Carmen

scénář a režie: METOD PEVEC
produkce: DANIJEL HOCEVAR
kamera: TOMISLAV PINTER
hudba: URBAN KODER
produkce VERTIGO a E-MOTION FILM, 1996
35 mm, 98 minut, 2680 m, Dolby Stereo
Hrají:
Nataša Barbara Gračner
Sebastijan Cavazza
Alenka Vipotnik
Ludvik Bagari
Pavle Ravnohrib

Carmen Carmen je mýtus. Carmen je legendární opera. Hrdinka našeho příběhu je však víc než skutečná. Nesmírně skutečná. Rozpjatá mezi mýtickým zvukem jména, které jí dala ve svých romantických poblouzněních její asociální matka, a touhou po skutečných zážitcích v banálním světě, je Camen pravá současná osobnost. Sama si to vše pochopitelně neuvědomuje; pocity, který zná, skládají strastnou touhou po něčem, co nelze opsat, a nenávist do stejně nenávistného světa. Někteří se domnívají, že je Carmen alkoholik, a možná mají také pravdu, jenže pro ni je pití nejsnazším způsobem likvidace neúnosné citové vyprahlosti. Její útočnost a přezírání světa zakrývají duši vyplašeného dítěte.

Pro Gorana, mladíka, který se do Carmen opravdově zamiluje, je jejich společné putování do propasti na dno společnosti začátkem konce. Ve chvíli, kdy už věří, že jsou vysvobozeni, také jeho začnou pronásledovat tajemní démoni pohrdání, zbytečnosti a bezvýznamnosti. Na konci se Goran vzmůže jen na to, aby vkročil na druhou stranu. Jen v duši si nese jizvy, následek zkušenosti, která změnila jeho vztah k lidem. Ten pocit ho přinutí napsat román s jednoduchým názvem: Carmen. A příběh lásky a smrti, strasti a touhy, tmy a světla začne zase znovu.

Carmen Carmen je příběh o lásce (nenaplněné pochopitelně), o touze a snech, které si nosíme v sobě a z nichž žijeme. Pozadí příběhu je temné, poněkud pitoreskní okraj současné společnosti spolu s jejími obyvateli: žebráky, nevěstkami a opilci. To e odvrácená strana mladé země, která se jen před nedávnem vymanila z pout komunismu a chaosu Balkánu. Carmen není černý film: vše, co se uděje, je částí živoa na okraji. Ty ztracené duše nejsou bez smyslu pro humor,bez moudrosti a svébytné důstojnosti. Carmen je jen jedna z nich, takže pocity, které probouzí v druhých, vzbuzují naději, že její pád do tmy nebyl marný.