Miloslav Švandrlík –
Říkali mu Terazky
srpen 2000
Podtitul zní Šest půllitrů u Jelínků. Vyprávění navazuje
na slavné Černé barony a je posunuté do nové doby. Major
Haluška řečený Terazky už není na vojně, ale rube někde v
lese dřevo. Při návštěvě Prahy potká vojína Kefalína, ze
kterého je známý spisovatel a Terazky četl jeho knihu o sobě.
(Zřejmě právě ony Černé barony.) Mezi někdejším nejvyšším
pánem na Zelené hoře a tehdy největším průserářem jeho pétépácké
jednotky nikdy nebylo otevřené nepřátelství a nyní spolu rádi
zajdou k Jelínkům na pivo, aby zavzpomínali na staré časy.
Mezi šesti půllitry se znovu oživují kapitoly té prazvláštní
doby socialismu padesátých let hájeného mocnými té doby všemi
možnými prostředky. Román tvoří samostatné vyprávění
jakoby z pohledu majora a důstojnického sboru. Pro dnešního
čtenáře nepředstavitelně absurdní situace vyznívají znovu
komicky, ale vykreslují především důstojnické figurky i z té
lidské stránky. Za zmínku stojí zejména kapitola posledního
půllitru pojednávající o problémech kolem žen. Každý z důstojníků
má své, ale korunu všemu nasadí Terazky, který začne navštěvovat
pohlednou vdovu po důstojníkovi v Sušici. Vůbec nejde o
majorovu nevěru, není první ani poslední, ale o to, že paní
Monika jako vdova po hrdinovi je předurčena pro to být vzorem
socialistické ženy v boji proti imperialistické morálce a nemůže
si jen tak dovolit chlapa. Terazky, který je označen za hlavního
viníka, se marně brání: „Keď čubka něchce, pes něskočí.“
Nezbývá mu než vycouvat a tím vlastně na vojně skončí.
„Mátě pravdu Orech! Som dobrý kohút a bab je na svetě
vela.“
Těch příhod je v knize hodně a člověk se pobaví. Nicméně
mě napadá otázka, proč autor knihu napsal. Jestli mu zbylo
tolik materiálu, že by bylo škoda ho nepoužít, nebo jestli
chtěl využít otřepané téma černých baronů k oživení zašlé
slávy. Ne že bych mu nepřál nový úspěch, ale přeci jen
bych od Švandrlíka čekal zase něco jiného.