O AUTOROVI TURISTIKA HORNÍ LOMNÁ RŮZNÉ LINX

> Dachstein 2003 - zápis <

18. - 23. července 2003

Po čtyřech letech jsme se konečně odhodlali k dalšímu výletu, tentokrát (i vzhledem k ceně) po Dachsteinu. Akci nám opět zajistila léty prověřená CK Turistika a hory ve spolupráci s Loudatour. Úmyslně tenhle trek označuji žertovně jako VÝLET, protože s něčím tak šíleným a náročným jsme nepočítali. Mohlo za to hlavně každodenní sluníčko, které se za mraky nechtělo schovat ani na chviličku.

Pátek 18.7.
    Z parkoviště před DK Vítkovic v Ostravě nás kolem 17té hodiny odváží minibus IVECO do Prahy. Zatím nás jede jen šest. Před půlnocí přijíždíme k obchodnímu centru Černý Most, kde přistupují ostatní. Iveco není stará dobrá Karosa, je tam málo místa a všelijak to po naší skvělé dálnici drncá a rachotí. Hranici s Rakouskem překračujeme ve dvě ráno. I přesto nás debilní Rakouští celníci prohnali přes pasovou kontrolu (ne že by prošel bus a pasy zkontroloval, on nás zahnal do domečku k okýnku). Nad ránem míjíme měsíční jezero Mondsee a v 6:00 přijíždíme k jezeru Gosau. Vzhledem k počtu účastníků (snad 16) cesta proběhla jako větší rodinný výlet a tahle pohoda nám zůstala po celou dobu výletu.

Sobota 19.7. - Hofpürglhütte (1703 m)
    Vylézáme, snídáme a pomalu se připravujeme na výstup. Sluníčko už svítí na okolní vápencové vrcholy - nádhera. Po cestě 612 vyrážíme přímo do kopce - nádhera. Krávy se pasou a cinkají, bučí stejně jako ty u nás - nádhera. Někde na netu jsem četl, že se od jezera dá vyběhnout k chatě Adamek, pak na vrchol a hned zase zpátky. Prý to zpočátku měly i cestovky v nabídkách. Dost masakr! Stoupáme, stoupáme, naše z busu nevyspalá a rozlámaná těla si těžko zvykaj. Chtěl jsem dvoulitrovou láhev, tak jsem si koupil tonik. Na pití v horách však není moc vhodný, měl jsem pořád žízeň (ale dvoulitrovku :o) Naštěstí sebou netaháme spacák, karimamu ani stan. I když našli sei takoví podivíni. Přestože jsme měli noclehy zajištěny v chatách, táhli sebou vše a ještě na to byli hrdí. Když jsme se však předposlední den nechtěně vysprchovali v bouřce, zapadli do chaty jak Němec do krytu. Jdeme lesem, místy po suti, míjíme dvě chatky. Před sedlem Steiglpaß (2015 m) už jdeme jen po suti. V sedle jsme ve 13:00 pohodovým tempem. Obědváme a odpočíváme. Chatu Hofpürglhütte už ze sedla vidíme. Už jsem docela zpocený, zlatá moira (chtělo by to i čelenku). Ze sedla doporučujeme vyběhnout do sedla pod vrcholem Steiglkogel (2205 m), odkud je krásně vidět jezero Gosau i Dachstein, tedy nejen to co jsme už ušli ale i to co nás čeká. U chaty jsme ze sedla za hodinku. Spíme v útulku vedle chaty za 9 Euro. Do chaty se ale jdeme umýt a osprchovat. Voda je zdarma. Samozřejmostí je i pivko za 3,50 - no dobré, ale Ostravar z Lidovky to není (pro neostravaky - doplňte si své pivo). Pivko přece jen trochu dražší (na naše poměry), takže je to cena i s krýglem. Bohužel tahat z každé chaty sklo nejde, takže se to už neopakuje (což je určitě dobrá zpráva pro poctivky :o). Západ slunce byl nádherný.

Neděle 20.7. - Adamekhütte (2196 m) + Hoher Dachstein (2995 m)
    Ráno jsme vstali dřív než sluníčko stihlo osvítit dvoutisícový vápencový štít naproti chatě. Po snídani vyrážíme v 6:30 k chatě Adamek. Nejprve se po 612 vracíme zpět pod sedlo, a pak pokračujeme 601 po úpatí a fylitu porostlého trávou k průrvě v hřebeni, kde cesta stoupá serpentinami jištěnými ocelovými lany do sedélka Reißgang (1953 m). Úplně zbytečně se oblékáme do sedáků, nasazujeme helmy a připínáme se k lanům. Cesta není nebezpečná, stačí se lan jen přidržovat nebo jít úplně volně. To v zimě ve sněhu či na ledu by to bylo něco jiného, to by mohlo jít i o život. Ze sedélka vidíme včerejší sedlo a dál stoupáme po místy jištěné cestěk vrcholu, kde si dáváme delší pauzu. Sluníčko už samozřejmě naplno peče. Jsme opět na čisté skále s nějakou tou zeleninkou. Dál jdeme přes nějaký vrchol (2283 m), který je následován sestupem po suti do koryta vytvořeného Gosauským ledovcem. Slézání a následný výstup z koryta je náročný ale celkem krátký. Stěny kolmé, jištěné a s ocelovými skobami (něco jak kramle). K chatě přicházíme ve 12:40. Obědváme na terase, k tomu tradičně pivo za 4 Eura. Nějací Češi si stěžují, že je tu moc Čechů - NO COMMENT! ; v chatě se zase na druhou stranu dá domluvit anglicky. Cena za ubytování je 16 Euro (pro členy Alpenvereinu pak 8,30 Euro).
    Ve 14:00 už zase na nohou a cestou k Vrcholu. Sluníčko dál peče, kůže rudne. Nechápu, jak jsem mohl přehlédnout, že krému v tubě není mnoho a pomalu ale jistě dochází. Ani faktor dvanáct není zrovna vysoký. Výstup probíhá po skále, pak po suti. Ta se rychle mění v sutí posypaný led. Dost to klouže. Konečně ledovec. Nasazujeme mačky a  vážeme se na lano. Nespěcháme, na vrstvě sněhu jsou náznaky trhlin. Někde jsem slyšel, že se tady ztrácí spousta starších párů, ale to jen na okraj. V 17:00 stojíme opět na skále v sedélku 2779 m. Zde to nejen čpí močí, ale začínátu i poslední jištěná fáze výstupu na vrchol. Vlevo prudký svah a ledovec, vpravo 800m jižní stěna Dachsteinu. Nemám rád výšky, takže mi to nedělá dvakrát nejlíp (já spíš jeskyně). Ale pohled je to krásný. Místy se dá bezpečně jít jen s držením ocelového lana. Zjišťujeme (teda sestra), že naše ve speleologii hojně využívané (pro svůj oválný tvar) karabiny nejdou do ocelového lana většího průměru zacvaknout. Já má naštěstí HMS, takže jsem v pohodě. Na hlavě přilbu, na sobě komplet úvazek (prsák i sedák). Možná se to zdá přehnané, ale na kurzu speleologie a speleoalpinismu (www.duha.cz/duls) deset dní účastníkům vtloukáme do hlavy zásady bezpečnosti (prakticky nesundají helmu z hlavy), já sám navíc student fakulty bezpečnostního inženýrství - tak se nedivte. Poslední výšvih a už stojíme pod vrcholovým křížem Hoher Dachsteinu výšky 2995, 2996, 3004 nebo 3005 metrů. (všechny čtyři údaje mohu doložit). Je 18:00, ale jak říkám, šli jsme pomalu. Po vrcholových fotkách a zápisu do vrcholové knihy sestupujeme. Už to nešlo tak krásně jako nahoru, neusále se koukat, na co šlapu, pak ledovec, klouzavá suť, skála a nekonečný přechod k chatě. Aspoň že to sluníčko zrovna zapadalo, tak to byl pěkný pohled a navíc studený vzduch stékající z ledovce příjemně chladil rozpálenou kůži. K chatě jsem jako jeden z posledních přišel ve 21:00 (ach to focení :o). Nechápu, jak se dá výstup na vrchol udělat od jezera Gosau za jeden den. Asi bych před tím musel víc běhat a jezdit na kole :o) Mám nějakou lehkou rýmu, ale do rána to mizí. Po večeři blahořečíme vynálezce sprchy a toho kdo ji tu smontoval. Je jedna, teče „jen“ studená voda a stojí se fronta. V umyvadlech teče zase jen ohřátá, je taky zdarma. Pak už jen tvrdý spánek.

Pondělí 21.7. - Simonyhütte (2206 m) - Schilcherhütte (1732 m)
    Vstáváme v 6:00 a nechce se. Obloha vymetená. V 7:00 vyrážíme. Původně jsme k chatě Simony měli jít přes ledovec, což je krátké ale náročné. Nakonec jsme i s průvodci šli obklikou „po vrstevnici“ cestou 614 a 650. Zpočátku jdeme ve stínu a obdivujeme nádherné povrchové krasové jevy - samé škrapy, škrapy a zase škrapy (tzv. hnátolamy).
Tenhle termín vznikl o něco později na speleologické expedici na Dolném vrchu ve Slovenském krase. Škrap je vlastně korozí a erozí rozrušený obnažený vápencový masiv. Na Dachsteinu je samozřejmě obnažený skoro všude. Na Dolňáči však tyto zákeřné objekty vylézejí z lesního humusu jen večer a za tmy, pod nohama kráčejících speleologů. Ráno tam samozřejmě už nejsou, zbyl jen nakopnutý palec :o) Ale zpět do hor...
    Vrstevnicový charakter se ruší poté, co se vyškrábeme na hřeben pod Hoher Ochsen. Dál se seskáče do jeho žlebu, pak se po svahu traverzuje, žleb se lomí, pokračuje se po protější straně a opět se po serpentinách vyklikatí na hřeben Hoher Trog 2355 m. Cestou mě vyděsil jeden blázen, který se kolem mě prohnal. Jen tak - s ledvinkou u pasu. Já mezitím v lomu traverzu v leže odpočíval s batohem na zádech, takže jsem si ho nevšiml, že se řítí ke mně. Než jsem se já vůbec dostal na protější stranu žlebu, on už byl skoro nahoře.
    Dneska se spustila nějaká nová vlna energie, nejdu vzadu, ale jako třetí až čtvrtý. V sedle Trog jsem kolem jedenácté. Nechce se mi čekat na zbytek (a sestru), a potom pokračovat ve poledním hicu, takže peláším dál. U Simony jsem ve 12:25, předemnou od nás jen dva postarší Poláci. Obědvám, k tomu pivo. Voda tu stojí 20 centů (necelé 2 litry) z automatu na záchodě, ale je to třeba. Jinak po cestě (a to myslím od jezera Gosau) žádný potůček či pramínek, všechno je v děravém vápencovém podzemí. Samozřejmě nepočítám potůček pod Gosauským ledovcem. Poslední přicházejí ve 13:45 úplně hotoví horkem. Já, už odpočatý, se ve 14:00 vydávám po cestách 601, 650 a 654 na sestup k chatě Schilcher. Už se lehce zatahuje. Po necelém kiláku scházím o 200 výškových metrů. Už se objevují  zakrslé borovice, malé stromky a Rakouští aktivní důchodci, kteří jezdí lanovkami a místo aby vám uhli, peláší před vámi jako o život. Už trošku prší, ale zato velké kapky. Do toho svítí sluníčko. V 16:30 jsem u chaty Schilcher (1732 m). S Poláky si dávám pivo, bavíme se o horách a čekáme, až příjde průvodce, aby nám zajistil místnost. Jenže se přihnala bouřka a začalo nechutně chcát. Gratuluju si, že jsem celý den pelášil jako o život. Teď bych se někde nechtěně koupal jako ostatní. Se svou chabou angličtinou se „dožaduji“ vpuštění do pro Loudatour rezervované místnosti. Mám úspěch a skutečně se nám otvírají dveře do prázdné místnosti plné postelí. Chvíli po nás vcházejí do místnosti první vodníci. Já se jdu za 2 Eura (žeton) osprchovat. Oni to sice mají venku zadarmo, ale asi to není ono, páč mě všichni napodobují :o) V 18:00 přicházejí poslední. Naši kolegové, co si tahají i stan, spinkají draho v separé pokojíku, protože se jim nechce jit do deště stavět stan a u nás pro ně není postel. Mě naštěstí spaní na postelích jeden vedle druhého nevadí. Jednak jsem na ledacos zvyklý od jeskyňářů, jednak jsem vždycky dost unavený.
Večer sescházíme v restauraci u piva. Bohužel se výčepní vyměnili a tenhle - fůj, hnus !!! - načepuje do více sklenic a pak to jedno pivo z nich poslívá. I přesto, že pivo chutná jako poslívané ze zbytků, dáváme dvě a jdeme spát. K tomu nás nutí i nepřátelský obličej místní báby, protože je už po desáté. V pokoji plném mokrých věcí, vlhka a smrádku se spalo po dalším náročném dni na měkké postýlce přímo božsky. Mám radost, že jsem to nějak vytušil a celý den plný energie málem utíkal, a tím se bouřce vyhnul.

Úterý 22.7. - lanovka, ledová jeskyně, Hallstattské jezero, odjezd
    Dnes většina schází dle plánu k Hallstattskému jezeru, kde se pak porůznu placatí. My volíme jinou variantu. Lanovkou přes vrchol Hoher Krippenstein (2109 m). Chtěli jsme jet vojenskou lanovkou, ale ta se smí použít až z mezistanice a my už nejsme oblečení na nějakou dlouhou túru ale na procházku. Proto volíme lanovku civilní. Na mezistanici Schönberg (1462 m) vystupujeme a jdeme na prohlídku přístupné ledové jeskyně - Velké ledové jeskyně. Ještě tu je Mamutí jeskyně, ale na tu už nejsou ani čas ani chechtáky. Do jeskyně pouštěli i psi (u nás nemyslitelné) a prohlídka byla super. Po dvou hodinách v mrazu konečně jsme zase na sluníčku a slaňovkujeme do Obertraunu. Z něj pěšky k jezeru, kde nás čekali ostatní a IVECO. Ještě jsme zaplavali, pojedli, dali pivko a vyrazili do ČR. V 5.00 jsme v Ostravě.

Soukromá poznámka: Doma se v 6.00 míjím s našima, kteří jdou do práce a po poledni už sedím ve vlaku do Prahy - čeká mě totiž speleologická expedice na Dolný vrch.

Soukromá poznámka 2: NIKDY nesnězte sami pytlík sušených meruněk. Jsou sýřené, a když se neomyjou, tak je to pak peklo.

V katalogu psali, že se jedná o poměrně náročný podnik, čemuž jsme nevěnovali moc pozornost. A i díky počasí to byl za ty dva tisíce neskutečný a super záhul !!!!