FITES: Český filmový a televizní svaz

 

Stanovy

Zpravodaj

Archiv textů

Přehlídka dokumentární tvorby

Další ceny a soutěže

Adresář filmových festivalů

Zajimavé adresy a odkazy

Download

Napište nám!

 

 

Média , etika a nová (ne)gramotnost

Přístup k médiím je vždy spjat s určitou mírou gramotnosti či dovedností a znalostí s ní souvisejících, gramotnost podmiňujících nebo ji rozšiřujících. Zpočátku stačilo umět psát a číst. S nástupem elektronických médií přibyla nutnost jisté technické erudice, menší na straně příjemců, podstatně větší na straně těch, kteří chtěli programy vytvářet. Potřeba rozvíjení primární gramotnosti, tedy čtení a psaní v této fázi zdánlivě poněkud poklesla. V době počítačů a počítačových sítí se podmínka technické erudice ještě znásobila a rozdíl v hloubce této erudice na straně příjemců a na straně tvůrců programů se prohloubil. Rozvoj primární gramotnosti ve smyslu neomezování se pouze na příjem audiovizuálních programů však mohl pokračovat pouze do doby digitalizace zvukového a obrazového signálu a jejich vstupu do počítačových sítí.

Audiovizuální média tak vlastně začala vytvářet jakousi novou gramotnost podmiňující přístup k těmto médiím a současně umožnila jistou míru pasivity v oblasti gramotnosti primární těm příjemcům, kteří se spokojí s pouhým sledováním audiovizuálních programů. Naopak těm, kteří přijímají informace ze všech dostupných zdrojů nebo se snaží aktivně komunikovat všemi možnými způsoby, audiovizuální média a počítačové sítě podstatně rozšířily možnosti a realizaci takové obousměrné komunikace neuvěřitelně usnadnily.

Takový stav má své výhody i úskalí.

Výhodou je, že gramotným a náležitě technicky vybaveným příjemcům se nesmírně rozšířily zdroje informací. Gramotní a technicky vybavení jednotlivci, zájmové či profesní skupiny, mají podstatně víc možností spolu komunikovat. Svět se zmenšil a s výjimkou utajovaných prakticky neexistují nedostupné informace. I jednotlivci či malé skupiny mohou vytvářet vlastní média, což může vést k duchovnímu rozvoji i k růstu ekonomiky a obchodu. Lze snáze kontrolovat oficiální mocenské či správní struktury, poukazovat na negativní jevy, vytvářet kulturní prostředí v nejširším slova smyslu, například iniciovat žádoucí mezilidské vztahy, ekologické myšlení, kultivaci politiky a podobně.

Mnohé z uvedených výhod se však podobně jako Nobelův vynález mohou stát doslova dynamitem v rukou těch, jejichž počínání motivuje zlo či extremistické postoje. Rovněž úzce stranickým, ekonomickým nebo osobním pohnutkám svět nových médií, z nichž naprostá většina je dnes v demokratických zemích v soukromých rukou, nabízí nové možnosti.

Zločinným či negativním pohnutkám je i ve světě médií třeba čelit zákony a jejich uplatňováním. Negativní pohnutky v médiích jsou však definovány teprve velmi krátkou dobu, takže i ve vyspělých zemích, o mladých demokraciích nemluvě, v tomto směru teorie a legislativa mnohdy pokulhávají za praxí. Navíc legislativa týkající se médií v mnoha případech může spíš než konkrétní škodlivý čin posuzovat škodlivost myšlenky, což se samo o sobě příčí demokratickým hodnotám, nemluvě o zkušenostech s cenzurou, které jsou v mnoha zemích, Českou republiku nevyjímaje, ještě velmi živé. Negativní dopad respektive škodlivost myšlenky je proto třeba znovu a znovu konfrontovat s cenou svobody projevu.

Souběžně s tvorbou a distribucí mediálních informací (které lze do jisté míry vymezit legislativně), je však třeba kultivovat i jejich příjem, vytvářet jakousi novou gramotnost, heuristiku, díky níž si příjemci informací budou schopni vybírat ty potřebné a důležité. V současné záplavě nových a nových sdělení a zážitků zprostředkovaných médii už nestačí pouze umět číst a psát, být náležitě technicky erudován či vědět, kde hledat. Je třeba umět informace, zážitky a sdělení rychleji prosívat, třídit, vůči některým být odolnější a jiné naopak pozorněji vnímat.

Zařazování některých informací do médií, byť za přesně stanovených podmínek a pravidel, má totiž klíčový význam pro jejich autory či iniciátory, menší nebo dokonce blížící se nule pro jejich příjemce. Na straně autorů a iniciátorů nejsou pouze výrobci zboží a obchodníci, kteří vymysleli reklamu a neustále ji zdokonalují, ale i politici, kteří záhy pochopili zákonitosti reklamy a začali je využívat. Někdy se zdá, jakoby se těmto zákonitostem začali přizpůsobovat i tvůrci dalších programů, což bývá označováno za takzvané klipové vidění světa, pro něž je charakteristické až heslovité vypíchnutí určité zdánlivě klíčové informace a její zhuštění do miniaturního prostoru. Povrchní přístup k informacím a přehlížení měně zajímavých, v důsledku však velmi závažných jevů, nevyhovuje jen skupinám profitujícím ze spotřebního způsobu života, ale i politikům snažícím se vnutit voličům jednostranný názor. Produktem takového snažení je příjemce informací, který poslušně nakupuje podle televizních reklam a volič, jenž volí na základě sloganu. Aniž si to uvědomuje, stává se tak stále více manipulovatelnějším, ne nepodobným Pavlovovu psu a jeho podmíněným reflexům.

Popsaný stav má nepochybně vliv i na tvůrce samé. Komercionalizace a účelovost tvorby zužuje okruh skutečně svobodných autorů schopných posouvat a rozšiřovat míru lidského poznání a zážitků.

Nová gramotnost by tedy mimo jiné měla být jakýmsi instinktem v záplavě sloganů napovídajícím, že chci-li si utvořit názor na literaturu, nestačí číst jednoho autora, chci-li vybrat určitý druh zboží, nestačí navštívit jednoho výrobce, chci-li se orientovat v politice, nestačí naslouchat mluvčímu jedné strany.

Stěží lze předpokládat, že komerční média budou takto vychovávat příjemce svých informací. Připomínalo by to úsloví o řezání si větve sama pod sebou. Proto je nezbytná existence médií veřejnoprávních založená na širokém společenském vědomí jejich potřebnosti. To ostatně ve většině demokratických zemí, Českou republiku nevyjímaje, existuje. Složitější však je dohoda o tom, jak by veřejnoprávní média měla fungovat, jak a kým by měla být řízena.

Existence veřejnoprávních médií v České republice je dána zákony. Ty mimo jiné určují financování veřejnoprávního rozhlasu a televize z několika zdrojů, z nichž hlavním jsou koncesionářské poplatky, druhým, nikoli zanedbatelným, příjmy za vysílání reklam. Přestože vysílání reklam ve veřejnoprávních médiích má přísná pravidla a některé stanice či okruhy reklamy téměř nevysílají, je tím zpochybněna nezávislost Českého rozhlasu a České televize, tedy i jejich vůle nepodléhat účelovosti a vytvářet novou gramotnost.

Zákony sice taxativně vymezují procento reklamy ve vysílání, zakazují její zařazování do jednotlivých programů a nařizují výrazné odlišení reklamních bloků od ostatního vysílání, nehovoří však už o tom, jak sama přítomnost reklamy ve vysílání může ovlivnit další programy (proč například televize i rozhlas vysílají většinu reklam na svých prvních programech, zatímco náročnější publicistické a umělecké programy jsou téměř prosty komerčních bloků) a rozhodování vedoucích pracovníků o programové struktuře.

Za novou gramotnost lze označit také schopnost vnímat kým je informace nabízena. V Českém rozhlase a v České televizi není neobvyklé, že je přinášejí autoři, kteří nedávno opustili posty mluvčích vládních organizací, politických stran či privátních podniků. Příjemci jejich sdělení se nyní musí vypořádat s faktem, že lidé, kteří ještě včera obhajovali zájmy vlády, politické strany či soukromé firmy, jsou dnes hlídacími psy demokracie, že během nikdy nekončícího střetu názorů přelézají z jedné strany barikády na druhou.

Rovněž autoři by si měli uvědomit, že změnou vlastního postavení na oné pomyslné barikádě do jisté míry popřou to, co třeba po léta ve svém oboru pracně budovali. Například novinář, který si vybuduje pověst zkušeného odborníka v oboru ekonomie a finančnictví a jeho čtenáři, posluchači či diváci nabydou dojmu, že je nesmlouvavým a fundovaným kritikem nešvarů v této oblasti, ve chvíli, kdy se stane placeným mluvčím banky či velkého koncernu učiní vlastně totéž jako duchovní pastýř, který po léta vedl věřící k bázni před bohem a k životu podle desatera, ale jednoho dne vykradl svatostánek a dal se na život nezřízený.

Ukazuje se, že problém, jehož řešení hledáme, je spíše etický než legislativní, a tak by ho měli vnímat i zákonodárci, byť zákon stěží může vyřešit otázky charakteru etického. Zákonodárci je však podobně jako příjemci i tvůrci informací mohou vnímat. S rostoucí mírou nové gramotnosti by se tato vnímavost měla odrazit i ve složení rad veřejnoprávních médií, jejichž členy dosud volí parlament, a posléze i ve vedení rozhlasu a televize. Tito lidé by měli být prokazatelnými nositeli etických a kulturních hodnot, nikoli flexibilními manažery schopnými okamžitě reagovat na momentální požadavky a tím vlastně přelézajícími z jedné strany pomyslné barikády na druhou. Vědoucí jednotlivec totiž snáze nahradí nedokonalý zákon, než sebedokonalejší zákon negramotného jednotlivce.

 

Milan Dus