FloppyDisc II

Další sekce:

 

Stránka je optimalizována na prohlížení v rozlišení 
800 x 600

 

Design:

Z. Zvědělík jr.
Zwjedosh

Při toulkách Internetem jsem narazil na plán, který mne zaujal. Jde o „propagační“ model vyrobený z nerozbitného materiálu – komůrkového plastu. Ten má nejrůznější obchodní jména: AirCore, Corroplast, Microonda, kartonplast a určitě ještě mnoho dalších. Díky dobrým zkušenostem s Coltem od U.S. AirCore, jsem se rozhodl model postavit a vyzkoušet.

Náklady jsou minimální – jedna cedule 3 mm Microondy za cca 250 Kč vystačí na dva modely, dále kousek překližky 5mm a kousek překližky z bedničky na ovoce. Do kupy se během jednoho delšího odpoledne složí pomocí vteřinovky a epoxydu. Suma sumárum je aeroplán za 160Kč a pár hodin práce.

Letové vlastnosti s MVVS 3,5 cm3 jsou neuvěřitelné. Od kolmého stoupání z ruky do „nevidím“, přes salta na místě až po visení v piruetě. Rozsah rychlostí je také impozantní. Na podzimním setkání modelářů 2001 v Rohatci u Hodonína jsem s ním byl oceněn diplomem „Za nejzajímavější letovou ukázku“. Můžete si pod tím představit cokoliv. S MVVS 4,6 cm3 by se letové vlastnosti určitě ještě zlepšily.

Plán jsem stáhnul z Internetu, opravil v něm některé chybičky a doprovodný text přeložil a doplnil mými postřehy a komentáři. Původního autora Davew@telerama.com jsem požádal o svolení s publikováním, ale jeho adresa už neexistuje a je tudíž nedostupný. Vzhledem k tomu, že na plánu ani v textu není žádný copyright, dovolil jsem si plán poskytnout i bez jeho výslovného povolení. Tedy – Dave je to tvůj plán, já jej jen přeložil k použití v Čechách, na Moravě a snad i na Slovensku. Teď Ti předávám slovo (kliknutím na plán si jej stáhnete ve formátu dwg):

Floppy Disk II (dále FD II) je asi nejjednodušší a nejneotesanější model co jste měli a budete mít. Jmenuje se FD II, protože na originálu Floppy Disk jsme udělali mnoho změn  pro zlepšení letových vlastností a zjednodušení stavby. Původ originálu neznám. Na tomto plánu je naše verze, která ale vyhlíží stejně jako originál.

FD II považujeme za létající stroj a ne za letadlo. Je to proto, že opravdu nelétá jako letadlo! Funguje více na tahu motoru než vztlaku křídla – disku. Z tohoto důvodu doporučujeme velmi spolehlivý a výkonný motor. Motor musí být dobře seřízen, se spolehlivými přechody. FD II létá s motory 3,5 – 4,6 cm3. Vrtuli doporučujeme 9x4, ta sice snižuje rychlost, ale má větší tah. V případě, že model má směrovku, může příliš velká rychlost způsobit ničivý flutter. Nepoužívejte ani větší motory než jsou doporučeny. Opravdu není nutný větší výkon, protože už s 3,5 cm3 a bez plného plynu stoupá FD II svisle. Navíc: Větší motor = vyšší hmotnost. Já létám s MVVS 3,5 cm3 a vrtulí KP 220/120. Tuto vrtuli používám proto, že na FD II nemám podvozek. Je měkká a při přistání se neulomí. Cena lepší vrtule je už téměř srovnatelná s náklady na celý FD II a měnit ji po každém druhém přistání by se poněkud prodražilo. Výkon je dostatečný a pro slabší povahy dokonce více než dostatečný. Otrlí můžou použít MVVS 4,6 cm3 a přechody z visení do svislého stoupání budou „raketové“.

Floppy Disk II NENÍ MODEL PRO ZAČÁTEČNÍKY!!!  Nemáte-li ale problémy s křidélkovými dolnoplošníky, nebudete je mít ani s FD II. Ovšem FD II má poněkud jiné chování a budete se s ním muset seznámit létáním ve větší výšce. Někdy mu chvilku trvá, než z obratu „vypadne“. Pokud jste běžně zvyklí přidat plyn při startu a stáhnout jej až na přistání, budete na to muset zapomenout. Práci s plynem budete potřebovat! Je to velmi důležitá (ale často opomíjená) součást řízení každého modelu a pro FD II to platí dvojnásob. To je opět důvod pro spolehlivý motor. Totiž i když máte spoustu výšky není to moc platné. FD II sice  klouzá lépe než lednička, ale ne o mnoho. Pamatujte, že FD II létá více tahem než vztlakem! Používejte to jako jeho výhodu. Tady s Davem moc nesouhlasím. FD II se dá celkem slušně natáhnout a podrovnat i bez motoru. Ovšem v případě zdechnutí motoru nezbývá než rychle k zemi a pak podrovnat. Pokud motor zhasne v 5m při snaze přejít z visu do kolmého stoupání, tak je všechno marné. FD II se převrátí na nos a spadne kolmo do země. Což ovšem není žádné neštěstí. Stačí otřepat hlínu, dotankovat, nastartovat a frčíme dál. Osobně několikrát vyzkoušeno, když mi začalo škubat servo plynu. Směrovku udělejte jedině tehdy, pokud jste velmi zkušený pilot a běžně ji používáte v průběhu celého letu, tedy nejen pro kopané obraty, ale i pro eliminaci snosu větrem a podobně. Přidání směrovky totiž způsobuje jisté nechutnosti v letových vlastnostech, zejména je-li použita více než je zdrávo. FD II létá dobře i se třemi kanály, ale směrovka dodá legrační schopnost nadpřirozených obratů a pomáhá při visení a přistání – pokud je správně používána. Ostatně dodělat ji můžete kdykoliv. Já směrovku nemám a moc mi nechybí. Jen visení a kolmé stoupání je většinou ve výkrutu, jinak se totiž bez směrovky nedá udržet směr. FD II zcela jistě zlepší vaše reflexy a letové dovednosti.

Opusťme řeči a začněme stavět. Hlavní materiál je komůrkový plast používaný na výrobu reklamních tabulí a některých obalů. Doporučuji Microondu. Je sice o něco dražší než např. kartonplast, ale má speciální povrchovou úpravu pro výtvarníky. Z toho důvodu na ní drží barvy a lze bez problémů lepit vteřinovým lepidlem. „Průmyslové“ verze kartonplastů mají na povrchu zbytky separátorů z výroby a jejich zpracování je komplikovanější. Microondu prodává např. PanelFix, Radlická 106, PRAHA 5, 150 00, tel. 02-51554558. Nejprve vykrojíme trup, disk, SOP a přepážky. S přepážkami doporučuji počkat. Je lépe krájet postupně, několika řezy, než se snažit uříznout materiál najednou. Na oblé řezy použijte skalpel, na rovné stačí normální „balsamesr“.

Aby FD II byl souměrný a nezdeformovaný, musíte přitom dodržet některé zásady. Polotovar trupu vyřízněte tak, aby ohyby mezi dnem a bočnicemi vycházely doprostřed komůrek materiálu. Komůrky mají šířku cca. 3mm a materiál nelze ohýbat jinde než uprostřed nich. Pokud bude výřez trupu posunut vůči komůrkám, nebudete schopni docílit stejnou výšku bočnic – co na jedné straně přebude,  to na druhé pochybí. Ohyb lze provést velmi snadno. Komůrku, přes kterou ohyb bude, po délce na vnitřní straně ohybu opatrně prořízněte. Tím bude vnější stěna plnit úlohu pantu (stejně jako u elevonů, viz. plán). Vzniklé chlopně zatlačte do komůrky, kde po ohnutí mohou být zakápnuty vteřinovkou a celou konstrukci tak vzájemným slepením zpevní. Ohýbejte opatrně a pečlivě, na rovném podkladu, aby se trup nezdeformoval. Pokud je to nutné, tak  ohýbání opakujte. Ve skutečnosti to není tak složité, jak to z popisu vypadá.

Pro jistotu ještě překontrolujte souměrnost trupu a výšku bočnic. Pokud jste spokojeni, zalepte přepážky. Až teď je ten správný čas na výrobu přepážek. Změřte si skutečnou šířku trupu jaká vyšla po ohybu a uřízněte pás této šířky. Jeho délka by měla stačit na všechny přepážky. Pak změřte skutečnou vnitřní výšku trupu v místě umístění přepážek. Podle těchto rozměrů uřízněte z pásu potřebné přepážky. Jenom tak tam budou přesně sedět a další montáž bude jednoduchá. Během lepení kontrolujte kolmost přepážek. Je to prosté, pokud si na vnitřní stranu trupu tužkou nakreslíte čáru umístění přepážky. Sedí-li přepážka na čáře, je kolmá ve všech směrech. Na lepení je nejlepší středně hustá vteřinovka, pomoci si můžete aktivátorem a špendlíky zapíchnutými skrze přepážku do vnitřní stěny trupu. Díry po špendlících na vnější straně by byly vidět. Při lepení přepážek zakápněte i ohyb trupu a lepidlo nechejte zatéct do spoje nahnutím trupu vpřed i vzad.

Vyřízněte motorovou přepážku z letecké překližky 5mm a výztuhy z překližky 3 mm. Přepážky opět řežte podle rozměrů trupu a ne podle plánu. Výztuhy mohou být i z „bedničkové“ překližky. Do motorové přepážky vyvrtejte díry pro šrouby motorového lože. Motor by měl být montován hlavou vzhůru, protože pak je tlumič chráněn před poškozením při tvrdším přistání. Díly nalícujte do trupu. Pak zdrsněte a očistěte plast na lepených plochách a přepážky s výztuhami zalepte pětiminutovým epoxydem. Během lepení kontrolujte kolmost motorové přepážky Já jsem na lepení k plastu použil Chemoprén, vzájemně jsem dřevěné díly slepil klasickým epoxydem. Tím jsem zároveň celý prostor „vylakoval“ na ochranu proti palivu. Čekání na zatuhnutí epoxydu  byla nejdelší operace při stavbě FD II. Nezapomeňte při tom na výztuhu pro podvozek. Podvozek je z duralu a přišroubován plastovými šrouby. Ty se při nepodařeném přistání ustřihnou a trup se nepoškodí (šrouby noste s sebou náhradní). V trupu pro ně prořízněte otvory.  Bez podvozku se klidně obejdete – zbytečná hmotnost a starost navíc.

K ovládání elevonů doporučujeme elektronický mixér. Buď jako součást vysílače, nebo jako doplňkový modul přijímače. Takové řešení snižuje hmotnost a podstatně zjednodušuje nastavení. Mechanický mixér také značně zkomplikuje vyvážení modelu. Pokud použijete mechanický mixér, zabudujte jej podle možností.

Trup je v podstatě hotov. Teď za přepážku A nainstalujte servo plynu – stačí oboustrannou montážní lepicí páskou. Plast dobře odmastěte, ale nezdrsňujte. Vyvrtejte otvory pro táhlo plynu, namontujte motorové lože, motor a táhlo. Do trupu umístěte přijímač s akumulátorem a prozatímně je zajistěte lepicí páskou. Na trup nasaďte disk a SOP (včetně serva směrovky je-li použito), které rovněž zajistěte lepicí páskou. Nyní Floppy Disk vyvažte posouváním serv. Nalepujte je při tom lepicí páskou na vnější boky trupu. Správná poloha těžiště je 140 mm od náběžné hrany disku. Po vyvážení si označte umístění RC vybavení. Vyřízněte otvory pro serva, místa pro šrouby vyztužte zevnitř trupu kousky 3 mm překližky a serva přišroubujte. Přijímač a akumulátory připevněte nejlépe samolepicím „cvakacím“ suchým zipem od 3M, tzv. hřebíky či patentky.

Teď je také vhodná doba na přilepení kousku překližky s ostruhovým kolem. Stejně jako podvozek je k ničemu. Zjímalo by mne, jak se v praxi osvědčilo spřažení křidélek s ostruhou. Dále vyřežte všechny otvory potřebné pro vypínač a elektroinstalaci . V místech nutných pro přístup k RC vybavení vyřežte v bočnicích „dveře“. Tři strany úplně, ohybovou proříznout jen zevnitř. Opětovně tak vznikne zavěšení na kterém se dveře budou otáčet. Pro létání se dveře přelepí lepicí páskou.

Nyní  k disku. Pokud jste se rozhodli pro směrovku (Pouze pro zkušené!), zabudujte potřebné servo před SOP. Nejprve se přesvědčete, že si nepřekáží se servy elevonů. Pak je namontujte stejným způsobem jako serva elevonů. Udělejte to ještě před přilepením disku na trup. Disk dokončete odříznutím elevonů. Vyřízněte pouze spodní stranu komůrky (viz. plán) a odstraňte zbytky plastu tak, aby nebránily pohybu. Horní strana musí zůstat neporušena. Vznikne tak nezničitelný závěs bez vůle. Napřed si prověřte, zda principu závěsu dobře rozumíte. Platí dvakrát měř, jednou řež! Nejlépe to jde ostrými špičatými nůžkami. Nasadí se špičkou do komůrky při jedné její straně a projetím se vyřízne jedna strana. Pak z druhé strany komůrky totéž. Vyříznutý pásek odpadne a je to!  Vyřízněte také asi 3 mm spáru mezi elevonem a trupem. Tím se uvolní prostor pro volný pohyb elevonu. Na elevony namontujte ovládací páky s otvory pro táhla na úrovni závěsu. Šrouby příliš neutahujte aby se komůrky materiálu nezbortily. Jistější je pod páku do dvou komůrek zasunout kousek špejle jako výztuhu. Pokud jste to ještě neudělali, tak prořízněte a vyčistěte drážky v disku pro SOP a zámky trupu. Je-li vše v pořádku, pečlivě přilepte disk na trup. Trup položte na rovný povrch a s lepením začněte od předu. Při použití hustší vteřinovky to není problém. Disk „přistehujte“ v malých rozestupech a přitlačujte jej až do zatvrdnutí lepidla. Pak spáru prolejte polohustou vteřinovkou, trup opět položte na rovný povrch a disk přitlačujte až do zatvrdnutí. Nakonec odřízněte přečnívající zámky trupu. Snažte se docílit plynulého povrchu disku bez vrásek. FD II dobře létá i s úžasným množstvím hrbů, ale bez nich poletí ještě lépe!

Pokud chcete směrovku, vyřízněte ji na SOP stejně jako je to u elevonů. Nezapomeňte vyříznout závěs. Směrovku děláme o hloubce 16 dutinek, sedmnáctá je závěs. Směrovka je asi 2,5 cm od povrchu disku. SOP zalepte do disku – pozor na kolmost.

A jste skoro hotovi. Do bočnic provrtejte po dvou malých otvorech k upevnění nádrže. Ta je držena gumovými oky protaženými skrze tyto dírky. Gumy jsou vně trupu zajištěny kolíčky ze špejlí. Pro nádrž bude nutné vyříznout „okénko“ v náběžné hraně disku, nezapomeňte na dostatek prostoru pro tlumicí pěnovku. Nainstalujte nádrž, kterou je nutné obložit dostatečným množstvím tlumícího materiálu a zajistěte ji gumovými oky. Zbytečné – „přifačoval“ jsem ji lepicí páskou.

Pokud ještě nejsou, namontujte serva, vypínač, přijímač a akumulátory. Kormidla propojte táhly se servy. Táhla můžete vyrobit z 1 mm drátu se „Z“ ohyby na koncích, nebo klasicky z drátu do kola a vidliček. Ostruha je řízena jedním ze serv elevonů. Táhlo je připojeno k opačné straně páky než elevon. K ostruze je připojeno buď vhodnou svorkou nebo kouskem mosazné trubičky  namáčknuté a připájené k ostruze (viz. plán).  Možná budete mít snahu ostruhu spojit se směrovkou, tak jak to je obvyklé. Nemůžeme to doporučit, protože směrovka je velmi citlivá a způsobí po odstartování několik výkrutů. Znovu připomínám, že bez podvozku se klidně obejdete.

Přichází závěrečná kontrola vyvážení. Pokud jste postupovali podle výše uvedených pravidel, těžiště by nyní mělo vyjít velmi blízko požadované polohy. Pokud nevyšlo, musíte FD II dovážit. Můžete jej dovážit i později (my létáme s těžištěm mírně vzadu) ale jen pokud model zvládáte. Anténu protáhněte dutinkou  trupu a upevněte k ocasu. Nastavte správné výchylky kormidel. Pro směrovku používáme 4 cm, pro elevony 4.5 cm. Výchylka je měřena v nejširším místě při pohybu každé funkce zvlášť. Např. pouze výškovka, pouze křidélka. Pokud používáte směrovku, seřízněte elevony tak, aby se s ní nemohly potkat. Věnujte pozornost kontrole, zda k tomu opravdu nemůže dojít. Směrovku neořezávejte, mělo by to dopad do účinnosti.

Jste připraveni k letu. Podle mne ne – ještě chybí výrazná povrchová úprava. Model musí být velmi zřetelný. Jinak se Vám zamotají nejen ruce, ale i oči. Microonda by měla jít normálně barvit. Nejjednodušší je ale použít široké barevné lepicí pásky alá svahový kombat. Jde to rychle a výsledek je super. Pozor! Pokud lepíte pás přes kormidla, je zapotřebí jej v pantu proříznout. Jinak dojde k znehybnění.

Pochopitelně je ještě nutné zkontrolovat dosah rádia a nabití akumulátorů. Možná chcete ještě zkontrolovat pojíždění, ale my upřednostňujeme hned odstartovat. NEPOUŽÍVEJTE SMĚROVKU NA ZEMI!!! Ještě jednou opakuji: NESAHEJTE NA TU SMĚROVKU NA ZEMI!!! Jestliže je směrovka vychýlená a disk opustí zemi znamená to velmi velkou pravděpodobnost havárie. Po startu se snažte nestoupat příliš prudce, pomalu nabírejte výšku, zkoušejte široké zatáčky a vytrimujte křidélka i směrovku. Rada pro předběžné vytrimování výškovky: Podržte FD II v ruce a přidejte naplno plyn. Pokud má tendenci zvedat/klopit nos, potlačte/natáhněte trim výškovky. Tak vás hned nepřekvapí ránou do země za/před Vámi. Zvykejte si na odlišný letový styl Floppy Disk II. Během prvních přistání se asi bude snažit pilotovat FD II jako klasické letadlo, ale až si na něj zvyknete budete k přistání používat stažení plynu při „visení“ na velkém úhlu náběhu. Také směrovku vyzkoušejte poprvé ve výšce. Může být velmi citlivá a velmi rychle vás dostat do nesnází. Jakmile se s FD II seznámíte, omezuje vás pouze nebe. Umí nejneobvyklejší reje, jaké vůbec kdy uvidíte. Neustále stoupáme za obratů, které umí jen tento stroj. Co třeba tak stoupavá plochá vývrtka? Nebo plápolající zmatek? Nebo, dobře, dostanete nápad. Pohrajete si s kniply a máte klubko. Nezapomeňte si nechat rezervu výšky, protože modelu někdy chvilku trvá než se dostane z nějakého příšerného obratu. Uvidíte, že práce s plynem nejen zlepšuje letové výkony, ale je dokonce některými obraty vyžadována, např. vytažení z obratu. Nejlépe je být na nízkém plynu, pak dát plný a z obratu se vytáhnout. Létání ve větru je s FD II taky pěkná legrace. Letět pozpátku podél dráhy není v troše větru žádný zvláštní problém. Ujistěte se ale, že startujete a přistáváte přímo proti větru, protože na zemi se disk velmi snadno překlopí.

Stejně jako u jiných RC modelů, nemáme žádnou možnost dozoru nad vaším výrobkem. Na vás je zodpovědnost létat bezpečně. Vždy zkontrolujte veškeré vaše vybavení a létejte na bezpečném místě. Vyhýbejte se divákům a zatáčky létejte směrem od boxů. Floppy Disk není těžké zvládnout, jen je to jiné. Zvykněte si na něj než začnete cokoliv zkoušet v malé výšce. Především i při této zábavě nezapomeňte na bezpečnost svou i okolí.

Velmi mne potěší pokud se o vašem Floppy Disk II něco dozvím. Mailujte mi jakékoli poznámky, návrhy nebo dotazy.

Veselé a bezpečné létání.

Dave

Davew@telerama.com

Potud Dave a mé poznámky. Co dodat? Adresa na Dave už nefunguje, pokud ho někdo potkáte, pozdravujte jej ode mne. Za takový stroj si to zaslouží.

Myslím, že z 5 mm Microondy by měl jít hravě vyrobit FD II s průměrem 1 m na motor 6,5 cm3. Díky větší ploše by mohl být „usedlejší“ a lépe viditelný. Ovšem převoz se komplikuje. Model je v celku a sám zabere celé auto. Zato by na něj vlezlo pořádné logo případného sponzora…

Těm co se do stavby Floppy Disk II pustí, přeji bystré oko, pevnou ruku, reflexy mutanta a skvělou zábavu.

Zdeněk Zvědělík

Zpět

Domů