Peter Molyneux je bezesporu velmi výrazná osobnost v herním průmyslu. Z
jeho rukou vyšly takové tituly jako Populous, Syndicate, Magic Carpet či
Dungeon Keeper. Většinu z těchto titulů mimo jiné spojuje i jeden velice příjemný
a poslední dobou ojedinělý úkaz. Originalita. Poslední, co z jeho hlavy vzešlo
je Black&White. A právě tato hra dokládá fakt, že v počítačovém
herním světě jde vytvořit originální, zábavnou a úspěšnou hru.
Black&White je záležitost poněkud postarší, vyšla zhruba před rokem,
ale mám takové tušení, že právě ona za čas stane společně s Dunou a
Doomem na poli herních klasik. Proto si zaslouží ještě několikrát připomenout
a zdůraznit.
Nápad B&W není zase až tak nedotčený, omýlá ho totiž trilogie
Populous. Hra vás hned od začátku uvede do děje velice efektně
propracovanou, jak graficky, tak příběhově, animací, mezi národ lidiček
žijících na fantazy ostrově. Hned ze začátku projdete Tutoriálem, který
je taktéž zapojen do příběhu a poté už má hra podobu "volné kampaně".
Ostrůvek, radost pohledět, grafická propracovanost mě opravdu překvapila,
ba dokonce vyvedla z míry, co nám všechno 3D karty přinesly. Na jednom cípu
do tohoto ostrovu posazena vesnička, zde žije váš národ. Prvořadým zájmem
bude dostavět citadelu zasvěcenou právě vám. V tomto okamžiku se hráč-Bůh
setkává se svými rádci. Zlým, krutým, bezcitným ale vtipnějším ďáblíkem
a zástupcem dobra - staříkem, co vypadá jako antický mudrc se svatozáří.
A zde poprvé pocítíte volnost. Naučíte se ovládat zoom, otáčení kamery
do všech stran, naprosto bez omezení, no skoro:( Až zvládnete ovládání,
objevíte volnost i v samotném příběhu hry. Vy totiž jakožto Nejvyšší a
uctívaný můžete cokoli. Tedy v určitých mezích. Můžete svojim lidičkám
pomáhat v jejich trápení a strastech nebo je zabíjet a mučit. Jako názorný
příklad může posloužit situace, kdy potřebujete od jedné vesničanky
magický artefakt, který má ulitý ve svém baráčku. Ta vám ho dá, jestliže
jí vrátíte manžela, který zabloudil v lese. Později se ukáže, že leží
mezi čtyřmi obrovskými halucinogenními houbami. Ďáblík vám ale radí
mnohem snazší cestu zisku, rozválcovat jí chaloupku a vytáhnout si artefakt
z trosek. Jsou tu ale i různé detaily, můžete lidi topit v moři, brát a házet
si s nimi, požehnat je, brát jim zásoby jídla, bořit jim baráky, zdvihat
kameny, vytrhávat stromy i s kořeny a zasadit je jinde a kouzlit, velmi zásadní
a pro váš národ absolutní možnost, každé kouzlo vyvoláváte odlišným
systémem pohybů myši v určité kombinaci. Představte si, když v boji potřebujete
vykouzlit tři kouzla za sebou:) Další věcičkou, která vás provází ve vašich
božích činech je posvátné zvíře. To si k začátku hry zvolíte, z opičáka,
tygra nebo krávy, teď už tuším vyšly packy s dalšími. Tu si trénujete,
rozmazlujete a krmíte, baští i lidi :) Stane se symbolem a nástrojem vaší
moci (s opičákem je největší sranda:) V pozdější fázy hry se setkáváte
s dalšími bohy a řežete se s nimi ...
Grafická úroveň je jak už jsem zdůrazňoval velice vysoká a možná že
dosud nepřekonaná. Ozvučení se taktéž nedá nic vytýkat, snad jen místy
zmatené ovládání, ale to se dá přehlédnout. Hratelnost je prostě božská,
stejně jako realističnost vyobrazení života světa Black&White. Samozřejmě
B&W disponuje multiplayerem a stahováním aktuálního počasí do hry z
internetu. Jediné, co bych vytknul je vysoká hardwarová náročnost, jak na
processor, paměť, tak na grafickou kartu, to je ale daň za ten požitek ze
hry.
***