MOL Král Jiří

červenec 2000, březen 2002, říjen 2002, srpen 2003

Motorová osobní loď Kamenice a její sesterská loď Ploučnice byly zakoupeny v roce 1983 v Berlíně. Obě lodě kotvily v Děčíně. Jejich majitelem byla ČSPL. Po roce 1990 dochází ke změnám v provozu. Loď Kamenice se krátce objevuje i v Praze. Její historie končí v dubnu 1996, kdy mění provozovatele i své jméno.

Motorová osobní loď Král Jiří byla pokřtěna v dubnu 1996. Od té doby do jara roku 2001 byla v "dobrých rukou" pana kapitána Novotného. Za jeho provozu vypadala loď stále jako nová. Loď byla nadprůměrně vybavená, personál perfektní a kuchyň velmi dobrá. Přístaviště lodi bylo v Poděbradech pod zámkem. S lodí se bylo možno vydat na krátké projížďky, ale i na 67 km dlouhou cestu do Mělníka vedoucí přes devět plavebních komor s nočním návratem do Poděbrad. Na rok 2001 byly připravovány další zajímavé plavby - například do Kladrub spojená s prohlídkou hřebčína, ale...

Po krachu majitele lodi - ČSPL a.s. - na jaře 2001 získala loď nového majitele - EVD. Od té doby loď střídá provozovatele a její technický stav se prudce zhoršuje. První nový provozovatel s lodí jezdil v Poděbradech pouze několik měsíců. Další provozovatel chtěl mít z lodi pouze restauraci. Po půl roce (v březnu 2002) se Král Jiří objevil v Praze. V Praze však zůstal pouze chvíli. Od poloviny června 2002 má loď opět nového provozovatele (a pravděpodobně i nového majitele). Tento provozovatel má s lodí, dle mého názoru, dobré úmysly. Loď opět kotví v Poděbradech pod zámkem. Její stav je po roce střídání provozovatelů neradostný. Za jeden jediný rok zestárla o mnoho let. Její původní lesk nahradily matné popraskané barvy a někde i rez.

Uvidíme, jak se novému provozovateli podaří realizovat své plány.

Listopad 2002

Červenec 2000.

Král Jiří zakotvený ve svém přístavišti v Poděbradech pod zámkem.

Je brzo ráno jednoho červencového dne roku 2000 a loď se chystá na plavbu do Mělníka. Velmi dobře udržovaná loď ještě pluje pod vlajkou ČSPL.

Opatrné podjíždění jednoho z železničních mostů.

Téměř opuštěná horní paluba při proplavování jednou z devíti plavebních komor.

Po šesti hodinách plavby cíl dnešní cesty - Mělník.

Přestávka na prohlídku města a pak návrat zpět do Poděbrad.

Březen 2002.

Král Jiří zakotvený u Švermova mostu. V pozadí odplouvají Slapy.

Opuštěná a chátrající loď má po krachu ČSPL již nového majitele - EVD.

Záď lodě. Na "zrcadle" je větší množství škrábanců, chybí písmena nápisů.

Pohled na příď lodě se spuštěnou kormidelnou a špatně vytaženou kotvou.

A ještě jeden pohled na příď lodě.

Říjen 2002.

Loď má opět nového majitele i provozovatele. Její technický stav po roce minimální údržby je neradostný.

Přístaviště pod soutokem Labe s Cidlinou.

Srpen 2003.

Král Jiří po více než roce provozu pod novým provozovatelem.

Hned na první pohled loď doznala změn k lepšímu.

Král Jiří vplouvá do plavební komory v Poděbradech.

zpět