnit své pracovní povinnosti a úkoly vyplývající z pracovní smlouvy a z funkce, jíž byli v organizaci pověřeni 5/ Na pracovišti dbát na dodržování zásad slušnosti a občanského soužití, dbát na upevnění kolegiálních vztahů mezi pracovníky a dodržovat zásady spolupráce. 6/ Zaměstnanci jsou povinni dodržovat právní předpisy a ostatní předpisy, normy vztahující se k výkonu jejich práce 7/ Zaměstnanci dle svých znalostí, schopností, možností zabezpečit chod organizace a realizovat cíle a záměry, tj. zdravý rozvoj svěřenců 8/ Zaměstnanci jsou povinni dodržovat všechna bezpečnostní a hygienická opatření, podrobovat se dle předpisů a dle potřeb zařízení kontrolním lékařským prohlídkám 9/ Zaměstnanci jsou povinni rozšiřovat a prohlubovat své odborné vzdělání, aby jejich práce byla co nejkvalitnější, dále jsou povinni seznamovat se s předpisy, které se týkají provozu zařízení a s předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci 10/ Zaměstnanci jsou povinni pracovat uvědoměle se zodpovědností za kvalitu své práce se svěřenci a na svém pracovním úseku, v případě nenadálých událostí se navzájem zaměstnanci zastoupí bez ohledu na své pracovní zařazení. Zaměstnanci musí mít vždy na paměti dobré jméno dětského domova a základní úkol DD, tj. co možná nejlepší uspokojení všech potřeb svěřených dětí. Čl. 7 Společná a závěrečná ustanovení 1/ Organizační řád DD Melč platí od 1.1.2001 2/ Možné změny nebo doplňky v organizačním řádu DD Melč vydává ředitelka DD v souladu s platnou legislativou V Melči, 1.1.2001 Mgr. Jiřina Moudrová, ředitelka DD |