Transmise poznatků jako kulturní a identitní problém
Ve dnech 16. - 17. 9. 1998 uspořádala Pražská skupina školní etnografie na Pedagogické fakultě ve spolupráci a s finanční podporou CeFReSu (Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách) konferenci na téma "La transmission du savoir comme probl(me culturel et identitaire". Konference se konala u příležitosti 650. výročí založení University Karlovy a zúčastnili se jí odborníci z České republiky, Francie, Velké Británie a Itálie. Tato akce navazovala na loňský seminář "Transmise kultury a škola", ze kterého byl také vydán sborník (č.15) v edici Cahiers du CeFReS.
Příspěvky účastníků konference zahrnovaly témata psychologická, pedagogická i etnologická. Z těch posledně jmenovaných, která jsou především předmětem zájmu našeho časopisu, uveďme např. příspěvek Yvese Clota "Formation prescrite et formation réelle: une étude en situation de travail" z oblasti antropologie práce, který referoval o výzkumu prováděném v jednom výrobním podniku. Školení o způsobu zacházení s výrobními zařízeními poskytovaná vedením dávala zaměstnancům informace o ideálních podmínkách provozu těchto zařízení, nikoli však o skutečných problémech, se kterými se ve výrobním procesu při používání těchto zařízení setkávali. To vedlo ke konfliktním situacím, v jejichž důsledku teprve docházelo ke skutečnému získávání tohoto know-how z praxe.
Dana Bittnerová přednesla příspěvek "Les r(gles des jeux et leur transmission par les enfants", opřený o výsledky svých pozorování na několika pražských základních školách. Romana Prouzová informovala ve stati nazvané "The interaction of speech norms in school communication" o dvojí normě českého jazyka (hovorový jazyk a spisovná čeština) a o způsobu, jakým jsou obě tyto normy používány dětmi na 1. stupni ZŠ. Peter Woods (Velká Británie) vystoupil s problematikou "Anglicizing children in a multi - ethnic primary school" a Francesca Gobbo (Itálie) referovala o "Minority condition, education, identity in the context of the Italian Waldesian valleys". Také tato autorka se opírala o vlastní dlouhodobý terénní výzkum transmise identity sekty Valdenských prostřednictvím školní výuky.
Doufejme, že zájemci o tuto problematiku budou mít možnost se s jednotlivými referáty blíže seznámit ve sborníku.
Martin Hříbek