Jan Ámos Komenský

a jeho názory na vzdělání

 

- odvrhl staré metody učení “biflováním”

- školy se měly změnit z "robotáren a duševních rasoven" na "pravé dílny moudrosti a lidskosti", kam by žáci i učitelé rádi chodili

- škola má být přístupná všem (i chudým a ženám)

- vyučování povinné pro všechny a zdarma

- snížení počtu žáků ve třídě

- dělení oblastí na výchovnou a vzdělávací

- hodně poznatků z různých oborů

- rozvíjení smyslové schopnosti

- učení od názornosti a jednoduchosti ke složitějšímu a abstraktnímu

- názornost v praxi

- pro větší názornost používá ilustrace

- výuka v mateřštině

- kromě mateřštiny také znalost univerzálního jazyka – latiny a němčiny

- přihlížení k věku při výchově

- zdůraznil význam výchovy v době předškolní

- rozdělení vzdělání do 4 stupňů po 6ti letech: 0 – 6 (výchova doma - předškolní výchova); 6 - 12 (základní škola - obecná škola); 12 – 18 (střední škola – gymnasia); 18 – 20 (vysoká škola – universita)

- plus pátý stupeň vzdělání čili apodemie, tj. cestování za poznáním

- celoživotní vzdělávání, neboť člověk by měl usilovat o sebezdokonalování i ve věku mužnosti a stáří (přitom nejde jen o znalosti a vědomosti, jako spíše o formování a výchovu harmonicky rozvinuté lidské bytosti)

- vzdělání je branou k vědění a vědění má být prostředkem k nápravě světa

- k nápravě věcí lidských se dospěje tím snáze, čím větší bude vzdělanost obyvatelstva (jedině vzděláním se mohou rozvíjet kvality člověka, jen tato cesta vede k branám moudrosti, pouze tak lze zdokonalit jednotlivce, národ, lidstvo)

- celková náprava musí vycházet z nápravy jednotlivce, tedy jeho lepším a komplexním vzděláním a výchovou (možnost zlepšení lidstva výchovou, vedenou vhodným a účinným způsobem již od nejnižšího věkového stupně)

- výchovná činnost a "světlo poznání" je "nejmoudřejší zbraň", kterou se dá čelit nevědomosti a z ní pramenícímu zlu

- důraz na lidský mikrokosmos, na jednotlivce jako svobodné individuum

- základní didaktický požadavek je přirozenost (důraz na didaktické metody, které mají být přirozené, nenásilné a v souladu s postupným duševním vývojem)

- "Omnia sponte fluant, absit violentia rebus - Vše nechť volně plyne, bez násilného řešení."

- základ vzdělanosti je výuka náboženství - studium ostatních věd jen napomáhá lepšímu pochopení Božího slova

- pramenem moudrosti je Bible

- bez víry nemá cenu studovat nic

- Bůh je láska a ne, tohle smíš a tohle nesmíš

- prostředkem k poznání světa (ne cílem) je Pedagogika a didaktika

- úcta k člověku ("nejvyššímu tvoru na světě"), víra v jeho dobrou a neomezeně vychovatelnou povahu, v lidský rozum a jeho nástroj, filozofii ("královnu věd“)

- těžištěm zájmu pansofie (tj. vševěda), ucelený a přehledně uspořádaný systém vědění -> tím chtěl vyvést vzdělání z labyrintu zmatků a nejasností

- plány na zřízení Collegium lucis čili "Koleje světla" v Londýně

- náprava se musí dít společným úsilím vědců a vzdělanců, proto je důležité zřídit mezinárodní akademii, shrnující a šířící nové poznatky

- návrh založení pansofické školy a tajné společnosti světla v Uhersku

 

/referát SŠ, r. 2004/

 

Domů