Seminární práce



Pyramidové hry

Pro přiblížení principu pyramidových her jsem si utvořila svá vlastní pravidla. Ustanovila jsem, že zakládající člen je pouze jeden, hru otevírá a žádný vklad nepřináší. Tento zakládající člen přivádí do měsíce další tři členy a každý z nich musí zase do měsíce zprostředkovat další tři nové partnery atd. Každý z nově příchozích musí přitom složit určitou částku A, která je v našem případě 10 tisíc korun. Ten, který hru zakládá, dostává všechny vložené peníze svých 3 společníků, zatímco pro jeho partnery již platí, že za prvního přivedeného nedostávají peníze žádné, za druhého polovinu jeho vkladu (tj. 5 000 Kč) a za třetího jeho plnou vloženou částku (tj. 10 000 Kč). Ta část peněz, která nepřipadne hráči A se rovnoměrně rozdělí mezi hráče, kteří jsou nad ním.
Z ustanovených pravidel jsem odvodila vzorec pro výpočet peněz, které získá hráč, který má n vrstev nad sebou a m vrstev pod sebou:


Pro přiblížení rychlosti a nevýhodnosti pyramidových her uvažujme, že hra probíhá v rámci ČR. Počet obyvatel zaokrouhleme na 10 miliónů. Stanovením celkového počtu hráčů jsme schopni vypočítat, za jak dlouho dojde ke vstupu všech obyvatel do hry a kolik se jich ocitne v situaci, kdy již nemají žádnou reálnou možnost návratu vkladu:

s=počet obyvatel ČR
n=měsíce
s=1-3n/1-3

10 000 000=1-3n/1-3

-20 * 10 6=1-3n

20*106+1=3n

log20 000 001=n log3

7,3=0,48a

n=15,2 měsíců

p=počet obyvatel v 15. vrstvě
n=kolikátá vrstva

p=3n-1,p> p=315-1

p=314

p=4 782 969 obyvatel

Tabulka pyramidového přibývání lidí do hry počet měsíců - * počet lidí 1*
1
2*
3
3*
9
4*
27
5*
81
6*
243
7*
729
8*
2187
9*
6561
10*
19683
11*
59049
12*
177147
13*
531441
14*
1594323
15*
4782969
15,67132292*
10000000

Počet lidí, kteří na hře prodělají (-A):

15. měsíc by bylo ve hře tedy 4 782 969 lidí. Obyvatelstvo ČR by se tedy vyčerpalo mezi 15 - 16 měsícem. To znamená, že by na hře neprodělali jen lidé v poslední linii, ale i lidé z linie předchozí. Uvažujme, že ten, kdo přivede nové lidi, přivede všechny 3 a ten, kdo o své peníze přijde, nepřivede ani jednoho.
Potom:
4 782 969 * 3 = 14 348 907 - 10 000 000 = 4 348 907 : 3 = 1 449 635,7 lidí by přišlo o své peníze již v 15. řadě.

10 000 000 - 4 782 969 = 5 217 031 lidí by se ocitlo v 16. řadě bez možnosti výdělku.

1 449 635,7 + 5 217 031 = 6 666 666,6 lidí Dohromady by o svoje finance přišlo asi 6 666 666 obyvatel tohoto státu.

Z výpočtů vyšlo, že při dodržení všech výše uvedených podmínek a pravidel dojde k zaangažování všech obyvatel ČR do hry mezi 15. a 16. měsícem a přitom lidí, kteří na hře prodělají bude téměř 6,7 miliónu což jsou asi 2/3 národa. Na hře vydělá ten, který se neocitne v poslední řadě nebo v řadě předchozí, kdy nebude schopen najít nové partnery. Tato moje hra má také velice zjednodušená pravidla, i přes toto je stále výsledek v reálu stejný, protože okolnosti, které jsem neuvažovala, nijak nenarušují princip hry. V mé hře jsem uvažovala, že lidí ochotných vstoupit je plný počet (celý národ, i děti jsou bráni za potenciální hráče). Ve skutečnosti ale tato hra musí nutně narazit na neochotu lidí přistoupit k ní.Proto na ní v reálu nutně nemusí prodělat jen ti, kteří jsou v posledních řadách, ale hlavně ti, kteří nemají dostatečné přesvědčovací schopnosti. Hra podle mého úsudku končí ve skutečnosti tak, že se vyčerpalo obyvatelstvo, ochotné do hry vstoupit. Pyramidové hry jsou ve většině zemí nelegální. V ČR hrozí za neoprávněné provozování finanční hry pachateli až pět let vězení. Jakousi "čistou formou" pyramidových her jsou podle mého názoru hry, které se nazývají letadlo. Jejich základním principem je tok peněz bez protihodnoty. V těchto případech lidé nalézají ve svých schránkách či na internetu dopis, kde anonymní autoři "Projektu kreativní svépomoci" například informují, že údajně stačí vložit do hry 300 korun a rozeslat propozice stovce přátel nebo podnikatelů. S náklady na sto poštovních známek, obálky a zhotovení kopií letáku zaplatí hráč necelou tisícikorunu a prý se stane do šesti až osmi týdnů majitelem 10 miliónů korun. Tak se tomu alespoň stalo při zatím poslední pyramidové hře na Moravě, která nepracuje se jmény, ale s čísly bankovních kont. Podle propočtů se ale v tomto případě jedná spíše o "silvestrovský vtip", poněvadž by se jí ve třetím kole muselo zúčastnit milión a ve čtvrtém kole sto miliónů osob. Moje fiktivní pyramidová hra je spíše zjednodušením systému podnikání firem na bázi MLM. V tomto případě se stává zakládajícím členem obvykle společnost nebo forma organizace, která se snaží tuto svoji pyramidovou činnost skrýt, neboť, jak sem již uvedla, jsou nezákonné. Proto se tyto hry transformují do firem jako P.S.M. nebo Herbalife a činnost schovávají za distribuci výrobků. Avšak výnosy z distribuce výrobků jsou zanedbatelné v poměru k zisku peněz, které člen této společnosti dostane za připojení dalšího člena. To je ale v praxi také problém, protože ne každý nový partner, který složí svůj vklad, je schopen přivést další partnery. Tyto firmy se proto vyhýbají nazývat věci pravými jmény a zaobalují je do různých ekonomických pojmů, které pravý záměr kryjí. Takže například skutečnou věc jako "vklad" zaobaluje do pojmů jako "garanční poplatek", to je samozřejmě pravda, pokud se bude v tomto podnikání s úspěchem pokračovat. Což je ale základní problém (viz. příloha 1). Pro obtížnost získávání partnerů tyto firmy pořádají různé semináře, kde již působí "zkušenější" členové, a proto je úkolem nováčků pouze přivést či jakýmkoli způsobem donutit svého známého i méně známého, aby se semináře zúčastnil (viz. příloha 2). I pro nové členy se pořádají školení, ve kterých se vylepšují nejen v přesvědčovacích metodách(viz. příloha 3), ale hlavně ve zvyšování sebevědomí směrem k sobeckosti. Doporučují se jim kupovat knihy jako Moc sebevědomí či Multilevel marketing, ale přitom na prezentacích hostům jejich námitky, že jde o tento systém, vymlouvají. Při čtení školících materiálů firmy P.S.M. s.r.o. jsem si nedokázala představit, že bych dle jejich obchodní filosofie obcházela své známé a přesvědčovala je, že mají vstoupit do podniku, který pro ně bude zcela jistě výhodný. Od začátku bych jim slibovala, že jako již dlouhodobější členka jim s jejich novým "podnikáním" pomůžu, a docela jistě bych za tím vším neviděla jedině svůj prospěch nejen z jejich peněz ale i budoucí postup ve firmě díky jejich vstupu (viz. příloha 4). Další věc, která je mi u této firmy více jak krajně podezřelá je prodej výrobků, který má být vlastně její hlavní činností. Probíhá pomocí katalogů firmy P.S.M., které obdrží členové firmy, ale nikde nesmí figurovat logo firmy P.S.M. Distribuce výrobků probíhá tak, že si partner této firmy z katalogu zboží odkoupí a snaží se ho prodat, přitom si cenu, za kterou zboží dále prodá, určuje sám. A zde narážíme znovu na charakter lidské povahy, zda daný člověk dokáže vydělávat na svých známých, jelikož se okruh jeho nakupujících musí zcela určitě pohybovat v této sféře, protože reklama v oblasti zprostředkovatele je zakázána. P.S.M. vydělávání na svých známých argumentuje tím, že je to služba, kterou člen firmy pomáhá známému stejně tak jako prodavačka či doktor (viz. příl. 3). Ti přece také berou peníze od známých. A já odpovídám: berou, ale nikomu se nenutí! Už jste kdy viděli doktora, aby obcházel sídliště a přesvědčoval své známé, aby mu dali 24 000 korun, že se stanou taky doktory a takto budou moci "léčit" další? Odpudivě na mě působí i takové firmy, které mají zdánlivě dobrou pověst, jako Avon či Oriflame, protože používají obdobné techniky, které na mě působí dojmem shodné filosofie, která je založena na zvyšování zisků získáváním nových partnerů (distributorů). V tomto případě to ale není tak markantní, protože zde stále převažují zisky z výrobků nad zisky z náborů. Když bych chtěla stručně ohodnotit všechny tyto pyramidové aktivity, tak bych opravdu za nejpřijatelnější považovala distribuci nějaké kosmetiky, kdy za své peníze získáte alespoň testry výrobků. Za nejnebezpečnější bych považovala finanční hry jako letadlo, kdy se vám vklad již nevrátí a také firmy, které se za distribuci výrobků jen schovávají a na každém příchozím členu vidí jen zisk jeho vstupu, který se neobejde bez přesvědčovacího semináře. Myslím si, že tyto přesvědčovací metody solidní firma nepotřebuje. V každém případě je to věc každého z nás, na kolik se na toto zaměstnání cítí.

Literatura

Nová pyramidová hra slibuje miliónové zisky. Rovnost 1999, č. 304, roč. 9, s.1.
Příprava pro vaši příští návštěvu, plán - jak se vylepšit. (ze školících materiálů firmy P.S.M.)