O AUTOROVI TURISTIKA HORNÍ LOMNÁ RŮZNÉ LINX

(Word 97).

Akce v rámci ZO ČSS 7-07 Ostrava

16. - 24. července 1999

Po celý pobyt v Chamonix jsme nocovali v kempu u cesty v Saint Gervais - Le Fayet (584 m). Nebylo to špatné, poblíž bylo i menší jezero - zatopený pískový lom. Navíc v Le Fayet je nádraží Tramway du Mont-Blanc, což je zubačka, která vás vyveze až na konečnou Nid d’AIGLE (2 364 m) - výchozí místo pro dobytí ’Bílé hory’ normální cestou.
    V den D jsme jeli hned první zubačkou v 7:15. Cesta trvala zhruba 1 h 45 min a díky sklonu stoupání byla pěkným zážitkem. Nahoře se již citelně ochladilo a chvílemi jsme se ocitali v mracích. Svorně jsme vzpomněli, jak jsme doma před výstupem na Lysou horu srovnávali dech slivovičkou a s polknutím jsme se připojili k davu, který směřoval k chatě Tete Rousse. Mačky se zatím nechávají nést v batohu, protože jdeme po suťovém chodníčku. Je to jako v Tatrách. Vegetace samozřejmě skoro žádná, jen samé kameny a zbytky sněhu. Asi po hodince jsme došli k malému opuštěnému domečku Barague forestiere (2 700 m). Zde je určitě možné nouzově bivakovat, je stále otevřený. Jdeme dál. Malá rovinka se souvislou sněhovou pokrývkou kolem 10 cm a zase stoupání po serpentinách. Jsou zde dokonce i fixní lana, ale ty jsou zřejmě jen pro případ nouzových podmínek a není třeba se jimi nějak zabývat - chodník je dost široký. Kdyby pod námi zrovna nebyly mraky, viděli bysme pod námi Chamonix. Ale na druhé straně je vidět štít Aig. de BIONNASSAY (4 052 m), na jehož hřebínku je krásný převis. A ten je tam snad pořád, soudě podle fotek z jiných let.

Konečně jsme došli k ledovci GLACIER de BIONNASSAY. A na jeho pravé straně už vidíme onu chatu TETE ROUSSE (3 167 m). Nezdržujeme se její návštěvou a pokračujeme po skalnatém hřebínku podél ledovce dál. Jak se nám později potvrdilo, není radno se cestou nahoru opožďovat. Hřebínek končí a my nastupujeme na ledovec, resp. na firn pokrývající ledovec. Já si nasadil mačky, ostatní ne. Výsledek byl takový, že já se zdržel jejich připevňováním, oni pomalou chůzí po sněhu. V konečném důsledku jsme ke skále na pravé straně ledovce došli současně. Chůze bez maček byla bezpečná, jen to trochu klouzalo.
    A jsme zde. Před námi se otevírá onen pověstný žleb, v němž padá uvolněné kamení. Ty padají vlivem odtávání sněhu, když na něj svítí sluníčko (to ale nemusí být pravidlem, celkově záleží na okolní teplotě a jiných klimatických činitelích). My měli štěstí, ve 12:00 ještě na svah sluníčko nesvítilo, takže nic nepadalo. Přechod 40m žlebu trvá asi 15 sekund, což je v případě pádu kamení dost. Vy totiž máte tak 2 - 3 sekundy než se to přižene. Průvodci doporučují nezastavovat se (stejně se není kam schovat) a raději urychleně traverz dokončit. Vyhýbání se kamenům je nemyslitelné. Přes žleb je natažené i fixní lano, ale to snad nikdo nepoužil. Dalším problémem je banda ostatních turistů na obou koncích. A všichni jdou samozřejmě na opačnou stranu než vy. Takže není těžké dostat se na druhou stranu, ale prodrat se dál. Od žlebu jsme už měli nasazené přilby (pro nás, jeskyňáře, nejsou žádným problémem). V kuloáru to bylo spíš jen pro dobrý pocit, ale dál už hrozilo reálné nebezpečí, že vám nějaký ten manták před vámi přece jenom kus šutru na hlavu hodí. Mimochodem v drtivé většině byli bezpřilbáky Češi.
    Na řadu přišla nejtěžší část výstupu - zdolat skalní pilíř, který končí u chaty Gouter. Převýšení asi 600 metrů přímo po skále vzhůru. Někde pohoda, jinde skalní lezení. Návod? Upřít oči vzhůru k chatě, nedívat se na hodinky, sledovat čeho se chytám a raději se ani nedívat dolů. Vždyť po stranách jsou tak krásné pohledy na strmé svahy. Počátek a konec cesty po pilíři je jištěn ocelovými lany. Skála je dost zvětralá, o volné kameny není nouze. Postřeh: nahoru se šlo o hodně líp než dolů. Vázat se na lano (jako někteří průvodci si vázali své klienty) je podle mě zbytečné, neboť v případě pádu jednoho, zbylí nestihnou ani mrknou a letí taky. Z pádu dolů se dá, při troše štěstí, udělat pád poslední.

U chaty GOUTER, 3 817 m n.m. jsme po 14:00, tj. 5 hodin pochodu a to jsme nijak nespěchali. Asi deset metrů nad chatou pak začíná hřeben Gouter, na němž se staví stany. Zde se ukazuje, že jsme se měli pohybovat rychleji. Po minulých návštěvnících zde vždy zůstávají vyhrabané zákopy pro stany. A těch není mnoho... A hrabat si svůj vlastní...no v té výšce a bez pořádného náčíní, nevím, nevím. Pokud to ještě nevíte, tak ve výšce 5 000 m n.m. je atmosférický tlak o 1/2 menší než u hladiny moře ! Myslíte si, že to nic není? Že budete dostatečně aklimatizováni? No uvidíte sami. Některé prameny na netu udávají, že nad chatou je cedulka se zákazem stanování. My ale nic podobného neviděli. Navíc v jiném pramenu se uvádí, že v horách je oficiálně bivak povolen! Pokud ale chcete, dá se přespat v chatě Gouter, ale pouze na zemi, pokud je místo. Do pokojů se nedostanete, ty se rezervují několik měsíců dopředu.
    Problém je už od Nid d’AIGLE s vodou. Nikde nic, žádný potůček z ledovce a nad Tete Rousse už jen sníh a led. Na Gouteru se dá na vařiči roztápět sníh nebo do ešusu chytat tající voda z okapu střechy chaty. Pokud chcete, v chatě se pitná voda prodává. No my postavili dva stany, a jen jedli a pili. Pak přišly mraky a my z okolí viděli už jen kulový (asi proto si na žádné pěkné pohledy nepamatuji). Ale ještě před tím jsme koukali na blízký vrchol DOME du GOUTER (4 304 m), po kterém zítra půjdeme k vrcholu.

V noci začal foukat silný severní vítr (směr od Aig.du MIDI), takže stany byly pěkně na ráně. Teplotu bych nehádal na víc než - 10°C. Naštěstí kolíky přimrzly do sněhu a stany i s námi zůstaly na svých místech. Vstáváme už ve 2:00 a ve 3:00 už málem jako poslední vyrážíme. Je strašná zima, při výměně baterií (tužkových) v čelovce mi lehce omrzly prsty. Je jasno a v údolích je vidět moře maličkých světýlek pouličního osvětlení. Je to úchvatná podívaná. A po svahu DOME du GOUTER už stoupají zástupy světýlek z čelovek. Taky jsme nějak blíže ke hvězdám a je jich najednou i nějak více. Po zdolání stoupáku na Dome du Gouter se jde kus po rovince, snad i mírně z kopečka. Jdeme v mracích, před námi nikdo, za námi nikdo, jen zima, tma a silný vítr. Naštěstí jsou tady tyčky a ve zmrzlém sněhu jen slabé otisky maček. Po půlhodince před sebou vidíme na svahu světýlka a pak i chatu Vallot - huráá! V chatě nás však čekalo nemilé překvapení. Před sto lety mohla její kapacita určitě uspokojit všechny zájemce o azyl, bohužel všechny cesty vedou kolem této chaty, takže se tam každý schová, zvláště pak v takovém silném větru. Uvnitř se nedalo hnout, k tomu ti pitomí francouzi a němci, stojí, čumí a neuhnou! Navíc někteří si chatu pro nouzový bivak pletou s ubytovnou a nocují zde úmyslně, což je od nich pěkně...    nepěkné ! Naštěstí půlka osazenstva z chaty brzo odešla a my si už i sedli. Čekáme do 7:00 a s průvodci konzultujeme situaci. V 7:00 lezeme ven, ale nic se nezměnilo. Mraky a vítr. Konečné a rozhodující slovo: „Balíme, jde se domů!“ Nikdo už se nemůže dočkat, až budeme u stanů, do kterých se alespoň na chvíli před větrem schováme. Že jsme tam nedošli? V tu chvíli to je to poslední, co nás trápí. Po osmé hodině jsme již na úpatí Dome du Gouter. A jsme pod mraky, svítí sluníčko, je nádherně. Jen ten vítr. Nikam se před ním nedá schovat. Ve stanech jsme si na chvíli zdřímli. Pak stany balíme a nastupujeme cestu zpět. Slézáme po pilíři pod chatou Gouter. Je to síla, ten svah pod námi, ale zvládli jsme to. Kuloár opět bez padajících kamenů, ledovec a už jen skála. A pořád níž a níž a kyslíku víc a víc... U zubačky jsme kolem 14:00. Cesta do Le Fayet se zdála nekonečnou. Ke konci jsme už počítali čísla sloupů podél kolejí. Jak se nám cesta zubačkou vzhůru zdála jakkoliv nádherná a dobrodružná, zpět je jen otravná a nudná. Navíc, s prominutím, jeden Pražák jen pořád mlel a mlel. V La Fayet se divíme, jaké je tam teplo.

A teď trochu kritiky. Od stanice zubačky jedeme autobusy zpět do kempu. Je 23.7. a my máme přijet do ČR až 25.7. To tedy znamená, že můžeme ještě jednu noc klidně v kempu přespat a ne po této náročné akci jet hned domů a nepohodlně spát v autobuse. Navíc už víme, že cesta do ČR trvá cca 23 hodin. Nicméně důležitý je názor většiny a většina byla složená z lidí s jinou představou o konci zájezdu. Argument, že už nemám prachy ještě chápu (ale mám co dělat), ovšem argumentovat tím, že mám stan až na dně batohu se mi zdá zcestné. Taky by mě zajímalo, co ti lidé mají doma asi tak důležitého, že to den nepočká! CO DOMA!!!! Teď jsme ve Francii v oblasti, kde se dostaneme zase za pár let, tak proč spěchat pryč?! Klidně jsme mohli další den něco podniknout, nebo se jen flákat u jezera! No nic, stalo se, příště však už pojedeme auty a na čtrnáct dní. Týden hory a týden moře a teplíčko!