Praktické poznatky


Seznam zde dostupných témat:



1. MOK v Praze

Následující tabulka zobrazuje seznam malých okružních křižovatek v Praze. Jedná se o křižovatky provozované v současné době a také křižovatky plánované.

Provozované malé okružní křižovatky

Název MOK Datum výstavby Poloha v Praze
Na Jelenách - Roztylská 10/1996 Praha 11
Vídeňská - Kunratická spojka 6/1997 Praha 4
Novodvorská - Durychova 12/1997 Praha 4
Hornoměcholupská - Milánská 5/1998 Praha 10
Lhotecká - Čs.exilu 8/1998 Praha 4
Türkova - Mírového hnutí 10/1998 Praha 11
Tupolevova - Veselská 6/1999 Praha 9
Na Jelenách - K Hrnčířům 7/1999 Praha 11
Tupolevova - Kostelecká 4/2000 Praha 9
Opatovská - Bohúňova 11/2000 Praha 11
Opatovská - Výstavní 12/2000 Praha 11
Dušní - Vězeňská 7/2001 Praha 1
Vídeňská - Dobronická 11/2001 Praha 4
Hviezdoslavova - Mikulova 11/2001 Praha 11

Plánované malé okružní křižovatky

Název MOK Poloha v Praze
Novodvorská-Chýnovská Praha 4
Novodvorská-Meteorologická Praha 4
Durychova-Libušská Praha 4
Libušská-Kunratická spojka Praha 4
Hviezdoslavova-Prašná Praha 11
Opatovská-Novomeského Praha 11
Kamýcká-Internacionální Praha 8
Přátelství-K Netlukám Praha 15

2. Statistiky nehodovosti

Tato kapitola obsahuje charakteristiky nehod na pražských malých okružních křižovatkách. Data byla získána z ÚDI (Ústav dopravního inženýrství) Praha. Jedná se o počty nehod a zranění za zjištěné období let 1995 - 2000.

KřižovatkaObdobí199519961997199819992000
Na Jelenách-Roztylskánehod49*7649
 zranění22*2001
Vídeňská-Kunratická spojkanehod3549*221414
 zranění2221*204
Novodvorská-Durychovanehod1714*182216
 zranění176*312
Hornoměcholupská-Milánskánehod11711*911
 zranění721*14
Lhotecká-Čs.exilunehod112623*45
 zranění3102*00
Türkova-Mírového hnutínehod191919*33
 zranění223*00
Na Jelenách-K Hrnčířůmnehod27293742*5
 zranění412129*0
Tupolevova-Veselskánehod26331720*9
 zranění5526*0
* rok výstavby MOK
 Zdroj: ÚDI Praha


3. Posouzení kapacity

V této kapitole jsou shromážděny praktické hodnoty kapacity zjištěné na provozovaných okružních křižovatkách v naší republice. Podotýkám, že tyto hodnoty zatížení je nutno brát v obecném měřítku, protože únosnost okružních křižovatek závisí na mnoha aspektech, proto není možné považovat průměrné hodnoty za veličiny, které bude možné očekávat na všech okružních křižovatkách v ČR.

Jak jsem již podotkl, závisí kapacity OK také na počtu jízdních pruhů na okruhu a vjezdech. Pro MOK s jedním jízdním pruhem na vjezdu i okruhu (1 x 1) by se měla hodnota kapacity pohybovat v rozmezí 2000 až 2500 vozidel / hodinu. Bez dalšího prokazování je výkonnost MOK s jedním jízdním pruhem zajištěna pro 15 000 voz/den. V případě optimálního rozvržení křižovatkových pohybů je maximální hodnota až 25 000 voz/den a ve výjimečných případech až 28 000 voz/den. V případech dvou jízdních pruhů na vjezdu i okruhu se kapacita křižovatky zvýší a bude v rozmezí 3000 až 3500 vozidel / hodinu.

V případě návrhu okružní křižovatky je nutné, aby křižovatka vyhovovala zatížením v návrhovém období 15 let. Proto je nutné v takto projektované křižovatce vypočítat budoucí kapacitu křižovatky a porovnat ji s výhledovým zatížením.

V zahraničí jsou používány různé metody výpočtu, které jsou založeny zejména na vlastních pozorováních. Pro naši republiku byla zatím s úspěchem aplikována metoda výpočtu p.Brilona z Německé republiky. Technické podmínky pro výpočet kapacity OK však obsahují jinou metodu výpočtu: švýcarskou EPFL.

Metoda výpočtu kapacity okružní křižovatky EPFL

Použité hodnoty a vzorce:
Qe   intenzita vozidel na vjezdu (jvoz/h)
Qa   intenzita vozidel na výjezdu (jvoz/h)
Qk   intenzita vozidel na okružním pásu (jvoz/h)
a   faktor závislý na vzdálenosti b mezi dvěma kolizními body C a C´ (-)
b   vzdálenosti b mezi dvěma kolizními body C a C´ na okružním pásu (m)
Le   kapacita vjezdu (jvoz/h)
ALGe   stupeň vytížení vjezdu (%)


Le = 1500-8/9.Qb            (jvoz/h)
ALGe = Qe/Le . 100       (%)
R = Le - Qe                     (jvoz/h)
L = ((Qe.tw)/3600).Lvoz   (m)

Výpočet
Pouze uveden výpočet vjezdu B, jako nejzatíženějšího vjezdu MOK.
Pro výpočet je nutné znát intenzity jednotlivých dopravních proudů
Qe a Qk , viz. tabulka.

parametry vjezd A vjezd B vjezd C vjezd D
Qe(jvoz/h) 439 841 480 389
Qa(jvoz/h) 462 816 451 420
Qk(jvoz/h) 571 194 584 644
b (m) 15 12,5 15 10,5
a (-) 0,35 0,45 0,35 0,50

Pro faktor a vyhledáme hodnotu v grafu v závislosti na vzdálenosti
kolizních bodů b a rychlosti jízdy vozidel na okružní křižovatce.

Vjezd B
Le = 1500-8/9.(194+0,45.816) = 1001 jvoz/h  >  Qe vyhovuje
ALGe = 841/1001 . 100 = 84 %

Tato malá okružní křižovatka kapacitně vyhovuje dopravnímu zatížení.




© Copyright  Zdeněk Pliška,  2001