Nynější čistě representační systém nezaručuje suverenitu lidu.
Poslanci mají vždy možnost odhlasovat zákony a prosadit pravidla proti vůli
obyvatelstva. Občané by měli mít zákonné právo odmítnout závazným způsobem
určité zákony a pravidla, jakož i předkládat k rozhodnutí určité otázky.
Čistě reprezentační systém spočívá na fikci vynuceného mandátu. Lidé nemohou
přímo rozhodovat. Musí dávat mandát reprezentantům, kteří rozhodují místo nich.
Stejně jako „dárek“ vynucený silou nemůže být skutečným dárkem, silou získaný
mandát není skutečným mandátem. Občané nemohou nikomu dávat skutečný mandát,
jestliže také nemají možnost rozhodovat sami (např. o důležitých věcech).
Nynější systém je paternalistický a znemožňuje vytvoření důvěry mezi zmocněnci
a občany.
V tomto a příštím století budeme konfrontováni s velkými
problémy. Je třeba zlepšit pracovní podmínky všech a zajistit jim důstojnou
existenci, vytvořit podmínky pro osobní svobodu, zachování zdravého přírodního
prostředí a individuální kreativitu. Pro zajištění toho všeho nestačí povrchní
opatření. Bude zapotřebí reforem, které radikálně změní životní podmínky
obyvatelstva a které mohou mít úspěch jen,získají-li aktivní podporu převážné
většiny občanů. Navíc je jisté, že tyto reformy narazí na odpor významných
zájmových skupin. Z těchto důvodů mohou mít převratné reformy úspěch jen
tehdy, jestliže každý jedinec dostane možnost individuálního rozhodování spolu
s ostatními. Pro tento účel je vhodným nástrojem referendum vyhlášené na
základě občanské iniciativy.
Neustálé poručnictví vnucované velké většině obyvatelstva čistě
reprezentačním systémem je útokem na lidskou důstojnost. Demokracie znamená
doslova svrchovanost lidu. V tom nás nesmí mást zneužití tohoto základu svobody a demokracie propagandisty totalitních
systémů. V demokracii jsou občané nejvyšší
autoritou. Čistě reprezentační systém nemůže být pokládán za skutečně
demokratický. V současné době se lid nemůže vyslovit k vhodnosti toho
kterého zákona. Politikové předpokládají a často také vynucují pasivní
přijímání a podporu. Možnost hlasovat pro jinou reprezentaci při příštích
volbách nebo sám kandidovat je naprosto nedostatečná: příslušné zákony již
vstoupily v platnost a poručnictví nad občany je rok od roku obnovováno.
Navíc čistě reprezentační systém nijak nestimuluje k politické participaci.
Každá lidská bytost má potenciál „společenského umělce“, který
může v určitém okamžiku formovat své prostředí. Každý by měl mít možnost
jednoho dne rozvinout svůj společenský talent. Přímá demokracie je k tomu tím
nejvhodnějším nástrojem. Podstatou rozhodování v přímé demokracií je
kultura debaty, vytváření společenské soudnosti obyvatelstva. Demokratické
rozhodnutí musí být pokládáno za hledisko, vzniklé v určitém okamžiku
permanentního procesu formace úsudku. Nové myšlenky se neuplatňují vždy okamžitě.
Dnešní menšina může být zítra většinou. Hluboký smysl skutečné demokracie je
v tom, že lidé jako plnohodnotní občané začnou jeden druhému naslouchat, vmýšlet
se do stanovisek druhého, navzájem se korigovat a tím zdokonalovat svou společnost
i prostředí jejich vlastního života, a
to včetně prostředí přírodního.
Ve skutečné demokracii rozhodují občané o tom, jakým způsobem bude
ten či onen problém řešen: buď metodami přímé demokracie nebo demokracie
reprezentační.
U všech otázek, o nichž nechtějí občané rozhodovat přímo, jsou
rozhodnutím pověřeni jejich reprezentanti. Chce-li určitá skupina občanů mít
možnost rozhodnout přímo o určité věci, oznámí to prostřednictvím petice
podpořené jistým procentem signatářů. V tomto případě dostanou
demokratický mandát ti, kteří hlasují v referendu.
Obě cesty k rozhodnutí jsou tedy logicky na stejné úrovni.
V referendu vzniká mandát hlasováním. Každý, kdo je oprávněn hlasovat, se
svobodně rozhodne, zda bude hlasovat nebo ne, zda bude sám kandidovat, nebo zda
dá mandát hlasujícím.
Občané mají mít prostřednictvím referenda možnost rozhodovat o všech otázkách, které
jsou předmětem reprezentačního rozhodování. Neexistuje žádný teoretický ani
praktický důvod pro to, aby z něj některé otázky byly vyloučeny. Ve Švýcarsku existuje lidové
referendum, bez jakýchkoli omezení, už více než sto let. Ten, kdo chce vyloučit
některé otázky z pravomoci rozhodování občany, odmítá princip suverenity
lidu a není demokratem.
Rozlišujeme tři typy referenda: lidová iniciativa, referendum
opravné a referendum konstituční.
Lidová iniciativa je referendum o otázce předložené
k posouzení občanským nebo politickým hnutím. Opravné referendum je
uspořádáno z občanské iniciativy za účelem anulování nového zákona nebo
předpisu, zavedeného, nebo odhlasovaného reprezentačním orgánem. Konstituční
referendum je referendum organizované automaticky pokaždé, když si parlament
přeje změnit ústavu.
Lidová iniciativa nebo opravné referendum se mohou konat, jen když
si to vyžádá dostatečný počet občanů. Požadavek lidové iniciativy nebo
referenda tedy musí být podepsán značným procentem občanů. Pro lidové
iniciativy v malých společenských jednotkách je přiměřené 10%. Pro velké
jednotky, jako jsou u nás např. Praha nebo Brno, byl na základě zkušeností
potřebný počet podpisů stanoven na 3% z oprávněných
voličů v daném místě. Opravná referenda musí být požadována v rozumné
lhůtě po ratifikaci reprezentačním shromážděním, např. do 6 měsíců.
V tomto případě je požadován minimální počet podpisů např. 2%, pro
referendum instituční a 1% pro referendum opravné (ve Švýcarsku).
U referend nesmí být požadován žádný minimální počet účastníků.
Shromáždění účastníků hlasování tvoří ve skutečnosti jakýsi ad hoc parlament
pro otázku k hlasování předloženou. V každém případě je tu počet
hlasujících mnohem větší než počet členů parlamentu. Kromě toho stanovený
minimální předepsaný počet hlasujících téměř vždy vyvolá proti lidové
iniciativě bojkot. V žádném státě, kde referendum uspokojivě funguje
(Švýcarsko na federální úrovni, ale i kantonální a komunální úrovni, Oregon,
Washington, Kalifornie na úrovni dílčího státu, Bavorsko na úrovni spolkového
státu ... ) minimální předepsaný počet hlasujících v referendu
neexistuje. Jednotlivý návrh na
referendum nemůže obsahovat prvky, které spolu navzájem nesouvisí.
Když bylo shromážděno 10% podpisů pro referendum, je možno obrátit
se na Ústavní soud a žádat o výrok. Takový výrok se týká unikátnosti dotyčné
otázky, úrovně kompetence a slučitelnosti s články ústavy. Občanská
iniciativa se také může obrátit s návrhem na dotyčný reprezentační orgán.
Ten má následně k dispozici určitý čas, aby návrh komentoval. Občanská iniciativa
může na základě připomínek tohoto
orgánu svůj návrh opravit. V tomto případě se snižuje počet nutných
podpisů o 10% oproti počtu podpisů, které by bylo třeba
jinak získat v konečné fázi.
Samozřejmě může parlament také okamžitě schválit předložený návrh.
V tom případě bylo účelu iniciativy dosaženo. Během 10 let nemůže
parlament změnit zákon schválený přímou demokracií. Po deseti letech je ke
změně oprávněn, ale pouze dvoutřetinovou většinou.
Referendum musí být zorganizováno pokaždé, když je předložen návrh
na větší změnu ústavy, jakož i při ratifikaci mezinárodních smluv, které
omezují národní svrchovanost.
(Přeloženo z francouzštiny; mírně upraveno, text vypracován
organizací WIT voor directe democratie, Beeldhouwermtraat 38, Antverpy,
Belgie.)