Několik fint pro MaxiR i jiné microheli

Další sekce:

 

Stránka je optimalizována na prohlížení v rozlišení 
800 x 600

 

Design:

Z. Zvědělík jr.
Zwjedosh

Na modelářské diskusi www.mojehobby.cz jsem se zmínil o několika fintách při seřízení a vybavení microheli. Ukecali mne a tak vznikla tato stránka.

Uvedené postupy jsou vyzkoušeny na RamboV2 a MaxiR z produkce firmy LAheli. Většina z nich je použitelná i na jiné heli, minimálně jako inspirace.

 

Úprava serva vrtulky HS-50 pro zvýšení životnosti, přesnosti a zmenšení vůlí 

Na vrtulku je standardně používáno rychlé servo HS-50, které je rozměry, hmotností a hlavně rychlostí nejvhodnější. Přesto má jisté neduhy. Hlavně vůli v převodech, která se časem ještě zvětšuje v důsledku vytlučení hlavní osy v jejím uložení. Servu se dá hodně pomoci osazením ložiskem.

S vrtacím přípravkem je oložiskování práce na pár minut. Jediný opruz je odpreparování žeber dorazů na hlavním kole. V případě použití nekrytého MR 74 s rozměry 4/7/2 by se to snad ani nemuselo dělat. Ale nekryté ložisko nedoporučuji. Bude se špinit a navíc propouštět prach do serva. V každém případě pozor na to, že dorazy vezmou za své tak jako tak a přetočení serva může v budoucnosti oddělat potenciometr. Člověk s tím musí počítat a nevrtět upraveným servem rukou ode zdi ke zdi.

Postup úpravy:

1. Koupit ložiska MR 74 nebo lépe MR 74 ZZ. Lze to např. v www.tobex.cz (stačí zavolat, nasypou do obálky a pošlou, cena cca. 110 Kč/kus, jsou japonské s odpovídající kvalitou) nebo  v elektromodely.com (za výrazně nižší cenu, protože jsou čínská, rovněž s tomu odpovídající kvalitou).



2. Vyrobit si vrtací přípravek - tlustostěnná ocelová trubička 4/7 mm. Délka cca. 20 mm. Na jednom čele vybrousit zuby aby vznikla frézka.


3. Rozebrat servo rozlousknutím.

4. Vrtací přípravek nasadit na 4 mm kolík a celek chytit do vrtačky. Pomocí vyčnívajícího kolíku vystředit frézku v otvoru pro hřídel serva a z vnější strany přefrézovat otvor ze 4 na 7 mm. Otřepy otvoru ponechat, zvětší plochu na přilepení. Při vrtání je odstraněn také doraz na víku.


5. Pomocí balsamesru nebo skalpelu odhlodat dorazy (žebra) na hlavním kole. U osy něco málo ponechat, aby se ložisko nedotlačilo na doraz a nedřelo vnějším kroužkem o kolo. Průběžně zkoušet nasadit ložisko a nad něj páku serva. Pokud se mezi pákou a ložiskem objeví štěrbina, je ložisko dostatečně hluboko. Pro jistotu překontrolovat, zda vnější koužek ložiska nezadrhává o zbytky žeber na kole. Je-li vše O.K. ložisko znovu sundat z hřídele.

6. Sestavit převody a servo. Ložisko na obvodu trochu poškrabat třeba Dremelem aby bylo spolehlivě přilepené. Pak ho z venku nasadit na hřídel a zatlačit do převrtané díry ve víku. Tak hluboko, aby vyčnívalo 0.1 - 0.2 mm. Nasadit páku a zkontrolovat, zde je mezi ní a ložiskem aspoň nepatrná škvíra. Ložisko srovnat, servo překontrolovat servotesterem. Je-li vše O.K. tak ložisko z venku zalepit řídkým nebo středním CA. Bacha! CA dát spíše na víko serva a k ložisku ho "nahnat" třeba špičatou špejlí. Rozhodně se nesmí dostat do ložiska.

7. Sundat páku, rozebrat servo (poslední kolo zůstane v ložisku, je tam ztuha). Vytlačit kolo z ložiska a ložisko zalepit i z vnitřní strany (stejným postupem jako z venku).

8. Detalisti ještě mohou vymezit vůli tímto postupem: http://www.deeteeenterprises.com/NS.HiTec.HS-50.Slop.php - dá to více práce jak výměna ložiska. Princip úpravy je ve zmenšení vůle převodu "přistrčením" kol více k sobě pomocí posunutí uložení hřídele ve víku serva.

9. Servo složit, namontovat do modelu a používat. Při tom zapomenout na nějaké vůle výstupního hřídele. To servo se už nevyčvachtá...

10. Šílenci si (dokud jsou v ráži) mohou při tomto procesu odhlodat dorazová žebra na náhradní sadě převodů, aby se s tím nemuseli trápit později. Nicméně si dost dobře nedokážu představit crash, který by vyzubil servo vrtulky. A když už, tak oprava serva by bylo až to poslední....

 

Seřízení úhlového převodu vrtulky 

Občas bývá problém seřídit vůle ozubených kuželových kol ve skříni vrtulky. V některém místě při otáčení je vůle velká, v jiném jde převod ztuha. Příčina je jednoduchá. Plastová kola nelze nikdy vylisovat naprosto přesně a tak trochu háží.

Lze se s tím jednoduše vypořádat. Tedy aspoň v případě stejných kol ze stejné formy a převodu 1:1. Ona totiž kulhají stejně... Je dobré si je pořádně prohlédnout a najít jejich polohu ve formě (podle otřepů a otisků), a pak si označit  jeden "stejný zub". Převod potom sestavit tak, aby tyto zuby nešly do sebe, ale byly v protifázi (stejná místa nesmí jít do sebe, ale naopak). Potom když jedno kolo "zatlačí", tak to druhé "uhýbá". Když neporadí studium  stop z formy , lze správné sesazení najít zkusmo podle chodu převodu. 

Protože převod je 1:1 a kola jsou šišoidní stejně, tak uvedený postup dost pomáhá.

 

Přípravek pro měření úhlů listů 

Pro nastavení úhlů listů hlavního rotoru jsem si vyrobil přípravek skládající se s papírové měrky, ukazatelů a držáku padel. Výchozím materiálem je tuhý papír a kousky balzy. Držák padel fixuje drát padel v poloze rovnoběžné s ocasní trubkou a z toho vychází jeho výška. Ukazatele (ručičky) jsou vloženy do unašečů hlavních listů. Stupnice je nasazena na rotorovou hlavu.

Stupnice je ke stažení kliknutím na náhled:

 

Ukazatelé a držák padel vypadají takto:

 

A měření takto:

 

Seřízení neutrálu gyra, souběhu padel a listů, odstranění vibrací. 

Při tomto seřizování je nejlépe popadnout heli odspoda za podvozek a roztočit (nezapomenout dát neutrál kolektivu, aby se helina nevytrhla z ruky). 

Takto lze seřídit spoustu věcí:

- Odstraňovat vibrace zkusmým nalepováním kousků pásky na listy. Výsledek lze velmi dobře cítit.

- Seřizovat souběh padel.

- Seřizovat souběh listů.

- Nastavit základní polohu vrtulky (stříhání), kdy při "nadlehčení" heli kolektivem nesmí ocas uhýbat na žádnou stranu (normal mode gyra). Takové "zavisení v hrsti".

POZOR!!!   POZOR!!!  POZOR!!! 

Tam, kde to není nutné, netočit rotorem v rovině očí! Při seřizování souběhu používat ochranný štít nebo brýle! Uvolněné padlo v oku není nic o co bychom měli stát.

POZOR!!!   POZOR!!!  POZOR!!! 

 

V případě dotazů, návrhů a komentářů pište bez obav na adresy uvedené na hlavní stránce nebo volejte na +420 724 228 021.

Zdeněk Zvědělík

Zpět

Domů