Několik fint pro MaxiR i jiné microheli |
||
Další sekce:
Stránka je optimalizována na prohlížení v rozlišení
Design: Z. Zvědělík jr. |
Na modelářské diskusi www.mojehobby.cz jsem se zmínil o několika fintách při seřízení a vybavení microheli. Ukecali mne a tak vznikla tato stránka. Uvedené postupy jsou vyzkoušeny na RamboV2 a MaxiR z produkce firmy LAheli. Většina z nich je použitelná i na jiné heli, minimálně jako inspirace.
Úprava serva vrtulky HS-50 pro zvýšení životnosti, přesnosti a zmenšení vůlíNa vrtulku je standardně používáno rychlé servo HS-50, které je rozměry, hmotností a hlavně rychlostí nejvhodnější. Přesto má jisté neduhy. Hlavně vůli v převodech, která se časem ještě zvětšuje v důsledku vytlučení hlavní osy v jejím uložení. Servu se dá hodně pomoci osazením ložiskem. S
vrtacím přípravkem je oložiskování práce na pár minut. Jediný opruz
je odpreparování žeber dorazů na hlavním kole. V případě použití
nekrytého MR 74 s rozměry 4/7/2 by se to snad ani nemuselo dělat. Ale
nekryté ložisko nedoporučuji. Bude se špinit a navíc propouštět prach
do serva. V každém případě pozor na to, že dorazy vezmou za své tak
jako tak a přetočení serva může v budoucnosti oddělat potenciometr. Člověk
s tím musí počítat a nevrtět upraveným servem rukou ode zdi ke zdi.
2. Vyrobit si vrtací přípravek - tlustostěnná ocelová trubička 4/7
mm. Délka cca. 20 mm. Na jednom čele vybrousit zuby aby vznikla frézka.
5. Pomocí balsamesru nebo skalpelu odhlodat dorazy (žebra) na hlavním kole. U osy něco
málo ponechat, aby se ložisko nedotlačilo na doraz a nedřelo vnějším
kroužkem o kolo. Průběžně zkoušet nasadit ložisko a nad něj páku
serva. Pokud se mezi pákou a ložiskem objeví štěrbina, je ložisko
dostatečně hluboko. Pro jistotu překontrolovat, zda vnější koužek ložiska
nezadrhává o zbytky žeber na kole. Je-li vše O.K. ložisko znovu sundat
z hřídele.
Seřízení úhlového převodu vrtulkyObčas bývá problém seřídit vůle ozubených kuželových kol ve skříni vrtulky. V některém místě při otáčení je vůle velká, v jiném jde převod ztuha. Příčina je jednoduchá. Plastová kola nelze nikdy vylisovat naprosto přesně a tak trochu háží. Lze se s tím jednoduše vypořádat. Tedy aspoň v případě stejných kol ze stejné formy a převodu 1:1. Ona totiž kulhají stejně... Je dobré si je pořádně prohlédnout a najít jejich polohu ve formě (podle otřepů a otisků), a pak si označit jeden "stejný zub". Převod potom sestavit tak, aby tyto zuby nešly do sebe, ale byly v protifázi (stejná místa nesmí jít do sebe, ale naopak). Potom když jedno kolo "zatlačí", tak to druhé "uhýbá". Když neporadí studium stop z formy , lze správné sesazení najít zkusmo podle chodu převodu. Protože převod je 1:1 a kola jsou šišoidní stejně, tak uvedený postup dost pomáhá.
Přípravek pro měření úhlů listůPro nastavení úhlů listů hlavního rotoru jsem si vyrobil přípravek skládající se s papírové měrky, ukazatelů a držáku padel. Výchozím materiálem je tuhý papír a kousky balzy. Držák padel fixuje drát padel v poloze rovnoběžné s ocasní trubkou a z toho vychází jeho výška. Ukazatele (ručičky) jsou vloženy do unašečů hlavních listů. Stupnice je nasazena na rotorovou hlavu. Stupnice je ke stažení kliknutím na náhled:
Ukazatelé a držák padel vypadají takto:
A měření takto:
Seřízení neutrálu gyra, souběhu padel a listů, odstranění vibrací.Při tomto seřizování je nejlépe popadnout heli odspoda za podvozek a roztočit (nezapomenout dát neutrál kolektivu, aby se helina nevytrhla z ruky). Takto lze seřídit spoustu věcí: - Odstraňovat vibrace zkusmým nalepováním kousků pásky na listy. Výsledek lze velmi dobře cítit. - Seřizovat souběh padel. - Seřizovat souběh listů. - Nastavit základní polohu vrtulky (stříhání), kdy při "nadlehčení" heli kolektivem nesmí ocas uhýbat na žádnou stranu (normal mode gyra). Takové "zavisení v hrsti". POZOR!!! POZOR!!! POZOR!!! Tam, kde to není nutné, netočit rotorem v rovině očí! Při seřizování souběhu používat ochranný štít nebo brýle! Uvolněné padlo v oku není nic o co bychom měli stát. POZOR!!! POZOR!!! POZOR!!!
V případě dotazů, návrhů a komentářů pište bez obav na adresy uvedené na hlavní stránce nebo volejte na +420 724 228 021. Zdeněk Zvědělík |