Jeviště litomyšlského divadla je jen o několik desítek centimetrů hlubší než hlediště; zabírá zhruba čtvercovou plochu o velikosti cca 10x10 m. Jevištní portál, nesený dvojicí pilastrů s volutovými hlavicemi, vymezuje prostor široký 6 a vysoký 4 m. Portál zdobí po stranách dvojice pilastrů s volutovými hlavicemi a dekorativní malba. U paty pilastrů jsou obrazy skupin putti hrajících na hudební nástroje.

Hloubka hrací plochy je u nejhlubších scén přes 9 m; první boční kulisy jsou od sebe vzdáleny přes 5, poslední pár 4 m. Podlaha jeviště, nesená stejně jako strop trámovou konstrukcí, je umístěna 95 cm nad hledištěm a podjevištním prostorem. Přístup do podjevištního prostoru je zajištěn dvěmi padacími dvířky po stranách portálu a otvorem vedle schodiště z chodby. Na jevišti je na úrovni portálu umístěna osvětlovací rampa, uprostřed s nápovědní budkou. Stropní konstrukce hlediště, na kterou byly zavěšovány dekorace, je 4,5 m nad podlahou. Po stranách portálu vedou dvě schodiště do krajních, "hereckých" lóží.


V Litomyšli se dochovalo v původní podobě technické zařízení umožňující provádět efekty patřící od začátku baroka neodmyslitelně k divadelní produkci - především rychlou výměnu dekorací.

Kolejnice s pojízdnými kulisovými rámy v prostoru pod jevištěm (jb) Osvětlovací rampa s novodobou elekroinstalací (ps)

Dochovalo se zařízení pod jevištěm sloužící k výměně bočních kulis, pohyblivá světelná rampa, zařízení k výměně horních sufit a nejspíš tzv. prška - zařízení simulující zvuk deště. V nápovědní budce je zachován poslední zbytek původního koženého čalounění a drátěný držák na lampičku. Vzhledem k rozměrům a funkci divadla se v Litomyšli neobjevují další typické prvky barokní divadelní techniky - propadla a létací stroje (jak se dochovaly například v Českém Krumlově).

Pojízdný rám na kulisu pod jevištěm (jb) Rumpál nad jevištěm k ovládání výměny sufit (jb)

Boční kulisy stojí na jevišti v rámech vždy po dvojicích a pohybují se v kolejnicích pod jevištěm. Při výměně scény jedna sada kulis zajede do stran a naopak další předem připravená sada vyjede na jeviště. Stejně jsou vyměněny sady sufit a spuštěn je nový prospekt. Výměna kulis a sufit je ovládána rumpály, prospekt i opona jsou vytahován a spouštěn ručně. Při souhře všech lidí, kteří mašinerii obsluhují (v Litomyšli mohli na nejjednodušší výměnu teoreticky stačit čtyři lidé), je dekorace kompletně vyměněna během několika málo sekund.

Středový rumpál pod jevištěm k výměně bočních kulis (jb) Buben k ovládání středového rumpálu (jb)

V pomocných technických scénářích - direktoriích - k litomyšlským představením je řada zmínek o obsluze jevištní techniky, o tom, kdo obsluhoval kterou součást mašinerie a kdo rozmisťoval při proměnách nábytek. Tyto zmínky jsou velmi důležité pro poznání podrobností litomyšlského divadelního provozu.

V průběhu 2. pol. 20. století byly na jevišti umístěny některé nevhodné prvky - především rumpál s namotanou novodobou oponou (pozůstatek natáčení hist. filmu v 80. letech) a při natáčení v roce 1997 opona vytahovaná pomocí provazů.

Pohled ke stropní konstrukci - zavěšení sufit a rámy s bočními kulisami (jb) Pohled do provaziště ze schodů směrem k 'herecké lóži'

Mašinerie na výměnu kulis barokního typu se ve funkční podobě dochovala jen ve třech divadlech v Evropě. Na zámcích v Českém Krumlově a ve švédském Drottingholmu a Gripsholmu (kde je občas používána při divadelních produkcích). Litomyšlské zařízení bylo naposledy používáno zřejmě při ochotnických produkcích na začátku 20. století. Jedním z cílů sdružení bude rehabilitace funkcí jevištní techniky a její opětné uvedení do stavu umožňujícího provoz v původním rozsahu.

Zpět na začátek stránky |    | Zpět do hlavního menu |