Georges Mélies
období po roce 1904
|
|
1906 Utopie zůstává nadále nejúspěšnějším žánrem Georgese Méliese. Potvrzuje to film Ďáblovy taškařice se slavnými scénami odysey apokalyptického koně a hvězdného vozu. |
|
1907 Výpravný fantastický snímek o třiceti obrazech je jen velmi volně inspirován Julesem Vernem. |
|
1907 Fantastická burleska o třiceti obrazech zesměšňuje obavy Britů z tehdy hojně diskutovaných plánů na vybudování kanálu pod Lamanšským průlivem. Britové měli totiž obavu, zda nedojde k francouzské invazi do jejich země. |
|
1911 V tomto období natáčí Mélies pro Pathého Dobrodružství barona Prášila a novou verzi filmu Popelka (1912). Posledním filmem, který Mélies natočil, je Rodina Bourrichonových na cestách (1913). |
|
1912 Ale ještě předtím Mélies natočil
Dobytí pólu, jeho poslední vrcholné dílo. Film má fantastický námět,
a o nějakou dobu předběhl skutečné dobytí pólu.
|
Filmy natočené pro Pathého se již špatně prodávají, Pathé žádá o vrácení půjčených peněz, do toho přichází 1. světová válka. V roce 1923 prohrává Mélies soud a musí opustit zastavené budovy v Montreuil, zbourána je ulice, ve které sídlilo jeho divadlo. Ovdovělý Mélies se podruhé žení a prodává v krámku své ženy hračky a cukrovinky na nádraží Montparnasse. Teprve v roce 1929 francouzští novináři objevují Méliese a některé doposud jeho zachované filmy. V prosinci téhož roku se pořádá slavností večer na jeho počest a stovky diváků mu tleskají. O dva roky později na banketu ministerstva školství předává Louis Lumiere Méliesovi řád Čestné legie. Přesto velký filmový tvůrce, zakladatel filmové režie, dožívá ve skromných podmínkách, ale jak tvrdí pamětníci, s veselou myslí. Umírá 21. ledna 1938 a pohřben je na hřbitově Pere Lachaise v Paříži.
předchozí |
|