Něco o mé motorce

Na motorce, kterou vlastním se jezdí už od r. 1966. Já jsem jí celou v r. 1998 zrenovoval s GO motoru.

Moje zkušenosti s ČíZou jsou dobré - nikde mě nenechala. Když opomenu tradiční drobné závady, tak je to spolehlivý stroj. Akceleraci má poměrně slušnou (na dvěstěpadesátku). Maximální rychlost, kterou jsem z ní dostal byla asi 125 km/h.

 

Moje zkušenosti s provozem:


Předstih je třeba seřídit pečlivě. Na něm závisí výkon motoru i jeho chování při zatížení. Při seřizování se vyplatí sundat nádrž a předstih seřizovat pomocí posuvného měřítka nebo speciálního měřidla tzv. hodin. Seřizování předstihu najdete dole v odkazech. Při velkém předstihu má motor tendenci k detonacím, popř. při malých volnoběžných otáčkách se může s tát, že chytne zpětný chod - při rozjezdu motorka couvá. Při malém předstihu má také motor malý výkon a nejde za plynem - při vyšších otáčkách taky vynechává.


Karburátor je také citlivé místo motoru. Jeho správným seřízením dosáhneme také dobrého výkonu motoru. Při seřizování se mi osvědčil tento postup:

  1. Motorku pořádně proženu tak, abych motor ohřál na provozní teplotu.
  2. Na karburátoru seřídím minimální volnoběžné otáčky - aby se motor sotva převaloval. To se seřídí volnoběžným šroubkem, který je zespodu karburátoru a je nasměrován směrem pod šoupě.
  3. Šroubkem vzduchu (směsi - je ze strany karburátoru) se snažím pootáčet tak, abych docílil vyšších otáček. Pootáčím vždy max. o 1/4 otáčky a vždy chvilku počkám, než si motor "navykne" na novou směs. Pokud se po pootočení otáčky zvýší, pootočím ještě o 1/4 stejným směrem, pokud ne, tak pootočím na druhou stranu. Pokud se otáčky neúnosně zvýší, snížím je šroubkem volnoběhu - jinak na něj nasahám! To dě lám tak dlouho, dokud motor nemá pravidelný chod.
  4. Šroubkem volnoběhu nastavím optimální volnoběžné otáčky a zkusím motorku projet. Většinou jede bezvadně, jen jednou se mi stalo, že se jí nechtělo moc za plynem. Tak jsem o 1/4 otáčky zašrouboval šroubek směsi - obohatil jsem směs a bylo po problému.

Seřízení karburátoru je vždy kompromisem mezi spotřebou a jízdními vlastnostmi. Pokud chceme nízkou spotřebu, ochudíme směs a jehlu v šoupěti pustíme co nejníže. Motorka však nepojede - motor bude mít malý výkon a bude se přehřívat. Ještě hrozí nebezpečí, že motor zadřeme. Při bohatší směsi motor jede poměrně dobře, má tah, ale větší spotřebu. Já mám např. jehlu na druhém zářezu shora a spotřeba se mi pohybuje okolo 2,6-3 litry /100km.


S elektroinstalací jsem taky neměl vážné problémy. Jen mi jeden čas ČíZa špatně nabíjela - to jsem zjistil, když se začalo jezdit s rozsvíceným světlem i ve dne. Tak jsem vyčisti komutátor rotoru dynama, vyměnil uhlíky a vyčistil kontakty relé. Ale málo platné. Pak jsem si všiml malého šroubečku na jednom z kontaktů relé, který byl trochu povolený. Výrobce tento šroubek po seřízení zakápl barvou tak, aby se nemohl otáčet. Mě toto jištění povolilo a šroubek se pootočil. Tak jsem ho v rátil do správné polohy a zakápl barvou. Od té doby motorka nabíjí dobře. Ještě jedno upozornění! S tímto šroubkem není radno si zahrávat. I malé pootočení způsobí to, že motorka nebude nabíjet nebo i to, že si zničíme dynamo. Nejlepší je pak relé nastavi t pomocí přístrojů - ampérmetr a voltmetr, popř. i otáčkoměr. To tohoto zásahu je však lepší se nepouštět.

Při výběru žárovky je taky dobré dodržet doporučení výrobce.. Do předního světlometu 6V 25/25W , vzadu brzdové 6V 15W a světlo 6V 5W. Musíme mít na paměti, že výkon dynama je 45W. Zkoušel jsem experimentovat se žárovkami do předního světla 45/45W i 35/35W. S těmito žárovkami motorka rovněž špatně nabíjela a já musel každý měsíc dobíjet akumulátor na nabíječce. Se žárovkou 25/25W bylo po problémech.


A na co jezdím? Do ČíZy normálně tankuji Natural 95 (dříve jsem dával Super 96). Na Special 91 měl motor dost velké detonace - zvonilo v něm.  Olej používám Esso 2T. Klasický olej M2T není moc dobrý - spíš nevhodný. Při generálce motoru, kterou jsem musel provést po čtyřech letech mechanik zjistil, že jsou vyběhaná ložiska na klice - po čtyřech letech!!! Ptal se mě, jaký olej používám. Když jsem řekl, že M2T, tak mi oznámil, že je to tím. Doporučil mi, abych používal lepší oleje pro dvoutaktn í motory - motory sekaček motorových pil atp. Začal jsem po generálce jezdit na olej Esso 2T. Z počátku v poměru 1:20 a pak, jak se motor zajížděl 1:35 až teď 1:50. Mohu říci, že výsledek je znát. Výfuk se krásně vypaluje do světle hněda až bíla, stejně ja k o svíčka. Z výfuku již nevytéká olej a karbon se tam usazuje jen v malé míře stejně jako v hlavě válce. Motor téměř nekouří - jen, když je studený. Motor má lepší, klidnější chod. Snadno se dá vytočit do vyšších otáček a v těchto otáčkách se snadno udrží. Je to znát i na výkonu - motor je dravější. Zatím nemohu posoudit, zda se ložiska opotřebovávají méně, neboť jezdím po GO dva roky. Ale podle všeho myslím, že to bude dobré.

Tak to je zatím vše. Budu se pok oušet stránku dále upravovat a doplňovat jí dalšími informacemi.

Přeji Vám mnoho šťastných kilometrů a zábavy s Vaší ČíZou!!

Úvodní stránka | Popis motocyklu | Technická data | Foto - 16" kola | Rozměry - 16" kola | Řez motorem | Karburátor - popis | Spojka - seřízení | Elektrická výstroj | Seřízení předstihu | Moje zkušenosti s provozem