Díky značnému
zaneprázdnění a soustavnému cestování se tu na webu dlouho nic nedělo.
Navzdory této situaci a pověsti, že nemám rád vrtulníky, jsem si
pořídil mikroheli RAMBO v2. Protože heli není jen o tréninku a létání,
ale také o seřizování, vymyslel jsem si za tímto účelem pár přípravků
pro snazší vyvážení listů a seřízení mechaniky:
Základní
materiál je "co dům dal": pár kostek ze stavebnice Cheva, nosníky
5x3, žiletky Narex, kousek kuprextitu, dráty do jízdního kola, šrouby,
matičky a podložky M2. Přesné rozměry ani plány nejsou, každý se musí
zařídit dle svých možností.
Vyvážení
hlavních listů:
1.
Nalezení těžiště jednotlivých listů.
K tomu
slouží tyto díly:
Zahloubení
břitu žiletky je důležité. List musí sedět na dvou bodech, jinak pořád
„cvičí“. Na takto upravené žiletce lze pracovat i se souměrnými
listy.
Přípravek
je sestaven takto (nalepená uhlíková tyčka je pozůstatek předchozího
neúspěšného řešení):
List
položíme na hroty žiletky , náběžnou hranou rovnoběžně
s modrým dílem. Tak je zajištěna kolmost. Posouváním listu
nalezneme a označíme jeho těžiště:
Pokud nemají
oba listy v páru těžiště stejně daleko od závěsu, tak u toho,
který je má blíže, je posuneme do vzdálenosti shodné s druhým
listem pomocí nalepování lepicí pásky na jeho konec.
2.
Vyvážení páru listů.
K tomu
slouží přípravek vyrobený z kousku kuprextitu, břitu ze žiletky
a šroubů:
Důležité:
-
Šrouby
musí být umístěny ve stejné vzdálenosti od nejdelší hrany přípravku.
-
Břit
žiletky musí být umístěn kolmo na nejdelší hranu a přesně
uprostřed mezi šrouby.
-
Břit
nesmí být příliš vysoký, musí být nižší než polovina
tloušťky listu aby se závěs nedostal pod těžiště celé
sestavy.
-
Celý
přípravek musí být vyvážen.
Listy našroubujeme
na přípravek a srovnáme náběžné hrany s nejdelší stranou přípravku,
třeba o stůl. Toto srovnání je důležité pro udržení definované
polohy listů:
Z kostek
Chevy sestavíme stojánek a celou sestavu zkontrolujeme:
Listy
dovážíme lepicí páskou přidávanou do vyznačeného těžiště lehčího
listu:
Nastavení
padel:
1.
Vzdálenost padel.
Mechanika
hlavy je poměrně složitá a je velmi těžké změřit shodnou vzdálenost
padel od její osy. Není místo k přiložení měřidla a drát padel
je navíc pohyblivý.
Jako
jediný využitelný „pevný bod ve vesmíru“ jsem vyhodnotil červíky
závěsu padel. Jejich vnitřní šestihran je uprostřed drátu a lze se
na něj chytit čepy o průměru 1,5mm. Problém je, jak se k nim přes
páky dostat.
Řešením
je vidlicová konstrukce spájená ze tří drátů do jízdního kola,
doplněná upravenými vidličkami a čepy z táhla serv:
Čepy
vidliček lze nasadit do šestihranu červíků a šroubováním matičky
odměřit polohu padla. Pak se vidlička nasadí na druhou stranu hlavy a
druhé padlo lze nastavit do shodné vzdálenosti doražením k matičce.
Díky
tvaru vidličky je možné „obejít“ všechna táhla na obou stranách
hlavy. Protože je vidlička zavěšena na ose drátu padel, není seřízení
ovlivňováno náklonem drátu.
2.
Úhel seřízení padel.
Padla
musí být rovnoběžná navzájem a také s kuličkami mixéru. Opět
je zde problém, jak je nastavit, když na ně není pořádně vidět a
navíc mají profil.
K tomu
jsem vyrobil dva shodné přípravky z lišt a kousku platební
karty. Slepením lišt a pásku z karty vznikla „korýtka“ k nasazení
na náběžnou a odtokovou hranu padla. Přímo na padle byla slepena ve
správné vzdálenosti pomocí dalších lišt. Lišty musí být vzájemně
kolmé:
Celé
udělátko musí jít těsně a bez vůlí nasunout na padlo:
Celá
věc funguje takto:
Na
obě padla na heli se nasune přípravek tak, aby delší lišty byly nahoře.
Pohledem
z boku pak lze snadno vzájemné nastavení padel zkontrolovat včetně
jejich pozice proti kuličkám mixeru:
Nastavení
náběhu listů:
Na
toto seřízení jsem zatím nic spolehlivého nevymyslel. Mám sice navrženu
"papírovou skládanku" sestavy měřidla úhlů, která se nasadí
shora na hlavu rotoru, přičemž zároveň dosedá na drát padel a tak udržuje
vzájemnou polohu dílů. Bohužel jsem zatím nepřišel na to, jak
jednoznačně a spolehlivě fixovat drát padel v poloze kolmo na hlavní hřídel.
Stávající
přípravek tuto úlohu zatím plní jen částečně. Až něco na hlavě
rozfláknu a budu ji muset opravovat, tak to nějak dokončím. Zatím se mi
nechce zbytečně s hlavou laborovat, když je seřízená a vyvážená.
Nicméně
- pokud už někdo spolehlivé řešení máte, rád se nechám poučit.
V případě
dotazů, návrhů a komentářů pište bez obav na adresy uvedené na hlavní
stránce nebo volejte na +420 724 228 021.
Zdeněk Zvědělík
Zpět
Domů
|