Seminární práce


Pedagogické myšlení učitelů – učitelovo pojetí výuky

Úvod

Pro tuto práci jsem si vybrala paní profesorku, která mě učila na gymnáziu dějepis a společenské vědy, dále pak učila latinu a vedla školní knihovnu.

Nyní již odešla do důchodu, ale přesto ještě stále vyučuje latinu a vede knihovnu.

CÍLE

V mém předmětu je nejdůležitější, aby žák…

Sledoval učivo, aby měl pocit, že si učivo uvědomil, zjistil, že se ho týká, že ať už historické osoby či filosofové, že i oni řešili problémy, které jsou i jeho problémy.

Důležité také je, aby si žák upevňoval svůj postoj a přemýšlel o něm.

Netrvám (jako někteří jiní učitelé) na tom, aby všichni žáci v mém předmětu…

Odříkávali naučené učivo, protože to se lehce zapomene. Je lepší, když žák při zkoušení řekne, že se neučil. V tom případě řekne to, co ho oslovilo v dané látce, co si z hodiny zapamatoval a stalo se mu vlastním. Základní fakta a souvislosti mezi nimi se ale žák naučit musí. Je důležité, aby měl přehled. Není potřeba znát příliš moc, ale to,co znám, aby mi bylo potřebné pro život.

Pro život je nejdůležitější, aby si z tohoto předmětu žáci odnesli…

Tolik základních vědomostí, aby se mohli orientovat v tom, co je v životě potká. Aby se nenechali tak snadno zmanipulovat (neměli sklony k extremismu, např. skinheads – mají základní neznalosti) a aby se naučili věci, které je přimějí k přemýšlení. Bohužel u každého se tohoto nedosáhne. Velmi záleží na učiteli.

UČIVO

Je dobře, že autoři osnov tohoto předmětu…

Např. oproti Rakousku berou předmět v souvislosti (naše gymnázium je jak české, tak i německé, proto se může srovnávat), nevynechává se tolik.

Avšak ve výuce by se měl klást větší důraz na kulturní dějiny. Ty by samozřejmě měly být v humanitních předmětech, ale to by muselo být více hodin. V kulturních dějinách není tak důležité vyjmenovávat osoby, ale je důležitý poslech hudebních děl, či ukázka obrazů.

Člověk nevystačí jen s tím, co je uvedeno v učebnici. Proto…

Je dobré číst dobové prameny (nyní jsou už v mnoha učebnicích odkazy na literaturu), které více dají. Je dobrý také poslech dobového záznamu (z pásku si dozajista zapamatujeme hlas Hitlera), dobré jsou také pořady z videa s dobovými nahrávkami.

V dějinách filosofie by se měly číst původní materiály.

ŽÁK, ŽÁCI

Žáci v tomto ročníku obvykle…(maturitní ročník na gymnáziu)

Se dělí na několik různých částí. Část žáků spolupracuje, diskutuje, ptá se, někdy odporuje, nesouhlasí (což je velmi dobře), ale ne všichni. Jsou také tací, kteří se učí jen pro známku.

Trvám na tom, aby každý žák v mém předmětu…

Uměl aspoň základní věci (např. rozeznat gotiku od baroka)

Nevadí mi, když žák třeba…

Má jiný názor (např. na smysl události, hodnotí ji jinak.) Pak se z něj snažím vymámit argumenty podložené fakty. Je třeba, aby žák svůj názor hájil a učitel s ním diskutoval a přel se.

V každé třídě se najde žák, který v mém předmětu nestačí na požadavky osnov. Nejčastější příčinou jeho neúspěšnosti bývají…

Nezájem, špatná jazyková příprava, žák má potíže se samostatným vyjadřováním.

S talentovanými žáky to není jednoduché…

Protože se neustále dožadují dalších a dalších informací, které ještě nevyplynuly z událostí. Předbíhají učivu – už okamžitě vidí, že tam něco chybí, sami již o tomto něco tuší.

Zatím to s talentovanými žáky řeším tak, že…

Řeknu, že k danému problému se také dojde, že věc náležitě doplníme, až splníme předpoklady. Někdy jim také poradím literaturu a odkážu je na samostatné studium.

Dobře se mě učí ve třídách, které jsou…

Živé a reagují, ve kterých jsou nadaní žáci se zájmem. Je dobře, když je v každé třídě aspoň pár žáků, kteří se specielně zajímají o ten učený předmět.

Vadí mně však, když některá třída…

Má velký počet žáků, kteří jsou neukáznění a neplní své povinnosti.

Napomenu je. Jestliže se baví o předmětu, tak to mohou sdělit nahlas.

Dokážu odhadnout žáka, který…

Má naději se v předmětu uplatnit, vyniknout. Snažím se mu pomoci doporučováním a půjčováním literatury.

Pouze jednou jsem se skutečně spletla v odhadu žáka…

Myslím, že jsem se vícekrát spletla. Např. v tom, zda žák maturitu udělá či ne. Jde většinou o takový typ žáka, který se o předmět nezajímá, ale k maturitě se snaží aspoň něco z učiva zvládnout. Avšak pojmout větší celek učiva se mu nedaří a při maturitě ztratí nervy. Případy jsou však i opačné. Měla jsem obavy z žáka, ale vyjevilo se vše dobře. Není to jen otázka naučenosti žáka, ale také jak umí zvládnout stresové situace.

VYUČOVACÍ METODY

Obvykle vykládám tak, aby …

Byla žákům jasná, pochopitelná. Látku sestavuji tak, aby ukazovala na souvislosti, dávala smysl. Je důležité aby látka žáky nějak zaujala, aby se nenudili (najít v učivu nějakou zajímavost).

Osvědčil se mně tento způsob zkoušení…

  1. když žák látku při zkoušení vůbec neumí, je lépe ho posadit bez známky a přinutit ho, aby se vše doučil do příští hodiny.
  2. v jiných případech (záleží na žákovi) ho otázkami donutit k tomu, aby zjistl, že o té látce přece jen něco ví (buď ze základní školy nebo že si zapamatoval něco z výkladu ve škole) a že mu učivo není úplně cizí, i když se neučil.

Když část žáků stále nerozumí tomu, co jsme probrali, řeším to následovně…

(např. v latině)

udělám si doma přehled, tabulku, aby se našla souvislost mezi gramatickými jevy a vše se lépe zapamatovávalo. Když něco není jasné, snažím se to říci jinak a navázat na něco, co již znají. Když při zkoušení narazím na větší počet žáků, kteří nějakou látku hůře zvládají, v dalším roce se snažím výklad přehodnotit a udělat ještě srozumitelnější osnovu toho, co říkám.

V každé třídě bývají žáci, kteří by mohli mít lepší výsledky, ale nesnaží se. Vyzkoušel jsem, že na ně platí…

Mám pocit, že na některé žáky neplatí nic. Ale rozhodně na ně platí, když se získá jejich zájem.

Někteří kantoři jsou psi, dokáží žáka donutit aby se učil. Ale později se dozví, že žák z toho stejně nic neví.

Stále nám doporučují některé nové metody. Moje stanovisko je, že…

By na základní škole mělo být méně učiva, lepší metody, více by se mělo vyjít vstříc žákům. Žáci by se měli naučit samostatně přemýšlet, hledat informace.

Když se toto nenaučí žáci na základních školách a nebo k tomuto nedojdou sami, těžko to na 3. stupni dohání. Zde na to již není mnoho času a VŠ požadují po gymnáziích žáky, kteří umí samostatně myslet. Bohužel také VŠ vedou žáky k tomu, aby se “biflovali”, neboť požadavky na některé VŠ jsou opravdu vysoké.

Učitel se tak ocitá mezi dvěma mlýnskými kameny.

Určitě je nezavrhuji. Myslím si, že ve školství je stále co upravovat a zdokonalovat.

 

 

UČITEL

V obecné rovině se dobře mluví o tom,že učitel…

Má žáky získat, zaujmout. Je to ale těžké, nezáleží jen na učiteli, záleží i na žácích. Mnohdy jsou třídy, kdy se nemusí učitel mnoho namáhat, ale mnohdy je třída, kde tytéž metody selhávají. Je to individuální. Učitel vždy nedokáže všechny žáky zaujmout.

-Stane se vůbec někdy, že učitel zaujme všechny žáky?

Ano, ale jen výjimečně. Člověk se dostane do zvláštního rozpoložení, najednou zjistí, že celá třída jakoby sedí bez hnutí a je na vás očima upřena. Stává se to v případech, kdy učiteli leží látka na srdci, je pro něj blízká a významná (Hus…). Je cítit hmatatelný kontakt mezi učitelem a třídou. Žák je látkou zaujat a učitel také, cítí že se jich to týká.

Takováto situace dokáže zlepšit pouto mezi třídou a učitelem. I když další hodinu se věci vrátí zpět do starých kolejí (hrají si, čtou si pod lavicí..,).

Na základě dnešních zkušeností bych začínajícímu učiteli řekl, že nejdůležitější je, abys…

měl smysl pro humor, nebyl vztahovačný, nemyslel si že tvoje důstojnost je nenapadnutelná. Učitel by neměl mít pocit, že je nad žáky, měl by mít práci i lidi rád. Někdy žáci učitele zesměšňují, učitel udělá lépe, když se vtipu také zasměje, než když se rozzuří. Tím se stane ještě směšnějším. Je důležité uznat chybu, když se nějaká udělá, také považovat svůj předmět za důležitý a nezapomínat, co jsem dělal já v letech svých žáků. Řešit vše humorem je lepší. Tím, že se zasměji, napětí ve třídě zmizí a hodina probíhá lépe.

Také je lepší, když je učitel někdy zneužit, než když ublíží.

kromě toho , že učíš, měl neustále kontakt s vývojem svého oboru, četl časopisy a odbornou literaturu a také sám něco do svého oboru dělal.

Není dobré věčně přemílat kdysi naučené fráze.

Učitelství je velice náročná práce, proto je dobrý nějaký koníček mimo zaměstnání. Odreagovává učitele a také zlepšuje jeho prestiž u žáků.

dodržoval zlatou střední cestu – určoval základní pravidla a kázeň. Ta je do určité míry nutná, bez tohoto nejde. Vyhýbej se však přílišně formálním bazírování. Je lépe nad něčím přivřít oko. Když se nechá ve třídě přílišná volnost, neurotizuje jak učitele, tak i žáka. Anarchie ve třídě není možná.

ses snažil vždy vyjít druhému vstříc. Vztah má být vždycky určen snahou, pochopit druhého člověka. Odstup si zachovávej jen v případech, když zjistíš, že se tě snaží někdo obelhávat (žák něco provedl a rodič ho kryje). Rodič by se neměl zbavovat odpovědnosti za své dítě a měl by mít snahu se s učitelem domluvit na řešení. Když je žák špatný a neprospívá, je dobré to rodiči s klidem sdělit, nedávat najevo záporné emoce. Rodič i učitel by měli mít zájem na zlepšení. Měla by zde fungovat racionální domluva. Učitel by neměl na žáka nadávat, měl by věcně konstatovat jeho nedostatky se snahou porozumění a hledání příčiny nezdaru. Rodiče by měli mít pocit, že učitel je na jejich straně.

Škola je sice instituce, která má své funkce, ale velmi záleží na lidech, kteří dají škole ducha. Nejsou dobré velké školy, v nich se velice těžko vytváří mezi učiteli skupina, která si rozumí, dokáže se o určitých věcech poradit a podiskutovat.

Moderní doba upřednostňuje vlastní cíle, které vám dají kariéru, před spokojeným životem.

Úroveň dnešních vysokých škol nemohu porovnat, ale faktem je, že asi ani sebelepší teorie nenahradí praxi. Zda je teorie na VŠ lepší nebo horší, to nedokážu posoudit. Praxe ukáže, co je ve vás.

mám dobrý, člověk má být k sobě stejně laskavý jako k druhým. Chybu si má uvědomit, ale netrápit se příliš nad tím. Když udělá dobrou věc, má se cítit dobře, ale nemá si myslet, že udělal bůhví co. Člověk by měl být k sobě upřímný. Neměl by naříkat, když ví, že jsou i lidé, kteří jsou na tom hůř. Měl bych dělat i takové věci, o kterých vím, že jsou užitečné a přesto z nich nebudu mít nic hmotného. Budou dobré pro můj vlastní pocit.

Člověk by se měl chovat k sobě a k druhým tak, jak chce, aby se ostatní chovali s němu.

Můj otec i dědeček byli učitelé. Vystudovala jsem sice archivnictví ,ale učitelství mám asi v krvi. Dovedu věci jednoduše vysvětlit.

Učitelství je povolání, které člověku dává kromě uspokojení z práce také mnoho nových přátel. Stykem s mladými se člověk cítí pořád mladý.

Domnívám se, že se mi v učitelské práci nejvíce daří…

Navázat kontakty; i když žáci nesouhlasí, berou mě jako člověka, který věci dělá z vlastního přesvědčení. Věci, které říkám, dělám vždy z přesvědčení, že k něčemu jsou, a dělám je zúčastněně.

Občas si uvědomuji, že mně nejvíce problémů dělá…

Přijmout fakt, že stejně nakonec ta definitivní pravda není vyřešená.Je na nás ji neustále hledat. Je to jak v životě.

Na vlastní problémy po příchodu do třídy brzy zapomenu. Z člověka spadnou.

OKOLÍ

Je mnoho rodičů, kteří si myslí, že škola…

(v našem případě gymnázium)

dá předpoklady, aby studenti udělali kariéru.

Málokdy se stane, aby rodiče…

Byli zcela objektivní ke znalostem svých dětí.

Domnívám se, že ředitel školy by si měl u učitelů všímat…

Jak pracují. Jistá kontrola je nutná (např. dodržování hodin…). Výkon učitele se také pozná u maturit.

Možná by měly být více hospitace a inspekce.

Závěr

Tato paní profesorka mi byla po celé studium na gymnáziu vzorem jak učitelským, tak i lidským. Vždy jsem se těšila na její hodiny a můj strach z nenaučení nikdy nebyl velký. V hodinách jsme měli možnost se 3x do půlroku omluvit. Avšak když si někdo svoje čárky vybral, či se zapomněl naučit, nemusel si již při vyslovení svého jména sepisovat svůj ortel. Hodiny u paní profesorky byly vždy živé, nejen díky žákům, kteří se o její předměty hlouběji zajímali, ale zapojovali se i ostatní. Paní profesorka je příkladem učitele, který umí svoji látku podat žákům velice lidsky. Nehýří spoustou odborných výrazů a cizojazyčných slov, ale když se nějaké naskytne, tak ho řádně vysvětlí.

Možná se někomu bude zdát, že její přístup k žákům je až moc přívětivý, ale její osobnost málokomu dovolila, aby její dobroty zneužíval. Naopak, každý se snažil mít co nejméně čárek a při zkoušení zaperlit i nějakou zajímavostí, kterou si do sešitu psát nemusel. Na studium na vysoké škole nás připravila tak, že nám látku vyprávěla a my si sami dělali zápisky věcí, které jsme považovali za nutné.

Při zkoušení po nám vždy mimo požadovanou látku ještě položila otázku ze staršího učiva. Ve výuce často používala autentických video nahrávek, které si pořídila nahráním dokumentárních pořadů. Tak jsme měli možnost v hodině sledovat dobytí Zimního paláce či některý z Masarykových projevů.

K zapamatování a zkoušení stavebních slohů používala množství obrázků a pohlednic. V rámci hodin dějepisu jsme s ní navštívili mnoho památek a institucí.

Když jsme měli zájem o nějakou literaturu, byla nám ochotna půjčit i ze své vlastní knihovny, i když tím riskovala ztrátu některé ze svých knih.(Pochopitelně všichni studenti nejsou spolehliví.)

I ve volném čase se stále snaží pomáhat mládeži. Aktivně se účastní skautských akcí a pomáhá při jejich organizování.

Je to jedna z mála osob, o které vím, že v případě potřeby se na ni mohu s klidem obrátit i přesto, že již nejsem její studentka. Vím, že když za ní zajdu s prosbou o radu profesionální, odcházím nejen s onou radou, ale i obohacena o mnohé její životní moudrosti.

Literatura

Mareš, J.: Dvě sondy do učitelova pojetí výuky.

Mareš, J.: Pedagogické myšlení učitelů.