Robert E. Howard
Robert Ervin Howard (22.1.1906-11.6.1936) přišel na svět v městečku Pester v Texasu v roce 1906, což
je dost dávno na to, aby se ještě stal svědkem poslední etapy kolonizace jihozápadu - postupného
osidlování rozlehlých plání podél jižního břehu Rio Grande, podivuhodného rozkvětu naftového průmyslu a z
tohoto boomu se rodících městeček. Otec, který nakonec syna přežil, byl v tomto kraji jedním z prvních
lékařů. Žili ve východním, pak západním Texasu, v západní Oklahomě, a pak opět, po několik posledních
let, v Cross Plains nedaleko Brownwoodu v Texasu. Robert vyrůstal v pohraničí a brzy se stal stoupencem
drsné mužské tradice, jaká tu vládne. Jeho znalosti historie a folklóru rodného kraje byly neobyčejně
hluboké, přičemž popisy a vzpomínky, které obsahují soukromé dopisy, nám poskytují představu o
schopnostech a síle výrazu, které - kdyby žil déle - by mu zajistily úspěch v literatuře. Jeho rodina
pochází ze slavné skupiny skotsko-irských osadníků, bětšina jeho předků přišla do Georgie a Jižní
Karolíny již v osmnáctém století. Howard začal psát v patnácti letech, svou první povídku Spear and
Fang vydal o tři léta později v červencovém čísle Weird Tales roku 1925. Studoval tehdy na Howard
Payne College v Brownwoodu. Širšího uznání se dočkala až novela Wolfshead, otištěná v témže
časopise v dubnovém čísle roku 1926. V srpnu roku 1928 vyšla první povídka o Solomonu Kaneovi, anglickém
puritánovi, který se vyznačoval neodbytnou touhou po soubojích a nepříliš dobře usměrňovaným úsilím
o nápravu veškerých křivd. Osud Kanea zanesl na nejrůznější místa, především do přízraky obydlených
trosek prastarých, dávno zapomenutých měst v hloubi afrických džunglí. Právě v těchto příbězích Howard
poprvé ukázal to, co se později stalo jedním z jeho největších přínosů - popisy obrovských megalitických
měst, pocházející ze světa staršího, než je náš, kde se kolem ponurých věží a bludišť vznáší aureola
předlidské hrůzy a magie. Nikdo z ostatních spisovatelů se mu v tom nedokáže vyrovnat. Tyto příběhy
také svědčily o jeho lásce ke krvavým scénám, tak typickým pro jeho díla. Postava Solomona Kanea, stejně
jako i mnoha jiných hrdinův Howardových příběhů, byla načtrnuta již v autorově dětství, dlouho před tím,
než vyšlo první vyprávění o něm.
Jelikož byl Howard vždy pilným badatelem o historii Keltů a stejně tak i jiných epoch prastaré minulosti,
zahájil roku 1929 příběhem Království stínů, vydaným v srpnovém čísle časopisu Weird Tales, cyklus
povídek o prehistorickém světě, které mu rychle přinesly slávu. První příběhy tvořila vyprávění o
neobyčejně vzdáleném období lidské historie, o dobách, kdy se Atlantida, Lemurie a Mu ještě nacházely nad
vodami oceánů a stíny hadích lidí, sídlících v těchto zemích ještě před člověkem, byly ještě živé.
Hlavní postavou byl Kull, vládce Valusie. V prosincovém čísle Weird Tales z roku 1932 vyšla povídka
The Phoenix on the Sword - první příběh Barbara Conana, který zavedl čtenáře do pozdějšího
období prehistorie, do světa asi před patnácti tisíci lety, těsně před tím, než vznikaly první zápisy
kronik. Dosah a nenarušitelná spojitost Conanova světa jsou dobře známy všem milovníkům fantasy. Pro tato
vyprávění si Howard připravil velice důkladnou pseudohistorii, svědčící o jeho inteligenci a veliké síle
fantazie.
Mezitím vzniklo mnoho příběhů o starých Piktech a Keltech, mimo jiné i pozoruhodná série, jejímž hrdinou
byl náčelník Bran Mak Morn. Jen nemnozí dokáží zapomenout na strašlivou, drtivou sílu takového hrůzného
příběhu, jakým byla Pomsta ze země, otištěná ve Weird Tales v listopadu 1932. Mnoho nádherných
příběhů se ocitlo i mimo tématicky související série. Mezi nimi je třeba připomenout slavný cyklus
Skull Face a několik pozoruhodných povídek, jejichž děj se odehrává v současnosti. Patří mezi ně
například Black Canaan, kde v běžném místním koloritu Howard vykreslil hrůzyplný obraz strachu,
jenž se krade mechem porostlou bažinou, navštěvovanou přízraky a hemžící se hady dálné Jižní Ameriky.
Robert E. Howard byl neuvěřitelně plodným autorem i mimo oblast fantastiky. Jeho zájem o sport - snad
souvislost s láskou k prvotním konfliktům a střetům sil - jej přivedl k vytvoření vítězného plavce
Steveho Cosrignana. Vyprávění o něm, situovaná do vzdálených a exotických zemí, uchvacovala čtenáře
nesčetných časopisů. Novely, popisující orientální bitvy, zřetelně dokazovaly Howardův talent pro psaní
romantických "fanfaronád", početné příběhy z Divokého západu, jako například cyklus Brackinridge
Elkins, zase ukazovaly na rostoucí touhu i schopnosti k využívání témat, které znal z vlastní
zkušenosti.
Poezie Roberta E. Howarda - neobyčejná, plná dobrodružství a bitev - si zaslouží nemenší pozornost než
próza. Ukazuje nám skutečného ducha balad a ság, posíleného pulsujícím rytmem verše a mohutnou sílu
autorovy fantazie, která nemá sobě rovnou. Mnohé z těchto veršů se jako "citáty ze starých textů" staly
motty nejrůznějších částí jeho příběhů. Musíme litovat, že nikdy nebyl vydán žádný soubor Howardovy
poezie. Doufejme, že někdy vyjde - posmrtně.
Stejně jako dílo, byl i charakter Roberta Howarda neobyčejný. Tento spisovatel si nade vše oblíbil
prostý, starý svět barbarů nebo pionýrů, kde se odvaha a síla uplatňovala víc než vychytralost a
intrikánství, kde nebojácní a tvrdí lidé bojovali a prolévali krev a neprosili nepřátelskou
přírodu o milost. Tato filozofie nachází svou podobu vevšech dílech a právě z ní tyto příběhy
čerpají svou životnost, jakou lze najít jen u mála jeho vrstevníků. Nikdo nedokázal psát o bolesti
a násilí přesvědčivěji než Howard. Jeho popisy bitev charakterizuje instinktivní vycítění taktiky,
které by jej ve válečných časech mohlo vynést vysoko. Skutečný Howardův talent byl větší, než si
mohli myslet vydavatelé a čtenáři. Kdyby žil, našel by s určitostí své místi ve vážné literatuře
ság z milovaného jihozápadu.
Je těžké přesně vystihnout, čím se Howardovy příběhy tak odlišovaly, přesto ale lze říci, že jejich
skutečné tajemství spočívá v tom, že do každého z nich, nezávisle na tom, zda to je okatě komerční
nebo ne, autor vložil něco ze sebe. Nehnal se jen za ziskem a i když se podřídil svým komerčně
zaměřeným vydavatelům, vynikaly jeho vnitřní poctivost a síla a dávaly punc všemu, co vycházelo
z jeho pera. Zřídkakdy se u něj objevovaly postavy zbavené životnosti. Než totiž dopsal, získaly
všechny jejich vlastnosti opravdovost a plastičnost. Nezávisle na všeobecné vydavatelské politice
čerpal Howard vždy ze studnice svých zkušeností a znalostí života a nikdy nepoužíval zkostnatělá
připravená schémata. Nezaměřoval se jen na popisování namáhavých výkonů a krvavých řeží, byl také
takřka jediným, kdo dokázal vytvořit reálný pocit strašlivého strachu a nejistoty. Žádný spisovatel,
byť by se zabýval tou nejokrajovější oblastí literatury, nemůže být skutečně dobrý, nebere-li svou
práci vážně. Právě takový byl R. E. Howard, i tehdy, kdy se mu samotnému zdálo, že tomu tak není.
Skutečnost, že tento báječný kumštýř mizí z tohoto světa, zatímco davy barbarů neustále vyrábějí
nesmyslné přízraky, upíry, kosmické lodě a okultní zločiny, je skutečně smutným důkazem ironie
vesmíru.
Howard, který poznal tolik etap života na jihozápadu, žil se svými rodiči v polozemědělském městečku
Cross Plains ve státě Texas. Psaní bylo jeho jediným povoláním. Jako čtenář volil vážná vědecká díla,
pojednávající o tak různých oborech, jako jsou dějiny amerického jihozápadu, Velké Británie a Irska,
dále celého Východu a Afriky a též prehistorických dob. V literatuře dával přednost mužnosti před
vychytralostí a naprosto odmítal modernismus. Měl liberální politické názory, byl zuřivým nepřítelem
společenské nespravedlnosti. Jeho nejmilejšími koníčky byly sport a cestování, přičemž to druhé
pro něj bylo vždy příležitostí k posílání kouzelných dopisů, v nichž se popisy proplétaly
s historickými reflexemi. Humor nebyl jeho silnou stránkou, i když měl smysl pro ironii a nevyčerpatelné
zásoby srdečnosti a dobré nálady. Měl hodně přátel, ale nepatřil k žádné literární klice a pohrdal
všemi druhy "intelektuálních efektů". Cenil si spíše síly těla a ducha nežli intelektuálních výkonů.
S mnoha spisovateli fantasy si vyměňoval časté a obšírné dopisy, nikdy se s nimi ale osobně nesetkával.
Výjimkou byl neobyčejně talentovaný E. Hoffman Price, jehož tvorba v Howardovi vyvolala silný dojem.
Robert E. Howard měřil více než metr osmdesát a měl mohutnou postavu rozeného válečníka. Byla také,
kromě keltsky modrých očí, velice snědý typ. V posledních letech vážil kolem devadesáti kilogramů.
Vždy si cenil drsného, prostého života a - ne náhodou - připomínal svého vlastního slavného hrdinu
Conana Cimeřana. Smrt tohoto jedenatřicetiletého spisovatele byla vážnou ranou fantasy literatuře.
Howard Phillip Lovecraft (přeložil Jiří Pilch, převzato z povídkové sbírky Svatyně odpornosti, upraveno)
Bibliografie
- Hodina draka (The Hour of the Dragon, 1935)
- obrovské množství povídek a materiálů uveřejněných převážne posmrtně
Robert Howard se za svého života dočkal opravdu vydání jen jediného románu. O to
víc však byly, po jeho smrti, povídky a materiály, které zanechal, přebírány,
kompilovány a v mnoha výsledných úpravách uvěřejňovány. Zvláště Howardův hrdina
Conan se stal ve světě fantasy literatury pojmem a nekorunovaným králem všech
hrdinů rychlé akce.
Hodina draka
Chvěje se Lev a padá soumrak,
posedají ho démoni.
Šarlatová křídla rozpíná Drak,
větrem černým nesený.
Rytíři dlí už ve věčných snách,
znaveni lítým bojem
a zhloubi Hor prokletých, ach,
Satané vzlétají rojem.
Hodina Draka!
Mrtvolný chlad,
strach jeví se v krvavém oku.
Hodina Draka!
A lid má hlad,
kdo vzepře se krutému Draku.
|
přebal jednoho z českých vydání |
Tento román je opravdovou klasikou. Poprvé byl publikován v magazínu Weird Tales
v roce 1935, dočkal se mnoha vydání (i u nás několika) a i po více než šedesáti
letech je neméně populární. Děj je prostý. Conan (už aquilonský král) versus zlý
mág Xaltotun a navrch hezká otrokyně. Ale není to zápletka, co činí z Howarda
velikána a podle mě v conanovském stylu psaní stále něpřekonaného spisovatele.
I když neholdujete pro Conana, měli byste si přečíst alespoň Hodinu draka
- nic lepšího o tomto svalnatém barbarovi si hned tak nepřečtete.