Rozhovor
- Xantypa - červenec 1998
|
![]() |
Jmenuje se Linda Rybová
Světlé
vlasy, velké hnědé oči, proměnlivá tvář. Chvílemi připomíná Janu Brejchovou,
chvílemi Magdu Vášáryovou, někdy i Brigitte Bardot. Taková tvář se totiž hned
tak nevidí. Má štěstí na dobré scény: Divadlo pod Palmovkou, Divadlo Komedie,
zkouší v Divadle v Řeznické. Je jí dvaadvacet a je svá.
Mladá herečka jedné z pražských scén s klasickým repertoárem - Divadla pod Palmovkou.
Žije dvojí život. Jeden v téžké realitě, druhý v ještě těžších a spletitějších
snech, kterých má na rozdávání. V jednom podle ní vězí skrytá informace, proč
dělá právě divadlo. "Když jsem byla malá, viděla jsem představení v Divadle
Jiřího Wolkera. Od té doby mám příšerný sen o bábě, která koulí po jevišti velikým
sluncem. Děti, které nespí, strká do pytle a odnáší do pekla. A já nespím, takže
mě pochopitelně odnese taky. Z divadla do pekla. Proto jsem si jako profesi
vybrala docela přirozeně a logicky divadlo. " V závěru druhé sezony má
v Divadle pod Palmovkou za sebou osm rolí: Adélu v inscenaci Dům Doni Bernardy,
Cecilku v Nebezpečných vztazích, Célii v Jak se vám líbí, Kristu
ve Slečně Julii, Polly v Krejcarové opeře, Halinku v Kouzelnékovi
z Lublinu a další. Většina lidí si o herectví myslí, že je to nejsvobodnější
povolání na světě. Linda Rybová si to nemyslí. "Herec si vlastně nic moc
nevybírá, všechno je dané: režisér, partneři, hra, role i její pojetí. Samozřejmě
si svůj prostor najít musíte, ale těch představení, kdy to všechno ve vztahu
k vám a naopak zafunguje a spojí se, takových opravdu kouzelných představení
je nepoměrně málo oproti tomu nesvobodnýmu, co musíte absolvovat. "Místo
pro vnitřní zklidnění a radost ze svobody si našla v přírodě a ve vztazích k
nejbližším. Nejlíp funguje doma, když je se svým mužem Robertem Kodymem, hudebníkem
ze skupiny Lucie a Wanastowi Wjecy. Takových chvil si užívá poskrovnu,
protože doma se spíš míjejí. "Když jsem docela sama, cítim se taky poměrně
svobodná... Myslím na vesmír, na energii a na lásku. To mě naplní štěstím a
svobodou. Někdy si potřebuju svobodu užít docela hmatatelně: jedu do přírody,
do New Yorku, nebo na chatu do Krhanic. Mám výhodu, že po Praze jezdím autem
a nemusím se vyrovnávat s psychickým terorem v dopravních prostředcích. Pustím
si kazeťák, otevřu střechu a fouká na mě vítr. K tomu hraje hudba a já řídím...
Když jsem unavená, zastavím, sklopím sedadlo a koukám do nebe. To je pro mě
taky druh svobody který mi pomáhá."
Miluje
povltavské čtvrti: Podolí, kde se narodila, a Bráník, kde žije dnes. Jako malá
holka si hrála na zpěvačku. V ruce držela držátko od rolety coby mikrofon a
kroutila se na songy Helenky Vondráčkové. Se zdravým exhibicionismem se asi
narodila. Po konzervatoři a pár letech na divadle je všechno jinak. "Teď
radši zkouším, než hraju. Nemám už potřebu exhibovat, být středem pozornosti,
což je v mé profesi přirozené. Myslím, že je ve mně určitý stud. Mám problém
dívat se do hlediště. Radši koukám nahoru, do strany, točím se zády k lidem
- v těchhle věcech je to se mnou horší než dřív." Linda Rybová je i pamětníkem
temné nesvobody. "Jesle - to byly za prané uniformní fialové tepláky s
muchomůrkama. Vždycky v poledne nás svázali i s rukama do spacích pytlů, dvě
hodiny nás prudili se spánkem a já se počůrávala. Spacáky od té doby nesnáším."
Přes školku plnou kluků a první čtyři třídy základní školy se protrpěla na baletní
přípravku Taneční konzervatoře v Praze. Do baletu se zamilovala pro jeho vznešenost,
éteričnost a francouzská slovíčka. Do té doby jsem byla spíš kluk. Když si na
ni vzpomenu, mám zas dlouhou mikinu až pod kolena, modry milovaný džíny mustangy
a jsem rozcuchaná," vypráví herečka, jejíž současný šatník zkoumal před
nedávnem jeden noblesní módní magazín. "Oproti roztrhaným šatům a věčným
boulím vypadal balet jemně, průsvitně a žensky. Největší zážitek pro ni představovala
hudba, která s ním bytostně souvisí. Od školky ji zajímali kluci, takže si hlavně
pamatuje, s kým se kdy líbala na Vyšehradě. "Přesto, že mám vrozenou náklonnost
pro mužské pohlaví, teď mi mnohdy sedí holčičí společnost víc než mužská. Mám
totiž vzácně moc dobrych přítelkyň. Ale nechtěla bych být v divadle, kde jsou
samý ženskv a hrajou se jen ženský věci, z toho bych se stoprocentně zcvokla.
Stíhám vnímat lidi jen jako celek a to, co z něj jde na jeviště. Buď jsou vnímaví,
nebo zabírají jen na osvědčené věci, popřípadě úplně spí (smích). Nebo jsou
tam puberťáci... pro ně hraju ráda, protože v podstatě patřím někam mezi ně.
Je dobrý pro ně hrát něco vtipnýho. Při takových představeních, který je fakt
baví, mám strašnou chuť sedět v hledišti s nima, ta jejich energie je mi příjemná.
Když je to nebaví a dělají bordel, tak tomu taky rozumím. Pamatuju se, že jsme
chodili se školou povinně do divadla, a já flusala verzatilkou po hercích rejži
(smích). Myslím, že není dobrý je nutit a nudit." Balet opustila těsně
před přestupem na konzervatoř. Místo toho se přihlásila na herecké oddělení.
"Nejsem si jistá, že jsem měla dělat balet profesionálně. Od pátý třídy
jsem vstávala v sedm ráno a v šest se vracela ze školy. To nebyl moc dětský
život. Chtěla jsem hlavně improvizovat na krásnou hudbu. Neměla jsem tolik vytrvalosti,
abych přečkala tu dřinu u tyče." Pohybové nadání a taneční základy se herečce
neztratí, zvlášť jde-li o osobu jako stvořenou pro televizní pohádky (O Aničce
s lískovými oňšky, O princezně Hvězdě a Měsíci, O splněných přáních) nebo filmové
(Žabí princ). Základy baletu využila i na divdle, a to hned při prvním angažmá
v Divadle Komedie. Consuellu, křehkou krasojezdkyni v šapitó plném šašků a bláznů,
si tam zahrála v představení L. Andrejeva Ten, který dostává políčky, režiséra
Michala Dočekala. Consuella byla první hlavní divadelní rolí a pro Lindu Rybovou
její první zaměstnání na poloviční úvazek.
Asi by jí nenapadlo přemýšlet o herectví, kdyby nebylo aktivní babičky, která
si přečetla v novinách, že se hledá blondátá holčička. Konkurs na dětský film
Můj přítel D´Artagnan v režii Radovana Urbana tenkrát třináctiletá Linda Rybová
vyhrála a před vytíženou baletkou s vlasy pečlivě staženými do drdolu se objevily
vysněné prázdniny. "Byla jsem ve strašným věku, kdy jsem nevěděla, jestli
se mám stydět, nebo mám být příšerně drzá. Ale když jsme odjížděli z posledního
natáčecího dne, byla noc, za sklem svítila světla a já hrozně brečela."
Prvním kritikem a učitelem, který ji zasvěcoval do hereckých technik a připravoval
na přijímačky na konzervatoř, byla profesorka Vildová. "Je to starší dáma,
ale tak nadšenýho, mladýho a raráškovskýho člověka jsem do té doby nepotkala.
Tyhle lidi pro divadlo hořeli a hoří dote+d. Milujou ho nade vše, všechno mu
obětovali. Moje generace taková není." Na konzervatoři byla v ročníku,
ktery stál za to. Díky sehranosti a přátelství, které za roky studia dozrálo,
vydařila se i ročníková představení v Žižkovském divadle: Shakespearův Večer
třikrálový a recitálové pásmo Jed, den hec a druhý den kec s jazzmankou Janou
Koubkovou. Na herectví měla učitele, kteří pro ni byli ti nejlepší a nikým nenahraditelní:
Janu Preissovou, Jaroslava Satoranského, pana Spáčila a Ladislava Mrkvičku.
"S lidma z ročníku se každý prázdniny scházíme u mě na chatě, a spolu i
s profesory občas u mě v bytě. Udržujeme komunikaci. Vypije se nějaký alkohol,
vykouří se cigarety, propálí se koberce a snědí chlebíčky. Kluci se zhulej trávou
a my holky nadáváme, že jsou zase zhulení. A pak se držíme za ručičky a povídáme
si, jak to bylo a jak to je. A k tomu všemu hraje Garáž."
Naše společnost se zatím nedokáže vyrovnat s problémem drog, ale jinak jsou
na tom studenti, kteří se s nimi setkávají docela běžně. "Drogy jsou samozřejmě
svinstvo, kterým si lidi strašně ubližujou. Měla jsem obrovský »štěstí«, že
poté, co jsem nějaké pozřela, přišel ten nejstrašlivější stav mysli, kterej
trval dost dlouho a málem mě zabil. Jsem navždy vyléčená. Když jsem ale slyšela
návrh zákona o drogách pana poslance Severy, vzteky jsem málem rozmlátila televizi.
Nevěřila jsem, že by taková téměř fašistická myšlenka mohla kdy nabýt právní
formy. Nedávno prošel parlamentem dvakrát zamítnutý zákon, pojednávající o trestnosti
držení jakéhokoli množství a druhu drog, i přes varování našich největších odborníku,
kteří se tím zabývají třicet let. Důsledek zákona bude znamenat korupci, zavírání
téměř osmdesáti procent středoškoláků, odliv narkomanů z center, strach, zdražení
drog... A přitom ho prezident Havel vrátil. Je na rozdíl od ostatních politiků
hlavně humanista. Tváříme se jako vyspělá společnost platíme daně na lidi postižené
z legálních drog - alkoholiky a nemocné rakovinou plic z cigaret - to nikomu
nevadí. Ale nemocní z nelegálních drog, ze kterých nemá stát peníze, pro nás
nejsou lidi, ale hnusní feťáci, co se mají někam zavřít. A nikdo nechápe, že
právě oni potřebujou naši pozornost a pomoc."
Dnešní, televizí a filmem ovlivněná společnost herce obdivuje a hýčká. Linda
Rybová si radši žije ve svém soukromí a ke své profesi se hlásí nerada. "Vždycky
jsem uhybala. Řekla jsem že studuju. Když se zeptali co, odpověděla jsem: konzervatoř.
A dotyčný zase: na něco hraješ? Já si v duchu říkala: tak už s tím musím ven,
a tak jsem řekla: nó na sebe. To byl můj trapný pokus o vtip. Pak byla pauza...
jako na flétnu? Ne, studuju herectví. Teď říkám, že dělám divadlo." Z deseti
uváděných her na scéně Palmovky, hraje v sedmi. Kromě toho hostuje v Divadle
Komedie, občas natáčí (např. tv insccnace: Ohnivé námluvy, Anďelský smích, Liščí
doupě, Ex offo nebo Bakaláři), zkouší Williamsovu Vytetovanou růži v Divadle
v Řeznické a natáčí pro rozhlas. Tak se stává, že v divadle stráví celý den:
dopoledne a odpoledne zkouší večer hraje. "Včera jsem si řekla, že se budu
dívat na televizi, neviděla jsem ji skoro půl roku. Za chvíli mě to přestalo
bavit, tak jsem jen ležela na posteli pod otevřeným oknem. Nakonec jsem zjistila,
že čistých devět hodin jsem si prosnila v nespánku. Jen tak jsem si ležela s
otevřenýma očima a vymýšlela věci... prožila si hodně příběhů a pohybovala se
pár cenťáků nad sebou. Někdy je to strašně příjemný dát průchod věcem, který
máte v hlavě. Ze spousty hereček kolem čtyřicítky cítím, že jsou vycukaný a
nervózní. Herců se to snad tolik netýká, protože jsou od přírody větší egoisti.
Nestát se nervózní přecitlivělou bytostí je asi umění." Satisfakcí za stres
a kritiky bývá veřejné ocenění a popularita. "O ní moc mluvit nemůžu, ale
je neskutečně příjemný, když mě někdo pochválí. Jednou po Kouzelníkovi z Lublinu
mi řekl kluk u šatny že jsem se mu moc líbila. Takovou věc neumím přijmout tak,
aby na mě byla vidět radost, ale pamatuju si to až do smrti. Je to bomba a satisfakce,
kterou herec na jevišti zažije na konci čtyři minuty, když lidi tleskají, ale
to je zrovna ve stavu, kdy si to neužije."
Půvab mladé herečky nejlépe zachytil Juraj Jakubisko na filmu pro představení
Laterny magiky Cassanova, ve kterém se objevilajako Angelika. "V divadle
jsem nejmladší, a tak hraju většinou naivky: hloupý, chytrý, vtipný. Každou
snad trochu jinak. Zatím mě docela baví, ale samozřejmě pořád čekám a čekám
a čekám na postavu strašně zvláštní holky s hodně problémama a na vyzrálou šíleně
dramatickou sebevražednou hrdinku (smích). Je pravda, že blondýnky jsou pozorně
sledované bytosti."
Lindiny oděvní kreace v ležérně francouzském stylu, kdy kombinovat se dá vše
se vším, ale hlavně jde o nápad, se nedají lehce přehlédnout. Dřív nosila pod
krátkou sukní tátovo spodní prádlo, teď zase šaty ze second handu kompletované
s věcmi ze značkových butiků a martensky k tomu. "Šaty patří k mým vášním,
jsou to hezký věcičky, a já jsem estét. Tím, že se mi líbí, na mě priznivě působí
a činí mě harmonickou. Ta harmonie mě často přijde velmi draho, protože se tímto
způsobem »harmonizuju« tak pětkrát do měsíce (smích). Nedá se nic dělat, nahá
chodit nemůžu, ani bych nechtěla. Módu chápu jako doplnění své osoby, šaty mě
zveřejňují. Když mám na sobě něco, co se mi nelíbí, tak trpím. Asi je to úchylka,
ale když oblečení po ránu nesladím s mým rozpoložením, tak mě to znechutí natolik,
že se musím vrátit domů a převlíct se."
Kluci ji vždycky ovlivňovali nejvíc, alespoň to Linda Rybová tvrdí, jenže možná
jinak, než by se na první pohled zdálo. "Erotika a láska jsou nádoby spojité,
to že je lidé rozdělují, je velký omyl. Sex pro mě neexistuje bez lásky, a když
ho někdo tak provozuje, ochuzuje sám sebe. A když někdo miluje bez sexu, takje
to romantický, ale taky ne moc normální. Lidi se takhle chovají v mnoha věcech:
sex oddělují od lásky, svou prezentaci na veřejnosti od sebe samých. Říkají,
že tenhle stát se nejdřív musí postavit ekonomicky a pak bude čas na rozvoj
kultury... Pak se diví, že nic nefunguje. Lidi (i já) jsou porušení výchovou,
zkušenostma a tím, co mají v sobě. Karmou, chcete-li, dispozicema, se kterýma
se musí vyrovnat, nebo tvrdě na sobě pracovat, aby se změnily. Dřív jsem věděla,
že mám spoustu špatnejch nebo nějakejch vlastností, ale říkala jsem si, taková
jsem já a byla na ně vlastně pyšná. To byl nesmysl - jedna z největších blbostí,
které jsem si kdy myslela. Tenhle princip neměnnosti patří k lidskému egoismu.
Težko lpět na své nezměnitelnosti, když celý svět je v neustálém pohybu, takže
i já se mám vyvíjet ve své »úžasné povaze«" (smích). Svérázný životní styl
Lindy Rybové se odráží i v jídle. Nejí maso. "Já sama nechci, aby mě někdo
zabil, abych cítila strach nebo bolest. A co bych nepřála sobě, nechci dělat
jiným. Zvířata představují akorát jinou vývojovou formu života. Nechci, aby
se zvířata rodila proto, abych já je zabíjela a jedla. Ve vyhrocené situaci,
kdy není jiná možnost, má pro mě větší cenu život člověka, i když jak kterého
(smích). Myslím, že podobný pohled na svět, jako mám teď alespoň v principu,
jsem měla od narození. Asi v jedenácti jsem si začala klást různé »existenciální«
otázky (smích). Většinou spoustu věcí chápu jakoby správně, jen mi často chybí
podnět, který by mi dal věci do určitého tvaru. Většinou se objeví kniha nebo
člověk, a pak se život rozjasní. Měla jsem štěstí, že jsem potkala Roberta.
To ale neznamená, že jsem automaticky přejala jeho myšlenky. Jen jsme se bavili
a mně se propojilo mnoho věcí. Vždycky, když se mi tohle stane, přestanu mít
v hlavě šum a myšlenky se mi slejou do jednoho toku. Lidi mě někdy považují
za pozéra, fanatika nebo za divnou, protože nepiju alkohol, nejím maso, neberu
drogy a tak. To, co dělám a nedělám, mě činí harmonickou. Tím chci říct, že
v tomto stavu je snazší a účinnější pomáhat jiným lidem. Nebo si vlezu na střechu,
stojím, ruce k nebi, a šifrovaně tu dobrou energii posílám ufonům" (smích,
smích...).
Linda Rybová se z posledních dní poučila asi takto: "Z divadla mám poslední
dobou poučení, že kvalita je důležitější než kvantita. Z tohoto rozhovoru se
poučím, že už žádný dlouho neudělám. Vycházím z faktu, že když čtu rozhovor
s nějakým člověkem, kterého třeba dobře znám, vypadá najednou, jako by to neměl
v hlavě v pořádku. Proto mě tahle prostituce baví až do té doby, než vyjde a
lidé mě s ní budou konfrontovat."
Proč to teda děláte?
Odpovědí je smích.