Akcidenční tiskoviny
(tiskoviny malého rozsahu)

 

- OSOBNÍ (oznamují různé osobní změny a informace, většinou tištěny v malém množství – vizitka, svatební oznámení, poděkování za blahopřání, novoročenka, promoční oznámení a poděkování, osobní dopisní papír a obálka, úmrtní oznámení a poděkování za projevenou soustrast)

- SPOLEČENSKÉ (informují širokou veřejnost o různých věcech – pozvánka, program, výstavní katalog, diplom, čestné uznání, slavnostní listy, vysvědčení, osvědčení, jídelní a nápojové lístky, hotelové a restaurační tiskoviny)

- HOSPODÁŘSKO-ADMINISTRATIVNÍ (formuláře v obchodním styku, pro korespondenci a administrativní potřebu – hlavičkový papír, dopisní papír, dopisní obálka, objednávka, faktura, dodací a přijímací list, různé formuláře)

- PROPAGAČNÍ (propagují výrobky, služby a upozorňují na ně; tisknou se ve velkých nákladech – reklama, inzerát, leták, plakát, billboard, transparent, prospekt, průmyslový katalog, propagační brožura, kalendář)

 

vizitka - rozměr: 9 x 5 cm
- orientace: různá; vizitka může být oboustranná
-písmo: jednoduché; velikost obvykle 12 b, max. 14 b; kombinace řezu a velikosti písma; barvy libovolné; celky textu u sebe; vhodná vzdálenost textu od okraje
- musí obsahovat: logo, název, adresu, kontaktní údaje, jméno, příp. privat
- firemní vizitka:
1) logo, název
2) jméno
3) zařazení
4) kontaktní údaje (adresa, telefon, fax, mobil, e-mail, web)
5) privat (osobní údaje, adresa bydliště apod.) - uvádí se jen někdy
- osobní vizitka:
1) jméno
2) adresa, kontaktní údaje
3) osobní záliby
^
svatební oznámení - max. A5
- vyhnout se podtiskům a přílišné barevnosti (do 2 barev)
- jména budoucích novomanželů psát k sobě
- tisk na papír s vyšší gramáží (tj. hmotnost v gramech na metr čtvereční), většinou zabarvený papír, případně ruční
- nejlépe použít originální obrázky
 
^
obálka - obsahuje: logo, název, příp. adresu  
^
jídelní a nápojové lístky - v záhlaví:
název a logo
- v záhlaví či zápatí:
kontakt, adresa; u pohyblivého lístku datum (kdy jídelní lístek platí); jméno člověka odpovědného za jídelní lístek
- další:
ceny přímo za název jídla (nerozdělovat je do sloupků)

- použít různé typy písma, ozdobné okraje, kliparty (nejlépe originální), barvy
 
^
kalendář 1) nástěnný – roční; měsíční
- tématicky zaměřený / s obrázky vztahujícími se k měsíci / propagační (např. s obrázky výrobků)
2) stolní (týdenní)  – textový; doprovázený obrázky
3) knižní (ročenky)
4) diář
5) kapesní
 
^
plakát - nejrozšířenější a nejčastěji používaný prostředek propagace politické, kulturní nebo společenské
- formát většinou od A3 výš
- funkce: upoutat, sdělit, získat (proto musí být nápaditý, srozumitelný, mít vtip, nápad)
- buď typografický, nebo obrazový (měla by vždy převažovat jedna nebo druhá část)
- priorita: název, motiv – hlavní, měl by převažovat
 
 
Domů

 

 

/vytvořeno r. 2006 na základě lekcí na střední škole/