Pohánějte Váš naftový motor surovým předehřátým rostlinným řepkovým olejem
překlad z angličtiny a úprava: AG, 18.11.2000
Informace
Surový čistý řepkový olej získáte přímo z lisu na rostlinný olej. Optimální lisy pro zemědělce s nejlepším poměrem výkon/cena jsou
tyto
Surový řepkový olej je velice dobrý olej na vaření. Můžete ho i jíst.
Surový řepkový olej má vysokou viskozitu
(cSt)
okolo 80 cSt při +20 C. Ovšem jakmile ho ohřejete na cca. +75 C má řepkový olej viskozitu okolo 10 cSt.
Pokud je naftový motor zahřátý - nastartujete a můžete dobře jezdit na surový rostlinný olej
Je velice levný na výrobu v porovnání s výrobou bionafty .
Na výrobu
bio
nafty
musíte rostlinný olej zpracovat, abyste se zbavili vysoké viskozity.
Předehřátý rostlinný olej teče přímo do teplého naftového motoru.
Příklad mechanického zapojení
Elektrické zapojení
1 Na začátku, abyste zahřáli rostlinný olej na potřebnou teplotu nastartujte Váš naftový motor na naftu z přídavné naftové nádrže
s objemem 5 nebo i více litrů . Zároveň Vám řepkový olej cirkuluje do normální nádrže (některé motory vyžadují
podpůrné čerpadlo paliva
například
Facet 40107 . Je rovněž výhodou pokud máte v naftovém filtru integrovaný předehřev. Jakmile se naftový motor zahřeje na potřebnou teplotu, automaticky je sepnut elektrický ventil (pomocí termostatu a relé) a přívod paliva se přepne na surový
rostlinný olej
.
Nyní můžete automatickým elektricky spínaným ventilem zastavit zpětnou cirkulaci rostlinného oleje zpět do nádrže, protože již je olej dostatečně teplý .
Nyní přitéká
předehřátý filtrovaný surový rostlinný olej
přímo k naftovému motoru.
3 Motor můžete pohánět 100%-ním
filtrovaným surovým rostlinným olejem
bez dalších přísad.
4 Jakmile dojezdíte, vypnete motor. Motor se zastaví, a 3/2-cestný elektricky spínaný
magnetický ventil
přepne - např. pomocí časového spínače - přívod paliva na naftu (resp. bionaftu) po dobu asi 30 sec a řepkový olej je ve vstřikovacím čerpadle vyměněn za naftu .
Vzdálenost mezi ventilem a vstřikovací pumpou je velice krátká a proto tato výměna netrvá dlouho. Poté se samo vše vypne.
Jakmile pak znovu zapnete motor, nachází se ve vstřikovacím čerpadle nafta což je nutné především tehdy, pokud je venkovní teplota příliš nízká.
Výhody:
1
Surový rostlinný olej
v nádrži se v případě nehody jen tak lehce nevznítí (nad 300°C).
2
Surový rostlinný olej
je velice šetrný k životnímu prostředí i v případě úniku jeho úniku z nádrže
3
Surový rostlinný olej
je velice dobrým mazivem pro naftové motory.
4
Surový rostlinný olej
dobrý jak pro výrobce-zemědělce tak pro půdu z důvodu obměny pěstovaných plodin.
5
Surový rostlinný olej
je příznivý pro kůži i pro zdraví
6
Surový rostlinný olej
nevytváří žádný skleníkový efekt, což je jedním z největších ekologických problémů
7
Surový rostlinný olej
je velice čistý, takže v případě, že máte hlad, tak ho můžete i sníst (pít).
8
Surový rostlinný olej
lze v nádrži v libovolném poměru smíchat (doplnit) s naftou resp. bionaftou (na cestách kde nemáte rostlinný olej k dispozici)
9
Surový rostlinný olej
lze používat již dnes a nemusíme čekat dalších 20 roků na drahou vodíkovou technologii
Zajímavé srovnání užití
rostlinného oleje
a vodíku jako paliva naleznete například
zde
Když Vaše vozidlo prodáváte, můžete přemístit toto zařízení do svého nového vozidla a není tudíž zapotřebí stavět popř. kupovat ho znovu. Proč byste ale takové vozidlo vůbec prodávali ? :-)
Na obrázku zobrazeny příklady součástek pro přestavbu:
Nevýhody/Rizika :
Bylo by neférové neupozornit na některá rizika. Jak je známo, tak v každém motoru dochází při provozu
k průniku paliva do motorového oleje, což urychluje jeho stárnutí a způsobuje vyšší opotřebení motoru.
Nafta či benzín se z větší části mohou z motorového oleje i odpařit. Rostlinný olej se však neodpaří ! Po dlouhodobých zkušenostech
seriózní firmy
, provádějící přestavby vozidel na rostlinné oleje, jenž nemají zájem pouze na vlastním rychlém zisku, nýbrž na dlouhodobém přínosu pro zákazníka
(
především v SRN)
proto doporučují následující opatření:
Shrnutí:
Z originální nádrže přechází rostlinný olej přímo do tepelného výměníku přes přídavný filtr k elektrickému ventilu 6/2 (resp. 3/2) a do motoru.
Přídavný filtr je v případě nízkých venkovních teplot zahřát po dobu cca. 5 minut. Můžete rovněž zabudovat přídavné čerpadlo pro cirkulaci ohřátého rostlinného oleje zpět do nádrže aby se nádrž zahřála. Je velmi účelné tepelně odizolovat palivový filtr, tepelný výměník i hadice, k tomu může posloužit například Neoprén používaný na potápečské obleky a nebo speciální samolepicí
tepelně-izolační páska .
Přídavný ventil zastaví zpětnou cirkulaci rostlinného oleje do nádrže jakmile se pohon přepne na rostlinný olej, abyste zbytečně neztráceli další teplo z motoru do nádrže. Vracející se olej vtéká přímo zpět ke vstupu u přídavného filtru na rostlinný olej (
tzv. zpátečka nakrátko
)
Dále u dvounádržové přestavby do vozu zabudujete a připevníte přídavnou nádrž na naftu o velikosti cca. 5 až 25 litrů (může to být i jednoduchý kanistr) a přídavný naftový filtr. Nafta je čerpána z přídavné nádrže - k filtru - přes 6/2-cestný resp. 3/2-cestný elektricky ovládaný ventil až do motoru.
Při startu je elektricky ovládaný ventil přepnut na naftu. Po tom, co se motor zahřeje (může trvat až 10 minut dle venkovní teploty) tak se přívod paliva přepne na rostlinný olej
Pokud použijete termostat nebo časovací spínač, automaticky se přívod paliva přepne na rostlinný olej, jakmile se motor zahřeje. Pro snížení spotřeby nafty a urychlení ohřevu paliva lze s úspěchem jak u jednonádržových tak 2-nádržových systémů použít specielní vysocevýkonný
přídavný elektrický ohřev paliva
.
Při použití tohoto přídavného elektroohřevu s integrovanou termoregulací se doba ohřevu paliva na 75°C zkrátí u osobního vozu až na 2km vůči původním 10-15km. Toto vedle další úspory znamená že Vaše přídavná nádrž s naftou Vám vydrží daleko delší dobu než budete znova muset navštívit čerpací stanici :-)
Na konci jízdy vypněte motor. Motor se zastaví a elektricky ovládaný ventil automaticky vymění palivo ve vstřikovací nádrži a sice po dobu asi 30 sekund (časový spínač) vyčerpává z čerpadla rostlinný olej a načerpá místo něj naftu (bionaftu).
Pokud by se náhodou stalo, že byste na cestě měli mít problémy s ucpáním přídavného filtru na rostlinný olej, můžete kdykoliv ručně přepnout ventil 6/2 resp. 3/2 na naftový pohon. (přídavný spínač). Jinak je známo, že rostlinný olej se lépe mícha s bionaftou než s naftou, proto bionafty stačí menší přimíchat množství (především u jednonádržových systémů). Výhodu mají proto majitelé vozidel, která mohou být upravena na jednonádržový systém například kombinací elektroohřívače s vodním výměníkem či dokonce instalací samostatného kompaktního kombinovaného ohřívače , který v sobě má integrovaný jak elektrický předehřev tak vodní výměník. V takovém případě je i investice na přestavbu podstatně nižší než u dvounádržového systému. a její návratnost ještě rychlejší. Tento kombinovaný ohřívač je vhodný jak pro jednonádržové, tak 2-nádržové přestavby vozidel s průměrnou spotřebou do 7L/100km. Kdo nemá čas na výběr a sestavování jednotlivých komponent, může si dnes již i v ČR pořídit jak jednonádržovou tak dvounádržovou přestavbovou sadu za rozumnou cenu.
Není doporučeno používat oleje starší než 6 měsíců, jinak by toto mohlo z důvodu kyselé reakce mít vliv na kovové povrchy a tyto naleptávat .
Surový za studena lisovaný rostlinný olej vyžaduje povrchy například: elektricky pozinkované kovy či opatřené ochrannou vysoce odolnou vrstvou.
Je výhodou mít rovněž v nádrži palivovou měrku.
Víko nádrže může být rovněž elektricky pozinkováno . Galvanizované povrchy kovů
jsou rovněž dostatečně ochráněny.
Příklady použitých součástek ( Konverze traktoru John Deer JD 3130-79 ) :
Přídavný filtr a topné tělísko
: JohnDeere Tractor original Roosa Master 18711 , z ekonomický i ekologických důvodů se doporučuje rovněž použít předfiltr hrubých nečistot s vymyvatelnou vložkou
Elektrický ventil 6/2
OLEODINAMICA
L561004 VS240 F12DC.IT VS240/F-12DC GM-5042-6V3/8G 6cestný
odchylovací/sběrný ventil 3/8-6/2 12 Volt HYMAB +46 19261020
nebo
. 2 kusy
BÜRKERT-CONTROMATIC
AB SW00222 601400-C02, 5FFMSGM82-5-012/DC-08 , SIRAI L340
Bürkert-Contromatic AB +46 87240120 a nebo
nové magnetické ventily české výroby
specielně vyvinuté a přizpůsobené pro přestavby na rostlinný olej značky
Pevekoil
Čerpadlo
HÜCO Elektrische Kraftstoff pumpe Electric Fuel Pump 133000 14 volt Made in Germany
(Art 52-3225 Biltema)
120 litre/hour 0,25 bar
nebo.
HARDI 070019 3312-1 12volt Made in Germany
nebo
FACET AUTOMOTIVE UL Listed 574A 12 volt US Pat NO 5 3629674 CARGO DieselParts 070027 popřípadě
Facet 40107N
0,5 - 0,65 bar
170 litre/hou
r Branzells
tepelný výměník
kompaktní a vysoce výkonný či tento
tepelný výměník
2:
CB14-HVC Skeppsta Maskin AB +46 19228005
Teploměr:
Přístroje ve vozidle
:
Časovač:
CROUZET
MUR3 88 826 103 3593150 000060 Made In France Volt 12-240VAC/DC 50/60Hz
0,1-100h OEM +4614069580
Termostat s teploměrem
:
DIXELL
XR10C Singel Stage Thermostat 20A 12VAC/DC
PRO SWEDE-ELAB +46 40-186969
Pro SWEDE-EL AB
+4640381570
Senzor:
PTC S6S 6X40 mm 1,5 M -55 +140 C
Více-stup. spínač
: BENEDIKT & JÄGER M4H-EZB22-STO32 22,5 2-POL Made in Austria Art.5000073
Pro SWEDE-EL AB
+4640381570
Přídavná nádrž
(např. 5-25 litrový kanistr)
Poznámka: odkazy označené v textu tučným písmem jsou již dostupné i v ČR
zajímavé odkazy:
www.oilpress.com
automotive.europecon.net
www.autoabeceda.cz/jak-na-to/rostlinny-olej-misto-nafty.htm
www.autorevue.cz/Magazin/Ar.asp?ARI=6536
www.jakbydlet.cz/jbClanekDetail.aspx?intRubrKis=511&intUniKis=30000175
0
Upozornění: veškeré zde uváděné informace jsou bez záruky a evt. úpravy Vašeho vozidla provádíte výhradně na vlastní riziko !