William Harrington -
Columbo Smrt zpěvačky
prosinec 1998
Asi se mi často nepodařilo číst knihu až po shlédnutí
filmu nebo televizního seriálu. Tady navíc se zdá, alespoň
jsem to tak pochopil, že kniha byla napsána až po scénáři.
Tak tedy, jaký je rozdíl mezi pohodlným shlédnutím televize
a přečtením knihy?
Měl bych ještě upřesnit, že zřejmě přesně tento příběh
jsem možná ani neviděl, aspoň si nepamatuji, ale viděl jsem
mnoho Columbů a ono je to všechno na jedno brdo. Co tedy z
tohoto pohledu přináší kniha nového nebo jiného? Ta figurka
inspektora Columba tam je vykreslena přesně, dozvídáme se více
podrobností o jeho zvycích, chutích, o jeho paní, která se
tam sice opět neobjeví osobně, ale už to není takový přízrak
jako v seriálu, dozvíme se, odkud jsou jeho skvrny na baloňáku,
ani dále není jasné, proč jeho kravata musí být uvázaná
obráceně úplně pokaždé. Jeho postupy při vyšetřování
jsou samozřejmě sympatické a na první pohled velmi originální,
ale potíž je v tom, že po určité době začnou čtenáře i
diváka nudit.
K samotnému příběhu jen krátce. Regina je světoznámá zpěvačka,
chtěla by překonat Madonnu, má kolem sebe tým lidí, kteří
se starají o její slávu, kteří ji vlastně udělali (sama až
tolik talentu ani nemá), ona je všechny dobře platí, ale
vlastně ji nikdo nemá rád. Má sluhu, který je jejím
milencem, má dědečka, který není jejím dědečkem, ale také
milencem, ač je mu přes osmdesát, také další lidé jsou k ní
v různých vztazích a je tedy plno těch, kteří mohli mít na
její smrti zájem. Když je ve své rezidenci zavražděna tak,
že ji dva muži s ostrými noži při koupání nenechají
vystoupit z bazénu a nechají ji utopit, má Columbo co vyšetřovat.
Dědeček záhadně zmizí, je ovšem brutálně zavražděn a
odstraněn zalitím betonem v sudu a hozen do oceánu, dojde k
dalším vraždám, v pozadí je mafie a utajená osobnost nebožtíka
starce, a z vraždy je usvědčen ten její milenec i s pomocníkem.
V Columbových příbězích divák zná vraha a zajímavá je
metoda, která ho nakonec usvědčí. Také v tomto románu jsem
očekával nějakou geniální myšlenku důkazu. Vzpomínám si,
že jednou to třeba byl chybějící stín na tváři svědecké
fotografie, která měla tvořit dokonalé alibi pachatele. Tady
jsem ale nic tak zajímavého nenašel. Jediným přínosem románu
snad bylo seznámení s prostředím kolem nejbohatších hvězd
šoubyznysu. A to mi připadá málo, příště zas dlouho
Columba nemusím.