  
    Radka Zítková, 12 let  
    Dana Hubálková, 13 let 
      
    Tomáš Hromádka, 12 let 
      
    Žaneta Tuliová, 14 let 
      
    Žaneta Tuliová, 14 let 
     
      
    Dana Hubálková, 14 let 
      
    David Novák, 14 let 
      
    Žaneta Tuliová, 14 let 
      
    Jiří Zadražil, 10 let
  | 
     
    Daniela HorníčkováNESPATŘENÉ - fotografie
    dětí 
    Daniela Horníčková, /nar. 29.5.1945/. Vystudovala gymnázium /1960 - 64/, učební
    obor fotograf při družstvu Fotografia / 1964 - 66/, l ´Université de Montpellier -
    francouzský jazyk a literatura /1968 - 69/, l ´Universitě de Vincennes - teorie filmu
    /1968  - 70/ a FAMU - obor fotografie /1970 - 75/. 
    Ve své volné tvorbě se věnuje subjektivnímu dokumentu,
    fotografickému zátiší a divadelní fotografii. Známé jsou její citlivé, dynamické
    fotografie zachycující život člověka již v prvních okamžicích po jeho zrození,
    které byly užity ve filmu Juraje Herze “Den pro mou lásku”. V letech 1995 - 98
    spolupracovala na dokumentaci proměn české krajiny - “Letem českým světem”.  
    V roce 1993 zahájila projekt ve Škole Jaroslava Ježka pro nevidomé v Praze /dnes
    škola pro zrakově postižené/. 
      V letech 1993 - 95 vznikal
    pod vedením Daniely Horníčkové fotografický projekt ve specializované internátní
    škole pro nevidomé děti Jaroslava Ježka.  
    Daniela Horníčková chtěla původně děti
    fotografovat sama. Ale od začátku se nemohla smířit s určitou - pro fotografa -
    fotogeničností, lákavostí prostředí nevidomých. Věděla, že fotografie mohou být
    přínosem, ale stále cítila jistou hranici ve vnímání jejich světa...  
    Všechno se začalo odvíjet ve chvíli, kdy
    fotoaparát půjčila nevidomému chlapci. Zaostřila mu objektiv a on ji i ostatní
    vyfotil. To, co se v jejím vlastním přístupu zdálo nemožné, našlo své řešení
    ve “vidění nevidomého”. 
    Práce na projektu, který byl později
    pojmenován “Nespatřené”, probíhala v letech 1993 - 95. Z počátku se ho
    účastnilo několik dětí ve věku 12 - 14 let. V průběhu práce se počet těch,
    které fotografování začalo zajímat, zvýšil na dvanáct a ty také vytvořily jeho
    konečnou podobu.  
    Děti fotografovaly ve škole, na výletech, doma, na internátě... Nejvíc se
    zaměřovaly na věci, které znaly pomocí hmatu a vytvořily si k nim blízký vztah.  
    Výstavní soubor obsahoval 32 snímků nazvětšovaných bez výřezů, formátu 30 x 40cm. 
    Veřejnosti byl poprvé představen v Galerii
    Josefa Sudka v Praze v roce 1995. Poté byl vystaven v Bratislavě v rámci výstavní
    kolekce “Měsíc fotografie” a v galerii “Žlutá ponorka” ve Znojmě.
    Nasledujícího roku byla uspořádána výstava ve švýcarském Lausanne a v Locarnu. V
    roce 1997 byla převezena do “Českého centra” v New Yorku a do “Muzea dětských
    prací” v San Franciscu. 
    “Při výstavách jsem si uvědomila, že lidé o nevidomých téměř nic
    neznají.”- říká Daniela Horníčková a pokračuje: “Představují si, že
    nevidomí žijí ve tmě a nic o věcech kolem sebe nevědí. Ale oni mají konkrétní
    představu o každé věci. Vytvoří si ji hmatem. Ostatní se dozvědí
    zprostředkovaně. Nežijí ve tmě, žijí e stejném světě jako my, jen ho vidí
    jinak. Jsou to jen jiné smysly, kterými jej vnímají." 
    Kromě výstav, jejichž součástí byly
    humanitární sbírky určené na podporu školy, se autorka projektu v roce 1995 rozhodla
    ve spolupráci s režisérem Miroslavem Jankem natočit dokumentární film.  
    Ve filmu bylo použito šedesát jejich
    snímků /3 x uvedený na ČT1 i v 
    zahraničí - Holansko, Německo, Francie, Kanada/.  
    “Chtěla jsem jim pomoct, ukázat, jak jsou schopné a ony určitě nabyly velkého
    sebevědomí, že mohou fotografovat. Byly to moc citlivé děti. Fotografování pro ně
    bylo vzácné. Každý záběr si moc rozmýšlely, než něco vyfotografovaly. Také to
    možná bylo tím, že stále slyšely ... ’Prosím tě a na co ti to je?...’ Moc si
    to hlídaly... jako takový poklad.”  
    Autorka projektu si byla vědoma skutečnosti, že důležitější jsou pro děti
    aktivity, které mohou využít v budoucnosti k zajištění vlastní existence. Přesto
    měl celý projekt, kromě finančního přínosu pro školu, několik přímých dopadů.
     
    Fotografie pomáhá porozumět technice, optice, fyzice. Také podporuje prostorovou
    orientaci a samostatný pohyb. Neméně důležitý je aspekt integrační - vyrovnat se
    zdravým lidem a citový - rodinný význam, kdy děti zaznamenávají, kde byly, co
    viděly  |