Seminární práce



*ZEĎ *PÍSEK *VÁPNO *MALTA *OMÍTÁNÍ *FRESKA *BARVY *TECHNICKÉ POSTUPY PŘI MALBĚ FRESKY *OBMĚNY FRESKOVÉ TECHNIKY *PODKLADY PRO NÁSTĚNNOU TEMPERU *SGRAFITO*

Materiály, podklady a techniky nástěnných maleb

Příprava podkladu

ZEĎ

Nejvhodnějším stavebním materiálem pro stěny, na kterých mají být provedeny malby, jsou do červena vypálené cihly. Má-li být malba provedena na starých zdech, na nichž je omítka poškozená nebo zvětralá, musí se omítka otlouci a její zbytky důkladně odstranit nejen z povrchu cihel, nýbrž i ze spár mezi nimi. Než se přistoupí k omítání, je třeba zeď pečlivě omýt, lépe řečeno ostříkat čistou vodou, aby se zbavila rozpustných sodnatých, hoř
ečnatých a vápenatých solí. Ty by později vystoupily na povrch, vykrystalizovaly tam v podobě šedého zákalu a zničily tak celou malbu. Někdy se dokonce doporučuje omýt zeď slabým roztokem kyseliny solné, potom horkou vodou a nakonec ji postříkat vodou studenou. Nedokonale vypálené cihly se poznají podle jejich našedlé nebo nafialovělé barvy. Vodu neabsorbují a musíme je proto nahradit novými nebo je ještě částečně otlouci a vzniklé prohlubně vyplnit směsí pískové malty a úlomků cihel. Cihly s hladkým povrchem se zdrsní zašpičatělým kladivem.

PÍSEK
Je to sypká hmota, složená z množství drobných zrnek křemene a úlomků rozpadajících se hornin, bohatých na křemen, naplavených vodou, a proto více či méně zaoblených. Chemicky je to kysličník křemičitý, vyskytující se v mohutných ložiscích buď čistý nebo ve spojení s jinými minerály. Pro freskovou omítku má být ostrý a naprosto čistý, bez příměsi sádry, vyvolávající na malbě bělavé výkvěty, bez hlíny a kyzu, který zvětrává na rozpustné sírany.
Nemá také obsahovat slídu, protože ta se neváže s omítkou a vypadává z jejího povrchu, což se na malbě projevuje v podobě bílých skvrnek. Také organické, humusovité látky zmenšují přilnavost vápna k povrchu pískových zrnek, a tím i pevnost omítky. Čistotu písku poznáme podle toho, jak dalece se jím voda ve sklenici zakalí. Nejvhodnější je písek říční, ale i ten se má nejdříve proprat. K praní písku použijeme dvou sít stejné velikosti, s vysokými rámy nad sebou. Horní síto je řidší (asi 6 drátků na 1 cm), spodní alespoň dvakrát tak husté. Vypraný písek se v tenké vrstvě ukládá na čistou podložku z prken, kde se nechá proschnout. Hrubšího písku se použije pro spodní vrstvu omítky, jemnějšího pro vrstvu povrchovou. Předběžné práce vyžadují přímo úzkostlivou čistotu; zejména při přípravě materiálu musí být i nádoby a všechno nářadí udržováno naprosto čisté. Nádoby znečištěné sádrou mohou způsobit bělavý zákal malby.
Pro povrchové vrstvy omítky přichází v úvahu i písek mramorový, tj. rozdrcené odpadky bílého mramoru ve formě mramorové moučky nebo mramorového prášku.

VÁPNO
Vápenec, z něhož se pálí vápno, vznikl jako usazenina z vod působením mikroorganismů, a protože s ním sedimentovaly i jiné látky, nebývá úplně čistý. Jeho složení kolísá podle místa výskytu, takže vápno z něho připravené má různé vlastnosti. Jiné druhy vápence jsou znečištěny hlinitými a křemičitými přimíšeninami. Z těchto druhů se pálí vápno hydraulické.

Krystalické vápence jsou mramory, z nichž pouze jemnozrnné dávají vápno dostatečně jemné, vhodné pro fresku.

U nás máme velmi čisté vápence na četných místech: je to zvláště vápenec koněpruský (obsahující 99,6% CaCO3), a dále vápenec u Loděnic, Sv. Jana, Srbska, Sušice, Hořažďovic, Vrchlabí, Železného Brodu, v Moravském krasu, u Štramberka, Přerova, Černotína, Mladče (99,5% CaCO3 ) atd.

Vápno lze též pálit z mušlí a křídy.

Vápno, z něhož se připravují omítky, se získává pálením vápence do červeného žáru. Vápenec, uhličitan vápenatý,se rozkládá na kysličník vápenatý a kysličník uhličitý. Rozklad vápence začíná asi při 500°C a končí při 1000 až 1300°C.

Pálené vápno, kysličník vápenatý, je porézní, a přijde-li do styku s vodou, mocně se s ní slučuje na hydroxid vápenatý; ten s přebytkem vody dává vápennou kaši, hašené vápno, důležitou součást omítek.

Hašení vápna je fyzikálně chemický koloidní proces, při kterém porézní pálené vápno nejprve absorbuje vodu, pak dojde k chemickému sloučení, provázenému vývinem tepla (až 150°C) a značným přibýváním objemu, a konečně k rozpadu vápna.

Pro omítky a pro malbu se používá metoda hašení vápna v přebytku vody. Použije se zde dřevěných nádrží, sbitých z prken. Pálené vápno se polévá trojnásobným až čtyřnásobným množstvím vody a míchá hráběmi. Nejsprávnější je hasit vápno měkkou vodou.

Má-li být omítka opravdu hodnotná, nesmí být připravena z čerstvě vyhašeného vápna, které obsahuje ještě příliš “ohně”. Omítka by popraskala a nedohašené částečky by způsobily její drobné odprýskávání. Proto se vápno po vyhašení ukládá ve větším množství do jam, vykopaných do země a pokrytých poklopem, na který se přihazuje vrstva písku, aby vápno bylo chráněno před přístupem vzduchu a také před zmrznutím, jímž by se znehodnotilo. Tento způsob není nikterak nový a opírá se o starou zkušenost. Antičtí stavitelé používali vápna starého tři roky. Dlouhým ležením získá vápno mastnou, máslovitou strukturu, která je velmi výhodná pro přípravu omítky: lépe váže zrníčka písku a k jeho přeměně v uhličitan dochází později, což umožňuje déle malovat “do mokrého” technikou fresky.

MALTA
Samotné vápno není pro přípravu omítky vhodné, protože v silnější vrstvě praská a krakeluje. Pravidelnou součástí malty je písek, jehož vzájemně se dotýkající zrnka znemožňují větší přesuny ve vrstvě omítky během jejího schnutí. Kromě písku může omítka obsahovat mramorovou drť, úlomky cihel nebo tašek, rostlinná vlákna, slámu, jutu, konopí nebo zvířecí chlupy.

Vápenná kaše s pískem a vodou se mísí v dřevěných nádobách (kalfasech), které musí být stejně jako všechno ostatní nářadí a pomůcky naprosto čisté.

Vypraný písek stejnoměrného zrna musí být úplně suchý, protože vlhký se s vápnem špatně váže. Vápna se přidává právě tolik, aby vyplnilo mezery mezi zrnky písku, tj. asi jedna čtvrtina až třetina, podle objemu. Taková malta se při schnutí méně smršťuje a méně praská nežli malta s přebytkem vápna. Písek určený do spodní vrstvy se mísí s jednou třetinou roztlučených tašek nebo cihel, přesátých na hrubém sítě, a ke třem dílům této kombinace se přidá jeden díl vápna. Tato směs se ponechává dva dny v klidu, uzavřena poklopem, který brání přístupu vzduchu. Krátce před nanášením se několikrát po sobě důkladně promíchá vodou; voda se přidává jen po troškách, ne na jednou, a je třeba bedlivě dbát, aby se vápno nevyplavilo.

Schnutí omítky

Vsáknutím vody do spodních vrstev a také jejím odpařením se omítka v prvních hodinách “zatahuje”, tuhne a její objem se zmenšuje. Obsahuje-li přemíru vody, rozpukává, podobně jako rozpraskává příliš mokrá hlína, bláto. Teprve potom začíná schnutí chemické. Změna hydroxidu v uhličitan nepůsobí zpočátku sama o sobě tuhnutí omítky v celé vrstvě, nýbrž jen na jejím povrchu ve velmi tenké vrstvičce. Vhodné podmínky pro tuhnutí vznikají teprve tehdy, když je malta co nejhutněji stlačena a napěchována na zeď. Toho se dosáhne prudkým nahazováním a stlačováním malty pomocí zednické lžíce a tlakem hladítka.

Na dobu tuhnutí a na stupeň ztvrdnutí lze působit organickými koloidními sloučeninami. Podle Plinia se v antice přidávalo k nejhodnotnějším omítkám mléko, ve středověku se u nás přimíchávala vajíčka, v Číně cukr a o přísadě kaseinu a albuminu lze předpokládat, že se používala odedávna. Všechny tyto látky způsobují silnější ztvrdnutí omítky.

OMÍTÁNÍ

První vrstva

Dokonale rovného povrchu omítnuté plochy dosáhneme nejsnáze tehdy, jestliže ještě před započetím vlastního omítání spustíme shora podél stěny olovnice ve vzdálenosti odpovídající předpokládané tloušťce první vrstvy (1,5 –2,5 cm). Prostor mezi motouzem a zdí vyplníme pomocí zednické lžíce maltou; tím vznikne na zdi svislý, 5 až 10 cm široký pruh omítky. Pruhy nanášíme v pravidelných, asi dvoumetrových vzdálenostech po celé stěně. Toto je nejlepší příprava pro vlastní omítání, při němž se musí všechny nerovnosti vyplnit tak, aby stěna byla dokonale rovná.

Malta se zednickou lžící nahazuje na zeď, předem navlhčenou několikerým postřikem měkké vody nebo vody vápenné. Když je nahozená vrstva dostatečně silná, přitlačí se lžící a zarovná asi dvoumetrovým pravítkem. Po tomto zarovnání omítky můžeme její povrch zbrázdit železným hřebenem, aby byl hrubý; pak necháme omítku úplně uschnout.

Druhá vrstva

Má poněkud odlišné složení. Písek je jemnější a mísí se s vápnem v poměru 1 : 2,5 až 1: 3. Zaschlý povrch první vrstvy se důkladně namočí a krátce před omítáním se navlhčí nepatrným popraškem vody. Poté se rychle nahodí tenká vrstvička silněji zředěné malty, která umožňuje dobré spojení obou vrstev i pečlivé vypracování vlastní vrstvy. Tato druhá vrstva se za chvilku nanáší v celé tloušťce. Když je nanesena, stlačuje se, vyrovnává a hladí krouživým pohybem dřevěného hladítka. Její tloušťka bývá asi 1 cm.

Třetí vrstva

Připravuje se smíšením 2 dílů písku nebo mramorové moučky a 1 dílu vápna. Nahazuje se na druhou vrstvu dříve, než úplně ztvrdne, nejprve silně zředěnou maltou ve velmi tenké vrstvičce a asi za 20 minut nato pak v celé vrstvě. Stejně jako předchozí vrstva hladí se dřevěným hladítkem. Její tloušťka bývá asi 0,5 cm, musí se jí dosáhnout úplně rovné plochy.

Ponechá-li se takto připravená omítka důkladně uschnout, je již sama o sobě nejvhodnějším podkladem pro malbu jak jednoduchými vodovými barvami, tak také emulzními nebo disperzními temperami. Má-li se však na ni namalovat freska, vyžaduje ještě další úpravu. V tomto případě se nečeká s malbou ,až třetí vrstva úplně uschne, ale pokud možno co nejdříve a krátce před započetím s malbou se na ni nanese ještě další, subtilně tenká vrstvička, tzv. intonako, na které se maluje hned, dokud je vlhké.

FRESKA
Při této technice se maluje na čerstvou, ještě vlhkou omítku
barvami utřenými i ředěnými vodou. Vazba barev vzniká tím způsobem, že ve vodě rozpuštěný hydroxid vápenatý, tvořící podstatnou součást omítky, vystoupí kapilárami mezi zrnky pigmentů na jejich povrch a tam se působením ovzduší změní v mikrokrystalický, průhledný vápenec, který stmelí pigmenty navzájem i s povrchem omítky a nadto je ještě pokryje sklovitě průhledným povlakem.

Současně se ztvrdnutím povrchu omítky ztvrdne i celá malba a stane se nerozpustnou. Chemická reakce probíhá jenom tehdy, je-li omítka čerstvá, ještě mokrá; jejím vyschnutím se slučovací proces přerušuje. Ze začátku, dokud je omítka úplně mokrá, je průběh reakce volnější než při jejím schnutí. Je celkem přirozené, že čím dále omítka dosychá, tím více hydroxidu vystoupí na povrch a tím pevněji jsou barvy vázány. Je proto důležité, aby podklad fresky-omítka i zdivo-si co nejdéle podržel vodu a jenom pozvolna ji předával k povrchu. Takovou vlastnost má zejména zdivo cihlové a vápenná písková omítka, popř. směs vápna s úlomky terakotové pálené hlíny, která vodu intenzivně nasává Vápenná vazba barev vzniká na intonaku poměrně brzy, nejdéle po sedmi až dvanácti hodinách. Tím je zároveň vymezená lhůta, v níž musí malíř svou práci ukončit. Pod povrchem však trvá chemická přeměna mnohem déle, u velmi silných zdí celá staletí, a i pak zůstává proces nedokončen: ne řeckých stavbách a egyptských pyramidách byl ve spodních vrstvách omítek nalezen hydroxid vápenatý nezměněný. Intonaku může být buď z mramorové moučky, a pak má úplně hladký povrch, na němž barvy získávají akvarelovou průhlednost, nebo má povrch hrubší a je to tzv. intonako pískové, které má teplejší nádech. S ním se nánosy barev snadno pojí, takže malba může být hmotnější, pastóznější. Monumentální renesanční italské malby z doby největšího rozkvětu fresky jsou provedeny právě na intonaku pískovém.

Malta pro intonako se mísí v tomto poměru:

  1. 7 dílů písku,
  2. 5 dílů vápna,

  3. 5 dílů mramorového prášku,
5 dílů vápna.

Před nanesením intonaka se zeď několikrát jemně pokropí vodou a v levém rohu nahoře, kde se s malbou fresky začíná, se vyznačí plocha, kterou má intonako přikrýt. Malta se jemně zředí vodou, ve velmi tenké vrstvě se nahodí na označenou plochu a asi po dvaceti minutách se nanáší malta normální hustoty, ovšem i ta v tenké, jen několik milimetrů silné vrstvě, a ihned se začne jemně hladit dřevěným hladítkem. Tím se získá mírně zrnitý povrch, který dobře přijímá barvu. Většina malířů dává přednost pískovému, hrubšímu povrchu před dokonale vyhlazeným intonakem. Naprosto hladké intonako získáme ocelovým, pečlivě vyleštěným hladítkem. Hladítko se navlhčí a téměř bez tlaku se krouživými pohyby hladí omítka. Současně se omítka zvlhčuje a přebytečná malta, vytlačená okraji hladítka, se odstraňuje houbou. K přenášení kresby z kartónu se přikročí ihned, jakmile se intonako “zatáhne” natolik, že snese lehké přitlačení prstem, aniž se proboří. Perforovaná pauza se přiloží přesně na patřičné místo a lehkými krouživými pohyby se přejíždí plátěným tampónem, naplněným jemnou práškovitou uhlovou černí. Podle renesančního vzoru lze však také obrysové linie do intonaka lehce vytlačit kostěným nebo dřevěným hrotem podle přiložené kresby; v takovém případě ovšem perforování a zaprašování pauzy odpadá.

Intonako nanášíme jen na tak velkou plochu, na níž stačíme malbu ukončit za jeden den. Druhý den před započetím práce odřízneme nedokončené části malby a naneseme intonako čerstvé. Spojovací linie vyplníme pomocí špachtle maltou a srovnáme hladítkem nebo špachtlí. Při pozorné a pečlivé práci spojovací linie téměř úplně zmizí.

Příprava omítky pro fresku připouští jisté změny postupu. Dost často se místo čtyř nanášejí pouze tři vrstvy. Nebezpečí, že omítka rozpuká, je při tomto postupu poněkud větší.

BARVY
Podklad pro fresku je silně zásaditý, žíravý; můžeme proto použít pouze těch barev, které jsou v zásaditém prostředí stálé. Patří k nim: preparované vápno, titanová běloba, stálá běloba, okry žluté, tmavé a červené, sieny přírodní a pálené, kademnaté žluti a červeně, žluť Hansa, země zelená, kysličník chromitý, ftylocyaninová zeleň a modř, kobalt, manganová modř, Coelinova modř, ultramarín, kobalt fialový světlý, železitá čerň, manganová čerň, révová čerň.

Běloba pro fresku se podle staromistrovského receptu připravuje z hašeného vápna. Tato běloba ale málo kryje. Proto se v novodobé fresce používá běloby stálé, k níž se přidává běloba titanová. Za vysloveně freskové barvy lze považovat hlinité barvy žluté, červené, fialové, zelené, kysličník chromitý, železitou žluť a červeň.

Štětce pro fresku jsou nejčastěji kulaté, z dlouhých štětin nebo vlasů.

K dobrému zatvrdnutí omítky do hloubky pod povrch je třeba, aby freska vysychala zvolna a co nejdéle. Úplným vyschnutím omítky se proces tvrdnutí přerušuje. Největší pevnosti nabudou fresky schnoucí po několik týdnů v chladném a deštivém počasí. Doporučuje se zavěsit před malbu mokrá plátna a udržovat je vlhká.

TECHNICKÉ POSTUPY PŘI MALBĚ FRESKY
Zpravidla se zde uplatňuje malba ve vrstvách a dokonce technika “vysvětlování” pro modelaci tváří, rukou, těl, šatů atd. Využívalo se pro ni velmi světlého, šedavě nažloutlého odstínu intonaka, na němž bylo vysvětlováno vápennou bělobou nebo velmi světlým barevným tónem, jemuž přibývalo tloušťky na vypuklinách tvaru. Na této podmalbě se dále malovalo lazurami a krycími nánosy pestrých barev, jimiž byla barevná forma úplně dokončena, aniž se muselo p
oužít šrafování.

OBMĚNY FRESKOVÉ TECHNIKY
Vedle čisté fresky se v historii malby setkáváme s několika technikami, jež jsou od ní buď přímo odvozeny, anebo s ní souvisí jen slabě, tvoříce jakýsi přechod mezi freskou a temperou.

Freska s vápenným nátěrem

Místo intonaka je odměnou, při níž malíř nanáší vápenný nátěr na pískovou omítku, která ještě obsahuje vlhkost. Vápno připravíme tak, že se staré, v zemi uleželé vápno důkladně rozmíchá s vodou na vápenné mléko a přecedí, aby se odstranily hrubší částečky. Potom se stejnoměrně nanáší v nepříliš silné vrstvičce.

Fresková technika, při níž se k barvám přidává vápenné mléko

Na normálním freskovém podkladě s intonakem provádíme malbu barvami, jež jsou podobně jako pro fresku utřeny ve vodě. Rozdíl je v tom, že dále je již neředíme vodou, nýbrž vápenným mlékem. Barvy po uschnutí zesvětlají a zároveň získají na krycí mohutnosti.

Fresková technika, při níž se k barvám přidává kasein

Spočívá v tom, že se barvy ředí slabým kaseinovým roztokem. Příprava omítky a celý postup malby na vlhkém intonaku nebo vápenném nátěru je týž jako u pravé fresky. Tato technika je doporučována pro malby na vnějšku budov. Kaseinový roztok připravíme z tvarohu. Utřeme jej se 2 díly hašeného vápna na hustý roztok, který dále ředíme vodou a lehce emulgujeme s nepatrným množstvím kafru, rozpuštěného v xylenu.

Freska kombinovaná s temperou

Někteří italští malíři 14. Století nástěnné malby pouze freskou podkládali, a dokončovali je vaječnou temperou. Žloutková tempera italských trecentistů, složená z 1 dílu žloutku, 1 dílu vody a šťávy fíkových výhonků, neobsahovala tuhnoucí oleje, které obsahuje žloutková tempera moderní.

Malba na vápenném nátěru

Odlišuje se od fresky tím, že se nemaluje na čerstvou omítku, ale naopak na omítku úplně proschlou a ztvrdlou. Krátce před započetím malby se na ni nanese vápenný nátěr a do něho se maluje, dokud je ještě vlhký. Někdy se k vápnu přidává sbírané mléko, trochu klihu nebo kaseinu. Podobně jako u fresky, volíme i zde jednotlivé úseky malby tak velké, jaké stačíme ukončit v jediném dni.

PODKLADY PRO NÁSTĚNNOU TEMPERU
Vápenná omítka je po úplném proschnutí na povrchu neutrální a lze na ni malovat jak emulzními nebo disperzními temperami, tak i jednoduchými barvami vodovými. Podmínkou je, aby zeď byla úplně suchá. Pro nástěnnou malbu se nejlépe z pojidel barev hodí kasein. Osvědčily se také vaječné a žloutkové tempery, pro malbu obytných místností se dobře hodí klihové barvy.

Staré zdi je nutno nejprve omýt vodou, popř. oškrabat škrabkou zbytky starých nátěrů.

Stěnu preparujeme podkladovým nátěrem na malbu tak, jak to provádíme na dřevěných deskách. Je však nutné vyvarovat se překlížení. Kaseinový roztok připravujeme z 5 dkg kaseinu na 1 l vody; jeho 1 objemový díl promícháme se 2 objemovými díly křídy, mramorové moučky nebo nepálené sádry.

Sádrová omítka

Sádra je neutrální, a proto na ni můžeme malovat všemi technikami, kromě freskové. Dnes se omítka pro malbu obvykle nepřipravuje ze sádry čisté, ale z její kombinace s vápnem. Na 2 až 3 díly vápna se dává 1 díl stavební sádry. Přísada sádry je však vhodná pouze pro vnitřní, úplně proschlé zdivo.

Cementová omítka

Na omítky se cement mísí podobně jako vápno, tj. se 3 až 5 díly písku. Cementové plochy je nutno po dobu tuhnutí a ještě alespoň 2 následující dny zkrápět vodou, aby omítka úplně zatvrdla. Základní podmínkou pro jakoukoli malbu na cementovém podkladě je, aby podklad byl starý alespoň 2 roky. Cement se přidává i k vápenným maltám, aby omítky ztvrdly v celé vrstvě. Obyčejně se přidává 5 až 10% cementu v poměru k obsahu vápna. Pro fresku jsou takové omítky nevhodné, pro temperu jich lze použít teprve po důkladném proschnutí.

SGRAFITO
Sgrafito je nástěnná technika založená na velmi jednoduchém principu: jestliže ze dvou na sebe položených omítek, z nichž spodní je zbarvena tmavě a horní je světlá, odstraňujeme seškrabáváním povrchovou omítku, vznikají tmavé linie a plochy, jež se svou strohou jednoduchostí dobře osvědčují při výzdobě průčelí budov.

Omítky pro sgrafito uvnitř budovy mají totéž složení jako omítkové vrstvy pro fresku. K maltám pro sgrafita na průčelí budov se zpravidla přidává cement.

Postup: Nejdříve se na zdivo nahodí hrubá neobarvená malta a nechá se několik týdnů prosychat. Pak se připraví malta téhož složení, jaké má pro střední omítkovou vrstvu fresky, a zabarví se minerálními pigmenty. Pro interiérové sgrafito lze použít freskových pigmentů. Pro sgrafito na průčelí budovy je nejvhodnější manganová čerň, železitá čerň nebo červený kysličník železitý. Zvolený pigment se rozmíchá s vodou několik dní předem na pastu a ta se opatrně přidává k maltě. Obarvená malta se nahodí v tloušťce 4 až 5 mm a po jejím zatáhnutí se nanáší vrstvička bílé nebo lehce zbarvené světlé omítky, připravené z velmi jemného říčního písku a dobře uleželého vápna v poměru 5 : 7. Kresba nebo obrysy ploch se vyznačí týmž způsobem jako u fresky; přiloží se papír s kresbou a její obrysy se nepříliš ostrým hrotem vytlačí do vlhké omítky. Ihned potom se přikročí k práci železnými nástroji, nožíky, škrabkami a sochařskými špachtlemi. Plochy se vybírají škrabkami lžičkového tvaru, linie se vyškrabují nebo vyrývají. Řez do bílé vrstvy má být veden poněkud šikmo, aby dešťová voda snáze stékala a neusazovala se v prohlubních kresby. Kolmé a příliš úzké linie se mrazem porušují.

Sgrafito uvnitř budovy může být provedeno jemněji. Na čerstvě nahozenou tmavou omítkovou vrstvu se velkým štětcem nanáší dvakrát až třikrát po sobě vápenné mléko v hustotě smetany. Na vápenný nátěr se přiloží perforovaná pauza a zapráší se tampónem z řídkého plátna obsahujícího práškovou barvu. Seškrabávání a rytí do vápenného nátěru se provádí, dokud je nátěr vlhký. Proto se vápenný nátěr nanáší jenom na tak velkou plochu, kterou lze v jediném dni zpracovat.

Nebarvené sgrafito, jehož střední omítka není obarvena, se vypracovává týmž postupem.Vícebarevné sgrafito vzniká nanesením několika vrstev různě zbarvených omítek po sobě a pak seškrabáváním do různých hloubek. Jeho účinek zpravidla nedosahuje monumentální působnosti sgrafita jednobarevného.