MOL Arnošt z Pardubic
červen 2002
Motorová osobní loď Arnošt z Pardubic byla spuštěna na vodu v roce 2000.
Jejím domovským přístavem se staly Pardubice. Loď vznikala v jedné nejmenované firmě
nedaleko místa svého budoucího působení. Byla to první loď,
kterou tato firma postavila a doufejme, že i poslední.
Loď je totiž velmi dobrou praktickou ukázkou, jak se nemá stavět loď.
Tak to je "ono". Motorová osobní loď Arnošt z Pardubic ve svém přístavišti.
Velkoryse prosklená kormidelna. Jenom je škoda, že z ní není pořádně vidět.
Po roce a půl provozu začíná z lodě mizet nátěr. Více ponořená příď než záď - to není optický klam, ale krutá realita.
Zakotvená loď u velkoryse pojatého přístavního mola.
Pardubický jez a Arnošt z Pardubic.
Arnošt z Pardubic při proplavování plavební komorou VD Pardubice.
A při vyplutí z plavební komory. zpět
Na první pohled loď vypadá, že má příď ponořenou hlouběji
než záď. Na druhý, podrobnější pohled zjistíte, že je to pravda.
Dle projektantů a stavitelů lodě je důvodem větší zásoba potravin
v kuchyni, než s jakou se počítalo v projektu.
Aby měli cestující více prostoru na horní palubě je tendence
posouvat kormidelnu více k přídi. Naopak pro kapitána je loď
nejlépe ovladatelná ze středu až ze zádi lodi.
Arnošt z Pardubic má kormidelnu tak vpředu, že není vidět ani
na příď a tak se obtížně určuje kam loď vlasně pluje. Držet
přímý směr, aby vám "zadek nelítal ze strany na stranu" je pak
docela obtížné (loď tedy spíše tancuje než jede rovně).
A pokud si navíc v kormidelně sednete
u kormidla na lavici (není tam křeslo), tak už nevidíte vůbec nic.
Projektanti pravděpodobně předpokládali, že loď bude řídit
kapitán vyššího vzrůstu, tak 2,5 m a více.
Další zajímavou kapitolou jsou lodní motory. Ty má hned tři - dva na zádi
a jeden v přídi na boční manévry. Hlavní pohon lodi zajišťuje
dvojice motorů Volvo Penta. Motory ovšem nepohání klasické lodní
šrouby, ale vždy dvojici protiběžných vrtulí (tzv. Z-pohon). Tento
pohon spolu s motorem je vhodný pro jachty a rychlé čluny,
ale ne pro motorovou osobní loď. Další geniální věcí je, že
tyto lodní vrtule jsou na "nohách" které ční z trupu.
Loď nemá žádný kýl (proto také nedrží přímý směr),
ale má úplně ploché dno - jako necky. Vlastní loď má ponor
40 cm. Ale "nohy" s vrtulemi sahají do hloubky 70 cm, tedy 30 cm
pod trup! No prostě si říkají o uražení.
Další perlou jsou vstupy do lodě. Přední zásobovací vstup (po obou stranách lodě)
je umístěn optimálně, ale moc se nepoužívá. Hlavní vstup je v
zadní části lodě a to jen na pravé straně! Pravděpodobně se
předpokládá, že při cestě tam se bude zastavovat u přístavišť
na jedné straně řeky a při cestě zpět na druhé. Uvážíme-li, že
kormidelna je úplně vpředu, vstup do lodě je téměř vzadu,
má kapitán co dělat, aby jemně přistál u přístaviště.
Ještě že má loď zpětná zrcátka - bez nich by byla neovladatelná.
A když už je loď u přístaviště, tak je tu další problém -
za co ji uvázat. Pacholata na uvázání jsou pouze na přídi
a na zádi! U vstupních dveří žádné body k uvázání nejsou!
A tak by se dalo pokračovat.
Na závěr posuďte krásu lodi, která přímo láká ke svezení. Přesto vše nebo právě proto mohu doporučit
svezení na "Kuňku" a využití chutné lodní kuchyně.
Listopad 2002