O AUTOROVI TURISTIKA HORNÍ LOMNÁ RŮZNÉ LINX

plánek výstupu

turistická mapa Pont
- Gran Paradiso

Kde najdete vesničku Pont ?

výstup

Plán výstupu:
1.noc:
Nocovat v kempu. Ráno vyrazit k chatě Emanuele a dojít necelou hodinku nad chatu na dohled k ledovci Gran Paradiso. Zde na skalní plotně postavit stany.
2.noc: Přečkat ve stanech na skále pod ledovcem. Časně ráno vyjít k vrcholu. Brzy se vrátit, sbalit stany a v klidu sejít až do Pontu.

Vcelku nenáročný výstup vhodný pro aklimatizaci a vyzkoušení pohybu po ledovci (firnu) ve výšce. Přirovnal bych to k Tatrám, jen ta větší výška. Nezapomínat na změnu počasí. Měsíc po našem pobytu (v srpnu) zde zahynulo několik osob. Nám se stalo, že celý den bylo krásně a teplo. Po rozbití stanů pod ledovcem se kolem 16:00 nečekaně přihnala bouřka. A za hodinu znova... Kolem stanů tekla voda tající z ledovce. Báli jsme se, že se při bouřce hladina vody zvedne natolik, že se dostane do stanů, ale naštěstí se tak nestalo.

nocleh

Nejprve jsme měli spát v kempu kousek za vesničkou Pont. Jelikož jsme ale dorazili ve 1:00 ráno, rozbili jsme tábořiště u řeky Seivy na louce vedle kempu. Dlouho jsme ale nepospali, neboť už v 6:30 nás plácáním do stanů budil nějaký Ital se slovy:„This is not a kemp !“
Proto doporučuji přečkat noc v kempu. Nevím sice kolik stál, ale cena určitě nebyla nijak vysoká. V kempu je teplá i studená voda a sprcha bez jakýchkoliv poplatků. Asi proto nás správce kempu nechtěl dovnitř pouštět. My to ale vyřešili tím, že jsme do kempu nešli hlavní bránou, ale zadem přes plot a chovali se, jako že jsme zde ubytovaní.
Necelou hodinku chůze nad chatou V. Emanuele II je ve výšce 2 896 m tak půlhodinky od splazu ledovce Gran Paradiso celkem rovná skalní plotna ideální pro stanování. Stany se na skálu dají přichytit pomocí všudepřítomných kamenů a provázků - záleží na typu stanu a jeho kotvení. Teplota venku ve tři ráno byla + 6 °C. Ve stanu pak celkově od 12 do 25 °C (25° za svitu sluníčka).

výstroj

V případě přívětivého počasí není nutno mít na sobě x vrstev. Stačí jen tričko odvádějící pot od těla, na něm flisku (Polartec) a větrovku (nebo nepropro bundu). V případě použití Windstopperu místo flisky (ze zkušenosti mohu doporučit) pak šustku do batohu pro případ zhoršení počasí.
boty - podrážka Vibram, Goretex nemusí nutně být (pohyb na sněhu max. 6 hodin)
Dále stačí mít tenké flisové rukavice, čelenku nebo čepku aspoň do batohu.

výzbroj

nikde po cestě nejsou fixní lana
úvazek
- horolezecký (ve speleologickém se moc dobře nechodí), pomocné smyčky, karabiny
lano -
stačí 9 mm (délka podle počtu osob)
    Výstup se dá udělat i bez těchto věciček, ale nikdy nevíte, co se přihodí.
cepín -
ano
mačky - v každém případě
teleskopické hole -
pro lepší přenášení váhy (v pohodě i bez nich ale jsou oporou)
sluneční brýle -
ano, i když na ledovci vás sluníčko zastihne jen z rána
ochranný krém -
faktor 15 či nějak tak
čelovku - k ledovci jsme šli za tmy, po něm jsme už stoupali za šera

voda

Vody je až pod ledovec dostatek. Cestou k chatě Emanuele je plno pramínků a potůčků. Přímo u chaty je pramenitá voda. V tábořišti pod ledovcem nám voda tekla přímo kolem stanů.

útok na vrchol

Cesta je náročná hlavně tím, že se pohybujete ve výšce nad 3 000 m. Jinak je v pohodě, žádné zákeřnosti.
Vstali jsme ve 3:00. Ve 4:30 už za šera šlapeme po ledovci nahoru. Ledovec je pokryt firnem, i když z počátku zde jsou krátké úseky ve svahu, kde tající voda přes noc zmrzla. Na něj je potřeba dávat bacha. Uklouznutí by nebylo, vzhledem ke sklonu svahu, příjemné. V 7:00 už jsme pod skálou, na které je socha Madony a vrchol. Cesta zpět už byla dílem okamžiku. Ke stanům docházíme v 9:00. Balíme, jíme a pomalu scházíme zpět k Pontu. Cesta od chaty Emanuele do údolí byla vzhledem k slušnému klesání pěkný záhul pro nohy.