KOSMOS 13
ŘÍJEN 2000 / OCTOBER 2000

ATLANTIS STS-106 - POPIS LETU

ATLANTIS STS-106 (8.9.2000 - 20.9.2000) Terrence Wilcutt (velitel), Scott Altman (pilot), Ed Lu, Richard Mastracchio, Dan Burbank, Yuri Malenchenko (RUS), Boris Morukov (RUS)

Průběh letu (podle Malé encyklopedie kosmonautiky Aleše Holuba)

Raketoplán Atlantis úspěšně odstartoval k letu STS-106 přesně podle plánu v pátek 08.09.2000 ve 12:45:47 UT (14:45:47 SELČ). Navedení na dráhu proběhlo bez problémů a po vypojení hlavních motorů SSME (MECO) ve 12:53 UT se raketoplán nacházel na základní přechodové dráze ve výšce 72 x 328 km se sklonem 51.6°. V apogeu pak byla prvním manévrem OMS dokončena cirkularizace oběžné dráhy.

Po řadě korekčních manévrů se raketoplán přiblížil k ISS a 10.09.2000 v 05:51 UT se k ISS připojil. Soulodí v tu dobu prolétalo nad Kazachstánem.

V pondělí 11.09.2000 v 04:47 UT zahájili Lu a Malenčenko výstup do volného kosmu (EVA). Nejprve si v nákladovém prostoru raketoplánu vzali nářadí a vybavení potřebné pro práci. Potom se na konci manipulátoru RMS přemístili na modul Zarja ISS. Po vnějších úchytech pak došplhali až k modulu Zvezda do výšky přes 30 m nad nákladovým prostorem raketoplánu. U modulu Zvezda nejprve dokončili rozevření setkávacího terče, který se po startu modulu vyklopil neúplně. Dalším úkolem bylo instalovat magnetometr na povrch modulu. Lu a Malenčenko tuto práci úspěšně dokončili asi o 45 minut dříve, než stanovil časový plán. Pak už se pustili do posledního hlavního úkolu, kterým bylo propojení modulů Zvezda a Zarja pomocí osmi kabelů dlouhých 5 - 10 metrů.

Nejprve propojili silové elektrické kabely, potom datové a TV kabely a nakonec i telemetrický optický kabel. Po splnění hlavních úkolů ještě pořídili fotodokumentaci provedených prací a povrchu stanice. Potvrdilo se, že jedna malá část solárního panelu na modulu Zvezda není úplně rozevřena. Pomocí RMS se oba kosmonauti vrátili do nákladového prostoru raketoplánu, kam uklidili použité nářadí a výstup ukončili v 11:01 UT. Oficiální délka výstupu byla 6 hodin 14 minut.

Ve 12:30 UT téhož dne začalo zvyšování dráhy komplexu pomocí RCS motorků raketoplánu Atlantis.

Po odpočinku kosmonauti 12.09.2000 vstoupili do ISS. Postupně bylo třeba otevřít 12 poklopů průlezů, což trvalo celkem téměř čtyři hodiny. První poklop do spojovacího tunelu otevřeli v 02:40 UT a poslední do nákladní lodí Progress M1-3 v 06:22 UT. Do nového modulu Zvezda poprvé vpluli v 05:20 UT.

V dalších dnech se posádka věnovala přenášení nákladu (celkem cca 3 tuny) z raketoplánu a Progressu M1-3 do ISS a montáži dovezeného vybavení. Byly instalovány 3 nové akumulátorové baterie v modulu Zvezda, vyměněna jedna baterie v modulu Zarja, instalován protiotřesový systém TVIS pro běhací dráhu, vybaleny 2 skafandry typu Orlan a umístěny do přechodového úseku modulu Zvezda, instalovány stabilizátory napětí, ohřívač potravy, amatérská radiostanice SAREX, nové počítače a kyslíkový systém Elektron-VM.

U nově instalované baterie č.5 v modulu Zvezda se brzy projevila její špatná funkce, a protože se příčinu nepodařilo nalézt, byla baterie odpojena s tím, že další pokusy o její oživení budou odloženy až na přílet první dlouhodobé posádky.

Pokračovalo také zvyšování dráhy komplexu. Celkově byla dráha zvýšena o více než 22 km na hodnotu 375 x 388 km.

V neděli 17.09.2000 bylo dokončeno přenášení nákladu i jeho instalace a v průběhu dne byly postupně vyklizeny všechny moduly a uzavřeny všechny průlezy. Poslední průlez do ISS byl uzavřen kolem 12:00 UT. Stanice tak byla opět bez posádky.

Ráno 18.09.2000 byly zahájeny přípravy na odpojení raketoplánu od ISS. K tomu došlo v 03:46 UT. Raketoplán Atlantis se pak vzdálil na 120 m a provedl dvojnásobný inspekční oblet stanice. Kolem 05:30 UT byl proveden závěrečný úhybný manévr.

V dalších dnech posádka uklízela vnitřní prostory raketoplánu a kontrolovala všechny jeho systémy před návratem na Zemi. Na programu byla tisková konference a našel se čas i na krátké osobní volno.

Raketoplánu Atlantis přistál po úspěšném letu STS-106 na KSC (SLF RW15) ve středu 20.09.2000 v 07:56:48 UT (09:56:48 SELČ). Celková doba trvání letu byla 11 dní 19 hodin 11 minut.


 

Na úvodní stránku příslušného čísla Na další článek příslušného čísla