Jan Stráský: Na východ od Prahy
Vladimíra Bohatová: Památky na prodej
Vojtěch Blažek: Pražska autobusová doprava na Kolínsku má budoucnost
Něžně zvrásněný kraj, vnímaný jako převážná
rovina, nabízí táhlé výhledy i překvapivá údolí. Neoplývá veleznámými památkami,
a protože Praha je blízko, jsou i zámky vesměs účelově využity. Ale dlouhodobé
osídlení zanechalo v krajině kostely s románskými prvky a částmi. Nabízená
trasa je velmi pružná, lze ji zkracovat i prodlužovat. Zvolíte-li si vhodnou
délku, může zbýt i čas na koupání. Na dlouhých úsecích nejsme ale chráněni
před sluníčkem, proto pozor na záludnost případného srpnového horka.
Částky plynoucí ze státního
rozpočtu na rekonstrukci památek se rok od roku snižují. Pokračuje devastace,
roste počet krádeží a ubývá nemovitého kulturního dědictví. Řada památek
je v soukromých rukou.
Vypadněte, to všechno je
moje, přivítala nás současná majitelka státem chráněné památky, gotické
tvrze z roku 1295 v
Tuchorazi na Českobrodsku. O tom, že to myslela vážně,
svědčili tři vlčáci, které se na nás chystala vypustit. Podle slov starosty
Městského úřadu v Českém Brodě Jaromíra Fischera byl při pozemkové reformě
v roce 1923 celý areál svěřen do péče nabyvatele zdejšího zbytkového statku.
Později se majitelem tvrze stalo JZD. Ze státní kasy byla věž opravena
a začalo se s rekonstrukcí okolního historického velkostatku. Opravená
tvrz se stala vyhledávaným dějištěm kulturních akcí.
Nová majitelka Markéta Grossová,
která objekt získala v roce 1992 v restituci, okamžitě strhala přístupové
ukazatele, celý areál dala oplotit a statek nechala změnit v ruinu. Památka
je sice stále uváděna ve všech průvodcích po českých hradech a zámcích,
tady ale návštěvník narazí jen na plot.
"S paní Grossovou není žádná
dohoda možná," postěžoval si starosta. Zákon o státní památkové péči zde
stojí na straně majitele, sdělila nám Dita Fuchsová z Ministerstva kultury.
Záleží pouze na něm, zda památku zpřístupní, s obecním úřadem jednat nemusí.
"Pokud by ji zpřístupnila, plynou pro ni výhody z udělování dotací a daňové
úlevy," doplňuje. To, zda majitelka dodržuje zákonem stanovený režim ochrany
památek, musí posoudit příslušný okresní úřad. Ten jediný má nástroje k
vymáhání povinností vlastníka. Když je neplní, může úřad provést na vlastní
náklady nezbytné opravy a peníze potom na majiteli vymáhat. V krajním případě
může majetek vyvlastnit.
Na jedné straně zákon, na
druhé realita. Okresní úřad v Kolíně dostal v loňském roce na rekonstrukci
památek ze státního rozpočtu pouhý jeden milion korun. Ten stačil jen na
údržbu těch nejpostiženějších památek. Tvrz, která vydržela přes 700 let,
musí ještě počkat.
Kraj na pokraji zájmu
Naše putování za kulturními
památkami jsme začali úmyslně ve Středočeském kraji, konkrétně na Českobrodsku.
Tento region, bohatý na unikátní památky, je turisticky nejopomíjenějším
v celé republice. Způsobil to nedostatek finančních prostředků na rekonstrukce,
špatná propagace a přístup některých restituentů ke kulturnímu dědictví?
"Od každého něco," říká J.
Fischer. "Na příděl ze státního rozpočtu příliš spoléhat nemůžeme. Jsme
sice druhé největší město v okrese, ale z jednoho milionu korun, které
Kolín dostal, k nám mnoho neukápne," dodává. Historické jádro města Český
Brod bylo prohlášeno za památkovou zónu a majitelé zdejších domů mají nárok
na příspěvek na údržbu. Dvoje vrata u historických domů stály 200 tisíc,
fasády si vyžádaly zhruba stejnou částku. Bez milionu korun z obecního
rozpočtu, dotací církve a nadšení místního sdružení ochrany památek by
nemohli zrekonstruovat ani místní radnici, jednu z nejstarších renesančních
budov ve střední Evropě. V jejím podzemí archeologové odkryli rozsáhlý
chodbový systém pocházející z husitských dob. Po bitvě u nedalekých Lipan
se zde ukrývaly zbytky poražených husitských vojsk. Na záchranu gotických
městských hradeb a špitálu z druhé poloviny 14. století však už peníze
nezbyly.
O větší propagaci místních
pamětihodností ale nechce starosta ani slyšet. Ví proč. V nedaleké obci
Štolmíř chátrá historický kostel. Největším skvostem tu byl zvon z roku
1650. "Připravili jsme o něm relaci do regionálního rozhlasu, kde zazněl
i jeho tón. Do tří dnů ho někdo ukradl, propagace se chytí hlavně zloději,"
dodává na vysvětlenou.
Podobně skončila i slavná
dřevomalba ze 14. století - Tismická Madona. Na zabezpečení ve střední
Evropě ojedinělé trojlodní románské baziliky Nanebevzetí Panny Marie z
konce 12. století v Tismicích nebyly peníze, a tak památku nevyčíslitelné
hodnoty musela nahradit kopie.
Z Českobrodska odjíždíme
s rozporuplnými dojmy. To, co jsme viděli, a to jsme se ještě nezmínili
o zchátralém památníku bitvy u Lipan a vykradených božích mukách, které
jsme míjeli cestou, svědčí o jednom. Stále si neuvědomujeme, že kultura
je kapitálem, a že státu, regionu nebo městu se vyplatí do ní investovat.
Jednak přináší přímé ekonomické zisky v turistickém ruchu a ve službách,
jednak přítomnost kultury v místě sehrála nejednou podpůrnou roli v rozhodování
investorů, kam upřít svůj zájem.
Na západě optimismus?
Obrátili jsme auto směrem
na západ. Mělo to dva důvody. Na území Plzeňského a Karlovarského kraje
je rozeseto obrovské množství menších historických památek, jenom na Klatovsku
je přes padesát tvrzí, zámečků a hradů, stejně jako ve středních Čechách.
Tyto regiony patří po Praze k nejnavštěvovanějším v naší republice.
Čekali jsme proto "návod",
jak zvelebovat kulturní dědictví, a důkaz, že to někde lze. Náš optimismus
zchladil ředitel Památkového ústavu v Plzni Karel Drhovský, který nás přivítal
slovy: "Je s podivem, tvrdíme-li, že jsme kulturní národ, ale na ochranu
památek nemáme peníze. Kormidelníkům tohoto státu nedochází, že památky
jsou obrovským ekonomickým potenciálem, že jsou po moři a velehorách cílem
světového turistického ruchu."
S ekonomikou to souvisí i
jinak. Podle K. Drhovského památky dominují městu, a každý, kdo sem přijede
ať na dovolenou, nebo za byznysem, vidí, v jakém stavu jsou, a řekne si,
tak tohle je mizerná země, protože si nedokáže vážit rodinného zlata a
stříbra, s tou já nechci mít nic společného.
Plzeňská správa státních
památkových objektů převzala od státu po roce 1990 největší počet památek
v kraji, z nichž pouze tři byly zachovalé. Ostatní byly zpřístupněné zříceniny,
kde byla škola nebo státní statek, všechny byly ve velice špatném stavu
už od 19. století. "Byl to danajský dar," říká K. Drhovský, "potřebovali
bychom velké množství finančních prostředků na jejich zprovoznění, ale
jsme příspěvková organizace, přisátá k jednomu ze struků vemena značně
přiškrceného státního rozpočtu."
Sponzorů je velmi málo, oslovení
šéfové největších místních podniků zůstali většinou hluší. Přesto se Plzeňským
podařil úlovek, dvoumilionový dar od firmy Mattoni, díky kterému se podařilo
zachránit zámeček Valeč. Pokud se nesedí se založenýma rukama, peníze se
prý najdou. I z Evropské unie, z programu pro záchranu sakrálních objektů,
dostali 1,2 milionu korun. Štědřejší než stát je i PHARE. Z jeho programu
jako jediní v republice už dostali třikrát finanční injekci, jednu na rekonstrukci
Kladrubského opatského chrámu a dvě na zámek v Kynžvartu, i když podle
Drhovského nešlo o žádné závratné částky. Uvážíme-li, že chrám v Kladrubech
je třetí největší v republice, a srovnáme to s rekonstrukcí Svatovítské
katedrály, která si vyžádala jednu miliardu korun a celý tým odborníků,
pak zhruba pět milionů korun a jeden odborník, kterého Plzeňští dostali,
opravdu není mnoho. Z Evropské banky pro obnovu a rozvoj přišel příslib,
že v každé postkomunistické zemi vyberou jeden nebo dva objekty většího
historického významu a dají ho kompletně do pořádku. "My jsme připravili
rekonstrukci hradu Bečov, byli jsme vybráni z celé republiky jako první.
Vypracovali jsme odborný posudek, ale nakonec jsme nedostali nic. Ona i
ta cizina se k nám chová někdy macešsky," komentuje K. Drhovský, "když
se povede jedna transakce z deseti, je to úspěch."
Jaký pán, takový krám
V západních Čechách je více
než deset tisíc nemovitých kulturních památek, většinou v soukromých rukou.
Některé rozkvetly, jiné jsou zdevastovány.
Jako všude, tak i tady jsou
podnikatelé, kteří prosazují své komerční zájmy na úkor kulturních. Zvláště
smutné je, že některé velké památky, které byly v dobrém stavu, dostali
v restituci soukromí majitelé, kteří se svým majetkem čachrují, a objekt
chátrá. Památkáři stojí za plotem a nemají žádnou pravomoc zasáhnout. Takovým
příkladem je gotický hrad u Klatov, který obec darovala majiteli za fingované
akcie. Nebo gotický hrad s památnou černou Goethovou věží v Hrozňatově.
Ten si prostřednictvím bílého koně zakoupil ruský podnikatel a od banky
dostal na jeho rekonstrukci mnohamilionový úvěr. To bylo před sedmi lety
a od té doby podnikatele ani peníze nikdo nespatřil. My jsme viděli jen
zdevastovaný hrad, jehož přístupovou bránu už lze ve vzrostlých kopřivách
jen tušit.
"Naštěstí jsou to výjimky,
těch poctivých majitelů je daleko více," pochvaluje si K. Drhovský. Na
důkaz svých slov nám předkládá fotodokumentaci opravených zámků, malých
hradů a tvrzí. Nestačili bychom je objet ani za týden.
Naděje je ve sponzorech
"Kultura je jedním z klíčových
faktorů ekonomického a sociálního rozvoje. Aby tak mohla fungovat, musí
dostávat přiměřené investice, a pokud stát toho není schopen, měl by vytvořit
prostředí, aby někdo jiný, soukromý sektor, zastával tuto roli," prohlásil
na mezinárodní konferenci Ekonomika a kultura, konané koncem loňského roku
v Praze, Ladislav Kessner, ředitel firmy CMS/LORD Culture Consulting.
Zásadním problémem je podle
něj fakt, že kultura u nás není vnímána jako kapitál. V 90. letech došlo
k nešťastnému vývoji. Byl tu spíše odpor ze strany politiků proti spojení
trhu a kultury, snaha uchránit ji za každou cenu před komercí. Nyní se
ukazuje, že to byly zbytečné obavy, vyvolané spíše jejich osobní neschopností
vypořádat se s touto situací. Důsledek? Pokračují devastace kulturních
památek, krádeže a úbytek nemovitého kulturního dědictví. To vše spojuje
jednohlasné: Nemáme peníze.
"Drtivá většina lidí uvnitř
kultury není schopna zformulovat jasně požadavky, nevytváří tlak na politické
představitele," vysvětluje L. Kessner. Hladina financování kultury ze strany
státu u nás poklesla na úroveň, která je alarmující. Příspěvky na tyto
účely ze státních zdrojů neustále klesají a loni tvořily 0,23 % HDP. Ve
vyspělých evropských zemích je to ale 0,5-1 %. Očekávat u nás zlepšení
je nereálné, veřejné rozpočty jsou hluboce schodkové a návrh státního rozpočtu
na příští rok počítá s dalším přiškrcením kultury.
Kulturní manažeři jsou ve
svěrací kazajce státu. Ředitel jednoho z největších českých zámků nám řekl,
že jako příspěvková organizace má limit na to, kolik lidí může zaměstnat;
na tolik má mzdové prostředky. V sezóně by ale potřeboval 8 až 10 dalších
pomocných dělníků a průvodců. Jistě by se našli mezi nezaměstnanými. Bohužel,
za současného stavu je zaměstnat nemůže, nemá na to právo. Transformace,
tedy převod památky z rukou státu na soukromého majitele, by pro něj znamenala
ztrátu záruky na to málo jisté, ale na druhou stranu by mu umožnila svobodnější
chování, volnější ruku při zacházení s vlastním majetkem.
Podle Kessnera privatizace
v kulturní oblasti proběhla špatně, došlo k některým skandálům, to ale
neznamená, že koncept je špatný. Stačí se podívat do ciziny. Například
v Nizozemsku nebo Německu stát poskytuje kulturním objektům jenom základní
dotaci, dalším zdrojem financí jsou granty a sponzoři.
Paradoxně ale byla i naše
kultura v 90. letech sponzorována dost štědře, šlo o stovky milionů korun.
Největšími sponzory byly státní i polostátní podniky a banky. Dnes však
vyšlo najevo, že v době, kdy banky a podniky pomáhaly financovat kulturu,
vlastní činnost prováděly tak špatně, že nyní musí stát vynakládat stovky
miliard korun, tedy desateronásobně více, na sanaci právě těchto bank.
Kostelec nad černými lesy - Drahá, ale hojně využívaná. Těmito přívlastky by se dala popsat doprava pražskými autobusy, která už rok funguje v jihovýchodní části kolínského okresu. I přes počáteční nedůvěru okresního úřadu a pochyby obcí, které na zaplacení nového systému dopravy musely sáhnout hluboko do svých rozpočtů, jsou autobusy na Prahu a zpět naplněné cestujícími a také příspěvek obcí se postupně snižuje. Navíc další obce a města usilují o to, aby se mohly na pražskou integrovanou dopravu (PID) napojit.
Spojení s Prahou něco stojí
Obce: doprava je hlavní
Možná pomůže i Evropská unie
Jan Stráský: Na východ od Prahy
Hospodářské noviny - Víkend, 17.8.2001
Trasa: Praha-Štěrboholy - Dubeč (2,5)
- Koloděje (6,5) - Sibřina (8,5) - Květnice (9,5) - Dobročkovice (11) -
Škvorec (13) - Hradešín (15) - Masojedy (17,5) - Doubravčice (19,5) (od
startu až sem po značené cyklotrase č. 1) - háj. Doubravčice (20,5), u
ní na křižovatce vpravo do údolí potoka Šembera (v údolí červená značka)
- Tuchoraz (25,5) - po silnici se zelenou značkou - Tismice (28,5) - po
silnici Límuzy (30,5) - Přišimasy (33) - Úvaly (okraj, křiž. se silnicí
č.12) (35,5) - průjezd Úvaly po červené značce k silnici č. 101 se značenou
cyklotrasou (38) - po silnici a cyklotrase na okraj Nových Jiren (42) -
po silnici bez značení - Jirny (44) - Šestajovice (45) - Zeleneč (48) -
Svémyslice (49,5) - Dehtáry (51) - za obcí místní komunikací vpravo - Jenštejn
(54) - Radonice (56) - Vinoř (59) - po značené cyklotrase Satalice (61)
- Praha-Hloubětín (63).
Doporučené zastávky: Zámek české vlády
v Kolodějích není veřejnosti běžně přístupný. Ve Škvorci si všimneme starého
(vznikl z hradu) a protějšího nového barokního zámku. Zdaleka viditelný
kostel sv. Jiří v Hradešíně
(základem je románská rotunda) je rozhledovým místem nejen na přilehlé
Černokostelecko,
ale za příznivých podmínek až ke Krkonošům. Romantické údolí potoka Šembery
si užijeme i bez popisu. Končí v Tuchorazi,
kde snadno najdeme renovovanou věž tvrze s bohatě profilovanými portály
a okny (přístupná na požádání). Ani poutní baziliku Nanebevzetí P. Marie
v
Tismici z 12. století nebudeme muset hledat. Dominantní dvouvěžová stavba
s třemi apsidami patří k našim nejvýznamnějším románským památkám. Stopy
slovanského hradiště jižně nad obcí bychom našli po zelené značce nad kostelem.
Také Přišimasy mají původně románský kostel sv. Petra a Pavla, Svémyslice
hodnotný barokní kostel. Zámek v Jirnech (soukromý) a zámek s parkem ve
Vinoři (sídlo Hradní stráže) jsou nepřístupné. Mezi nimi však leží Jenštejn,
známý postavou arcibiskupa Jana z Jenštejna, současníka Václava IV. Patřil
k vodním hradům, ale od 16. století je pustý a většinu materiálu z něj
bychom našli ve staveních přilehlé vsi. Co zbylo, bylo v minulých letech
opraveno a zpřístupněno i s historickou expozicí. Už pro pěknou vyhlídku
z věže bychom si na hrad měli nechat čas. V Satalicích najdeme mešní kapli
s pěti lipami a pak už nás cyklotrasa od Kokořína dovede až do Hloubětína.
Mapa: Okolí Prahy-východ, 1:50 000, edice
KČT č. 37
Autor je místopředseda Klubu českých turistů,
bývalý ministr a premiér
Vladimíra Bohatová: Památky na prodej
Ekonom, 16.8.2001
Vojtěch Blažek: Pražska autobusová doprava na Kolínsku má budoucnost
Mladá fronta Dnes - Střední Čechy, 26.9.2001
Do loňského září fungovala doprava na Kolínsku jako jeden celek, na jehož financování se kromě státu podílely také obce. Jako první se z tohoto zaběhnutého systému rozhodly vystoupit. obce v okolí Kostelce nad Černými lesy, kterým se po několika letech podařilo dohodnout s organizací pražského magistrátu Ropid, aby zavedla nové linky na Černokostelecko. Nový provozovatel autobusů slíbil lidem od začátku výhody, o jakých se jim do té doby ani nesnilo. Patnáctiminutové intervaly při cestování ve špičce, noční autobusy z Prahy, kupóny PIDu, díky nimž mohou nejen dojet se slevou na pražskou Skalku, ale odtud pokračovat metrem, tramvají nebo autobusem. To vše za 150 minut, po které jim platí jízdenka. Stejně jako mnoho jiných zásadních změn, se však i tahle rodila v bolestech. Více spojů s sebou totiž přineslo také vyšší náklady. A protože ty nemůže podle dnešních pravidel stanovených státem provozovatel autobusů chtít formou vyššího jízdného po cestujících, bylo jasné, že dopravu budou dotovat obce. Už po měsíci daly některé z nich najevo, že náklady na dopravu jsou pro ně příliš vysoké. "Platíme přes dvacet tisíc korun měsíčně, což je pro obec s třemi sty obyvateli velká zátěž. Nevím, jak dlouho to utáhneme," strachoval se loni v říjnu starosta Černých Voděrad Jan Soukup. Starostové většinou poukazovali na to, že kvůli dopravě musejí odkládat některé plánované akce. Stranou tak musely jít nové chodníky nebo opravy silnic. "Ropid by měl udělat opravdu solidní kalkulaci," nevěřil letos na jaře starosta Kostelce nad Černými lesy Miloslav Svaříček, že linka mezi jeho městem a Prahou je ztrátová. Radnice na ni a na další linky do okolních obcí přispívala měsíčně 120 tisíc korun.
Přesně po roce, kdy měsíční platby přeci jen klesly, hodnotí vedení obcí náklady na autobusy střízlivěji. Kozojedy, obec s třímilionovým rozpočtem, má letos na dopravu vyčleněných 200 tisíc korun. "Dá se to zvládnout. Zatím jsme zaplatili asi sto čtyřicet tisíc. To už nás stojí víc třeba školka, kterou musíme dotovat," počítá starostka Eva Pillerová. Za rychlé a pohodlné spojení s Prahou je obec podle ní ochotna platit, nový systém dopravy prý nijak nenaboural plány na vybudování vodovodu, kanalizace a čističky za tři miliony. "Musíme dávat peníze tam, kde to lidé potřebují. A oni se opravdu potřebují dostat do práce a do školy," argumentuje starostka. Stejný názor má i členka černokosteleckého zastupitelstva Jitka Krupičková, kterou město pověřilo jednáním o dopravě. "Doprava je priorita. Není možné, aby v obci stoupala nezaměstnanost jen proto, že se obyvatelé nemají možnost se dostat za prací," říká. Je ale také pravdou, že se ještě dosud objevují stížnosti na některé nedostatky v dopravě. Zástupci Ropidu přitom tvrdí, že se je snaží postupně odstraňovat.
Ne všechny obce na trase do Prahy se ale chtěly na společném placení podílet. Teprve před pár týdny se podařilo přesvědčit Mukařov v okrese Praha-východ. Mukařov totiž těžil ze své polohy významného dopravního uzlu, který autobusy nemohou minout. Každá z ostatních obcí tak kvůli postoji zdejšího obecního úřadu musela dávat měsíčně 700 korun navíc.Teprve až když společně pohrozily, že v Mukařově autobusy přestanou stavět, podlehlo vedení radnice tlaku obyvatel a uvolilo se za dopravu platit.
Jaká bude budoucnost pražské dopravy na Černokostelecku? Kromě dalšího rozšíření o Český Brod, k němuž dojde příští týden, se už dnes ozývají hlasy navrhující prodloužení linky z Prahy až do Kutné Hory. O možnost prodloužit trasy autobusů se začal zajímat také Divíšov na Benešovsku. Jiří Prokel, ředitel Ropidu, který dnes provozuje okolo Prahy celkem 105 linek, to nevylučuje. "Všechno záleží na dohodě obcí," tvrdí. Nadějně se také jeví členství regionu v novém projektu Evropské unie na podporu zlepšení služeb pro cestující. Z fondů unie by tak mohly během příštích let přitéci peníze na nové čekárny, v přestupních stanicích se mohou objevit informační kanceláře nebo předprodej jízdenek.