FITES  - prozatímní provoz stránek
 

Zpravodaj

Stanovy

Archiv textů

Přehlídka dokumentární tvorby

Další ceny a soutěže

Ceska televize -- vec verejna

 

První nezbytné kroky prozatímního generálního ředitele ČT 

 

Především je nutné si uvědomit, že situace, do které bude takový ředitel vstupovat je velmi vážná, nebezpečná a podmínky téměř záludné.

Je nutné přijmout skutečnost, že v současné situaci může být každé rozhodování prozatímního ředitele, nebude-li vyhovovat v ČT komukoli, torpedováno ze strany zaměstnanců a NOO.   V České televizi byla rozmetána sama podstata řízení jako procesu, který je nezbytně nutný k chodu každé organizace.  Návyky vyplývající ze stavu  destrukce jsou   svůdné, zrádné a lidé si je velmi rychle přisvojují. Návrat k řádu je pak bolavý.

Prozatímní ředitel se bude muset vnitřně smířit s tím, že i když bude pociťovat nutnost  provádět rozhodnutí charakteru dlouhodobého a koncepčního, že nejen může narazit na odpor, s nímž nebude mít cenu bojovat, ale hlavně vždy bude myslet na omezenou dobu svého působení, a tudíž na možnost, že jeho rozhodnutí budou následujícím ředitelem změněna. Ve jménu fungování systému, ve jménu nastolování řádu, nesmí prozatímní  ředitel podlehnout příliš zaujetím vlastní osobou a svým vizím.

Jeho úkolem je obnovit řádný provoz jedné instituce, která je nemocná, a jemně připravovat pacienta na nutný zásadní řez, který snad příští „lékař“ s nejlepším svědomím udělá.

Nic víc, nic méně.

Všechny následné kroky nejsou řazeny kauzálně, jsou souhrnem opatření, která je nutné realizovat souběžně, v logickém vnitřním propojení.

 

1            Okamžitě projednat a realizovat ukončení stávky se všemi jejími vnitřními a vnějšími (plakáty, titulek u loga…)  projevy.

2                    Přenést celý problém výhradně na půdu České televize a jen tam pokračovat v jeho analýze a hledání východisek.

3                    Dokázat odhlédnout od emotivních souvislostí, nepodrobit se názorové demagogii a jakýmkoli tlakům, které by směřovaly k permanentnímu podkopávání autority vedení a jeho snahy situaci co nejrychleji stabilizovat a soustředit se na to, co veřejnoprávní televizi charakterizuje – na výstup na obrazovce, tj. na program jako soubor pořadů řazených v čase.

4                    V nejkratší době restrukturalizovat vedení ČT a kolegium GŘ tak, aby bylo možné okamžitě se soustředit na úkoly vyplývající ze zákona.

5                    Vyčíslit škody vzniklé situací posledních týdnů a pojmenovat následky, které nepochybně na celou organizaci dopadnou.

6                    Urychleně se zabývat rozpočtem a především ihned hledat rezervy, které by umožnily vyrovnat se se ztrátami, nepožadovat deficit a přitom minimálně omezit program.

7                    To znamená znovu řádně a odpovědně ve všech TS zhodnotit a přehodnotit programové záměry; nedopustit plýtvání; bez zábran zaujmout jasná stanoviska k připravovaným projektům, vyřadit z výroby,  nedopustit, aby jakékoli vazby byly v rozhodování o tvorbě a výrobě pořadů důležitější než kvalita záměru a garance výsledku.

8                    Umožnit průběh provedení naprosto zodpovědného a přísného  auditu.

9                    Okamžitě znovu podrobit diskusi vysílací schéma, upravit to, co mohlo doznat změn, inovovat ve smyslu přehodnocení programových záměrů TS.

11            Započít? nebo pokračovat? v práci na definování pravidel spolupráce s nezávislými producenty.

10                Stanovit a důsledně prosazovat jediné pravidlo pro personální politiku – a tou je maximálně možná mravní a profesionální kvalita zaměstnanců ČT.

Nikdo nesmí být trestán za své názory, ale pouze za nedobře odvedenou práci; za neochotu spolupracovat na vylepšení prestiže ČT, kterou v posledních týdnech neodpovědně poškodily některé události; za porušování její nezávislosti; za neschopnost respektovat neustálou potřebu vzdělávání a profesního růstu; za nekázeň při výrobě pořadů; za plýtvání finančními prostředky.

Vyjmenované nedostatky lze poměrně přesně  v celé struktuře instituce i v procesu výroby pořadů pojmenovávat a hledat nápravu – systémovou i „lidskou“

11                Jednat s NOO právě o pracovních podmínkách pro zaměstnance, o možnostech vzdělávání a podpoře NOO tam, kde je třeba oprávněně pracovníka postihnout. Je přece logické, že NOO musí hájit své členy, ale zároveň přece nebude hájit ty, kteří porušují psané i nepsané normy dané instituce.

12                Napříč tím vším prochází nutnost okamžitě stabilizovat výrobu, celý její proces, zpřísnit sledování využívání času, kapacit a technologií. To neznamená v žádném případě omezování tvůrčího procesu, ale snaha nepodporovat nepřipravenost, názorovou neujasněnost, která se do procesu tvorby promítá, a plýtvat tak se všemi prostředky na úkor těch, kteří jsou připravení a vědí, co chtějí.

13                Ve zpravodajství iniciovat širokou diskusi o způsobu práce, o kvalitě zpravodajství, o jeho základním směřování; hledat personální oživení; zamýšlet se nad novými formáty; dokázat, že lze dělat ve veřejnoprávní televizi dobré, objektivní, vyvážené a přitom nikoli nudné zpravodajství.

 

 

 

 

 

27. ledna 2001                                                                                                Otakar Kosek

 

 

 

 

 

 

 

 

PROFESNÍ ŽIVOTOPIS

MgA. Otakar Kosek

narozen 14. 10. 1944 v Brně

 

 

1951                S rodiči vystěhován exekučně z Prahy v rámci akce „B“.

 

1958 – 1963            Zákaz pokračování ve studiu z politických důvodů, vyučen

                                  ručním sazečem, práce v tiskárně.

 

1963 – 1967    Dělník na Hl. nádraží v Praze, 26 měsíců vojenské základní

                        služby u útvaru „železniční vojsko“ který byl pokračováním tzv. PTP, výhybkář na dráze, kulisák v Národním divadle v Praze.

 

1967 – 1972    Studium na Divadelní fakultě AMU obor režie. Po absolvování

                        jsem rok působil externě ve funkci asistenta na katedře režie DAMU.

 

1972 – 1989    Režisér – svobodné povolání

                        Natočil  jsem kolem 100 televizních inscenací, divadelních

                        přenosů, nedělních chvilek poezii, literárních pásem, hraných

                        filmů pro  děti střídavě v Československé televizi Praha a ve

                        studiu  ČT  Ostrava, ve  Filmovém studiu  Gottwaldov;

                        divadelní  režie v Kladně, Ostravě , v Opavě, režie v pražské 

                        Viole. Byl jsem autorem scénářů několika televizních adaptací a

                        spoluautor filmových scénářů.

                        

1989 – 1996    Zvolen zaměstnanci studia ČT Ostrava do funkce ředitele studia,

                        posléze do funkce šéfproducenta programu; televizní režie v ČT                       Ostrava a ČT Praha.

                        Obě funkce jsem opustil přes naléhání na setrvání na vlastní přání, protože jsem měl připravené projekty k natáčení.

                        Realizace dalších tv inscenací: Policajti, Z našich luhů a

                        hájů, Nanebevzetí L. L., Zapomenuté tváře, Ďábel

                        v Praze, Evangelium podle Pastýřů, dva dokumenty pro ministerstvo

                        zdravotnictví – Zpráva o stavu stáří a Zdravá města, dokument

                        o festivalu Janáčkovy Hukvaldy.

                        Dva semestry  jsem přednášel o televizní tvorbě  a etice TV na

                        Slezské  univerzitě v Opavě. Několik individuálních přednášek na 

                        univerzitě v Ostravě.

Jeden rok jsem byl ředitelem výroby u soukromé  společnosti Kabel plus a.s.

                        V roce 1995 návrat do Prahy.

 

1996 – 2001    Vedoucí kulturního oddělení v deníku Slovo, posléze společně   ve Slovu a Zemských novinách. Desítky recenzí literárních,   výtvarných, komentáře politické a komentáře sledující dění na  českém  mediálním poli.

                        Rozhlasové režie her  pro stanice Vltava a Praha  (Muž otevřený

                        náhodám, Fernandovo  blaho, Skřipec,  Drahoušek Anna a       

                        další), features  (Kámen bez odpočinku) a literárních pořadů.

                                 Režie tv dokumentu Krajina z pískovce (pro cyklus Náš venkov),

                        dokumentu z cyklu Curriculum vitae,

režie hry Vereny Kaan Drahoušek Anna v pražské Viole,

režie hry G.B.Shawa Pygmalion v Divadle Příbram, atd., atd..

 

Od listopadu 1998                           

                       ředitel divadelního studia divadelní fakulty AMU  DISK

 

Další aktivity:               

1998 a 1999            - předseda poroty  FITES  na festivalu studentských filmů  

                          FAMU

1998, 1999, 2000, 2001

                                  - člen poroty na Festivalu sportovních filmů  v Liberci

                                1998, 1999, 2000

                                                         - předseda poroty pro udílení cen Trilobit a Ceny       

                                                 Pavla Juráčka Nadace Českého literárního         

                                                 Fondu a FITES

1999        - předseda poroty soutěže o  rozhlasovou hru vypsanou

                         ČRo a MK  

                               1998                - člen festivalového výboru Máchovy Litoměřice

2000            - člen pracovní skupiny FITES pro přípravu nového zákona o 

                          ČT

od r. 1996      - člen výkonného výbory FITES

od r. 2000      - přísedící Městského a obvodního soudu v Praze

 

Ocenění:            - Zlatý střevíček na MFF pro děti v Gottwaldově

                         - Hlavní cena na MFF v Berlíně 1982 v dětské sekci za film Lukáš (spoluautor

                          scénáře)

                         - Grand Prix za režii na 4th World Television festival v Tokiu 1989 za

                          inscenaci Jsou určité hranice

                         - Třetí místo na MTF v kanadském Banffu  1994 za tv film  

                          Evangelium podle Pastýřů

                        - Prémie literárního fondu 1986 za  tv inscenaci Ďáblovy peníze,        

                         v roce 1994 za tv film Evangelium podle Pastýřů

 

Lustrační osvědčení negativní