Yoshitaka (Gigo) Funakoshi
Přestože zemřel mladý, ještě před dosažením čtyřiceti let věku
(jaro 1945), měl Gigo Funakoshi (nebo Yoshitaka, podle toho, jak čtete dvě
kanji jeho jména), třetí syn mistra
Funakoshiho obrovský vliv na moderní karate.
Zatímco jeho otec byl zodpovědný za transformaci karate z pouhých
bojových technik na filozofické bojové do (cesta života), Yoshitaka vyvinul
za podpory svého otce a mistrů dalších bojových umění techniky karate,
které s konečnou platností oddělily japonské karate-do od starého
okinawského umění a to tak, že dostalo zcela jiný, japonský nádech.
Oficiálně začal Yoshitaka trénovat ve 12 letech. S karate se ale
seznámil již mnohem dříve. Ve své knize "Karate-do : Moje životní
cesta" mistr Funakoshi líčí, jak vždy, když šel na trénink k mistrům
Azatovi a Itosuovi,
byl doprovázen svými syny, kteří ho potom sledovali, jak cvičí kata, a že
mistři chlapce často vyzvali, aby cvičili také.
Yoshitaka byl skutečným fenoménem bojového umění. Dosáhl vyjímečné
technické úrovně a mistrovství. Byl považován, a stále
ještě mnohými je, za vůbec nejlepšího karateku všech dob, přinejmenším
technicky a fyzicky. Říká se, že Shigeru Egami ho nazýval
geniem karate.
Egami
také popisuje, jak Yoshitaka cvičil s makiwarou: “Jeho údery byly strašné.
Postavil se do kiba dachi a směřoval je do makiwary tak, že mu ruce volně
vysely podle těla a téměř nepoužíval boky. Přesto nebylo o jejich síle
pochyb – často makiwaru přelomil na dva kusy. Toto byl náš vzor a často
jsme ho napodobovali a tvrdě cvičili s cílem přelomit makiwaru.”
(“The Way of Karate, Beyond Technique”, Shigeru Egami)
Existuje velmi mnoho historek o Gigových činech, ale dnes je již velmi těžké
rozpoznat pravdu od legend.
V sedmi letech byla u Yoshitaky zjištěna tuberkulóza, před příchodem
speciálních antibiotik smrtelná nemoc. Doktoři předpovídali, že se nedožije
20 let.
Yoshitaka se pravděpodobně kvůli tomuto rozhodl vložit do tréninku veškerou
svou energii, aby dosáhl nejvyšší možnou úroveň v umění karate ještě
předtím, než prohraje svou bitvu se smrtí.
Jeho silná vůle a fyzická síla se staly pomocníky při vzniku nových
technik. Gigo byl tvůrcem technik moderního karate více než jeho otec. Tak,
jak staré tode zdůrazňovalo použití a rozvoj horních končetin, Yoshitaka
vyvinul nové techniky kopů - mawashi geri, yoko geri kekomi, yoko
geri keage, fumikomi, ura mawashi geri (přesto existují jisté informace, že za tuto techniku
je zodpovědný sensei Kase) a ushiro geri.
Všechny
tyto techniky se staly součástí již tak dost objemného starého okinawského
stylu. Techniky nohou se začaly provádět s mnohem výše zvednutým
kolenem a zdůrazněn byl také pohyb boků. Dalším technickým posunem bylo
otočení těla do napůl čelné pozice (hanmi) při krytech a napnutí zadní
nohy a zavření boků při provádění útočných technik tak, aby bylo využito
síly celého těla.
Yoshitaka trval na používání nízkých postojů a dlouhých útoků, řetězených
technik, což bylo něco, co ho okamžitě oddělilo od okinawského karate. Dále
velmi zdůrazňoval oi cuki a gyaku cuki.
Jeho tréninkové hodiny byly vyčerpávající. Během nich vyžadoval od
studentů, aby vydali dvakrát více energie, než by tomu bylo při skutečném
konfliktu. Tak si budou moci být jisti, že jsou připraveni, kdyby taková
situace skutečně nastala
Mistr Funakoshi tyto praktiky bez výjimky schvaloval, přestože to často
odporovalo tomu, co sám vyučoval. Gigo se vždy těšil vysoké vážnosti a
mezi svými studenty byl velmi respektován, a tak v žádném případě
nebyl překážkou ve vývoji takzvaného Shotokan stylu, nikdy nevytvářel
konflikt mezi mistry a studenty.
Pod Gigovým vedením v letech 1930 až 1935 spatřily světlo světa významné
změny a to především v kumite (zápas). Zatímco jeho otec vložil nejvíce
energie do rozvoje kata, Gigo vyvinul bojové techniky a metody tréninku kumite.
Především to bylo gohon kumite (předem určený sparing s pěti následnými
technikami), systém převzatý z kenda, které Yoshitaka také cvičil a
studoval pod posledním velkým mistrem Hakudo Nakayamou, od kterého právě
obdržel cennou inspiraci pro budoucí rozvoj karate.
V roce 1933 vzniklo kihon ippon kumite, následované jiyu
ippon kumite (Yoshitaka měl tuto formu obzvláště rád). Celý proces byl zakončen v roce
1935 jiyu kumite – volným zápasem.
Mezi
hlavní karateky, kteří se podílely na těchto změnách patří také Shigeru
Egami a Genshin Hironishi.
V roce 1936 byl poprvé vydán "Karate-do Kyohan", kniha
obsahující základní metody tréninku kumite, hlavně však změny v kata
podle nově ustaveného rámce technik. Tato kniha jasně představuje zrození
karate-do jako nového japonského bojového umění, konečně přerůstajícího
své okinawské dědictví. To bylo jasně ukázáno ve změně kanji “kara”
a také v přejmenování kata pro Japonce srozumitelně znějícími jmény.
Yoshitaka a Gichin Funakoshi vydali v roce 1943 knihu novou,
"Karate-do Nyumon", do které Yoshitaka napsal technický materiál a
jeho otec úvodní kapitoly a historickou část.
Jak již všichni ví, naneštěstí pro celé karate, v souvislosti s
velmi těžkými podmínkami během druhé světové války a tvrdým tréninkem,
podlehl Yoshitaka své nemoci. Tuberkulóza, jež ho pronásledovala po mnoho
let, se ho nakonec zmocnila a tato hvězda, kterou byl Gigo pro svět karate,
vyhasla.
Je snadné spekulovat o tom, jak by se historie karate vyvíjela, kdyby
Yoshitaka nezemřel tak mladý. Mistr Egami o tom uvažuje ve své knize “Duch
Karate (The Spirit of Karate)” – popisuje žalostný stav moderního
(sportovního) karate , kde je větší snaha o vyhrávání mistrovství nebo
studium bojových technik, než následování karate jako životní cesty.
Ale spekulace není dobrý způsob jak zakončit článek o velkém Gigo
Funakoshim. Jedna věc je jistá, Gigo je a vždy bude inspirací pro všechny
karateky na celém světe. Jeho odkaz je stále s námi v každé základní
technice, v každém kopu, v různých formách tréninku kumite. Jeho vliv
na nás působí každý den prostřednictvím našeho karate.
|