KOSMOS 10
ČERVEN 2000 / JUNE 2000

QUO VADIS, MIR?

 

Ohledně kosmické stanice Mir se v poslední době objevila velká spousta informací. Poté, co se na jejím provozu začal podílet soukromý kapitál, se vynořilo obrovské množství spekulací, co se stanicí bude dál, kdo na ni bude létat, jak dlouho ještě apod. Pojďme se oprostit od podobných spekulací a podívejme se nyní na reálný stav stanice.

Na počátku dubna se ke stanici vydala 28. základní posádka ve složení Sergej Zaljotin (velitel) a Alexander Kaleri (palubní inženýr). Původně s nimi měl letět i ruský herec Vladimir Stěklov (52), který měl přímo ve vesmíru natáčet některé scény z filmu s pracovním názvem "Poslední cesta" (někdy se též objevoval název "Kosmický let má svou cenu"). Producenti filmu však tak dlouho licitovali o ceně za let Stěklova, až byl z přípravy vyřazen. Postupem času vyšlo najevo, že nikdy nebyla uhrazena ani jediná kopjejka za jeho výcvik, kterým procházel od loňského roku.

V polovině června (přesné datum dosud není známo) se má 28. základní posádka Miru vrátit zpět na Zemi. Některé sdělovací prostředky v této souvislosti používají slovíčko "evakuace", ovšem není na místě. Jednak byl návrat kosmonautů oznámen s měsíčním předstihem a jednak byla původní délka jejich pobytu v kosmu stanovena na 45 dní. Pokud se dodrží termín přistání v polovině června, budou mít za sebou 70denní výpravu.

Postupně se k Miru letos vydaly dvě zásobovací lodi Progress (leden, duben), které ovšem byly původně určené pro program ISS. Rusové jejich nasazení na Mir zdůvodnili nutností otestovat některé nové na nich použité technologie - samozřejmě, že se to neobešlo bez velkého rozčarování americké strany.

Zaljotin a Kaleri shledali Mir ve výborném technickém stavu (přiměřeně věku, samozřejmě) a technici v pozemním řídícím středisku potvrdili, že jej bude možné používat další tři až čtyři roky (budou-li ovšem finance). Oba kosmonauté mj. nalezli místo, kudy ze stanice v nepatrném množství unikal životadárný vzduch - závada byla ve speciálním průlezu, který uzavírá od roku 1997 vstup do modulu Spektr poškozeného při srážce s lodí Progress M-34.

Současný provozovatel Miru, společnost MirCorp se sídlem v Holandsku, oznámila, že v současné době plánuje další dva pilotované lety na Mir. První by se měl uskutečnit mezi zářím a listopadem letošního roku, druhý počátkem roku příštího. Úkolem nejbližší posádky (Saližan Šaripov - velitel, Pavel Vinogradov - palubní inženýr) bude mj. na Miru instalovat internetový portál - Internet tak poprvé opustí planetu Zemi.

   

Co bude na stanici provádět posádka počátkem příštího roku (pravděpodobně Gennadij Padalka - velitel, Nikolaj Budarin - palubní inženýr), nebylo oznámeno.

Přitom není vyloučeno, že již při nejbližším letu budou na palubě kabiny Sojuz TM první kosmičtí "turisté" (nebo minimálně jeden cestovatel). Podle představitelů MirCorp již zájem projevili "syn jednoho amerického astronauta a jeden představitel zábavního průmyslu". Nakonec ovšem nejvážnější zájem projevil Carlo Viberti, 37letý inženýr z italského Turína. Alespoň to tvrdí ruský deník Komersant (a v následné tiskové zprávě to potvrdila i společnost MirCorp), který uvádí, že za 10 mil. dolarů by Viberti měl letět ještě před koncem letošního roku.

A nejdůležitější otázka na konec: Finance. Nově zvolený prezident Vladimir Putin prohlásil, že Rusko je schopno dále provozovat Mir a zároveň dostát svým závazkům ohledně účasti na mezinárodní kosmické stanici ISS. Zdali je to pravda, ukáže až čas.


 

Na úvodní stránku příslušného čísla Na další článek příslušného čísla