Jan Ámos Komenský |
a jeho názory na vzdělání
|
-
odvrhl staré metody učení “biflováním” -
školy se měly změnit z "robotáren a duševních
rasoven" na "pravé dílny moudrosti a lidskosti",
kam by žáci i učitelé rádi chodili -
škola má být přístupná všem (i chudým a ženám) -
vyučování povinné pro všechny a zdarma -
snížení počtu žáků ve třídě - dělení
oblastí na výchovnou a vzdělávací - hodně
poznatků z různých oborů - rozvíjení
smyslové schopnosti -
učení od názornosti a jednoduchosti ke složitějšímu a abstraktnímu -
názornost v praxi -
pro větší názornost používá ilustrace -
výuka v mateřštině - kromě
mateřštiny také znalost univerzálního jazyka – latiny a němčiny -
přihlížení k věku při výchově - zdůraznil
význam výchovy v době předškolní - rozdělení
vzdělání do 4 stupňů po 6ti letech: 0 – 6 (výchova doma - předškolní
výchova); 6 - 12 (základní škola - obecná škola); 12 – 18
(střední škola – gymnasia); 18 – 20 (vysoká škola –
universita) -
plus pátý stupeň vzdělání čili apodemie, tj. cestování za poznáním -
celoživotní vzdělávání, neboť člověk by měl usilovat o sebezdokonalování
i ve věku mužnosti a stáří (přitom nejde jen o znalosti
a vědomosti, jako spíše o formování a výchovu
harmonicky rozvinuté lidské bytosti) -
vzdělání je branou k vědění a vědění má být prostředkem
k nápravě světa - k nápravě věcí lidských
se dospěje tím snáze, čím větší bude vzdělanost obyvatelstva
(jedině vzděláním se mohou rozvíjet kvality člověka, jen tato
cesta vede k branám moudrosti, pouze tak lze zdokonalit
jednotlivce, národ, lidstvo) -
celková náprava musí vycházet z nápravy jednotlivce, tedy jeho
lepším a komplexním vzděláním a výchovou (možnost zlepšení lidstva
výchovou, vedenou vhodným a účinným způsobem již od nejnižšího
věkového stupně) -
výchovná činnost a "světlo poznání" je
"nejmoudřejší zbraň", kterou se dá čelit nevědomosti a z ní
pramenícímu zlu -
důraz na lidský mikrokosmos, na jednotlivce jako svobodné individuum -
základní didaktický požadavek je přirozenost (důraz na didaktické
metody, které mají být přirozené, nenásilné a v souladu
s postupným duševním vývojem) -
"Omnia sponte fluant, absit violentia rebus - Vše nechť volně
plyne, bez násilného řešení." - základ vzdělanosti je
výuka náboženství - studium ostatních věd jen napomáhá lepšímu
pochopení Božího slova - pramenem
moudrosti je Bible - bez víry nemá cenu
studovat nic - Bůh je láska a ne, tohle smíš a tohle nesmíš - prostředkem k poznání
světa (ne cílem) je Pedagogika a didaktika - úcta
k člověku ("nejvyššímu tvoru na světě"), víra v
jeho dobrou a neomezeně vychovatelnou povahu, v lidský rozum a jeho nástroj,
filozofii ("královnu věd“) -
těžištěm zájmu pansofie (tj. vševěda), ucelený a přehledně
uspořádaný systém vědění -> tím chtěl vyvést vzdělání z labyrintu
zmatků a nejasností - plány
na zřízení Collegium lucis čili "Koleje světla" v Londýně - náprava se musí dít společným úsilím vědců a vzdělanců, proto je důležité zřídit mezinárodní akademii, shrnující a šířící nové poznatky - návrh založení pansofické školy a tajné společnosti světla v Uhersku
|
/referát SŠ, r. 2004/