ředitel: Ing.Igor Kleiner
zástupce: Emilie Kučerová
úřední hodiny: pondělí
až pátek od 08,00 do 13,00 hod.
středa od 14,00 do 17,00 hod.
zřizovatel: statutární město Olomouc
adresa zřizovatele: Horní náměstí, 771 27 Olomouc
Cílem snažení našeho malého
kolektivu je postupně při hospodárném vynakládání omezených finančních prostředků přeměnit olomoucká
pohřebiště v důstojná místa posledního spočinutí našich předků.
Padesátiletý trvalý nezájem o
olomoucká pohřebiště společně s době vzniku pohřebišť odpovídajícími ale
z dnešního pohledu nevyhovujícími podmínkami zřizování hrobových míst
vyústily v žalostný stav většiny z jedenácti pohřebišť. Také každá významná politická událost 20.
století od 1. světové války, přes rozpad Rakousko-Uherska, 2.světovou válku,
poválečné vyhánění Němců, únor 1948 s následnou emigrací, srpen 1968 s
opětovnou emigrační vlnou, je na pohřebištích zapsána.
V počátcích skutečně nebylo na
čem stavět, na co navázat. K přepravě pracovníků sloužila či spíše
nesloužila 18-ti letá stařenka Š1203, takřka žádná
funkční drobná mechanizace k úpravám pohřebišť, na pohřebištích volně
navršené hromady hřbitovního odpadu, žalostně vedená evidence nájemců hrobových
míst s neúplnými zastaralými kontaktními údaji, těžce čitelné plány
hrobových polí s polohou jednotlivých hrobových míst ve stovkách
případů neodpovídajících evidenci
nájemců, počet míst s nezaplaceným užíváním blížící se 70%,
kolem 7 tisíc po desítky let neudržovaných rozpadajících míst,
z nichž některá přímo ohrožovala zdraví a majetek uživatelů míst a
návštěvníky hřbitovů, správci hřbitovů tolerované ukončení nebo přestěhování
místa bez předání místa v původním travnatém tedy dobře udržitelném stavu,
stovky na nevhodných stanovištích vysazených přerostlých a přestárlých stromů
s destrukčním vlivem na hrobová zařízení a se sníženou odolností vůči
poryvům větrů, desítky let bez
povšimnutí bující náletová zeleň.
Nutnou podmínkou k možnosti
zahájení obnovy hřbitovních ploch bylo uvést v soulad plány hrobových míst
s aktualizovanou evidencí uživatelů těchto míst především s důrazem
na vyjasnění stavu vlastnických práv k hrobovému zařízení. Dohledávali
jsme potomky uživatelů v ohlašovnách trvalého pobytu, v dědických
odděleních soudů. Při počtu míst
přesahujícím 20 tisíc se jednalo o
skutečně mravenčí práci. Po přijetí zákona 256/2001 Sb., o pohřebnictví, který
mimo jiné jednoznačně ukládá povinnost nájemci, případně blízkým osobám oznamovat správci pohřebiště skutečnosti
rozhodné pro nájemní vztah i s ohledem na zákon o ochraně osobních údajů
již nemusíme časově a tedy i finančně značně náročný postup uplatňovat. Na základě vlastnictví, stavu a provedení
hrobového zařízení daného místa včetně fotodokumentace se určuje další
postup pro každé hrobové místo. Pokud
místo nemá nájemce a jeho hrobové zařízení spoluvytváří ráz hřbitova (nebo může
být využito alespoň jako květinová mísa /plocha hrobového místa ohraničená rámem
bude osazena monokulturní trvalkou/), upřednostňujeme jeho ponechání ve
stávajícím stavu s vynaložením nutné minimální údržby. Míst
v současnosti bez nájemců jsou tisíce a jejich neudržované plochy jednak
negativně ovlivňují celkový dojem z pohřebiště a jsou příčinami kritických
připomínek návštěvníků hřbitova. Očekáváme, že na těchto místech budeme
vysazovat doplňkovou zeleň.
V průběhu
několika let jsme shromáždili potřebné
údaje (nájemce místa, stav místa, fotodokumentace místa) pro tvorbu plánů údržby
jednotlivých hřbitovních skupin ( ukázka ).
Od druhé poloviny roku 2002 postupně vznikají plány údržby pro jednotlivá
pohřebiště a následně se stávají standardním podkladem pro údržbu.
01.06.2009 u HmO mohou příjemci sociálních dávek vykonávat veřejnou službu. Účast v programu jim přináší zvýhodněné dávky.
15.05.2009 vydláždění chodníku od JZ vstupní brány východním směrem. Dlouhodobě požadováno nájemci míst a návštěvníky hřbitova, protože krátká ale frekventovaná spojka bývala často po deštích a počátkem jara rozbahněná. Náklady 40 tis.Kč.
05.05.2009 oprava pumpy Holice 3.606,- Kč.
05.05.2009 oprava pumpy Hodolany 4.167,- Kč.
02.04.2009 po zimě obnovena dodávka vody na olomouckých hřbitovech s rozvodem vody.
31.03.2009 dokončeno vykácení zeravů na ploše společného hrobu spojenců 2.světové války. Náklady 27.500,- Kč.
23.02.2009 vydal nezávislý auditor zprávu s výrokem bez výhrad, náklady 30 tis.Kč
02.2009 projekční kancelář PRAK, s.r.o. předává HmO prováděcí dokumentaci ke stavbě společného hrobu spojenců 2.světové války.
22.12.2008 Ing.Hoferková předává HmO projekt výsadby společného hrobu spojenců 2.světové války se souhlasným stanoviskem památkářů. Náklady na projekt 14.000,- Kč.
15.12.2008 havarijní kácení a ořez suchých větví aleje lip neředínského hřbitova a dvou zeravů holického hřbitova v ceně 21.900,- Kč.
12.12.2008 likvidace neestetických skupin urnových míst IC a IIIA. Zbylá pronajatá místa rušených skupin byla přestěhována na nově založenou skupinu ID. Na místě původních skupin jsou založeny nové skupiny IE a IIIB.
12.2008 vysazeno 24 bříz na hodolanskému hřbitově, jako nařízená náhradní výsadba.
Od 24.11.2008 Vás obsloužíme v bezbariérových kancelářích v historické budově správy hřbitova. Rekonstrukce financovaná městem Olomoucí stála 5 696 516 Kč. Při příchodu do předpolí hřbitova jste byli zvyklí na kanceláře v žlutočervené budově po levé straně, nové kanceláře jsou ve žlutočervené budově po pravé straně.
10.2008 opraveny dvě ruční pumpy hodolanského hřbitova s náklady 15 tis.Kč.
09.2008 pro havarijní stav položeno 13 stromů neředínského hřbitova a proveden celoplošný ořez bříz tamtéž s náklady 95 tis.Kč.
01.07.2008 zaměstnanec HmO, p.o. odhalil dalšího z pobertů kovových lampiček na neředínském hřbitově, který byl předán městské policii a protože se jednalo o závadovou osobu, zloděj skončil v rukou policistů ČR.
25.06.2008 vichřice způsobila pád sedmi vzrostlých stromů na neředínském hřbitově a vzrostlé stromy hodolanského a novoulického hřbitova přišly o několik mohutnějších větví. Škody na hrobových zařízení nájemců jsou jen malého rozsahu. Na vojenské části černovírského hřbitova však došlo ke zničení pěti kusů mladých stromů.
06.2008 výměna dožité technologie rozvodu užitkové vody na svatokopečském hřbitovu s náklady 50 tis.Kč.
05.2008 nové oplocení části hřbitova na Sv.Kopečku včetně vstupní branky realizovaly TSmO, a.s. za 20 tis.Kč.
08.05.2008 oslavy Dne vítězství za účasti politické reprezentace města a kraje. Opraven centrální památník spojeneckého pohřebiště z finančních prostředků statutárního města Olomouce s náklady 95 tis.Kč.
23.04.2008 oprava přívodu vody na hřbitově v Olomouci-Černovíře za 2.351,50 Kč.
04.2008 zahájena rekonstrukce sídla HmO, p.o. financovaná statutárním městem Olomoucí s plánovaným dokončením 15.10.2008. Návštěvníky správy hřbitova přivítá prostornější prostředí a pochopitelně nebude chybět bezbariérový přístup.
28.03.2008 bylo dokončeno odstranění přestárlých a nezdravých stromů na hřbitovech v Neředíně, Hodolanech a Černovíře s náklady 81.900,-Kč.
Dne 25.02.2008 vydal nezávislý auditor zprávu s výrokem bez výhrad.
Dne 25.02.2008 pracovníci kamenosochařství lapili pobertu plechových
součástí hrobových zařízení, který byl předán PČR.
V 01.2008 Magistrát města Olomouce za spolupráce s HmO zažádal
o dotaci z fondu Ministerstva obrany ČR na poslední etapu oprav
spojeneckého pohřebiště 2.světové války.
V roce 2008 probíhá rekonstrukce sídla HmO.
V období kolem památky zesnulých docházelo ke krádežím plechových lampiček z hrobů zřejmě za účelem jejich odprodání do výkupen a bohužel ani zvýšený dohled příslušníků městské policie v areálech hřbitovů výraznou nápravu nepřinesl. Drobné krádeže hrobové výzdoby bohužel již běžně provází památku zesnulých. Buďme obezřetní a podezřelé konání oznamujme služebnám městské policie.
Rekonstrukce vodovodu na hřbitově v Neředíně v trase od krematoria po šachtu v technickém areálu v SZ rohu neředínského hřbitova a na hřbitově v Nové Ulici v trase od šachty na parkovišti po odběrné místo na hřbitově s odbočením k domu správce hřbitova.
Zneužívání skládky hřbitovního odpadu na holickém hřbitově k ukládání velkých objemů nejrůznějšího odpadu vyvolalo potřebu provizorního oplocení ploch mezi hřbitovem a starou výpadovkou na Přerov a umístění kontejneru na odpad. (01.11.2007 hotovo). Záměrem je založení urnového háje na ploše a řešení stávajícího oplocení kolem silnice.
RmO dne 17.07.2007 přijala Pravidla pro nakládání s opuštěným hrobovým zařízením.
HmO započaly práce s cílem vybudovat skladové a odpadové hospodářství na neředínském hřbitově.
Při jarním napouštění studánek užitkovou vodou na neředínském hřbitově byly zjištěny úniky vody. Funkčnost studánek je zajištěna provizorně a je nutná rekonstrukce rozvodu vody na neředínském hřbitově. Následně byl zjištěn problém s vodou na novoulickém hřbitově.
Druhou etapou pokračují opravy hrobů spojeneckého pohřebiště na neředínském hřbitově.
V březnu proběhlo každoroční odstranění dřevin ohrožujících návštěvníky hřbitova nebo bránících nájemcům plně užívat pronajatá hrobová místa. Je však smutné, že výsadba mladých dřevin je rozkrádána.
Dne 20.02.2007 vydal nezávislý auditor zprávu s výrokem bez výhrad.
Mírná zima 2006/2007 umožnila ve velkém rozsahu sestříhat živé ploty neředínského hřbitova.
V prosinci 2006 započal průzkum kanalizace neředínského hřbitova doprovázený jejím čištěním a následným monitoringem. Bohužel mírná zima nedovolila dokončit práce na všech úsecích kanalizace, protože na nezamrzlé plochy nebylo možno vjíždět s těžkou technikou.
V listopadu 2006 byla dokončena příjezdová komunikace k hodolanskému hřbitovu včetně malého parkoviště pro vozidla návštěvníků hřbitova. Parkoviště má vzhledem k ochrannému pásmu plynového vedení omezenější kapacitu než byl původní záměr HmO. Současně bylo opraveno oplocení hřbitova.
V říjnu 2006 byla provedena výsadba zeleně na jedné z ploch chomutovského hřbitova. Vysazeny jsou pomalu rostoucí dřeviny, které nahradily odstraněné přerostlé smrky. Pracovníci HmO jsou potěšeni hodnocením výsadby nájemci hrobových míst.
Dne 08.05.2006 proběhlo slavnostní kladení věnců na spojeneckém pohřebišti neředínského hřbitova, jehož vojenské hroby prošly první etapou rekonstrukce. Přilehlá plocha byla osazena novými dřevinami.
Dne 12.04.2006 se uskutečnila obhlídka hodolanského hřbitova pro zadání projektu na úpravy vchodu na hřbitov, parkoviště pro návštěvníky hřbitova, zpevněné plochy pod odpadový kontejner a oplocení hřbitova.
Letos až začátkem dubna HmO zahájily další etapu odstraňování přestárlých nebezpečných a nevhodně vysazených dřevin ohrožujících zdraví návštěvníků hřbitova a stabilitu hrobových zařízení. Dřívější termín zásahu nebyl především vzhledem k souvislé sněhové pokrývce uskutečnitelný. Vždy jde o výrazný zásah do chodu hřbitova prováděný dle ekonomických kritérií vybraným dodavatelem. HmO s ohledem na cenu upřednostňují dodání jen takových prací, které technicky nezvládnou. HmO objednávají pouze ležící strom, přičemž následné porcování, odvoz na skládku a úklid hrobů provádíme vlastními pracovníky. Je-li rozsah kácení větší, je pochopitelné, že časově náročnější úklid se za kácením opožďuje. Považuji za potřebné, aby snaha HmO o minimalizaci nákladů byla podpořena také Vámi, nájemci míst, vhodnou dávkou tolerance a pochopení.
Zima 2004/2005 způsobila konečnou devastaci úseku severní části hřbitovního oplocení v Olomouci-Chválkovicích. Původní zeď sjela ze základů a vyvalila se vně hřbitova. Hrobová zařízení nebyla zasažena. Situaci HmO řeší.
První dubnové dny řeka Morava zaplavila hřbitov v Olomouci-Chomoutově a jednak splavila šotolinové chodníky a strhla oplocení části hřbitova. Hřbitov v Olomouci-Nových Sadech byl částečně zaplaven.
Dne 14.03.2006 RmO schválila HmO navržený postup investic v roce 2006 (kanalizace Neředín, stavební úpravy Hodolany, Černovír-vojenský hřbitov). Další investiční akcí roku 2006 je vytvoření projektové dokumentace na sídlo organizace v historické budově správy hřbitova.
Dne 24.02.2006 vydal nezávislý auditor zprávu s výrokem bez výhrad.
Dne 24.02.2006 převzal ředitel
HmO Protokol č.16/2005 o výsledku veřejnosprávní
kontroly provedené Magistrátem města Olomouce, odborem vnitřního auditu a
kontroly. Předmětem kontroly bylo plnění nápravných opatření přijatých
v roce
Dne 05.01.2006 odvysílala TV NOVA v pořadu Občanské judo reportáž o potomku nájemců,kteří věnovali pozemek na vybudování hřbitova v Olomouci-Nedvězí. Potomek se domníval, že vše (nájem a služby s nájmem spojené) je zaplaceno na věky. Odpovědi na otázky HmO související s problematikou „hrobů na dobu trvání hřbitova“ vypracovala advokátní kancelář Ritter-Šťastný a jsou zde.
Řád veřejného pohřebiště Olomouc-Svatý Kopeček schválený Radou města Olomouce 25.10.2005, účinný od 26.10.2005. Na základě hydrogeologického průzkumu je zakázáno ukládat zemřelé v rakvích na části plochy „starého“ hřbitova ohraničené středovým chodníkem, kapličkou, severním oplocením, bývalou márnicí.
Od 01.12.2004 HmO nabízí schránky na urny v novostavbě kolumbária. Roční cena nájmu a služeb s nájmem spojených je stanovena na 376,-
Kč, což je v porovnání s malým urnovým
místem standardního provedení na zemi (256,-Kč) velmi výhodné, jelikož nájemce
získává kompletní stavební připravenost za 120,- Kč ročně. Minimální náklady na
stavební připravenost místa na zemi začínají na částce 2.500,- Kč. Další
výhodou kolumbária jsou minimální nároky na údržbu.
Dne 04.10.2004 bylo zahájeno ukládání uren z dočasného úložiště
a montáž nápisových desek. HmO vyhověly
požadavkům nájemců na umístění uren a nápisových desek. V souladu se
zákonem 256/2001 Sb. HmO neosazují nápisové desky a urny u míst, u kterých
uživatel nebo nájemce neuzavřel nájemní smlouvu a to ani u míst se zaplacenými
poplatky. Těmto místům neuzavřením nájemní smlouvy skončilo užívání 01.10.2004.
V srpnu 2004 provedl zřizovatel
prostřednictvím MmO – odboru vnitřního auditu kontrolu plateb za pronájmy hřbitovních
míst a placených služeb. Bylo zjištěno, že bývalá zaměstnankyně HmO Emilie Z.
zneužila znalosti systému vnitřní kontroly a trestnou činností způsobila HmO škodu ve výši cca 950
tis.Kč. Vážení nájemci, přijměte laskavě moji omluvu. Sděluji Vám, že nebyl
zjištěn rozdíl mezi Vámi zaplacenou částkou na předplácené období a částkou
odpovídající ceníku HmO.
Dne 09.06.2004 tornádo vyvrátilo 81 kmenů stromů na neředínském hřbitově,
z nichž 7 stromů včetně kořenového balu. Došlo
k poškození hrobových zařízení. V případě zájmu o náhradu škody se
nájemci žádají o podání písemné žádosti s popisem napáchaných škod.
Demolice a výstavba nové kolumbární stěny jako
součást západního oplocení neředínského hřbitova. Zastupitelstvo města Olomouce
schválilo finanční prostředky pro realizaci stavby v roce 2004. Od
10.05.2004 probíhá demontáž nápisových desek a jejich uložení včetně uren ze
schránek do dočasného úložiště.
1.ledna 2002 nabyl účinnosti zákon
256/2001 Sb., o pohřebnictví. Zákon ukládá nahradit do 31.12.2003 dosud různými
formami sjednávané smlouvy o užívání místa písemnou nájemní smlouvou,
jednoznačně vymezující povinnosti pronajímatele a nájemce místa. Provozovatel pohřebiště již
vydal řády pohřebišť pro olomoucká pohřebiště a uzavírá nájemní smlouvy
k hrobovému místu. K uzavření nájemní smlouvy je nutná osobní účast
nájemce, občanský průkaz nebo pas, odbavení urychlí poslední doklad o placení
hrobového místa.
Bankovní spojení.
Komerční banka,
a.s., se sídlem: Praha 1, Na Příkopě 33, čp.969, PSČ
114 07, IČ:45317054, pobočka Olomouc, tř.Svobody 14, 779 11 Olomouc, číslo účtu
63930811,
kód banky 0100.
International Bank
Account Number
(IBAN)=
CZ8201000000000063930811,
Bank
Identification Code
(BIC)=KOMBCZPP.
Jak nejlépe platit nájem a služby spojené s nájmem
hrobového místa?
Jednoznačně
příkazem k úhradě. Zadávám číslo účtu příjemce, variabilní symbol místa,
částku. Číslo účtu: 63930811/0100. Variabilní symbol místa zjistím
v aktuálním přehledu míst společně s částkou na 365,25 dne (1 rok).
Příklad: Mám-li pronajaté urnové
místo na ústředním olomouckém hřbitově v Neředíně na skupině III
s číslem 90, mám místo 1 U III
Mohu zvolit jednorázovou
úhradu pro předplacení na libovolnou dobu, maximálně však na 10 roků ode dne platby.
Je-li dnem
platby 24.10.2003 a poplatky jsou uhrazeny do 15.05.2004,
mohu zaplatit maximálně od 15.05.2004 do 24.10.2013. Lze očekávat, že při
výrazném překročení limitu, bude platba nad limit na náklady plátce vrácena.
Mohu zvolit trvalý příkaz
s jednoroční periodou. Při tomto způsobu doporučuji s ohledem na
každoroční navýšení ceny o inflaci zadat přiměřeně vyšší částku nebo, mám-li
dnešního dne (24.10.2003) předplaceno do 15.03.2004, mohu zadat trvalý příkaz
s každoroční splatností 15.11. (poprvé 15.11.2003).
O úspěšnosti platby se
mohu přesvědčit při plánované každoměsíční aktualizaci na internetových
stránkách nebo telefonicky.
Několik poznámek: 1.Usiluji, abychom Vás, naše nájemce, co
nejméně zatěžovali, a proto Vám nabízím tyto možnosti placení. Přijměte však
s pochopením, že s ohledem na náklady nejde o on-line systém. Proto
si HmO pochopitelně vymiňují, že Vaši platbu po cenových změnách zaúčtují
v cenách platných v den doručení výpisu z účtu.
2.S ohledem na zákon o ochraně
osobních údajů bohužel HmO nemohou jednoduše v aktuálním přehledu míst
výstižněji charakterizovat hrobové místo (například jmény v hrobě
uložených).
3.Věnujte laskavě zvýšenou
pozornost vyplnění variabilního symbolu, abyste Vaší platbou neplatili cizí
hroby.