Neděle 2. prosince 200
9,00
KINESISKOP, NÁRODNÍ GALERIE PRAHA
DĚDICTVÍ BAROKNÍ ČECHIE (59°) THE HERITAGE OF BAROQUE BOHEMIA op: Doc. PhDr. Vít Vlnas, p: František Nejedlý, m: Lucie Haladová, hd: Václav Vondráček, k: Libor Hlavatý, s+r: Miloslav Kučera, pn: Betacam SP, vyrobil KINESISKOP pro Národní galerii Praha
Baroko bylo v Čechách vnímáno vždy protikladně: velebeno pro umění velkých mistrů, zatracováno jako doba temna. Film vznikl u příležitosti výstavy Sláva barokní Čechie a jeho tématem je reflexe baroka v Čechách.
10,00
Nedělní matiné Pocta Vlastě Pospíšilové a pohádkám Jana Wericha z knihy FIMFÁRUM
Přátelé, kamarádky a kamarádi, obdivovatelé i kritici, dramaturgové, scenáristé, režiséři, milovníci animovaného filmu a loutkového zvlášť a všichni takoví podobní (včetně dětí) jistě přijmou naše pozvání nejen na projekci následujících pořadů, ale poté i do přehlídkové klubovny na povídání s jejich autorkou.
LAKOMÁ BARKA (16°) n+ú: Jan Werich, d: Edgar Dutka, s: Jiří Kubíček, p: Tomáš Formáček, Alena Dětáková, a: Vlasta Pospíšilová, Alfons Mennsdorf-Pouilly, v: Petr Poš, h: Vladimír Merta, z: Ing. Ivo Špalj, m: Jan Sládek, k: Vladimír Malík, r: Vlasta Pospíšilová, pn: 35 mm, vyrobil Krátký film, Studio Jiřího Trnky (1986)
Slavná pohádka z Fimfára Jana Wericha. Hlavními protagonisty jsou lakomá Barka a další vesničané z Dejvic, kde se ale nic nedává, zato se krade a závidí. Jako všechny pohádky Jana Wericha, je i tento příběh plný humoru a moudrosti. Vysoká umělecká úroveň filmového zpracování pohádky, vypravěčské mistrovství Jana Wericha a humorně karikované loutky nepostrádající lidské teplo dávají záruku, že film rádi shlédnou děti i dospělí. Film byl oceněn mj. na festivalu v Chicagu 1987 a 1.cenou za nejlepší krátký film na festivalu v Isfahanu 1991.
AŽ OPADÁ LISTÍ Z DUBU (28°) n+ú: Jan Werich, d: Edgar Dutka, s: Jiří Kubíček, p: Bedřich Strnad, a: Jan Klos, Vlasta Pospíšilová, Jiří Látal, Ondřej Beránek, v: Petr Poš, h: Petr Hapka, z: Ing. Ivo Špalj, m: Jiřina Pěčová, k: Vladimír Malík, r: Vlasta Pospíšilová, pn: 35 mm, vyrobil KF a.s., Studio Jiřího Trnky (1991) Filmová adaptace jedné z moudrých pohádek Jana Wericha, a sice těch, které autor sám namluvil na gramofonové desky. Příběh je oslavou chytrosti a vtipu prostého člověka, který vyhrává nad byrokraticky důkladným a vytrvalým čertem. Film je vyšperkován nádhernou komikou situací a moudrostí vtipného komentáře. Film byl oceněn mj. Hlavní cenou na festivalu v Espinhu 1991.
SPLNĚNÝ SEN (16°) n+ú: Jan Werich, s: Jiří Kubíček, p: Lída Nepustilová, Michal Havlík, v: Petr Poš, a: Jan Klos, Xenie Vavrečková, h: Miroslav Kořínek, z: Ing. Jan Kacian, m: Jiřina Pěčová, k: Vladimír Malík, r: Vlasta Pospíšilová, pn: 35 mm výroba: Krátký Film Praha a.s., Studio Jiřího Trnky
Werichův "Splněný sen" je úsměvný pohled na obyčejný život bodrého venkovana, který se chce odpoutat od nevydařené reality všedního života. V rozšafném Loudalovi i jeho stále nespokojené ženě se leckdo pozná. Základ loutkového filmu tvoří sestřižený text pohádky namluvené Janem Werichem. Osobitě pojatá obrazová stránka filmu vytváří plnohodnotný protějšek mistrovskému umění vypravěče. Film natočený s humornou nadsázkou podtrhuje lidské vyznění Werichovy předlohy. Film vznikl za přispění Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie.
celkem 60° Po projekci přátelské posezení v klubových prostorách kina
![]()
11,10
ČESKÁ TELEVIZE
ZMIZENÍ BANKÉŘE PREISSE ( 59°) d: Karel Hynie, s: Pavel Kosatík, r: Ivan Stehlík, výroba: Česká trelevize a Golden Dawn
Jméno nejmocnějšího prvorepublikového finančníka bylo po jeho smrti (1945) nadlouho vyslovováno jedním dechem s pojmy "žebračenka" a "Masarykova střelba do dělníků", stalo se symbolem zla a zvrhlosti kapitalistického režimu. Poněkud stranou zůstávaly informace o tom, že ČSR patřila k deseti nejvyspělejším státům světa, že koruna byla snad nejtvrdší světovou měnou, že značnou část svých pohádkových příjmů investoval do umění a umělců... Hvězdná kariéra spoluautora československého hospodářského zázraku prakticky skončila současně s I.republikou, jeho činnost za protektorátu nebyla zcela bez poskvrny a předčasná smrt ho zřejmě ušetřila před dlouholetým vězením, byť vina nebyla nikdy jednoznačně prokázána. Obraz úžasně zajímavé osobnosti i celé historické epochy detailně dokreslují vzpomínky žijících pamětníků z Preissova nejbližšího okruhu i naprosto unikátní záběry z rodinného filmového archivu.
REGULA PRAGENSIS (28°) s+r: Petr Slavík Pro jedny jsou blázni, pro druhé obdivovaní pábitelé, třetím nestojí za povšimnutí. Regula Pragensis, sdružení, které samo o sobě říká, že je necírkevním řádem, jehož řeholí je vytváření životní radosti..
CESTOMÁNIE: Francie - Korsika (27°) vp: Fero Fenič, d: Tomáš Motl, s+k+r: Ján Sebechlebský, výroba: Česká televize a FEBIO
Korsiku mnoho lidí vnímá pouze jako ostrov banditů a nesmiřitelné krevní msty vendety, popřípadě jako rodiště Napoleona. Málokdo však ví, že byla obývána neznámým národem už v mladší době kamenné a že byla první evropskou zemí, která vytvořila první lidový parlament a demokratickou ústavu. Sídlí tu francouzská cizinecká legie, prasata tu volně běhají po lesích a k vyhlášeným lahůdkám patří kaštany. Je tu zkrátka spousta neznámého a přitom poutavého. To potvrzuje i Ivan Palec, český herec, který se tu před několika desítkami let zamiloval a vzápětí našel nový domov...
DVĚ HELENY (57°) r: Viliam Poltikovič Dvě Heleny jsou příběhem paní Heleny Radoušové a Heleny Plaché, příběhem matky a dcery.
Paní Radoušovou zpovídal režisér Viliam Poltikovič a ještě před její smrtí tak stačil zaznamenat výjimečný osud pozoruhodné ženy, jejíž život obsáhl takřka celé dějiny našeho státu. Na pozadí proměn doby se však odehraje privátní drama tragicky nenaplněného vztahu matky s dcerou. Určující událostí je neobjasněná smrt Heleny Plaché v její švýcarské emigraci. Podle oficiálního policejního protokolu sebevražda, v níž ale matka nikdy nevěřila. V možnost sebevraždy neuvěří nejspíš ani diváci dokumentu, přesto však hodinový film nerozvíjí kriminální zápletku. Jeho tématem je zneklidňující neuchopitelnost, nepoznatelnost života, jehož smysl nám zůstává skryt. Proto film stojí nejen na sugestivním vyprávění paní Radoušové a dokumentárních materiálech evokujících dobu a prostředí dramatu, ale jeho obrazová a hudební složka paralelně rozvíjí příběh dvou žen v metaforu lidského osudu.
celkem 171°
![]()
14,15
ČESKÁ TELEVIZE
HOKEJ!!! (58°) s: Petr Jančárek, Vladimír Kučera, r: Petr Jančárek, pn: Betacam SP, výroba: Česká televize a Chronosfilm
"...z těch hokejek by mohly být i kvéry..." napsal Jaroslav Seifert poté, co jsme v roce 1938 porazili na pražském mistrovství světa Německo. Že vzápětí přišla mobilizace, Mnichov atd., za to určitě sportovci nemohli, že však hokejové události jara 1969 znamenaly definitivní razítko na normalizaci a konec snu o reformovatelnosti socialismu, o tom se dnes dočteme v každé učebnici dějepisu. Kdo však dnes ví, že čeští hokejisté již v roce 1911 úspěšně na evropském mistrovství reprezentovali ČECHY, když idea samostatného státu byla takřka chimérou? A jak je možné, že jsme stále hráli o medaile i poté, co takřka celý reprezentační tým skončil v komunistickém kriminále? Hokej v Čechách totiž nikdy nebyl jenom sportem - vždy měl ještě nějaký další rozměr: např. jediného možného politického ventilu vůči vnucenému Velkému Bratrovi...
![]()
15,15
FITES, KULTURNÍ KLUB MĚSTA PÍSKU, KINO PORTYČ
Sejdeme se u štrůdlu
Přátelské zakončení 9. přehlídky české dokumentární a animované tvorby se štrůdlem, čajem a kávou. Tedy na svačince, při níž popovídáme, pokecáme, něco i zhodnotíme a od níž se potom rozejdeme a rozjedeme za spřádáním dalších tvůrčích plánů, po jejichž naplňování a realizaci se v Písku u nových filmů a pořadů za rok opět sejdeme...