Jak mi FailSave zachránil Mýtuse |
||
Další sekce:
Stránka je optimalizována na prohlížení v rozlišení
Design: Z. Zvědělík jr. |
Na stránkách www.mojehobby.cz jsme se již mnohokrát přeli o nejvhodnějším způsobu jak nastavit Fail Safe funkci. Zachovat poslední výchylku nebo model převést do "řízeného pádu"? Já neustále trvám na nastavení takových "nouzových výchylek" a by se model dostal na zem i za cenu jeho poškození. Je to rozhodně bezpečnější a levnější než nechat model zmizet v dálce s kormidly v poslední platné poloze. Lze o tom diskutovat u akrobatů a podobných letadel, ovšem u větroňů by tato volba měla být jasná. S opravdovým zásahem Fail Safe jsem se poprvé naostro seznámil 10. 5. 2003. Chystal jsem se letět s Mýtusem E-2500. Ten je osazen PCM přijímačem Futaba a Fail Safe je nastaven na vypnutí motoru, vysunutí brzd a mírnou glizádu (křidélka a směrovka v opačné výchylce). Cílem tohoto nastavení je dostat model na zem byť třeba ne úplně zdravý. Na letišti jsme byli tři, z toho dva se stejným kanálem. Ten máme s kamarádem stejný už několik let, víme to a vzájemně se na letech domlouváme. On byl na letišti s celou rodinou, přičemž dcera s manželkou se nudily a tak je musel odvézt domů. Nádobíčko si nechal na letišti a my mu je hlídali. V takovém případě jsem mohl bez problémů létat. Pohonný accu se právě nabil, dal jsem jej do Mýtusu vyzkoušel funkci rádia (jako vždy) a protože vše bylo v pořádku odstartoval jsem. Start k popisovanému letu. Tma nebyla, ale gSmart Mini3 nezvládl protisvětlo. Za pár vteřin jsem viděl, že je zle. Motor se zastavil, vysunuly se brzdy a model začal v zatáčce klesat. Bylo mi jasné, že je v režimu Fail Safe. Na mé povely pochopitelně nereagoval. Následné "automatické přistání" pochopitelně nebylo zrovna hladké. Model se při něm mírně potloukl - vymáčklo se uložení spojky křídla v trupu a uvolnila se trubka spojky v křídle, napraskla výškovka a jednomu servu křidélek se vylámaly zuby. Protože jsem před dvěmi dny na rušení rozbil P-13, byl jsem dalším výskytem rušení překvapen, tak časté zase nebývá a navíc bylo docela "tvrdé". Po naběhnutí Fail Safe nedošlo k sebemenším známkám obnovy spojení. Když jsem k modelu přišel, vše fungovalo normálně. V ten moment mi to docvaklo. Zavolal jsem na syna, aby se na stojánce podíval na Karlův vysílač. Podezření se potvrdilo! Karel zapomněl svůj vysílač vypnout a pod tlakem ženských odejel. Dokud jsem byl u modelu blízko, poslouchal můj vysílač. Když poodletěl a signály obou vysílačů se staly srovnatelné, zafungoval Fail Safe. Záznam z výškoměru ukazuje, že motor se vypnul po cca. 5 vteřinách ve výšce necelých 20 m. Pak následoval asi sedmivteřinový sestup. Kdyby byl Fail Safe nastaven na podržení poslední výchylky, byl bych asi bez Mýtuse. Pokračoval by v přímém motorovém letu a následném kluzu. Vzhledem k jeho rychlosti bych neměl nárok jej dohonit a dolet může být v řádech desítek kilometrů. Na Mýtusu mám sice pro všechny případy adresu, ale to nic nezaručuje. 8o(
Závěrečné poučení: 1. Je nutné kontrolovat zapnutí všech přítomných vysílačů - ne jen přítomných majitelů. 2. Nastavení Fail Save na sestup je u tohoto druhu modelů nanejvýš vhodné. A co by se stalo bez PCM a Fail Safe? Jak ukazuje dva dny starý případ P-13 byl by Mýtus asi na šrot. Pokud by kormidla ujela na dorazy tak by jej to asi dost dobře rozmázlo. Je těžký, rychlý a náraz Zeměkoule by vůbec nemusel přežít.
V případě dotazů, návrhů a komentářů pište bez obav na můj email zvedelik.z@quick.cz nebo volejte na +420 724 228 021. Zdeněk Zvědělík |