|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Peřeje na řece Sjoa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.část |
|
|
|
|
|
|
So 1.8. - Ráno další problém
s autobusem. Řidiči vařením a chlazením nápojů vybili baterky. Pro srandu
králíkům se provedl pokus o roztlačení autobusu. Samozřejmě se zablokovanými
koly z toho byly jen recesní fotky. Než se sehnal agregát a vodiče, bylo pozdě
na výstup na Galdhoppigen,Proto jsme jeli k řece Sjoa (Šója) k peřejím Ridderspranget.
Citace:"Procházka k řece, nádherná vyhlídka na peřeje a vodopád, prý z místa
kousek pod vodopádem začínají jezdit vodáci - lidi jsou fakt různí (slušně
řečeno). Pak jsme šli po pravém břehu kolem řeky, sbírali jsme hřiby, převážně
kozáky a křemenáče - bylo jich tam tolik, že jsme brali jenom ty mladé a ti,
co byli vpředu, značili pro opozdilce odbočky takovými hříbky, za které by
nám v Česku pozlatili ruce. Pak jsme přešli přes most a vraceli jsme se po
druhém břehu. Celkem jsme ušli asi 10 km - možná více, převážně rovinu,ale
bylo to únavnější něž lozit po horách." S Věrou jsme zůstali u autobusu a
po prohlídce peřejí se šli podívat po houbách. Procházka tundrovým lesem byl
zážitek. Koberce bílých lišejníků a úplně neznámé kytky. Zakrslé řídké formy
stromů. Ale houby bohužel nic moc. Kdosi je označil jako "Kováře". Prostě
něco jako větší klouzek, trochu víc dohněda a hodně aromatický. Po návratu
do kempu nastalo velké čištění hub. Vajíčka skoro došla, sádla a masových
konzerv také málo, a tak se jedly skoro čisté houby. Kdekdo nabízel nezpracované
houby, přece vyhodit takovou krásu se nikomu nechtělo.Pokud někdo tvrdí, že
Norové nejedí houby, tak asi kecá. Oni je jen nemohou vysbírat. Při hustotě
2 lidi na km čtvereční, stačí tak jeden den na nasbírání celoroční zásoby.
A to v nižších partiích rostou kvalitnější druhy, než v neobydlených horách,
kde jsme byli my.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Houbařský výlet kolem Sjoi |
|
|
|
|
|
|
Ne 2. - Ráno jsme odjeli
autobusem přes Lom do Glitterheimu. Dál byl zákaz vjezdu autobusů a řidič
odmítl pokračovat, přestože Jirka se odvolával na místní informace, že těch
pár kilometrů se dá. Nakonec asi po čtyřiceti minutách jsme přestoupili na
kyvadlový autobus a jeli nahoru údolím k chatě Spiterstulen do výšky asi 1100
metrů. Jeli jsme krásným údolím a cestička byla tak úzká, že tam autobus sotva
vešel. (Řidiči si dole přeměřili onen autobus. Měl nápravy o 1,5 metrů blíže
k sobě, než náš, takže zaplať pánbůh, že jsme s ním nejeli) Citace: "Od chaty
jsme začali výstup na Galhopiggen, který je nejvyšší horou Skandinávie. Počasí
bylo nádherné, sluníčko svítilo, takže mi ani nepřipadlo, že musím vystoupat
dalších 1369 metrů (výškových). Chvíli jsme šli do strmého svahu a pak přes
hřebeny nahoru. Byla to nádhera, zvláště při přechodech sněhových polí, cítil
jsem se fantasticky - tam jsem pochopil, co táhne Messnera a spol. do Himalájí.
Byly tam cestou tři pěkné vrcholy, musel jsem nahoru a dolů až jsem byl konečně
nahoře u chaty. Z vrcholu byl nádherný výhled na celý Jotunheimen. Protože
jsme tam byli z našich první,nechali jsme se vyfotit od Švédů. Nahoře studeně
foukalo, bunda se hodila. A další docházeli a po chvíli jsme to otočili a
cesta zpět nebyla špatná. Bylo na našem výběru jestli prudký ledový / sněhový
svah sjedeme po nohách (či zadku) nebo ho seběhneme a budeme riskovat pád.
Sešup byl rychlý a nádherný. Zbytek cesty po balvanech a suti už nebyl tak
rychlý, ale i ten nakonec skončil. Ve vedlejším údolí byl ledovec ale na něj
už nebylo kdy, snad až příště" Slávek a Zdenka neměli zrovna vysokohorské
vybavení. Mysleli, že jedou na vcelku normální poznávací zájezd. A tak se
šli podívat na onen ledovec ve vedlejším údolí. Já se zase vydal po stopách
ostatních. Každým krokem jsem měl hezčí rozhled po polozasněžených vrcholech.
Během tří hodin jsem se vyšplhal s bídou na horní okraj údolí. Před sebou
jsem uviděl sněhové plato a teprve daleko nad ním první z vrcholů. Ale i tak
to byla nádhera. A zase pomalu dolů. První divočáci mě předbíhali již po hodině
sestupu, ale většina přišla později. S Žilkovými jsem vylezl pár metrů nad
horské hotely a při svačině jsme sledovali jednotlivé zájezdníky, jak scházejí
z protějšího svahu. . Místní autobus měl trochu zpoždění, ale přijel.
|
|

Výstup na nejvyšší horu Galdhoppigen (asi 2500 m) |
|
|
|
|

Na vrcholu Galdhoppigenu |
|
|
|

Rozhledy z Galdhoppigenu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po 3. - Protože většina
z nás potřebovala dokoupit jídlo a vyměnit peníze, šli jsme ráno skoro všichni
do Vagamo na nákupy a do směnárny. Po návratu v 9:45 jsme vyrazili vstříc
dalším krásám Norska. Jeli jsme do městečka Gjendesheim a tam většina nastoupila
na loď a po jezeře Gjende (884 m. n. m.) jela asi 20 minut do přístavu Murumbu,
který je asi v polovině délky jezera. Citace: "Vystoupali jsme asi o 700 m
a vydali se krásnou hřebenovkou zpět do Gjendesheimu. Opět bylo krásné počasí
- jen trochu studenější vítr. Mraky se honily dost vysoko a výhled na okolní
údolí a jezera a hory byl opět norský, to znamená krásný. Asi v polovině cesty
jsme se dostali k jezeru Bessvatnet, které leží v nadmořské výšce 1373 m.
Kolem něj jsme museli vystoupat přes úzký hřebínek Bessegen. Byl opravdu dost
úzký a opačným směrem bych ho s báglem jít nechtěl. Potom ještě kousek nahoru
a kolem pyramidy z kamenů, kterou vytvořili turisté, dlouhý sestup zpět do
Gjende a ještě asi 2 km po silnici k parkovišti Brdheimsenteret." Jako již
tradičně, Žilkovi šli kolem jezera a já se vydal do kopce naproti přechodníkům.
Vítr byl skutečně nepříjemný. Zato viditelnost byla nádherná. Obrovská plochá
údolí zarostlá řídkými severskými lesy, široké stužky řek a zrcadla jezer.
Chtěl jsem aspoň zahlédnout nejkrásnější místo přechodu, kde jedno jezero
se skoro dotýká druhého, ale mezi nimi je 200 m výškový rozdíl. Bohužel, bylo
to dál, než jsem myslel. A tak jsem se musel spokojit jen s pohledy na jezero
Gjende a vrátit se zpět. Na parkovišti bylo velké focení. Křemanáče, autobus
a my. Po focení si pár zájemců vzalo několik menších křemenáčů, zbytek skončil
v odpaďáku. Opravdu už nebylo z čeho vařit. A jedno vajíčko stálo kolem 10
Kč.
|
|
|
|
|

Prý nejkrásnější trekking v Norsku - Bessegen |
|
|
|

Bessegen - mezi jezery je 200 m rozdíl ve výšce |
|
|
|

Sognefjord na prospektu |
|
|
|
|
|
|
|
|
Út 4. - Citace: "Jako
každý den ráno odjezd autobusem směrem na Lom a pak nahoru na náhorní plošinu
do výšky 1415 metrů kolem chaty Galdebergshytta a zase dolů údolím Bergsdalen
k fjordu Lustrafjord. Je to konec nejdelšího fjordu Sognefjord, který je dlouhý
asi 200 km, takže i když jste hluboko ve vnitrozemí, jste u moře. Jeli jsme
po úzké (jak jinak) silnice na břehu, bylo i několik tunelů,projeli městečkem
Luster a pak zahnuli kolem dalšího ramene fjordu, které se jmenovalo Gaupnefjord
a dojeli do městečka Gaupne. V informačním středisku jsme nabrali mapky a
letáčky a autobusem pokračovali dále údolím Jostedalen k ledovcovému jezeru
Negardsvatnet. Po vystoupení, kdo chtěl mohl za poplatek jet lodí přes jezero
k jednomu z nejnavštěvovanějších ledovců Nigardsbreen. Je to malý výběžek
největšího evropského ledovce na kontinentu, který se jmenuje Jostedalsbreen
a měří asi 500 km2 a největší síla ledu je až 320 metrů. Po necelé hodince
chůze přes potoky a jiné srandy k čelu ledovce, jsme stáli před krásně modrou
horou ledu, ze které vytékala divoká řeka do jezera (které bylo ještě v roce
1900 zaledněné celé). Cesta po ledovci je možná s mačkami, cepínem a s helmou.
Pár od nás toto mělo a měli hlavně výmluvného průvodce Jirku, který namluvil
Norům, že tito čtyři vybraní sportovci jsou čeští horolezečtí reprezentanti
a chtějí fotit reklamu na batohy. A tak měli vstup zdarma. Po návratu kluků
z ledovce jsme se vydali stejnou cestou zpět k autobusu." P.S. Protože břehy
jezera byly šikmé a vyhlazené ledovcem, jel jsem přes jezero a zpět lodí.
Na zpáteční cestě autobusem, se počasí se zhoršilo a foukal studený vítr.
Vzpomněl jsem si na partu cyklistů, která musela v tomhle počasí jet od moře
až na 1400 m. Nám stačilo, když jsme se na chvíli zastavili na hygienickou
zastávku. Za chvilku jsme byli zmrzli na kost. Ten den jsme najezdili asi
8 hodin. Vybraní zájemci si na raftu sjeli kousek Sjoi a byli náramně spokojeni,
ale litovali, že na to měli málo času.
|
|
|

Sognefjord je nejdelší na světě (hodně přes 100 km) |
|

Údolí ledovcového splazu Nigardsbreen |
|
|
|

K Nigardsbreenu se dá dojet lodí |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Na leovec lze jít jen s průvodcem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Potok vytékající z ledovcové jeskyně pod Nigardsbreenem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Nigardsbreen od parkoviště |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Známý kostelík v Lomu |
|
St 5. - Počasí nebylo
nejlepší, a v podstatě jsme splnili turistický program zájezdu, takže se jelo
do Lomu prohlédnout si starodávný kostelíček. Bohužel se v něm konal pohřeb,
proto jsme si kostelíček prohlédli jen z venku. Moc se nám líbil i přilehlý
hřbitůvek. Na posečené trávě jen jednoduchý kříže s miniaturními záhonky květin,
Žádné betonové obrubníky, nebo něco takového. Protože nám došel chleba, šli
jsme do samoobsluhy. Koupili jsme jen pár věcí. Chleba, nějakou zeleninu,
ovoce, čaj, kafe a krevetový salát. Zbytek času jsme strávili prohlídkou prodejny
- výstavky šperků a minerálů. Odpoledne byla vycházka po okolí našeho kempu
na Vole a Bravo, ale já si dal klid na lůžku. Nahoře prý byly nádherné rozhledy,
fukejř a zase hromady hub.To byl poslední den v horách.
|
|
|

Údolí u kempu ve Vagamo |
|
|
|
|
|
|
Čt 6. - V 9.00 jsme vyjeli
zpět podél řeky Otty do Lillehammeru. Než jsme s Věrou uvařili oběd, parta
již šlapala na prohlídku olympijských můstků. Já se chtěl podívat do slavného
skanzenu, který založil místní lékař již v minulém století. Bylo to velice
zajímavé. Prohlídka s louskáním anglických popisů exponátů zabraly celé odpoledne.
Na poslední chvíli jsme doslova proběhli novou expozici souhrných dějin Norska
od pravěku až po olympijské hry. Působivě aranžované a ozvučené expozice o
dobách morových pohrom, chudoby a masové emigrace do Ameriky, i obou válek
by si zasloužily více času, než jsme měli. Asi po hodině jízdy jsme dojeli
do kempu Brotum, umístěném v lese kousek od jezera Mjosa. Přestože trochu
zapršelo, naposled se houbařilo.
|
|
|
|

Skanzen |
|

Skanzen v Lillehammeru má kolem sta let |
|

Lillehammer z olympijského můstku |
|

Loučíme se zemí plné hub |
|
|
|
|
|
|
|
Pá 7. - Vstávali jsme
nezvykle brzo, ve 4:00,.protože odjezd byl v 6:00. Do Osla jsme přijeli kolem
půl desáté. Nejdříve jsme zajeli na poloostrov Bygdoy, kde jsou nejznámější
Norská muzea. Někteří začali muzeem vikingských lodí. Většina začala prohlídkou
muzea lodi Fram. V dětství jsem hltal příběhy o Nansenovi, Amundsenovi a objevitelských
cestách kolem obou pólů. Teď jsem procházel maličkou lodí, která tolik vydržela.
Pak prohlídka Námořního muzea. Nejnádhernější byl film promítaný na široké
několikadílné panoramatické plátno. Letecké záběry tajily dech. Zrychlené
záběry z lodí nezůstávaly pozadu. Do muzea Kon-Tiki šli jen někteří. Teprve
pak jsme přijeli do přístavu a prohlídli si starou pevnost nad ním. Z posledních
sil jsme s Věrou prošli etnografickou část městského muzea, a pak Věra dospávala
na trávníku parku pod hradem. Ve čtyři odpoledne jsme vyjeli na jih. Cesta
byla kapitola sama pro sebe. Ve 22.00 hodin jsem se probral s dřímot a spatřil,
jak u nedaleké benzinky uléhá kolo z našeho autobusu. Pomocníci posbírali
pár matic a následovalo asi 20 km do nejbližšího servisu.
|
|
|
|
|
|

Oslo - radnice
|
|
|
|
|
|
|
|
So 8.. Po půlnoci se zase
pokazil alternátor. Řidič neměl nářadí, montérky ani solvínu. Jen díky šikovnosti
Vaška Klicha a Roberta Lichnovského jsme dojeli na trajekt, i když se zpožděním.
Museli jsme jet až dalším spojem. Na palubě byla mnohem větší zima než při
první plavbě. Přesto jsme se trochu vyspali. Co jsme ušetřili na vodě (trať
byla kratší - do Sasnitze), jsme ztratili pasovou kontrolou a jízdou po úzkých
a přecpaných silnicích do Polska. Okolo Štetína jsme beznadějně zabloudili.
Další skoro hodinová sekyra. Přes Polsko jsme toho měli plné zuby. Zlatá Karosa.
Tenhle autobus měl sice záchodek, ale raději nepoužívat, ale prostor pro nohy
skoro žádný. Div jsme neměli kolena u brady.
Ne 9. Kolem půl páté jsme
konečně v Krnově. V pohodě jsme vybalili a rozloučili se s autobusem. Mezitím
nám ujel spoj na Břidličnou. Zatímco Věra leží na nádražní lavičce, dávám
si po dlouhé době čepované pivo v absolutně prázdné nádražní restauraci. Po
chvilce jízdy jsme v Bruntále a opět čekáme. Teprve kolem poledne jsme doma.
Honem honem hygienu, kafe, čaj, a hurá do postele.
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |