OCHRANA RYBÁŘSTVÍ
Vodní zákon č. 138/73
Oddíl 6
Ochrana rybářství a rekreace
§ 15
(1) |
Při projektování, výstavbě, správě, provozu a údržbě
vodohospodářských děl, při nakládání s povrchovými vodami a při těžbě
říčního materiálu z koryt vodních toků je třeba přihlížet k potřebám
a ochraně rybářství a rekreace. |
(2) |
Náklady na zařízení a opatření na ochranu rybářství
u nově budovaných vodohospodářských děl nese jejich investor. Náklady
na odstranění zařízení škodlivých rybářství u vybudovaných
vodohospodářských děl hradí ten, kdo žádá o jejich odstranění.
Vodohospodářský orgán může se zřetelem na zvláštní okolnosti rozhodnout
jinak. |
(3) |
Ústřední vodohospodářský orgán republiky může v dohodě
s dotčenými ústředními orgány státní správy a rybářským svazem republiky
stanovit vyhláškou podrobnosti o výstavbě zařízení, o jiných opatřeních
na ochranu rybářství a o úhradě příslušných nákladů, jakož i k provádění
odstavce 1 |
(4) |
Ústřední vodohospodářský orgán republiky může po
projednání s příslušnými ústředními orgány státní správy upravit
užívání vodních toků k rekreaci a vymezit přitom oprávnění a povinnosti
orgánů, organizací a občanů. |
Poznámky PM:
Již první odstavec tohoto zákona je zajímavý. Často se totiž
stává, že správce toku (Povodí) ničí úseky řek pod záminkou, že provádí tzv.
běžnou opravu toku, pro kterou nemusí být svoláno vodoprávní řízení. Tak se
často stane, že tento správce vjede do toku s těžkou mechanizací, aniž alespoň
upozornil uživatele rybářského revíru a zničí tak zbytečně život mnoha ryb.
Přitom by měl přihlížet k potřebám a ochraně rybářství. Když něco takového
zjistíte, informujte příslušnou MO ČRS, Jč ÚS ČRS (ing. Kepr) a nezapomeňte
ani na PM.
Klíčový je druhý odstavec. Ve sporu s ČEZ, který se týká
ničení ryb turbinou elektrárny na Lipně, se ČEZ brání tím, že zařízení proti
ničení ryb by měl hradit ČRS. Ten však nežádá o odstranění elektrárny, ale
o namontování plašících zařízení a vybudování obchvatného kanálu, který by
sloužil jako rybí přechod. Vodohospodářský orgán je na straně ČEZu, protože
nevyužívá možnosti rozhodnout ve prospěch ochrany rybářství, respektive
využívá paradoxně možnost rozhodnout jinak, tedy ve prospěch ČEZu, jehož 66%
podíl vlastní stát.
Možnost, že by se stát skutečně přihlásil činem k Bonnské
dohodě (podporuje volnou migraci živočichů) je tu též, jak plyne ze třetího
odstavce. To by ale musel vypracovat ústřední vodohospodářský orgán (dnes MZ
ČR) příslušnou vyhlášku o výstavbě zařízení na ochranu rybářství.
A pak je tu ve čtvrtém odstavečku odpověď na další vltavský
problém, tedy nadměrné vodáctví, ať už nad Lipnem, ale i pod Lipnem. Ústřední
vodohospodářský orgán totiž může upravit užívání vodních toků k rekreaci,
tedy nějakým regulačním způsobem zakročit, anebo alespoň je zpoplatnit.
Anebo si počká, až bude vodáků tolik, že se vzájemně vyhubí? Byli byste
ochotní se zapojit v první červencové sobotě do sčítání těchto plavidel?
Údaje o jejich počtu se dosti liší od toho, co pozorujeme u vody při rybolovu.