FITES  - prozatímní provoz stránek
 

Zpravodaj

Stanovy

Archiv textů

Přehlídka dokumentární tvorby

Další ceny a soutěže

Ceska televize -- vec verejna

 

PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

2000

III. volební období

___________________________________________________________

 813

 

Modifikovaný návrh vládního návrhu

Český filmový a televizní svaz FITES – 8. ledna 2001

 

Zvýrazněná část textu obsahuje návrh modifikace vládního návrhu vypracovaný Fitesem, tato modifikace neobsahuje § 8a (Dozorčí rada), neboť Fites je toho názoru, že se jedná o nadbytečný orgán, který v případě, když  budou zvoleni kvalitní členové Rady ČT, ztrácí své opodstatnění a Rada může speciální kontrolní činnosti řešit případ od případu pomocí externích subjektů.

 

 

zákon

ze dne ..........2001,

 

kterým se mění zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů


 

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

 

 

ČÁST PRVNÍ

 

Změna zákona č. 483/1991 Sb., o České televizi,

 ve znění pozdějších předpisů

 

 

Čl. I

 

Zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění zákona č. 36/1993 Sb., zákona

č. 253/1994 Sb. a zákona č. 301/1995 Sb., se mění takto:

 

 

                1.    V § 1 odst.1 ve třetí větě slova podnikového rejstříku  nahrazují slova obchodního rejstříku.

            1.   § 2 a 3 včetně poznámek pod čarou č. 1a) a 1b) znějí:

 

 

㤠2

 

(1)  Česká televize poskytuje službu veřejnosti tvorbou a šířením televizních programů na celém území České republiky (dále jen „veřejná služba v oblasti televizního vysílání“).

 

(2)  Veřejnou službou v oblasti televizního vysílání je zejména

 

a) poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů,

b) vytváření a šíření programů odrážejících rozmanitost názorů a politických, náboženských, filozofických, vědeckých a uměleckých směrů,

c)      rozvíjení kulturní identity obyvatel České republiky včetně příslušníků národnostních nebo etnických menšin,

d)      poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny skupiny obyvatel se zřetelem na jejich náboženství, kulturu, etnický nebo národnostní původ, národní totožnost, sociální původ, věk nebo pohlaví s cílem posílit vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost multikulturní společnosti,

e)      výroba a vysílání zejména zpravodajských, publicistických, dokumentárních, uměleckých, dramatických, sportovních, zábavných a vzdělávacích pořadů a pořadů pro děti a mládež,

f)        ověřování a zavádění nových technologií.

 

§ 3

 

(1) Česká televize naplňuje veřejnou službu v oblasti televizního vysílání zejména tím, že

 

a)            provozuje televizní vysílání dvou celoplošných televizních programů s využitím části kmitočtového spektra umožňující pokrytí území České republiky prostřednictvím zemských vysílacích rádiových zařízení, popřípadě jiných technických prostředků,

b)        zřizuje síť vlastních zpravodajů,

c)        vytváří archivní fondy, udržuje je a podílí se na jejich využívání jako součásti národního kulturního bohatství,

d)        podporuje českou filmovou tvorbu,

      e)    vysílá díla domácí a zahraniční tvorby,

      f)  poskytuje alespoň na jednom vysílaném programu 24 hodinovou programovou službu, včetně aktuálního zpravodajství,

     g)    poskytuje teletextové služby,

h)        opatřuje alespoň 50 % vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro sluchově postižené.

 

   (2) Státní orgán, který vykonává správu kmitočtového spektra podle zvláštního právního předpisu,1a) vyhradí pro Českou televizi kmitočty umožňující provozování televizního vysílání v rozsahu stanoveném v odstavci 1 písm. a).

 

               (3) Celoplošným televizním programem se rozumí televizní program, jehož vysílání může přijímat alespoň 70 % obyvatel České republiky počítaných podle údajů vyplývajících z posledního sčítání lidu.1b)

____________

 

1a) Zákon č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích a o změně dalších zákonů

1b) § 12 odst. 2 zákona  č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů.“.

 

              3.   V § 4 odst. 1 se ve větě první slova „tvorby a šíření programů“ nahrazují slovy „plnění veřejné služby v oblasti televizního vysílání“, ve větě druhé se slovo „devět“ nahrazuje číslicí „15“ a věta třetí se  ruší a nahrazuje takto: 5 členů Rady volí a odvolává  „Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky (dále jen „Poslanecká sněmovna“)“, 5 členů Rady volí a odvolává „Senát Parlamentu České republiky (dále jen Senát) a 5 členů  Rady jmenuje a odvolává Prezident České republiky (dále jen prezident) a to tak, aby v ní byly zastoupeny významné regionální, sociální a kulturní názorové proudy.

 

 

              4.   V § 4 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 a 3, které znějí:

 

            „(2)  Návrhy kandidátů na členy Rady předkládají Poslanecké sněmovně, Senátu a prezidentovi organizace a sdružení představující kulturní, regionální, sociální, odborové, zaměstnavatelské, náboženské, školské, vědecké, ekologické a národnostní zájmy.

 

(3)     Členem Rady může být zvolen  nebo jmenován občan České republiky, který

 

a)        je způsobilý k právním úkonům,

b)        má trvalý pobyt na území České republiky a

c)        je bezúhonný; za bezúhonného se nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen

pro trestný čin spáchaný úmyslně, pokud jeho odsouzení pro tento trestný čin nebylo zahlazeno nebo se na něho z jiného důvodu nehledí jako by nebyl odsouzen a který splňuje některé další předpoklady pro výkon funkcí ve státních orgánech a organizacích České republiky podle zvláštního předpisu,

     d)   je s ohledem na své předcházející působení obecně uznávanou výraznou osobností.

Dosavadní odstavce 2 až 5 se označují jako odstavce 4 až 7.

 

5. V § 4 odst. 4 větě první se za slova „jsou voleni“ vkládají slova „ nebo jmenováni z kandidátů navržených podle odstavce 2“.  Odst. 4 se dále doplňuje textem: „ Rada se z jedné třetiny obnovuje každé 2 roky. Na místa členů Rady, kterým uplynulo funkční období, jsou voleni nebo  jmenováni noví členové Rady na období šesti let, na místa uvolněná z jiného důvodu se volí nebo jmenují noví členové Rady na zbývající čas do konce funkčního období toho člena Rady, jehož místo se uvolnilo.

 

6. V § 4 odst. 5 se slova „České národní radě“ nahrazují slovy „Poslanecké sněmovně, Senátu a prezidentovi“.

 

7.  V § 4 odst. 6 větě druhé se slova „předsednictvo České národní rady“ nahrazují slovy „Poslanecká sněmovna se souhlasem Senátu“.

 

8.  V § 5 odstavec 1 zní:

             

    „(1) Členství v Radě je neslučitelné s funkcí prezidenta republiky, poslance nebo senátora, člena vlády, soudce, státního zástupce, člena Nejvyššího kontrolního úřadu, člena bankovní rady České národní banky, s jakoukoli funkcí ve veřejné správě, s funkcí člena Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, člena Rady Českého rozhlasu, člena Rady České tiskové kanceláře a s funkcí generálního ředitele Českého rozhlasu.

 

            9. V § 5 odst. 2 větě první se slova „mít funkce“ nahrazují slovy „zastávat žádnou funkci“, za slova „ani nesmí“ se vkládají slova „jejich jménem vystupovat nebo“ a slova „televizního vysílání“ se nahrazují slovy „hromadných sdělovacích prostředků“.

 

10. V § 5 odst. 2 se věta druhá nahrazuje touto větou „S výjimkou peněžitých plnění poskytovaných v souvislosti s výkonem funkce podle tohoto zákona nesmí mít člen Rady ani osoba jemu blízká3) žádný finanční zájem na provozování televizního vysílání daný vlastnictvím nebo jiným důvodem.3a).

 

_________________

 

3a) Například zákon č. 121/2000 Sb., autorský zákon, zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon           č. 455/1991 Sb., živnostenský zákon, ve znění pozdějších předpisů.“.

 

11. V § 5 se doplňuje odstavec 3, který zní:

 

„(3) Člen Rady nebo osoby jemu blízké3) nesmějí být v pracovněprávním  nebo jiném obdobném vztahu k České televizi.“.

 

12. V § 6 odst. 1 písmeno b) zní:

 

„b) dnem bezprostředně následujícím po dni doručení písemně učiněného vzdání se funkce v případě člena, kterého volila Poslanecká sněmovna předsedovi Poslanecké sněmovny, v případě člena, kterého volil Senát předsedovi Senátu a v případě člena, které jmenoval prezident, prezidentovi.

 

13. V § 6 odst. 1 písmeno d) zní:

 

„d) dnem, kdy člen Rady přestal splňovat předpoklady pro zvolení do funkce člena Rady stanovené v § 4 odst. 3,“.

   

14. V § 6 odstavce 2 a 3 znějí:

 

  „(2)  Poslanecká sněmovna, Senát nebo prezident  člena Rady z funkce odvolají

 

     a)  přestal-li splňovat předpoklady pro výkon funkce člena Rady stanovené v § 5,

b) narušil-li závažným způsobem důstojnost funkce člena Rady nebo dopustil-li se takového jednání, které zpochybňuje jeho nezávislost nebo nestrannost při výkonu funkce člena Rady,

c)  nevykonává-li po dobu více než 3 měsíců svou funkci.

 

              (3) Poslanecká sněmovna, Senát a prezident mohou jimi volené nebo jmenované členy Rady odvolat, neplní-li Rada opakovaně své povinnosti stanovené tímto zákonem, nebo pokud Poslanecká sněmovna a Senát dvakrát po sobě neschválí Výroční zprávu o činnosti České televize nebo Výroční zprávu o hospodaření České televize.“.

 

15. V § 7 se na konci textu odstavce 2 doplňují slova „ , s výjimkou rozhodnutí o jmenování a odvolání generálního ředitele České televize (dále jen „generální ředitel“), k němuž je zapotřebí alespoň 10 hlasů členů Rady.“.

 

16. V § 7 se doplňují odstavce 3 a 4, které včetně poznámky pod čarou č. 3b) znějí:

 

    „(3)  Jednání Rady je veřejné. Veřejnost může být na základě usnesení Rady z celého jednání nebo z jeho části vyloučena, jsou-li projednávány skutečnosti chráněné podle zvláštních právních předpisů.3b) Osobu, která narušuje veřejné jednání, může předsedající napomenout a za opakované narušování veřejného jednání vykázat z jednacích prostor.

 

(4)      Z jednání Rady pořizuje předsedající zápis, jehož součástí nejsou skutečnosti chráněné podle zvláštních právních předpisů. Zápis z jednání Rady, popřípadě usnesení Rady o vyloučení veřejnosti z jejího jednání, musí být nejpozději do 3 dnů ode dne jednání Rady uveřejněny způsobem umožňujícím dálkový přístup.   

(5)      Rada si zřizuje sekretariát a vytváří poradní orgány.

 

_____________

 

3b) Například § 17 až 20 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů; zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 164/1999 Sb., zákona č. 18/2000 Sb., zákona č. 29/2000 Sb. a zákona č. 30/2000 Sb.; zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 227/2000 Sb.“.

 

 

17. V § 8 odst. 1 písm. a) zní:

 

   „a) jmenovat a odvolávat generálního ředitele a na jeho návrh ředitele televizních studií České televize (dále jen „televizní studia“); rozhodnutí o odvolání generálního ředitele musí být písemně odůvodněno a nejpozději do 3 dnů ode dne jeho doručení generálnímu řediteli uveřejněno Radou způsobem umožňujícím dálkový přístup,“.

 

18. V § 8 odst. 1 se na konci textu písmene b) doplňují slova „a kontrolovat plnění rozpočtu České televize,

 

 

19. V § 8 odst. 1 písmeno c) zní:

 

   „c) schvalovat na návrh generálního ředitele Statut České televize, jehož přílohou je Kodex České televize, který stanoví zásady naplňování veřejné služby v oblasti televizního vysílání,“.

 

20. V § 8 odst. 1 písmeno d) zní:

 

„d) schvalovat návrhy generálního ředitele na zřizování nebo zrušení televizních studií (§ 9 odst. 8),“.

 

21. V § 8 odst. 1 písm. e) se za slova „týkajících se“ vkládá slovo „generálního“.

 

            22. V § 8 odst. 1se na konci textu písmene e) tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena f) až i), která znějí:

 

„f) dohlížet na plnění úkolů veřejné služby (§ 2 a 3) a na naplňování zásad vyplývajících z Kodexu České televize a za tím účelem vydávat doporučení týkající se programové nabídky,

  g) schvalovat dlouhodobé plány programového, technického a ekonomického rozvoje,

  

   h)  schvalovat plat a odměny generálního ředitele.“.

 

        23. V § 8 odstavce 2 a 3 znějí:

„(2) Rada předkládá Poslanecké sněmovně a Senátu Výroční zprávu o činnosti České televize do 31. března bezprostředně následujícího kalendářního roku a Výroční zprávu o hospodaření České televize do 31. srpna bezprostředně následujícího kalendářního roku. Tyto výroční zprávy musí být nejpozději do 3 dnů ode dne schválení Radou uveřejněny způsobem umožňujícím dálkový přístup.

 

  (3) Náklady na činnost Rady a na odměny jejích členů se hradí ze zvláštní výdajové položky rozpočtu České televize (dále jen „rozpočet“) k tomuto účelu vyhrazené, která nesmí překročit 0,12 % schváleného rozpočtu na příslušný kalendářní rok.“.

 

 

            24. § 9 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 3c) zní:

 

㤠9

 

Generální ředitel

 

(1) Statutárním orgánem České televize je generální ředitel. V době nepřítomnosti zastupuje generálního ředitele jím pověřený zástupce.

 

(2) Ze své činnosti je generální ředitel odpovědný Radě a má právo se zúčastňovat jejích jednání.

 

(3) Na generálního ředitele se vztahují ustanovení zákoníku práce, nestanoví-li tento zákon jinak.

 

(4) Generálního ředitele jmenuje Rada z kandidátů splňujících předpoklady podle § 4 odst. 3 na základě výsledků výběrového řízení na funkční období 6 let.

 

(5) Pro výkon funkce generálního ředitele platí předpoklady stanovené v § 5 odst. 1 a 2 obdobně.

 

(6) Generální ředitel může být z funkce Radou odvolán, zejména neplní-li Česká televize opakovaně úkoly veřejné služby v oblasti televizního vysílání podle tohoto zákona

(§ 2 a 3) nebo povinnosti vyplývající ze zvláštních právních předpisů3c) nebo nenaplňuje-li svými programy zásady Kodexu České televize. Rada odvolá generálního ředitele z funkce, jestliže generální ředitel poruší své povinnosti stanovené zákonem nebo Statutem České televize, anebo přestane-li splňovat předpoklady pro výkon funkce, stanovené tímto zákonem.

 

(7) K  pronájmu nemovitostí na dobu delší než 3 měsíce nebo ke zcizení, popřípadě zatížení nemovitostí nebo jejich částí, potřebuje generální ředitel předchozí souhlas Rady, jinak je právní úkon neplatný.

 

(8) Generální ředitel s předchozím souhlasem Rady zřizuje a zrušuje televizní studia s výjimkou Televizního studia Brno a Televizního studia Ostrava.

 

(9) V případech stanovených Statutem České televize generální ředitel jmenuje a odvolává vedoucí zaměstnance České televize po projednání s Radou.

 

(10) Jestliže se generální ředitel funkce vzdá nebo je z funkce odvolán, popřípadě uvolní-li se funkce generálního ředitele uplynutím funkčního období nebo v důsledku jeho úmrtí, Rada jmenuje prozatímního ředitele České televize (dále jen „prozatímní ředitel“), který vykonává funkci generálního ředitele do doby jmenování nového generálního ředitele. Nového generálního ředitele je Rada povinna jmenovat nejpozději do 3 měsíců ode dne, kdy se uvolní funkce generálního ředitele.

 

(11) Na prozatímního ředitele se vztahují obdobně odstavce 1 až 9.

_____________

 

3c) Například zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů; zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 258/2000 Sb.“.

 

            25. V § 10 písmeno a) včetně poznámky pod čarou č. 3d) zní:

 

„a) televizní poplatky vybírané podle zvláštního právního předpisu.3d). Výše sazby televizního poplatku činí 75,- Kč měsíčně. Poplatek se zvýší, jestliže míra inflace, vyjádřená ročním klouzavým průměrem, změny hladiny spotřebitelských cen podle indexu Českého statistického úřadu je vyšší než 1,05. Zvýšený televizní poplatek se rovná součinu měsíční výše poplatku platného od 30. června běžného roku a indexu spotřebitelských cen podle předchozí věty a zaokrouhluje se na celé koruny dolů. Nová výše poplatku platí vždy od července běžného roku. Česká televize je povinna seznámit poplatníky se zvýšením poplatků vhodným způsobem do 31. května běžného roku.

_____________

 

3d) Zákon č. 252/1994 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích, ve znění zákona č. 135/1997 Sb.“.

 

26. V § 11 odst. 1 se ve větě první slovo „poslání“ nahrazuje slovem „úkoly“ a věta druhá se zrušuje.

 

27. V § 11 odst. 2 zní:

 

„(2) Finanční zdroje používá Česká televize k plnění svých úkolů podle § 2 a 3.“.

 

28. V § 12 odst. 1 se slova „zejména Televizní studio Praha,“ zrušují a slova „§ 8 odst. 1 písm. d) tohoto zákona“ se nahrazují slovy „§ 9 odst. 8“.

 

29. V § 12 odst. 2 ve větě druhé se za slovo „odpovědný“ vkládá slovo „generálnímu“.

 

30. V § 12 odst. 3 se slova „§ 3 tohoto zákona s výjimkou písm. a)“ nahrazují slovy „§ 3 písm. c) a d)“.

 

31. V § 13 se slova „a povinnostmi a oprávněními stanovenými provozovatelům ze zákona.4)“ včetně poznámky pod čarou č. 4) zrušují.

 

Čl. II

 

Přechodné ustanovení

 

 

(1)                    Členům Rady České televize zvoleným přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona zaniká členství v Radě České televize uplynutím 30 dnů po dni nabytí účinnosti tohoto zákona, Poslanecká sněmovna a Senát  Parlamentu České republiky ve stejné lhůtě zvolí a prezident jmenuje nové členy Rady České televize.

(2)                    Rada České televize do 60 dnů po nabytí účinnosti tohoto zákona rozhodne losem, kterým pěti členům Rady se zkrátí funkční období na 2 roky, kterým  pěti členům Rady se zkrátí funkční období na  4 roky a kterým členům Rady zůstane šestiroční funkční období.