Ing. Igor Černý - IMES
Energetický audit Tepelná čerpadla Technické, ekonomické a poradenské služby Kontaktní údaje a reference Vyhledání zadaného slova F. A. Q. - Často kladené otázky
Účel energetického auditu
Obvyklá nabídka zasílaná při výběrovém řízení
Cenové, platební a smluvní podmínky
Podklady potřebné pro zpracování energetického auditu
Možnost státní dotace poskytnuté při vypracování auditu

Energetický audit

Zákon č.406 Sb. ze dne 25.října 2000 "O hospodaření s energií" stanoví práva a povinnosti fyzických a právnických osob při nakládání s palivy a energií. Přispívá k šetrnému využívání přírodních zdrojů a ochraně životního prostředí zvláště ke snižování emisí skleníkových plynů, ke zvyšování hospodárnosti užití energie, konkurenceschopnosti a spolehlivosti při zásobování energií v České republice.

Zákon definuje Státní energetickou koncepci, Územní energetické koncepce, dále Národní program hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů a některá opatření pro zvyšování hospodárnosti užití energie, jako je kombinovaná výroba elektřiny a tepla, energetické štítky spotřebičů, energetický audit a požadavky na energetické auditory.

Energetický audit je soubor činností, jejichž výsledkem jsou informace o způsobech a úrovni využívání energie v budovách a v energetickém hospodářství prověřovaných fyzických a právnických osob a návrh na opatření, která je třeba realizovat pro dosažení energetických úspor. Energetický audit je zakončen písemnou zprávou, která musí obsahovat :

  • hodnocení současné úrovně posuzovaného energetického hospodářství a budov,
  • celkovou výši technicky dosažitelných energetických úspor,
  • návrh vybrané varianty doporučené k realizaci energetických úspor včetně ekonomického zdůvodnění,
  • závěrečný posudek energetického auditora.

Energetický auditor je fyzická osoba, která je zapsána do seznamu energetických auditorů, vedeného MPO ČR (viz wwwmpocr.cz). Nikdo jiný nemá právo EA provádět.Energetický auditor musí být ze zákona pojištěn z odpovědnosti za škody, způsobené výkonem jeho činnosti.

Prováděcí vyhláška MPO ČR č.213, kterou se vydávají podrobnosti náležitostí energetického auditu (dále "EA") určuje závazným způsobem obsah EA včetně jeho výstupů, požadavky na odbornou způsobilost auditora a v § 10 hodnoty roční celkové spotřeby energií, od kterých vzniká povinnost podrobit své budovy a zařízení EA. Pro organizační složky státu, krajů a obcí a příspěvkové organizace činí tato hodnota 1 500 GJ, pro ostatní fyzické a právnické osoby platí hodnota 35 000 GJ celkové roční spotřeby energie, u budov a areálů samostatné zásobovaných energií platí pro tyto fyzické a právnické osoby hodnota 700 GJ celkové roční spotřeby energie. Za nesplnění těchto povinností lze uložit pokutu až do výše 5 milionů Kč. Plnění těchto povinností kontroluje Státní energetická inspekce.

K posouzení povinnosti podrobit své budovy, zařazené v bytovém fondu, se vztahuje zákon č. 72/1994 Sb. (v úplném znění zákon č. 2/2001 Sb) o vlastnictví bytů. Pokud je podle tohoto zákona založeno společenství vlastníků, tedy právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku, posuzuje se toto společenství jako podnikatel a platí pro posouzení hodnota 35 000 GJ a to i v případě, že členem společenství je i obec nebo družstvo. V případě existence jednoho vlastníka je podstatné, do jaké kategorie patří. Je-li to podnikatel, družstvo nebo obec a provozují tento bytový fond formou podnikatelskou (tj. prostřednictvím realitních kanceláří) platí pro posouzení povinnosti podrobit své budovy EA hodnota 35 000 GJ. Pouze tam, kde je bytový fond provozován organizační složkou státu, kraje nebo obce platí hodnota 1 500 GJ.

Povinnost zadat vypracování EA je dána i u staveb a dokončovaných staveb, u kterých je podle výše uvedených hodnot tato povinnost definována (§10 vyhlášky MPO ČR č.213). U těchto staveb se rovněž zpracovává Energetický průkaz budovy, který obvykle zpracuje energetický auditor v rámci EA. EA není obsahem projektové dokumentace, předkládané ke stavebnímu řízení. Tyto požadavky nemusí být splněny tehdy, kdy vlastník prokáže EA, že to není technicky možné nebo ekonomicky vhodné s ohledem na životnost budovy, její provozní účely nebo pokud to odporuje požadavkům zvláštních předpisů (např. zákon č. 20/1987 Sb. o státní památkové péči).

Pokud byly energetické hospodářství a budova povinně podrobeny energetickému auditu nebo byla na zpracování auditu využita státní dotace, je jejich vlastník povinen poskytnout na vyžádání kopii zprávy o energetickém auditu ministerstvu, Státní energetické inspekci, kraji a obci, které jsou místně příslušné podle místa, v němž se nachází posuzované energetické hospodářství a budova. Zpracování energetického auditu hradí zadavatel auditu.